Khamis, 29 Oktober 2009

Pengabaian keselamatan undang tragedi jambatan gantung Kuala Dipang


TRAGEDI jambatan gantung runtuh di Kuala Dipang, yang menyebabkan seorang murid terkorban, manakala dua lagi masih hilang mengundang pelbagai persoalan. Ketika pihak berkuasa berhempas pulas meneruskan operasi mencari dan menyelamat, pelbagai pihak sudah mula menyuarakan pendapat mereka. Reaksi mereka tidak mengejutkan kerana yang menjadi mangsa dalam insiden itu ialah murid sekolah rendah. Tambahan pula, ia berlaku dalam program anjuran Pejabat Pelajaran Daerah (PPD). Sudah tentu isu utama yang diperdebatkan ialah berhubung aspek keselamatan. Apatah lagi ia berlaku di Pusat Kokurikulum milik PPD Kinta Selatan yang lokasinya bersebelahan Sekolah Kebangsaan Kuala Dipang. Apapun alasannya dan sama ada mahu atau tidak, hakikatnya beban tanggungjawab paling besar terhadap tragedi itu sebenarnya terpikul di atas bahu PPD. Meneliti rentetan peristiwa malang itu, sesuatu yang paling ketara ialah ia berpunca daripada pengabaian aspek keselamatan. Tanpa niat menuding jari kepada sesiapa, kita harus mengakui bahawa semua yang terbabit sama ada PPD, penyelia keselamatan, guru, malah murid sendiri alpa terhadap aspek keselamatan sehingga mengundang musibah. Malah, kontraktor yang membina jambatan gantung itu turut tidak terkecuali. Walaupun ia dikatakan dibina sebagai sumbangan untuk kemudahan pelbagai pihak, ia sepatutnya dimaklumkan kepada Jabatan Kerja Raya (JKR) supaya spesifikasi dan aspek teknikalnya dapat dipastikan.

Di pihak PPD pula, isu sama ada ia sudah meneliti piawaian keselamatan atau kesesuaian tapak lokasi program perkhemahan, menjadi persoalan utama. Begitu juga dengan aspek logistik, pengendalian dan pengisian program itu. Demikian juga dengan semua guru serta pegawai keselamatan yang terbabit dalam menyelia program kokurikulum itu. Malah, murid terbabit sendiri, walaupun baru berusia 10, 11 dan 12 tahun sepatutnya lebih bijak menjaga keselamatan mereka. Mereka tidak sepatutnya melompat atau sengaja menggoyangkan jambatan gantung itu ketika menaikinya. Walaupun mungkin masih mentah, setidak-tidaknya mereka tentu dapat membaca amaran had muatan jambatan itu yang dikatakan jelas terpampang. Sebenarnya, mencari atau meletakkan kesalahan kepada satu-satu pihak saja tidak akan menyelesaikan masalah. Hakikatnya, keselamatan adalah tanggungjawab bersama. Melahirkan amarah tidak berkesudahan serta bertindak terburu-buru akan hanya merumitkan keadaan. Biarlah pasukan khas yang ditubuhkan Kementerian Pelajaran menyiasat kes itu melaksanakan tugas mereka sebaiknya. Susulan itu nanti, sudah tentu tindakan sewajarnya mengikut lunas yang ditetapkan, dapat diambil demi keadilan semua. Kita dan semua pihak amat bersimpati dengan nasib yang menimpa keluarga semua mangsa tragedi itu. Apa yang penting kini ialah untuk semua pihak menjadikan tragedi malang itu sebagai iktibar dan berusaha memastikannya tidak berulang pada masa depan.

Sumber : http : //www.bharian.com.my/

Nota hujung:

Dua lagi mayat mangsa lemas dalam kejadian jambatan gantung runtuh di Pusat Kokurikulum Pejabat Pelajaran Daerah Kinta Selatan, Kuala Dipang ditemui malam tadi dan pagi ini.Dengan penemuan kedua-dua mayat itu menjadikan kesemua tiga mangsa yang hilang telah ditemui, sekali gus operasi mencari dan menyelamat sejak tiga hari lepas telah ditamatkan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan