Isnin, 21 Januari 2013

ISU BAHASA : Globalisasikan sastera Islam kontemporari


Oleh : Dr Anwar Ridhwan
 
Sejak kemunculan sastera Melayu moden, sebahagian besar penulis yang menghasilkan pelbagai genre sasteranya, baik secara langsung mahupun tidak langsung, meniupkan semangat Islami dalam karya mereka. Memang ada segelintir penulis Melayu yang menghasilkan karya tidak Islamik, umpamanya novel berkecenderungan pornografik atau erotik, tetapi gejala ini tidak melunturkan hakikat kesedaran kebanyakan pengarang kita akan sastera Islami.

Pengarang Melayu berkecenderungan untuk membangunkan dunia fizikal dan mental melalui karya mereka. Di dalam cerpen, drama atau novel pengarang memilih watak tertentu mewakili pandangan serta sikapnya. Hal ini tidaklah asing kerana pengarang Melayu yang beragama Islam menyedari mengenai falsafah agamanya yang sering menyeru ke arah peningkatan kebaikan.

Seruan ke arah kebaikan disebar melalui al-Quran, umpamanya dalam Surah Ali Imran (3:104) bermaksud: Hendaklah ada di antara kamu umat yang menyeru kepada kebaikan, menyuruh dengan makruf (yang baik-baik) dan melarang daripada yang mungkar dan mereka itulah yang menang.

Kandungan yang baik, bernilai murni, serta mempunyai tingkat kemanusiaan yang tinggi dalam karya sastera harus disebarkan dengan meluas. Nilai murni serta dimensi positif kemanusiaan harus dikongsi dengan sebanyak mungkin manusia. Dengan cara itu karya seni dapat meningkatkan aspek estetika dalam diri manusia, di samping membentuk persefahaman yang merentas geografi, warna kulit, kebudayaan dan kepercayaan.

Islamofobia Barat

Zaman karya sastera Islami hanya beredar dalam wilayah penduduk Islam sudah berlalu. Kita melihat bagaimana syair Hamzah Fansuri berlegar di Nusantara. Kita sudah melihat bagaimana novel Hamka beredar di dunia Melayu. Apa yang kita lihat itu adalah realiti pada suatu zaman tertentu, yang tidak relevan lagi buat masa kini.

Selepas peristiwa 11 September, Islam dan penganutnya semakin dipandang serong, ditakuti dan dicurigai terutamanya Eropah. Walau apa jua pendapat atau teori konspirasi Peristiwa 11 September, gejala Islamofobia adalah sebahagian daripada sejarah yang sedang berlaku di Barat.

Sebagai orang Islam dan sasterawan Melayu-Islam kita akan berkata bahawa Islamofobia Barat adalah suatu kekeliruan dan tidak seharusnya menghantui hidup mereka. Sebilangan sasterawan menzahirkan idea ini melalui karya kreatif mereka, seperti umpamanya yang dilakukan SM Zakir dan pengarang muda Pelita di Dalam Kaca atau nama sebenarnya, Kamaludin Endol yang muncul dengan kejutan apabila novelnya Baldatun Thoiyyibatun memenangi Hadiah Sastera Perdana 2011.

Sukar tembusi pasaran global

Tetapi karya seperti ini, yang cuba mengangkat kembali tamadun Islam melalui akal budi, hujah serta tindakan rasional protagonisnya, bukan mudah untuk dipasarkan ke peringkat antarabangsa. Benar bahawa karya terbabit wajar dibaca oleh khalayak tempatan dulu, namun kerana kualiti olahan dan pemikiran di dalamnya, kenapa ia sukar untuk menembusi pasaran global?

Islamofobia yang menebal akan menjauhkan sebilangan penerbit dan sebahagian khalayak pembaca, terutama di Barat, daripada karya Islami yang merekayasa naratif pasca 11 September. Sebahagian mereka lebih cenderung kepada novel pascamodenisme, historisisme baru, yang berunsur realisme magis serta membaurkan unsur pengintipan, jenayah dan seks. Mereka lebih memandang sastera dari Amerika Latin, China, Jepun dan Eropah sendiri berbanding sastera Islam.

Kecenderungan di atas menyebabkan penerbit luar negara begitu berhati-hati memilih karya sastera Islam daripada penulis tanah air. Peranan penerbit luar negara adalah penting, jika kita ingin melihat karya sastera kita dicetak dan dipasarkan pada peringkat antarabangsa. Mereka lebih cenderung memilih karya dengan tema budaya, berbanding tema Islami sebagai sebuah agama dan yang berkecenderungan ideologikal.

Beri alternatif terbaik

Sungguhpun kita berdepan kendala ini, usaha mengetengahkan karya Islami yang bermutu melalui penterjemahan dan penerbitan di luar negara wajar diteruskan. Kita mesti bersangka baik bahawa tidak semua khalayak pembaca Barat dihantui Islamofobia atau tidak menyukai sastera Islam.

Khalayak pembaca Barat pernah menyukai puisi-puisi Omar Khayyam, Muhammad Iqbal, Ibn Arabi, Mawlana Jalaludin Rumi dan sebagainya. Mudah-mudahan jendela sastera mereka yang sudah terbuka itu, beransur-ansur akan dapat menerima masuk karya Islami yang lebih bersifat pemikiran kontemporari dan ideologikal.

Akhirnya kita juga mungkin boleh bertanya kepada pertubuhan Islam antarabangsa seperti OIC atau nadwah persuratan Islam antarabangsa, apakah program serta aktiviti mereka untuk mengetengahkan sastera Islam kontemporari karangan penulis Islam seluruh dunia Islam kepada khalayak pembaca seluruh dunia? Kita harus bersama-sama memberi alternatif terbaik kepada sastera dunia terbaik bukan saja pada aspek tekniknya, tetapi yang lebih penting, pemikiran serta tujuan murninya.

Sumber : http : //www.bharian.com.my/

ISU AGAMA : Bertuah jadi umat Muhammad SAW


Oleh : HASAN AL-BANNA MOHAMED

SABAN tahun, menjelang Rabiulawal, umat Islam seluruh dunia akan tersemat dalam kotak minda masing-masing dengan satu peristiwa terbesar berlaku di atas muka bumi ini. Peristiwa tersebut telah membawa keamanan sejagat buat semua makhluk, ia itu kelahiran junjungan besar Muhammad SAW yang tercinta.

Perutusan Baginda SAW hakikatnya telah membawa kerahmatan dan manfaat kepada semua manusia, haiwan, jin dan para malaikat.

Firman ALLAH SWT dalam Surah al-Anbiya’, ayat 107 yang bermaksud: Dan tiadalah Kami mengutuskan kamu (wahai Muhammad) kecuali sebagai rahmat seluruh alam".

Justeru, kita yang mengakui umat Baginda SAW mestinya sentiasa mengucapkan selawat dan salam buat Baginda SAW dengan berazam untuk menuruti setiap Sunnahnya dalam kehidupan seharian kita. Hal ini kerana Bagindalah makhluk dan insan yang paling agung pernah diciptakan ALLAH SWT.

Kita percaya seyakinnya tindakan dan pertuturan yang ditunjukkan Baginda SAW pasti mendatangkan manfaat besar kepada manusia seluruhnya.

Hal ini demikian kerana setiap apa yang dikeluarkan daripada Nabi Muhammad SAW tidak lain dan tidak bukan merupakan wahyu ILAHI semata sebagaimana maksud Surah an-Najm, ayat 4: "Segala yang diperkatakannya itu (sama ada al-Quran atau hadis) tidak lain hanyalah wahyu yang diwahyukan kepadanya". Namun menjadi realitinya, Sunnah Rasulullah SAW dianggap remeh dan dipandang sepi oleh segelintir umat Islam dewasa kini. Ada yang menganggap ia sebagai suatu perkara biasa sahaja yang dilakukan oleh seseorang manusia dan tiada bezanya dengan amalan-amalan lain. Ada yang malu meniru amalan Sunnah Baginda SAW.

Mungkin ada juga segelintir yang leka dengan kesibukan hedonisme dan materialistik duniawi sehinggakan sanggup menjadikan manusia lain sebagai idola kehidupan.

Sebagai contohnya, seseorang yang menjadikan individu tertentu yang jelas terpesong akhlak dan budi pekertinya seperti berpakaian tidak menutup aurat, bertutur dengan bahasa yang kesat, menghina sesama sendiri, suka menabur fitnah yang tidak bernoktah, mengamalkan pergaulan bebas lelaki perempuan bukan muhrim, terjebak dengan gejala negatif serta perkara memabukkan, terpengaruh dengan budaya Barat yang kuning dan hitam serta pelbagai lagi kebejatan sosial pada akhir zaman ini.

Maka kita sebagai umat Nabi Muhammad SAW, kita  perlu menuruti apa yang diungkapkan oleh Baginda melalui hadis sahih dalam Sunan Ibnu Majah yang bermaksud: "Hendaklah kamu beramal dengan Sunnahku dan Sunnah Khulafa’ ar-Rasyidin al-Mahdiyyin".

Menjadi persoalan sekarang, adakah kita umat akhir zaman ini mengenali susuk tubuh, tingkah laku, perkataan, perbuatan dan sifat-sifat Baginda dengan sebaik mungkin? Adakah nanti pada hari akhirat kelak dapat kita mencari individu teristimewa, iaitu Nabi Muhammad SAW dengan mudah dan cepat?

Bagaimana kita hendak mengecamnya jika di dunia ini pun kita tidak mengambil endah dan peduli dengan Sunnah Rasulullah SAW? Mudah bagi kita untuk menghafaz lirik lagu ‘Gangnam Style’ daripada membasahi lidah kita dengan lafaz selawat ke atas junjungan besar Nabi Muhammad SAW.

Selain itu, ada yang menghina Baginda SAW melalui lukisan, tulisan, cemuhan, kata-kata nista serta yang paling menyayat hati adalah tidak mengikuti perintah ALLAH SWT dan rasul-Nya dengan sikap sambil lewa sahaja.

Justeru, bersempena dengan sambutan Maulidur Rasul pada awal tahun ini, marilah kita memperbaharui niat kita sekali lagi dengan berazam bersungguh-sungguh untuk membudayakan Sunnah dan amalan Rasulullah SAW dalam kehidupan seharian.

Ikutan Sunnah sebegini mampu dijadikan titik tolak perubahan kepada maklum balas wasiat terakhir Baginda SAW pada saat-saat kewafatannya yang mengungkapkan lafaz: ‘Ummati..Ummati..Ummati’. Sedarilah betapa kasih sayang Baginda SAW terhadap umatnya bukanlah terhenti setakat itu sahaja, pada hari akhirat kelak dianugerahkan syafaat Baginda untuk masuk ke syurga nanti. Oh! Alangkah beruntungnya menjadi umat Nabi Muhammad SAW.

Sumber : http : //www.sinarharian.com.my/

ISU BAHASA : Buku Garis Panduan Penggunaan Bahasa Melayu Untuk Media Dilancar


KUALA LUMPUR : Buku Garis Panduan Penggunaan Bahasa Melayu Dalam Media Massa dilancarkan pada Isnin bagi membantu pengamal media penyiaran, media cetak dan media baharu yang berfungsi sebagai saluran komunikasi dalam menyebarkan maklumat menggunakan bahasa Melayu mengikut tatabahasa yang betul.

Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan Datuk Seri Dr Rais Yatim berkata buku yang dirangka dengan kerjasama Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) itu adalah supaya penggunaan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan mencapai tahap kecemerlangan dari segi ejaan, sebutan, diksi dan intonasinya.

"Pelaksanaan ini bagi menambah baik penggunaan bahasa Melayu termasuk dari segi sebutan dan intonasi. Buku yang dilancarkan ini mengandungi banyak petua yang baik dan membina, maka buku ini akan digunakan sebagai asas bagi membetulkan amalan berbahasa Melayu yang salah," katanya selepas melancarkan buku tersebut di Institut Penyiaran dan Penerangan Tun Abdul Razak (IPPTAR) di sini.

Buku itu merupakan inisiatif kementerian yang dikendalikan IPPTAR sebagai urus setia bagi memastikan semua media penyiaran dan media cetak melaksanakan penggunaan bahasa Melayu seragam dalam siaran radio, televisyen, akhbar dan majalah.

Ia menggariskan pelan tindakan yang perlu dilakukan setiap organisasi media penyiaran, persuratkhabaran dan media baharu bagi memantapkan penggunaan bahasa Melayu dalam organisasi masing-masing.

Turut hadir pada majlis itu kedua-dua timbalan menteri, Datuk Joseph Salang dan Datuk Maglin Dennis D'Cruz, Ketua Pengarah Penyiaran Datuk Norhyati Ismail, Pengarah IPPTAR Datuk Adilah Shek Omar dan pemangku Pengurus Besar Bernama Datuk Yong Soo Heong.

Rais berkata garis panduan ini juga bertujuan mewujudkan keseragaman penggunaan bahasa Melayu dalam media massa termasuk aspek sebutan.

"Setakat tatabahasa sahaja tidak cukup. Oleh itu, kita perlu mewujudkan rancangan intonasi, penyampaian, diksi atau sebutan dalam bahasa Melayu yang betul. Latihan ini memang wujud, tetapi sekarang, dalam perlumbaan pembahasaan, maka bahasa Melayu sudah ketinggalan dalam aspek sebutan yang betul dan penggunaan yang tepat," katanya.

Sehubungan itu, katanya asuhan sedemikian akan dilaksanakan termasuk meneruskan program di Radio Televisyen Malaysia (RTM) berhubung bahasa, yang mendapat sambutan baik daripada penonton dan berjaya mencatat lebih daripada sejuta pengikut bahasa di tanah air.

Katanya hadiah dan pengiktirafan akan diberikan setiap tahun kepada penyampai bahasa Melayu yang berkesan dan dapat dijadikan sebagai contoh serta panduan yang baik kepada mereka yang berada dalam jurusan penyampaian berita, dokumentari, hal ehwal semasa dan majlis lain.

Mengenai jawatankuasa pemantau yang harus wujud di setiap jabatan, beliau berkata semua stesen perlu mengambil inisitiaf ini dan kementerian akan membantu stesen yang didapati memerlukan bimbingan dalam pembahasaan dan juga penggunaan bahasa Melayu yang betul.

Mengenai tindakan yang boleh diambil terhadap pihak yang enggan membetulkan penggunaan bahasa Melayu yang salah, Rais berkata peruntukan undang-undang di bawah kuat kuasa DBP sedang disusun dan jika termasuk dalam kategori sedemikian, DBP diminta mengemukakan jenis tindakan yang harus diambil.

"Harus difikirkan, (tindakan yang diambil) jangan keterlaluan seperti kita mengambil tindakan terhadap rasuah.

"Tetapi kita mesti memberi kuasa ini kepada DBP terhadap keengganan dan ketidakmahuan pihak-pihak tertentu supaya membetulkan kesilapan di dalam iklan atau penggunaan yang jelas disalah guna di stesen-stesen radio dan bidang penerbitan lain," katanya. - BERNAMA

ISU PENDIDIKAN : Mengesan isu kesihatan mental di sekolah


Oleh :  Khairul Azhar Idris

MUSIM persekolahan sesi 2013 baru bermula. Pelbagai kerenah yang ditunjukkan oleh anak-anak murid, terutamanya yang baru memasuki alam persekolahan sememangnya berasa teruja dan amat gembira.

Mereka gembira kerana dapat pergi ke sekolah dan memakai pakaian seragam. Mereka gembira dapat berjumpa dengan kenalan baru dan para guru. Pastinya, mereka turut gembira kerana dapat bersekolah dan belajar bersama dengan pelajar lain. Alam persekolahan peringkat rendah merupakan tempoh di mana kanak-kanak mula memahami apa itu belajar dan pembelajaran. Jika di peringkat pra-persekolahan, mereka memahami bermain itu adalah belajar, namun kini situasinya berubah. Apa yang mereka tahu ialah mereka perlu benar-benar belajar, iaitu belajar secara formal.

Kini mereka mula memahami pembelajaran itu sebenarnya adalah proses yang amat berbeza daripada kaedah bermain sambil belajar. Pada peringkat ini, mereka mula mengerti sekolah dan belajar mempunyai pengertian yang lebih luas. Mereka perlu ada jadual untuk belajar, ada penyertaan murid dengan guru dan kawan-kawan, kokurikulum, peperiksaan, dan lain-lain.

Memandangkan suasana dan konteks persekolahan seperti ini, pelajar mula mengerti apa itu kehidupan dan apakah proses yang perlu dilalui dalam kehidupan. Namun reaksi, pengertian dan penerimaan setiap individu adalah berbeza antara individu lain. Malah, perbezaan inilah yang akan ditunjukkan dan mula menjadi ketara pada peringkat usia persekolahan.

Suasana dan proses pembelajaran serta persekolahan menilai bahawa persamaan dalam kalangan pelajar adalah menjadi keutamaan mengatasi perbezaan. Malah, teknik dan kaedah pembelajaran pula adalah turut memfokus ke arah ini. Sementara itu, perbezaan yang ada merupakan halangan yang luar biasa dan tidak sewajarnya wujud atau diperbesarkan. Matlamatnya ialah agar setiap perbezaan, keluarbiasaan dan ketidakabnormalan yang ada tidak akan menjejaskan reputasi institusi pembelajaran tersebut atau menjejaskan fungsi pelajar lain yang kelihatan normal.

Dalam konteks kesihatan mental khususnya di peringkat sekolah, perbezaan merupakan satu langkah awal ke arah mengenal  pasti masalah, rawatan pemulihan dan pencegahan dari pada mengalami gangguan mental kronik lain pada  masa hadapan. Perlu dipastikan tahap dan sejauh mana perbezaan itu akan mengganggu atau menjejaskan fungsi pelajar dan pengajian serta kehidupannya. Persamaan dalam kalangan pelajar dimaksudkan sebagai memiliki ciri-ciri perkembangan yang sama atau hampir sama dalam aspek perkembangan intelek, emosi, fizikal, tingkah laku sosial, personaliti dan komunikasi.

Perkongsian yang sama ini meletakkan mereka untuk berada  dalam kategori normal dan perbezaan pula merujuk kepada keadaan perkembangan yang tidak sama dalam aspek berkenaan dan ia dinyatakan sebagai berbeza daripada kenormalan. Perbezaan yang ada sering kali digambarkan sebagai ketidaknormalan kerana ia menyimpang daripada  garisan kenormalan menurut pandangan masyarakat dan pengkaji.

Matlamat dalam kesihatan mental ialah melaksanakan pelbagai intervensi yang bersesuaian dan bertepatan bagi mengurangkan kesan akibat daripada masalah perbezaan itu, dan meletakkan mereka supaya seiring dengan golongan yang normal. Perbezaan dalam tahap perkembangan seseorang individu pelajar boleh berlaku dalam mana-mana aspek, sama ada sebahagian atau keseluruhan, dan ia akan menjejaskan pencapaian akademik, personaliti dan sosial pelajar terbabit. Namun ia masih boleh diperbaiki jika perbezaan dapat dikenalpasti dan tindakan awal dapat dilakukan.

Perkara ini memerlukan keprihatinan dan sikap yang sensitif daripada guru dan pihak pengurusan sekolah, ibu bapa dan guru kaunseling. Dalam konteks persekolahan dan pembelajaran, peranan pihak berkaitan perlu diberikan kepada aspek-aspek lain yang tidak hanya tertumpu kepada aspek pembelajaran, tetapi harus menyeluruh dan merangkumi aspek perkembangan jasmani, intelek, emosi, rohani dan sosial sebagaimana menurut dasar dan polisi pelajaran kebangsaan itu sendiri.

Sebagai seorang pelajar yang ada kelainan dari mereka yang normal, gejala kesihatan mental boleh berlaku apabila mereka mempunyai masalah dalam pembelajaran. Ia terdiri daripada kesukaran untuk memahami atau menerima pelajaran, kesukaran membaca dan menulis, ada masalah dalam memahami aspek pengiraan dan lain-lain.

Terdapat dalam kalangan pelajar yang ada masalah membaca dan memahami pelajaran, secara khususnya dikenali sebagai disleksia. Terdapat juga kanak-kanak yang sukar untuk menulis dan mengira seperti gangguan disgrafia dan diskalkulia. Seringkali juga wujud pelajar yang sukar untuk memahami pertuturan dan dan akhirnya menjejaskan arahan guru dan menyukarkan komunikasi. Semua ini adalah tanda gejala bagi kanak-kanak yang ada keperluan khas pembelajaran dan persekolahan dan seringkali tidak difahami oleh warga pendidik.

Kanak-kanak seperti ini sering kali pula menjadi mangsa kepada kekeliruan dan sering dilabel sebagai bodoh, malas, degil dan tidak mahu ikut arahan. Kekeliruan dan pelabelan negatif ini akhirnya memberi kesan yang amat negatif kepada kanak-kanak ini. Mereka akan berfikir persekolahan bukanlah sesuatu yang menarik. Proses pembelajaran merumitkan mereka dan melemahkan dorongan serta motivasi dan minat terpendam mereka untuk belajar.

Paling teruk, mereka akan menyalahkan diri sendiri kerana menjadikan guru berasa penat dan letih serta bosan kerana menyukarkan guru untuk mendidik mereka sebagai pelajar yang berbeza dari kebanyakan pelajar lain yang normal dan mudah untuk dididik. Tetapi itulah diri mereka yang sebenarnya, dan salahkah atau bodohkah untuk menjadi diri mereka sendiri yang sebenarnya? Sememangnya mereka amat memerlukan bimbingan.

PENULIS ialah Fellow di Institut Kefahaman Islam Malaysia (IKIM)

Sumber : http : //www.utusan.com.my/

PETAKA GEJALA SOSIAL


Tuhan menghantar petaka
menguji iman akhlak
manusia
tsunami dan gempa bumi
itu hanya ujian sedikit
cuma
manusia engkar dan buat
angkara.

Betapa  remaja dibelit
gejala
gejala bawa petaka
nestapa
nestapa bohsia merempit
di kota
pelajar tak berdisiplin tak
dengar kata
di sekolah,  guru pening
kepala
di rumah ibu bapa hilang
segala
anak remaja dadah; lari
dari rumah
kononnya untuk
mendapatkan hikmah
lepak dan murtad
membelit ummah
pelacuran pembuangan
bayi menjadi-jadi
penagihan dadah
penderaan isteri
berlaku angkara tiap saat
tiap hari
penculikan penganiayaan
kanak-kanak
umpama duri tumbuh
dalam semak
rasuah penceraian menjadi
barah
rogol dan sihir bagai air
mengalir
membanjir kepada ummah
bawa petaka.

Petaka gejala musnah
masyarakat
manusia lupa khalifah
diangkat
keliru celaru mengejar
pangkat
berkata tak apa kepada
maksiat
saat tsunami, gempa
bumi melanda
ujian kemungkaran di atas dunia.
Allah menguji keimanan
kita
tak sedarkah lagi wahai manusia?

AMI MASRA
Bangi Selangor