Oleh : SYAHREDZAN JOHAN
Pada 11 Julai lalu, Perdana Menteri kita telah membuat satu lagi pengumuman
bersejarah. Akta Hasutan 1948 akan dimansuhkan dan digantikan dengan Akta
Keharmonian Nasional.
Pengumuman ini dialu-alukan pelbagai pihak, walaupun ada yang meragui sama
ada akta yang akan digubal untuk menggantikan Akta Hasutan hanyalah ‘sirap
bandung lama dalam gelas baru’. Draf rang undang-undang Akta Keharmonian
Nasional masih belum tersedia ketika ini. Oleh yang demikian, kita wajar
mengambil sikap terbuka mengenai undang-undang baru ini. Bagaimanapun, pihak
kerajaan juga wajar berunding dan berbincang dengan pihak berkepentingan dan
mendapat maklum balas daripada orang ramai dalam merangka rang undang-undang
ini.
Apabila rang undang-undang ini dibentangkan di mahkamah, Parlimen harus
diberikan masa yang mencukupi untuk memperhalus peruntukan yang termaktub dan
bukan hanya meluluskannya secepat mungkin. Apa yang berlaku sebelum ini, di
mana undang-undang yang begitu penting diluluskan dengan ekspres dan
tergopoh-gapah tidak wajar berulang lagi.
Kesalahan menghasut atau sedition ini lahirnya di England pada
sekitar kurun ke-17. Mengikut Peguam Jeyaseelan Anthony dalam bukunya
Seditious Tendency?: Political patronisation of Free Speech and Expression in Malaysia
. Sedition ini lahir ketika hak mutlak pemerintah yang kononnya datang
daripada Tuhan tidak boleh ditentang, dipersoalkan mahupun dikritik. Tentangan
dan kritikan terhadap pemerintah dilihat akan mengundang dosa dan harus
dihukum.
Akta Hasutan 1948 adalah tinggalan kolonial dan berkuat kuasa sebelum
kemerdekaan Tanah Melayu. Akta ini secara amnya digunakan oleh pihak British
untuk melawan kebangkitan komunis pada ketika itu. Namun, selepas kemerdekaan,
Akta ini tidak digunakan ke atas komunis tetapi terhadap tentangan politik.
Mengikut Akta Hasutan, adalah menjadi satu kesalahan untuk melakukan
apa-apa yang mempunyai perbuatan menghasut ataupun menyebut kata-kata
menghasut. Menghasut adalah perbuatan atau kata-kata yang mempunyai
kecenderungan menghasut.
Apa pula yang ditakrifkan sebagai kecenderungan menghasut? Ia adalah,
antara lain, kecenderungan membangkitkan perasaan benci atau tidak suka
terhadap mana-mana Raja atau kerajaan, mengembangkan permusuhan antara kaum
atau golongan penduduk, menimbulkan perasaan tidak puas hati atau tidak suka di
kalangan rakyat dan juga menyoal peruntukan tertentu dalam Perlembagaan
Persekutuan.
Kita dapat lihat bahawa takrifan kecenderungan menghasut adalah begitu
luas. Contohnya, apa-apa jenis kritikan terhadap kerajaan boleh dikatakan
sebagai menghasut, kerana terdapat kritikan yang mempunyai kecenderungan untuk
melahirkan perasaan tidak suka. Pihak pendakwaan juga tidak perlu membuktikan
bahawa apa yang dilakukan atau dituturkan sememangnya menghasut, asalkan
terdapat kecenderungan.
Penjenayahan tentangan, tuturan dan kritikan ini tidak mendukung semangat
demokrasi yang kita junjung, apatah lagi apabila definisi yang diberikan adalah
begitu luas.
Seperti yang kita tahu, Perlembagaan Persekutuan menjamin kebebasan
bersuara dan mengeluarkan fikiran kita, walaupun ianya boleh disekat secara
munasabah oleh sebab-sebab tertentu. Persoalannya, adakah Akta Hasutan ini
suatu sekatan yang munasabah? Adakah ianya sesuatu yang munasabah untuk
menjadikan kritikan terhadap pemerintah sebagai suatu jenayah? Sudah tentu
tidak.
Kita tidak wajar lagi dikekang dek undang-undang Inggeris yang sudah lapuk.
Undang-undang baru ini tidak wajar lagi menjenayahkan percakapan dan buah
fikiran. Seperti yang dinyatakan Presiden Badan Peguam, Lim Chee Wee baru-baru
ini, kita tidak boleh mengawal melalui undang-undang perkara seperti kesetiaan,
hormat-menghormati dan perpaduan kebangsaan. Ia akan lahir bukan dengan kuasa
undang-undang tetapi secara semula jadi.
*Penulis adalah peguam muda yang mengamalkan undang-undang sebagai rakan
kongsi di sebuah firma guaman di Kuala Lumpur.
Sumber : http : //www.sinarharian.com.my/
Tiada ulasan:
Catat Ulasan