Penggemblengan usaha semua
pihak hasilkan pelajar berkualiti pada masa depan
Putrajaya : Persepsi
bahawa beban mendidik anak terletak sepenuhnya kepada guru dan sekolah perlu
diubah.
Dalam Pelan Pembangunan
Pendidikan Malaysia (PPPM) 2013-2025, soal pendidikan anak khususnya yang
berkaitan dengan aspek membaca, menulis, mengira dan menaakul, memerlukan
penggemblengan ibu bapa dan guru dalam usaha menghasilkan pelajar yang
berkualiti pada masa depan.
Ini bermaksud ibu bapa juga perlu
mengambil tahu soal pembelajaran, kebolehan, disiplin serta kemajuan anak
masing-masing dengan berkomunikasi rapat dengan guru dan pentadbiran sekolah.
Timbalan Ketua Pengarah
Pendidikan, Sektor Operasi Pendidikan, Datuk Sufa'at Tumin, berkata sejajar
dengan peningkatan akademik ibu bapa, tanggungjawab mendidik anak bukan lagi
tanggungjawab guru sepenuhnya, tetapi turut membabitkan ibu bapa dan komuniti
setempat termasuk syarikat swasta dan syarikat berkaitan kerajaan (GLC) dan
organisasi bukan kerajaan (NGO).
Lancar inisiatif baru
Justeru, beliau berkata
Kementerian Pendidikan baru-baru ini melancarkan inisiatif Bekerjasama dengan
Ibu Bapa, Komuniti dan Sektor Swasta secara meluas, di mana Sarana Ibu Bapa dan
Sarana Sekolah merupakan alat bagi membolehkan pencapaian inisiatif ini.
Pelaksanaan Sarana Ibu Bapa dan
Sarana Sekolah dapat mengukuh dan meluaskan lagi penglibatan ibu bapa, komuniti
dan sektor swasta ke arah pencapaian aspirasi murid.
Sarana Ibu Bapa adalah satu
inisiatif kebangsaan bagi meningkatkan penglibatan ibu bapa dengan anak dalam
pembelajaran di rumah dan sekolah.
Sufa'at berkata seperti
terkandung dalam PPPM, Sarana Ibu Bapa merangkumi empat elemen meliputi
penyediaan suasana pembelajaran di rumah, interaksi sosial dengan anak,
komunikasi dengan anak dan sokongan terhadap kecemerlangan anak.
Katanya, Sarana Sekolah pula
mempunyai enam elemen iaitu iklim sekolah, komunikasi berkesan, sokongan
terhadap kejayaan murid, tanggungjawab bersama, keputusan bersama, kerjasama
dengan komuniti dan kumpulan sokongan ibu bapa menerusi PIBG.
“Inisiatif itu membabitkan
kepentingan dan masa depan lebih 5.03 juta murid di lebih 10,000 sekolah
menengah dan rendah di seluruh negara dengan anggaran murid yang terbabit bagi
tempoh 13 tahun mulai 2013 hingga 2025 ialah hampir 11 juta orang.
“Selain mengurus urusan
rumahtangga, ibu bapa diminta meluangkan masa bersama anak dan melakukan
aktiviti-aktiviti seperti terkandung dalam Sarana Ibu Bapa.
“Ibu bapa juga diminta melibatkan
diri di sekolah secara aktif dan boleh memberi sumbangan dalam pelbagai bentuk,
termasuk idea, tenaga, kepakaran, dan kewangan,” katanya.
PIBG diminta untuk menubuhkan
biro Kumpulan Sokongan Ibu Bapa (KSIB) yang dapat merapatkan hubungan antara
ibu bapa, murid dan sekolah. Melalui KSIB, lebih banyak interaksi, perkongsian
dan percambahan ilmu dapat berlaku demi mewujudkan hubungan yang bermakna
antara ibu bapa dan anak.
Dalam pada itu, Sufa’at berkata
dalam Sarana Sekolah, peranan PIBG amat penting untuk menggerakkan KSIB yang
banyak diamalkan di negara maju.
Malah, beliau berkata, kebanyakan
sekolah di negara maju turut digerakkan bersama oleh ibu bapa bagi melaksanakan
setiap aktiviti di luar bilik darjah dan berharap PIBG mengambil langkah
proaktif untuk menubuhkan kumpulan ini demi masa depan anak mereka.
Sekolah kena tukar imej
“Bagi menarik minat ibu bapa dan
anggota masyarakat untuk datang ke sekolah dan terlibat dengan aktif, pihak
sekolah perlu mewujudkan suasana mesra dan mengalu-alukan kedatangan ibu bapa
dan anggota komuniti. Jika selama ini dirasakan sekolah adalah kepunyaan dan
tanggungjawab guru dan murid semata-mata, kini kita mahu rasa kesepunyaan dan
tanggungjawab dikongsi bersama oleh ibu bapa dan komuniti,” katanya.
Beliau berkata ini dapat dicapai
apabila pihak sekolah memberi mesej bahawa ibu bapa dan ahli komuniti
dialu-alukan, seterusnya mewujudkan suasana kemesraan antara kedua-dua pihak.
“Tiada had umur bagi Ibu bapa dan
ahli komuniti yang boleh menyumbang kerana setiap mereka mempunyai kebolehan
dan kepakaran yang boleh dikongsi bersama demi melahirkan modal insan
berkualiti,” katanya.
Sufa’at berkata pendekatan
berkenaan juga bakal menambah baik prestasi akademik sekolah serta
mempergiatkan lagi kegiatan di luar bilik darjah pada masa depan dengan
pembabitan pelbagai pihak termasuk syarikat swasta.
“Selain, ibu bapa dan guru,
pembabitan masyarakat setempat, GLC dan pihak swasta juga diperlukan dalam
menghulurkan bantuan dari sudut luahan idea, pendapat dan bantuan kewangan.
“GLC dan pihak swasta dapat
memberi bantuan kepada kumpulan sokongan ini menerusi penambahbaikan kemudahan
sekolah, menganjurkan sesi motivasi oleh penceramah berpengalaman dan membantu
mengisi tabung PIBG,” katanya.
Kumpulan berkenaan juga boleh
membantu sekolah merealisasikan kebitaraan sekolah mereka dengan memberi
sokongan dari segi kepakaran, peluang-peluang mengembangkan potensi murid dan
guru, membina rangkaian dalam dan luar negara dan pelbagai lagi aspek untuk
menjadikan murid cemerlang.
Sumber : http : //www.bharian.com.my/
Tiada ulasan:
Catat Ulasan