Oleh : Luqman Arif Abdul Karim
Tumpu dua aspek penting
pastikan PPPM capai matlamat penubuhan
Kuala Lumpur : Keberkesanan transformasi kualiti pendidikan
negara bergantung kepada keunggulan profesyen perguruan dan kualiti pendidikan.
Justeru, iltizam mencapai
matlamat berkenaan diterjemahkan menerusi Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia
(PPPM) 2013-2025 yang inti patinya turut diperkukuhkan menerusi
penganjuran siri dialog membabitkan pelbagai peringkat masyarakat.
Bekas Ketua Pengarah Unit
Perancang Ekonomi di Jabatan Perdana Menteri yang juga seorang panel dialog
PPPM, Tan Sri Dr Sulaiman Mahbob, berkata pemerkasaan tugas guru adalah antara
aspek penting yang diketengahkan dalam pelan itu.
Laporan akhir PPPM dijangka
dilancarkan oleh Timbalan Perdana Menteri yang juga Menteri Pendidikan, Tan Sri
Muhyiddin Yassin, di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur (KLCC) pada 6 September ini.
Capai enam sasaran
Pada 11 September tahun lalu,
Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, melancarkan Laporan Awal PPPM.
Sebanyak enam daripada 25
inisiatif yang disasarkan dalam Gelombang 1 PPPM (2013-2015) berjaya dicapai
dalam tempoh 100 hari pelaksanaannya.
Sulaiman berkata, pemerkasaan
guru kena pada masanya memandangkan tugas mereka kini adalah pelbagai selain
daripada mengajar.
Katanya, ia termasuk memastikan
pelajar mempunyai sahsiah dan disiplin tinggi.
Beliau berkata, isu itu antara
perkara utama yang diketengahkan dalam siri dialog PPPM di tiga negeri
kendaliannya.
“Memang perlu ada dasar
bersesuaian untuk mengatasi isu ini supaya fokus guru ketika mengendalikan
pengajaran tidak terjejas.
Jamin keberkesanan PPPM
“Justeru, setiap dasar dalam PPPM
akan merangkumi pelbagai aspek dan rantaian mekanisme bagi menjamin keberkesanannya
secara menyeluruh.
“Saya berpendapat, semua pihak
dan agensi kerajaan perlu menggembleng tenaga dalam merealisasikan visi yang
tersirat di sebalik PPPM ini,” katanya.
Semua kanak-kanak akan berpeluang
mendapat pendidikan cemerlang berdasarkan keunikan sistem pendidikan di
Malaysia, dan setanding dengan sistem pendidikan antarabangsa.
Aspirasi sistem pendidikan negara
adalah untuk meletakkan Malaysia dalam kelompok sepertiga teratas dalam
pentaksiran antarabangsa dalam tempoh 15 tahun yang akan datang. Pentaksiran
tambahan yang menangani dimensi kualiti lain yang relevan dengan konteks
Malaysia boleh dimasukkan apabila dimensi itu dibangunkan dan diterima pada
peringkat antarabangsa.
“Dalam sesi Dialog Nasional,
kualiti pengajaran dianggap wahana paling berkesan untuk mentransformasikan
pendidikan rendah dan menengah dan selanjutnya meningkatkan keberhasilan murid.
Menerusi pelan ini kita dapat lihat kementerian beriltizam untuk meningkatkan
kualiti pengajaran di sekolah dengan memperkukuh amalan terbaik sedia ada,”
katanya.
Sumber : http :
//www.bharian.com.my/
Tiada ulasan:
Catat Ulasan