Oleh : SAIFUDDIN ABDULLAH
Kementerian
Pelajaran Malaysia (KPM) sedang mengadakan dialog dengan semua pihak bagi
mengkaji semula sistem pendidikan.
Kajian ini
berlangsung ketika kita menghadapi dua cabaran besar. Daripada satu segi adalah
masalah sosial yang rumit hingga seakan-akan wujud “generasi terhilang”.
Daripada segi yang lain adalah pencapaian negara maju berpendapatan tinggi yang
dipacu “generasi terbilang”.
Terdapat
persoalan-persoalan seperti, adakah berlaku proses pencerdikan atau pembodohan
(dumbing down), “lebih peperiksaan, kurang pendidikan” atau “lebih belajar,
kurang pengajaran”? Adakah kita bergerak daripada keadaan “pekerjaan tanpa kelayakan” kepada
“kelayakan tanpa pekerjaan”?
Adakah latihan
pekerjaan bertujuan menutup masalah pengangguran?
Justeru, kajian
ini tepat.
Tetapi, ia tidak
seharusnya dihadkan tentang persekolahan dan pendidikan formal sahaja.
Apa yang
diperlukan adalah strategi baru pendidikan dan latihan bersepadu negara.
Ia melibatkan
semua bidang (pendidikan dan latihan), semua sistem (formal dan tak-formal),
semua agensi (KPM dan lainlain), semua sektor (kerajaan, perniagaan dan
masyarakat sivil) dan semua peringkat (dari prasekolah ke IPT/pusat latihan).
Sebenarnya, apa
yang diperlukan ialah satu muhasabah besar mengenai ilmu dan kemahiran serta
pendidikan dan latihan, yang bersepadu, berdaya saing dan futuristik untuk
generasi muda kita.
Muhasabah besar
ini perlu dimulakan dengan pandangan alam yang tepat. Dalam hal ini, Prof Syed
Naquib Al Attas menyatakan bahawa
matlamat utama pendidikan bukanlah melahirkan pekerja baik, tetapi, melahirkan
insan baik. Pekerja baik belum tentu insan baik.
Tetapi, insan
baik termasuk pekerja baik.
Pelaku utama
melahirkan insan baik ialah pensyarah dan guru. Di sini, buku Wan Mohd Nor Wan
Daud, Rihlah Ilmiah, yang mengisahkan perjalanan pengajiannya dari
neomodernisme ke Islamisasi ilmu kontemporari adalah rujukan yang penting.
Dari segi pekerja
pula, bekas Presiden Universiti Harvard Bok Derek menyoal tentang kemerosotan
kualiti graduan universiti Amerika Syarikat.
Beliau lalu
mencadangkan supaya kurikulum universiti dijadikan lebih komprehensif.
Manakala bekas
Setiausaha Buruh US Robert Reich dalam bukunya The Works of Nation menjelaskan
perubahan yang berlaku dalam dunia pekerjaan, iaitu dari klasifikasi pekerjaan
lama kepada klasifikasi pekerjaan baru yang menuntut ilmu dan kemahiran baru.
Daripada matlamat
itu, terdapat 10 objektif pendidikan dan latihan, iaitu: beriman kepada Tuhan
dan berbaik-baik sesama insan; penguasaan ilmu bersepadu dan kemahiran terkini;
berkomunikasi dengan efektif; berfikiran kritikal dan kreatif; alasan moral
dalam penghujahan; warganegara patriotik dan berpartisipasi; hidup dalam
kepelbagaian bahasa, budaya, agama dan kepentingan; beridentiti dalam
globalisasi; menikmati makna kehidupan; dan persediaan kerjaya.
Selanjutnya,
antara yang diperlukan ialah:
- Kerangka
governans pendidikan dan latihan yang melibatkan sektor kerajaan, perniagaan
dan masyarakat sivil (khususnya ibu bapa, alumni dan pelajar/pelatih) untuk
perancangan, pemantauan dan penilaian berterusan dari peringkat kebangsaan ke
institusi pengajian tinggi (IPT), pusat
latihan dan sekolah.
- Penghayatan
falsafah pendidikan negara, pendidikan sepanjang hayat dan pembelajaran melalui
pengalaman masa lalu bersama-sama dasar-dasar negara yang lain oleh semua
pihak.
- Meningkatkan
autonomi dan kepemimpinan IPT, pusat latihan dan sekolah.
- Menyelaraskan
dan meningkatkan latihan dan kualiti pensyarah, jurulatih dan guru.
- Memperkasa
bidang kemahiran.
- Keseimbangan
baru dan kebebasan memilih aliran sains, sastera, reka cipta dan keusahawanan.
- Pemberatan baru
kurikulum dan kokurikulum kepada nisbah 70:30.
- Meningkatkan
keberkesanan pengajaran dan pembelajaran (P&P) melalui kreativiti, reka
cipta dan teknologi dalam bilik darjah.
- Mengamalkan
penghakupayaan pelajar/pelatih.
Sumber : http : //www.sinarharian.com.my/
Tiada ulasan:
Catat Ulasan