Khamis, 19 November 2009

Kalendar Persekolahan Tahun 2010

Kumpulan A
Penggal Cuti dan Hari Persekolahan Mula Akhir Hari
I Hari Persekolahan 03.01.2010 31.01.2010 21
Hari Persekolahan 01.02.2010 28.02.2010 20
Hari Persekolahan 01.03.2010 11.03.2010 9
Cuti Pertengahan Penggal 12.03.2010 20.03.2010 9
Hari Persekolahan 21.03.2010 31.03.2010 9
Hari Persekolahan 01.04.2010 29.04.2010 21
Hari Persekolahan 02.05.2010 31.05.2010 22
Hari Persekolahan 01.06.2010 03.06.2010 3
Cuti Pertengahan Tahun 04.06.2010 19.06.2010 16
II Hari Persekolahan 20.06.2010 30.06.2010 9
Hari Persekolahan 01.07.2010 29.07.2010 21
Hari Persekolahan 01.08.2010 31.08.2010 23
Hari Persekolahan 01.09.2010 02.09.2010 2
Cuti Pertengahan Tahun 03.09.2010 11.09.2010 9
Hari Persekolahan 12.09.2010 30.09.2010 15
Hari Persekolahan 03.10.2010 31.10.2010 21
Hari Persekolahan 01.11.2010 18.11.2010 14
Cuti Akhir Tahun 19.11.2010 01.01.2011 44
Jumlah 288
Jumlah Hari Persekolahan Termasuk Cuti Am 210
Jumlah Hari Cuti Penggal 78

Kumpulan B
Penggal Cuti dan Hari Persekolahan Mula Akhir Hari
I Hari Persekolahan 04.01.2010 29.01.2010 20
Hari Persekolahan 01.02.2010 26.02.2010 20
Hari Persekolahan 01.03.2010 12.03.2010 10
Cuti Pertengahan Penggal 13.03.2010 21.03.2010 9
Hari Persekolahan 22.03.2010 31.03.2010 8
Hari Persekolahan 01.04.2010 30.04.2010 22
Hari Persekolahan 03.05.2010 31.05.2010 21
Hari Persekolahan 01.06.2010 04.06.2010 4
II
Cuti Pertengahan Tahun 05.06.2010 20.06.2010 16
Hari Persekolahan 21.06.2010 30.06.2010 8
Hari Persekolahan 01.07.2010 30.07.2010 22
Hari Persekolahan 02.08.2010 31.08.2010 22
Hari Persekolahan 01.09.2010 03.09.2010 3
Cuti Pertengahan Penggal 04.09.2010 12.09.2010 9
Hari Persekolahan 13.09.2010 30.09.2010 14
Hari Persekolahan 01.10.2010 29.10.2010 21
Hari Persekolahan 01.11.2010 19.11.2010 15
Cuti Akhir Tahun 20.11.2010 02.01.2011 44
Jumlah 288
Jumlah Hari Persekolahan Termasuk Cuti Am 210
Jumlah Hari Cuti Penggal 78
Kumpulan A Kumpulan B
  • Kedah
  • Kelantan
  • Terengganu
  • Perlis
  • Pulau Pinang
  • Perak
  • Selangor
  • Negeri Sembilan
  • Melaka
  • Johor
  • Pahang
  • Sabah
  • Sarawak
  • Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur
  • Wilayah Persekutuan Labuan
  • Wilayah Persekutuan Putrajaya

Sumber : http://www.moe.gov.my

Nota hujung :
Kepada warga pendidik di seluruh negara, diucapkan selamat bercuti. Bagi anak-anak murid yang sedang menduduki peperiksaan, sama ada peperiksaan SPM mahupun STPM, teruskan perjuangan anda sehingga selesai. Bagi guru-guru yang sudah mula merancang aktiviviti untuk sesi akan datang, takwim persekolahan di atas mungkin dapat membantu.

Persediaan rohani di tanah suci Mekah

Oleh MOHD. ALI MUHAMAD DON

SERUAN haji bergema lagi. Para tetamu Allah sedang bersiap sedia untuk menunaikan rukun Islam yang kelima itu. Di sebalik persiapan bersifat kebendaan seperti tambang pergi dan balik, pakaian ihram dan kelengkapan haji, persediaan lain juga patut diberi perhatian.

Misalnya persediaan ruhani dan mental bagi menghadapi pelbagai ragam dan kerenah kira-kira tiga juta jemaah haji dari seluruh dunia. Ketiadaan persiapan ruhani boleh menyebabkan falsafah pelaksanaan haji seperti bertolong-tolongan dalam melakukan ketaatan tidak tercapai.

Begitu juga semangat persaudaraan Islam yang tidak dibezakan oleh warna kulit dan tutur bahasa boleh bertukar menjadi perkelahian yang merosakkan ibadah haji.

Untuk itu, beberapa perkara perlu diberi perhatian yang sudah dan belum berangkat ke Tanah Suci Mekah. Antaranya ialah:

1. Murnikan niat sambil berharap keredaan-Nya. Dewasa ini terdapat segelintir masyarakat yang terpesong niat dan tujuan untuk ke Mekah. Ada yang pergi sekadar untuk melengkapkan gelaran haji dan hajah berikutan pelbagai gelaran lain yang telah diterima. Ada juga yang pergi berniaga dan tak kurang juga yang sekadar menunaikan kewajipan kerana malu disindir masyarakat setempat.

Hadis riwayat Anas ibn Malik ra, Nabi Muhammad SAW pernah bersabda yang ertinya: Akan datang suatu zaman ketika itu orang kaya mengerjakan haji untuk melancong, orang yang sederhana pergi haji untuk berniaga, para ulama pergi haji kerana riak dan mendapat nama manakala orang fakir pula mengerjakan haji untuk meminta-minta.

Oleh itu, niat yang ikhlas perlu disemat di dalam hati sebelum memulakan langkah melakukan kerja-kerja haji yang lain. Malahan ia berpotensi mencorakkan pelaksanaan haji dengan sempurna dan diterima oleh Allah SWT.

2. Bersihkan jiwa dengan bertaubat. Mekah dan Madinah adalah dua kawasan tanah haram yang terpelihara kesuciannya, Untuk itu, bakal jemaah haji perlu membersihkah hati daripada sifat-sifat mazmumah. Penyakit hati seperti sombong, angkuh dan meninggi diri hendaklah dibuang jauh-jauh sebelum menjadi tetamu Allah. Ia sebaliknya diganti dengan sifat tawaduk, toleransi, sentiasa bersabar dan saling menerima kekurangan orang lain.

Di samping itu bertaubat dengan memohon keampunan daripada-Nya adalah perbuatan yang sangat dituntut. Tidak sepatutnya, peluang terpilih menjadi tetamu Allah SWT dicemari dengan pelbagai dosa silam yang kemungkinan mengagalkan cita-cita beroleh haji yang mabrur.

3. Berfikiran positif sambil memohon rahmat-Nya. Ada segelintir bakal haji yang khuatir dihukum oleh Allah setibanya di Mekah akibat perlakuan dosa-dosa lalu. Kebimbangan itu terserlah berikutan berbagai-bagai kisah balasan dan azab yang diceritakan.

Sebagai orang yang beriman kepada Allah dan Rasulnya, mereka dinasihatkan kembali kepada landasan akidah yang benar dengan sentiasa bersangka baik kepada Allah. Ini dapat dilakukan dengan memperbanyak solat taubat, beristighfar atas dosa silam sambil menaruh setinggi pengharapan agar diampunkan dosa dan dipelihara dengan rahmat-Nya daripada perkara buruk yang tidak diingini.

Nabi Muhammad SAW bersabda: Diampunkan dosa bagi orang yang mengerjakan haji, dan bagi mereka yang dimintakan ampun oleh orang yang menunaikan haji. (Hadis riwayat Thabarani dan al-Hakim)

Bakal haji juga hendaklah sentiasa berlapang dada dan reda dengan segala perbelanjaan yang telah dikeluarkan tanpa mengungkit-ungkit pengorbanan wang, masa dan tenaga yang telah disumbangkan untuk fi sabilillah.

4. Berazam untuk melestarikan tuntutan ibadah. Peluang terpilih menjadi tetamu istimewa perlu dimanfaatkan dengan bersungguh-sungguh melakukan pelbagai ibadah wajib mahupun sunat. Solat berjemaah di masjid setiap waktu, bersedekah, melakukan ibadah umrah, bertadarus al-Quran dan berzikir merupakan intipati daripada kesempurnaan ibadah haji.

Hindari daripada terlalu sibuk membeli-belah, menyebabkan tugas ibadat terabai. Kesempatan cuti daripada tugasan harian sebaik-baiknya diganti dengan memperbanyak amal kebajikan. Lebih-lebih lagi bonus pahala berlipat kali ganda disediakan kepada mereka yang sanggup berkorban masa dan tenaga semasa berada di tanah suci.

Nabi Muhammad SAW bersabda yang ertinya: Dan solat yang dikerjakan di Masjidil-Aqsa diberi ganjaran sehingga lima puluh ribu solat. Solat yang dikerjakan di masjidku (Masjid al-Nabawiy) diganjarkan sehingga lima puluh ribu solat dan solat yang dikerjakan di Masjidil Haram diberi ganjaran sehingga seratus ribu solat. (Hadis riwayat Ibn Majah).

5. Berharap kurniaan haji yang mabrur. Ganjaran haji mabrur adalah cita-cita setiap bakal jamaah haji. Itulah antara balasan yang dikurniakan Allah kepada hambanya yang telah melakukan jihad haji. Sebagaimana sabda Nabi Muhammad SAW dalam hadisnya; Haji yang mabrur tidak punya balasan kecuali syurga. Dikatakan kepadanya; Ya Rasulullah apakah haji yang mabrur. Nabi SAW bersabda; perkataan yang baik dan memberikan makanan. (Hadis riwayat al-Hakim)

Selain itu, haji yang diterima Allah juga berupaya menghapuskan dosa-dosa. Seperti mana sabda Rasulullah daripada Abu Hurairah ra bermaksud, Barang siapa menunaikan haji untuk mendapatkan keredaan-Nya, dengan tidak menyebut perkataan buruk dan tidak melakukan perkara maksiat akan kembali bebas daripada dosa seperti hari di mana ibu melahirkannya.

Manakala, bagi yang belum menunaikan kewajipan haji, diseru untuk berazam sambil berdoa agar diberi kemudahan untuk pergi haji. Lakukan persediaan awal dengan menabung sedikit demi sedikit bagi tujuan itu. Bak kata pepatah sikit-sikit lama jadi bukit.

Ini kerana haji adalah ibadah yang difardukan kepada setiap orang Islam yang berkemampuan dan tidak sempurna iman seseorang jika gagal melaksanakannya. Nabi Muhammad SAW bersabda yang bermaksud: Barang siapa yang ada mempunyai bekalan dan kenderaan yang boleh menyampaikannya ke Baitullah, tetapi tidak menunaikan haji maka tidak ada halangan baginya mati sebagai Yahudi dan Nasrani. (Hadis riwayat al-Tirmizi dan al-Baihaqi)

Alasan belum sampai seruan, adalah hujah lapuk yang tidak lagi relevan. Sejak dahulu lagi Allah SWT telah memerintahkan Nabi Ibrahim as untuk menyeru seluruh manusia bagi menunaikan kewajipan haji dan seruan itu sampai ke seluruh pelosok alam.

Sebagai mana firman-Nya yang bermaksud: Dan serulah umat manusia untuk mengerjakan haji, nescaya mereka akan datang ke Baitullah dengan berjalan kaki, dan menunggang berjenis-jenis unta yang kurus, yang datang daripada pelbagai jalan yang jauh. (Surah al-Haj:27)

Dalam tafsir ibn Kathir dinyatakan, bukit-bukau tunduk bagi memberi laluan kepada suara Nabi Ibrahim as sehingga seruan itu didengari oleh seluruh alam termasuk yang berada di alam rahim.

PENULIS ialah Pensyarah Pusat Pemikiran dan Kefahaman Islam, Universiti Teknologi Mara (UiTM) Kampus Bandaraya Johor Bahru

Sumber : http: //www.utusan.com.my/

Pemakanan seimbang, sihat ikut sunnah Rasulullah


Oleh Dr Irfan Mohamad

Makan ketika lapar, berhenti sebelum kenyang beri impak rasa syukur kepada rezeki

DALAM kehangatan delegasi Persidangan Keselamatan Makanan anjuran Pertubuhan Makanan dan Kesihatan Sedunia (FAO), Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu bersidang di Rome, Itali, pelbagai perkara dibincangkan. Antara permasalahan kronik ialah ketidakcukupan makanan yang melanda masyarakat dunia yang menyumbang kepada angka kebuluran sebagai penyebab kematian bagi berjuta-juta nyawa saban tahun.

Ironinya, di Malaysia banyak masalah kesihatan dicetuskan berpunca daripada tabiat makan. Pengambilan makanan berlebihan, kurang bersih, tidak seimbang dari sudut gizi dan kelas makanan antara penyebab berlaku penyakit jantung, darah tinggi, kencing manis dan obesiti.

Pepatah yang mengungkapkan 'kerana pulut santan binasa, kerana mulut badan binasa' sebenarnya mempunyai maksud tersirat. Di sebalik tersurat yang mengajar manusia berhati-hati dengan kata yang dilontarkan kerana mungkin mendatangkan masalah dalam konteks fizikal yang mengakibatkan badan binasa, mulut juga perlu dilihat sebagai pintu masuk kepada makanan yang bakal menjadi darah daging kita yang ada kalanya merosakkan badan.

Masyarakat mengetahui penting dan akrabnya hubungan menjaga pemakanan dalam menjaga kesihatan seseorang. Dalam hal ini, Islam sebagai agama yang syumul dan sarat ajaran yang penuh dengan hikmah dan rahsia menggariskan panduan dalam kita menjayakan program makan untuk hidup dan bukan hidup untuk makan.

Firman Allah bermaksud: "Makanlah dan minumlah tetapi jangan berlebih-lebihan, sesungguhnya Allah tidak menyukai orang yang berlebih-lebihan." (Surah Al-A'raf: 31) dan "Sesungguhnya orang yang membazir itu saudara syaitan dan syaitan itu kufur dengan Tuhannya." (Surah Al-Israk: 27)

Islam mengajar kita berpada-pada apabila menghadap dan mengambil makanan. Betapa banyak penyakit kronik seperti diabetes mellitus (kencing manis) dan hipertensi (darah tinggi) berpunca daripada pemilihan dan jumlah makanan tidak betul.

Jika menggunakan panduan yang dianjurkan Islam, bukan saja kita akan berupaya menguruskan budaya pemakanan yang lebih berhemah bahkan unsur pembaziran juga dapat dielakkan.

Ia juga akan mengurangkan potensi mendapat kegemukan yang menjadi faktor risiko kepada pelbagai masalah lain seperti pernafasan ketika tidur, penyakit berkaitan jantung dan salur darah tersumbat, masalah sendi yang terpaksa menanggung beban berat badan yang berlebihan dan sebagainya.

Dari segi pemilihan jenis makanan pula, Islam mengajar kita panduan yang secara umumnya perlu mempunyai dua ciri utama iaitu halal dan baik. Ia termasuk makanan yang terjamin kebersihannya, kaedah sembelihan, cara penyediaannya yang jika kita tidak mengambil perhatian daripadanya boleh mengundang penyakit bawaan kuman seperti hepatitis A, gastroenteritis, taun dan kepialu.

Aspek memilih premis makanan yang bersih dan terjamin mutu halal dan kita harus melihatnya secara serius dan belajar apa yang tersirat di sebaliknya.

"Hai sekalian manusia, makanlah yang halal lagi baik (halalan toyyiba) daripada apa yang terdapat di bumi dan janganlah kamu mengikuti langkah-langkah syaitan kerana sesungguhnya syaitan itu musuh yang nyata bagimu." (Surah al-Baqarah: 168)

"Hai orang beriman, makan antara rezeki yang baik-baik yang kami berikan kepadamu dan bersyukurlah kepada Allah, jika benar-benar kepada-Nya kamu menyembah." (Surah al-Baqarah: 172)

Apabila aspek pemilihan sumber, jenis, kumpulan makanan dibuat, maka kita juga perlu meneliti bilakah masanya yang sesuai perlu kita makan dan berhenti makan.

Rasulullah memberikan panduan mengenai cara makan ideal supaya kita lebih mensyukuri nikmat makanan yang dikurniakan dan pada masa yang sama tidak memudaratkan kesihatan.

Makan ketika lapar lebih memberi kita impak rasa bersyukur dengan kurniaan rezekinya dan menginsafi serta mewujudkan rasa ingin membantu kepada mereka yang saban hari berada dalam keadaan lapar.

"Kami adalah kaum yang tidak akan makan kecuali apabila lapar dan apabila kami makan tidak sampai terlalu kenyang." (Hadis Abu Daud)

Selain aspek lahiriah, amalan pemakanan yang tidak mementingkan pematuhan panduan Islam menyebabkan kesan sampingan yang lain termasuk kerosakan mutu rohani dan spiritual. Apa yang jelas daripada hadis Baginda ialah doa seseorang yang tubuhnya terbina daripada makanan bersumberkan suatu yang haram, tetapi tetap juga disuap ke mulutnya akan tertolak.

"Seorang lelaki bermusafir sehingga rambutnya menjadi kusut dan mukanya dipenuhi debu. Dia menadah tangannya dan berdoa kepada Allah sedangkan makanannya haram, minumannya haram, pakaiannya haram dan mulutnya disuap dengan sesuatu yang haram, bagaimana akan diperkenankan permohonannya?" (Hadis Muslim, Ahmad dan Tirmizi)

Sikap sambil lewa terhadap apa yang disuap ke mulut kita bukan saja menyebabkan tertolaknya doa bahkan tubuh kita juga merana pada hari akhirat nanti.

Walaupun ada yang memegang prinsip 'membujur lalu melintang patah', 'rezeki jangan ditolak' namun kita harus memikirkan dua kali adakah rezeki yang lalu atau terhidang di depan mata benar-benar rezeki kita atau hak orang lain yang berjaya kita manipulasikan.

Dalam hal ini, Rasulullah memberi amaran bahayanya makan makanan haram baik dari segi lahiriah haram atau batiniah seperti sumber haram. Sabda Rasulullah: "Setiap daging yang tumbuh daripada yang haram, maka api neraka lebih layak dengannya." (Hadis At-Thabarani)

Jelaslah kepada kita perlu meneliti setiap apa yang ingin disuapkan ke mulut kita atau tanggungan yang berada di bawah kita. Amat besar kerugian dan penyesalan jika aspek yang diajar Islam ini kita ambil remeh.

Sesungguhnya kecantikan ajaran itu terserlah pada hikmah yang terkandung di dalamnya, dan akan zahir keunggulannya apabila umatnya mengamalkannya.

Penulis ialah Pensyarah Perubatan ORL, Pusat Pengajian Sains Perubatan, Universiti Sains Malaysia, Kota Bharu, Kelantan
Sumber : http://www.bharian.com.my/