Oleh : DATUK SERI MOHAMED
KHALED NORDIN
BARU-BARU ini, saya menyampaikan
Amanat Tahun Baharu 2013 kepada seluruh warga Kementerian Pengajian Tinggi.
Amanat kali ini memberikan tumpuan kepada sumbangan pengajian tinggi dalam
memacu daya saing negara.
Tema ini dipilih kerana pengajian
tinggi kini bukan sahaja memenuhi tuntutan dan kepentingan dalaman negara
semata-mata, tetapi menentukan apakah Malaysia mampu mengekalkan daya saingnya
dalam pentas global.
Bagi memenuhi tujuan ini, amanat
telah memilih lapan agenda iaitu kajian semula Pelan Strategik Pengajian Tinggi
Negara (PSPTN), merekayasa Institusi Pengajian Tinggi, menjana ekonomi
berinovasi, menjamin kualiti Institusi Pengajian Tinggi (IPT), memperkukuhkan
kebolehpasaran graduan, pemetaan baharu pengantarabangsaan, pendidikan untuk
semua dan budaya kerja berinovatif.
Hasrat Malaysia menjadi sebuah
negara maju berpendapatan tinggi telah banyak mengubah pendekatan kerajaan
untuk melaksanakan transformasi dalam semua bidang. Ini kerana negara tidak
boleh lagi mengambil langkah berdikit-dikit, tetapi bersikap transformatif yang
menghasilkan impak yang lebih besar.
Pelan transformasi kerajaan
termasuk Program Transformasi Ekonomi (ETP) dan Model Baharu Ekonomi (MBE)
memerlukan peranan kritikal sektor pengajian tinggi. Ini bermakna, polisi dan
perancangan strategik berkaitan pengajian tinggi juga perlu selari dan
benar-benar menyokong agenda transformasi negara. Sehubungan itu juga,
kementerian akan mengkaji semula Pelan Strategik Pengajian Tinggi Negara
(PSPTN).
Kajian terhadap pelan yang
dilancarkan pada 2007 ini diharap akan dapat mengemukakan inisiatif baharu yang
boleh melonjakkan lagi mutu dan kualiti pengajian tinggi ke tahap kecemerlangan
sekali gus membantu negara khususnya melalui penghasilan modal insan kelas
pertama dan pengwujudan IPT yang cemerlang.
Pada masa sama, pembangunan,
kemajuan dan transformasi negara memerlukan sumbangan yang maksimum daripada
IPT. Mereka tidak boleh lagi menjadi menara gading dan bersifat eksklusif,
sebaliknya menara ilmu yang dapat memanfaatkan perkembangan dan penerokaan ilmu
untuk mentransformasikan komuniti.
Dalam hal ini, selain pengajaran
dan pembelajaran serta penyelidikan, IPT disarankan supaya memberi fokus kepada
kepentingan polisi awam selari dengan peranan ketiganya, perkhidmatan kepada
masyarakat. Kementerian percaya, hanya melalui pendekatan ini, IPT akan
benar-benar dapat dirasai kewujudannya oleh komuniti.
Apabila menyentuh hasrat Malaysia
untuk meligatkan pertumbuhan ekonominya, ia bergantung kepada usaha menjana
ekonomi berinovasi. Sebagai hab inovasi negara, IPT mempunyai peranan penting
dalam menjana pendapatan dan pertumbuhan ekonomi negara melalui aktiviti
penyelidikan, pembangunan dan pengkomersialan dengan menghasilkan paten,
penerbitan berimpak tinggi dan mengeluarkan graduan pascasiswazah.
Dalam hal ini, IPT harus
melangkah kehadapan menentukan idea-idea baharu dan dinamik yang dapat
memperkukuhkan lagi rantaian penyelidikan dan menggembleng seluruh kekuatan IPT
di negara bagi mempertingkatkan lagi keberhasilan penyelidikan dan inovasi.
Pada masa sama, kualiti pengajian pascasiswazah di IPT perlu diperkukuhkan
kerana di sinilah aktiviti penyelidikan giat dijalankan.
Seperti sedia maklum, kualiti
adalah penentu kecemerlangan dan kewibawaan IPT. Agenda memperkukuhkan kualiti
IPT perlu dipergiatkan lagi dalam semua aspek meliputi pengurusan institusi,
program akademik dan penyelidikan, tenaga akademik, pelajar baharu dan graduan
yang dihasilkan.
Pada tahun ini, tumpuan
kementerian banyak diberikan kepada Institusi Pengajian Tinggi Swasta (IPTS)
agar mereka benar-benar bersedia menawarkan pengajian tinggi yang terbaik. Ini
termasuk menyemak kelestarian mana-mana IPTS yang berisiko agar dapat memberi
peluang kepada mereka mengambil tindakan susulan dan menentukan langkah-langkah
penambahbaikan.
Kementerian juga menganugerahkan
autonomi kepada Universiti Islam Antarabangsa (UIA) dan Universiti Utara
Malaysia (UUM) dan kini terdapat tujuh Institusi Pengajian Tinggi Awam (IPTA)
yang berstatus autonomi. Kementerian percaya, melalui autonomi, IPTA berkenaan
kini tidak mempunyai alasan untuk tidak cemerlang.
Mahasiswa merupakan sumber bakat
terbesar kepada negara. Setiap tahun, kira-kira 180,000 graduan menamatkan
pengajian di pelbagai peringkat sama ada di peringkat sarjana muda dan diploma.
Dalam hal ini, graduan yang dihasilkan oleh IPT mestilah benar-benar bersedia
menempuh alam pekerjaan selepas mereka menamatkan pengajian masing-masing.
Persediaan ini bukan semata-mata
berbekalkan pencapaian cemerlang akademik, sebaliknya kemahiran yang diperlukan
oleh majikan dan industri agar mereka mudah diterima di pasaran pekerjaan
kelak.
Pelbagai inisiatif yang
dikenalpasti oleh kementerian antaranya memperkenalkan Pusat Kecemerlangan
Industri atau ICoE sebagai satu mekanisme yang menghubungkan pengajian dengan
pekerjaan, di mana industri bekerjasama dengan penyedia pendidikan agar pelajar
diterap dengan kemahiran yang diperlukan dalam pekerjaan.
Bakat dan kepimpinan mahasiswa
terus dicungkil melalui pelaksanaan program IM4U sebagai satu pendekatan baharu
pembelajaran. Kementerian menyambut baik langkah kerajaan memperkenalkan IM4U
kerana melalui penggabungan khidmat komuniti dan kurikulum, IM4U dapat menambah
pengalaman belajar pelajar dan memperteguhkan tanggungjawab sivik kepada
masyarakat melalui keupayaan menyelesaikan masalah sebenar masyarakat sekali
gus menjadikan mereka sebagai rakyat yang menyumbang kepada pembangunan
Malaysia.
Bertepatan dengan tema amanat
iaitu Pengajian Tinggi Pemacu Daya Saing Malaysia, negara harus menerima
hakikat bahawa Malaysia tiada pilihan selain memperkukuhkan kemampuannya dalam
pentas global. Malaysia perlu menentukan strategi pengantarabangsaan yang lebih
berkesan dalam menonjolkan kedudukannya sebagai hab kecemerlangan pengajian
tinggi yang dihormati.
Dalam hal ini, pengantarabangsaan
tidak lagi terhad kepada faktor jumlah pelajar antarabangsa atau bilangan
kampus cawangan luar negara tetapi penekanan kepada kesepaduan kecemerlangan
dalam semua aspek perkhidmatan pengajian tinggi. Ini termasuk kecemerlangan
akademik, kecemerlangan pengajaran dan pembelajaran, kecemerlangan pembangunan,
penyelidikan, inovasi dan pengkomersialan dan kecemerlangan kepimpinan pengajian
tinggi. Hanya dengan strategi ini, Malaysia boleh gah menerajui kecemerlangan
pengajian tinggi secara komprehensif dan berwibawa.
Menjayakan hasrat Malaysia untuk
menjadi sebuah negara maju berpendapatan tinggi menjelang tahun 2020 memerlukan
sumbangan dan potensi seluruh rakyatnya sama ada yang berpengetahuan tinggi
atau berkemahiran tinggi. Sehubungan itu, usaha untuk meningkatkan minat
belajar tanpa henti dan pendidikan untuk semua di kalangan rakyat hendaklah
dipertingkatkan lagi.
Kementerian akan terus
memperkasakan usaha membudayakan pembelajaran sepanjang hayat dalam kalangan
masyarakat. Misalnya, kini sesiapa sahaja boleh melanjutkan pengajian di Kolej
Komuniti hanya dengan kelulusan minimum satu kredit Sijil Pelajaran Malaysia
(SPM).
Bukan itu sahaja, golongan
pekerja boleh menyambung pengajian di peringkat sijil dan diploma apabila
pengalaman bekerja mereka diambil kira sebagai syarat kemasukan. Pendek kata,
kini tiada sesiapa yang boleh memberi alasan untuk berhenti belajar.
Tidak dinafikan, kecemerlangan
pengajian tinggi turut dibantu oleh sistem penyampaian dan budaya kerja yang
inovatif lagi berkesan. Dalam hal ini, fungsi kementerian perlu beralih
daripada memberikan penekanan terhadap kawal selia undang-undang (regulator)
kepada fungsi pemudahcara (facilitator). Selain itu, aspek nilai untuk wang
dalam pengurusan kewangan universiti sebagai sebuah badan berkanun juga perlu
dipertingkatkan.
Sesungguhnya, globalisasi telah
menjadikan persaingan semakin kompetitif dan negara perlu meningkatkan daya
saingnya agar tidak ketinggalan. Masa depan pengajian tinggi Malaysia bukan
lagi tentang retorik nasionalisme tetapi mendukung daya saing Malaysia dalam
mendepani impak globalisasi.
Kesimpulannya, Malaysia yang maju
dan progresif adalah Malaysia yang berupaya menjadikan sistem pengajian
tingginya sebagai instrumen dan sumber utama untuk membolehkan ia membina,
mengukuh dan melonjakkan daya saing bangsa dan negara di peringkat global. Ini
kerana sistem pengajian tinggi yang berupaya melonjakkan kebolehsaingan
Malaysia akan menjadikan negara dan bangsa kita lebih kuat dan kental
menghadapi cabaran.
Penulis ialah Menteri
Pengajian Tinggi Malaysia
Sumber : http : //www.utusan.com.my/
Tiada ulasan:
Catat Ulasan