Oleh : Imlan Adabi
Masyarakat Melayu lama tidak pernah menyambut Aidilfitri sepanjang Syawal.
Mereka paling lama pun sambut hari raya selama tiga hari. Hari keempat Syawal
lazimnya mereka ke sawah atau menangkap ikan. Yang menjadi buruh terus
membanting tulang dan penoreh memperagakan tulang empat kerat di pinggir bukit.
Suasana tradisi lebih berpihak mencari makan seadanya. Amalan bermaafan dan
ziarah diamalkan sepanjang masa. Rumah mereka sentiasa terbuka, tidak tertakluk
kepada Aidilfitri untuk bersalaman dan bermaafan. Bagi mereka, Syawal hanya
sebahagian daripada kesinambungan bulan yang menganjurkan manusia beribadat dan
menjalankan tradisi muafakat.
Konsep Melayu moden
Hanya pada dekad 90-an, budaya baru terbentuk hasil perkembangan ekonomi
dan perubahan cara hidup. Melayu sambut raya selama sebulan. Tahun ini 16
September yang dianggap Hari Malaysia tepat pada hari terakhir Syawal. Cuti
umum tentunya dimanfaatkan untuk majlis rumah terbuka. Mereka menggunakan
alasan Syawal untuk menjemput saudara mara dan rakan ke majlis kenduri. Jika
tiada Syawal, majlis rumah terbuka tidak diadakan.
Konsep Melayu moden meletakkan kehidupan sebagai milik peribadi, berbeza
suasana tradisi yang wujud sebelum dekad 80-an. Jati diri Melayu berubah
mengikut perubahan masa dan tradisi muafakat yang kita kaji dari kitab Sejarah
Melayu dan Hikayat Hang Tuah mulai tercabar.
Melayu pasca Dasar Ekonomi Baru (DEB) mengalami perubahan drastik dari segi
cara hidup dan sistem nilai. Dasar kerajaan yang mengutamakan agihan ekonomi
dan penyusunan semula masyarakat memberi kesan terhadap struktur masyarakat itu
sendiri.
Konsep profesionalisme dikaitkan sebagai ‘penjualan’ tenaga dan kepakaran.
Melayu turut terbabit menjual tenaga dan kepakaran untuk mendapat upah. Ahli
kapitalis meletakkan pasaran pekerjaan sebagai penentu nilai sosial seseorang.
Semakin tinggi kepakaran yang dimiliki mendorong kadar upah yang tinggi.
Peningkatan ekonomi, taraf hidup dan prasarana tanpa sedar mengubah
identiti Melayu dan budayanya. Sistem nilai yang turut berubah menjadikan
saingan dalam pasaran pekerjaan lebih utama daripada mengekalkan amalan
muafakat dan tradisi gotong-royong.
Konsep kejiranan mulai terhakis dan kawasan perumahan moden yang dikaitkan
dengan perbandaran menjadikan penduduknya lebih tertutup. Jika terdedah pun
sekadar menikmati media baru yang terhasil daripada dasar langit terbuka.
Amalan rumah terbuka pada bazar Ramadan dan Syawal menterjemahkan keunikan
Melayu baru. Dulu hidangan Syawal dimasak sendiri oleh isteri dan ahli keluarga
bagi meraikan tetamu. Juadah Ramadan disediakan oleh ahli keluarga mengikut
kemampuan. Tidak timbul istilah bazar Ramadan atau katering kerana wanita
Melayu ketika itu mempunyai masa yang cukup untuk memasak dan berlapang dada
menyediakan masakan.
Tuntutan masa dan perubahan cara hidup kini memaksa wanita turut bersaing
‘menjual’ kepakaran mereka dalam pasaran pekerjaan. Mereka keluar rumah sejak
pagi dan kediaman hanya menjadi ‘sarang’ untuk berehat waktu senja dan malam.
Perubahan suasana ini menyebabkan bazar Ramadan melata sepanjang bulan puasa
dan katering menjadi tumpuan majlis rumah terbuka Syawal.
Kita harus akui katering dan bazar Ramadan adalah citra ekonomi Melayu
moden. Semakin tinggi kuasa ekonomi di sesuatu kawasan semakin banyak perkhidmatan
penyediaan makanan. Kuasa ekonomi mendorong majlis rumah terbuka diadakan
sepanjang Syawal. Kuasa ekonomi juga mendorong sesetengah majlis Aidilfitri
atau berbuka puasa diadakan di hotel lima bintang sebagai membuktikan kekuatan
kewangan penganjur majlis.
Kontradiksi pembangunan
Paradoks pembangunan sering memberi gambaran terbalik. Penulis menghadiri
majlis Aidilfitri di sebuah dewan agam. Malangnya, tidak jauh dari kawasan
parkir, kalangan gelandangan merayau mencari makan. Mereka juga Melayu. Kontradiksi
pembangunan!
Ketika merayakan Hari Malaysia, wajar juga kita menilai sistem kehidupan
Melayu hari ini. Pencapaian DEB dan kesan kemelut dalaman UMNO pada 1987
berjaya membentuk identiti baru kepada sebahagian Melayu. Politik wang,
persaingan kerjaya dan pasaran saham sebahagian daripada keretakan bangsa
sendiri.
Jangan terperanjat jika majlis terbuka Syawal sekadar acara tanpa semangat
kemelayuan itu sendiri. Seorang teman secara sinis mengandaikan majlis rumah
terbuka untuk tetamu yang dijemput saja!
Sumber : http : //www.bharian.com.my/
Tiada ulasan:
Catat Ulasan