Isnin, 26 Oktober 2009

Guru kaunseling kena celik teknologi

KAEDAH kaunseling digunakan di sekolah diakui berada pada takuk lama, bersifat konvensional serta tidak selari dengan perkembangan remaja ketika ini yang lebih suka mencari alternatif lain untuk meluahkan perasaan mereka.

Presiden Majlis Pemuafakatan Persatuan Ibu Bapa dan Guru Nasional (PIBGN), Prof Madya Datuk Dr Mohamad Ali Hassan, berkata jika dilihat kepada pendekatan sedia ada yang meletakkan seorang guru kaunseling di sekolah dengan harapan murid bermasalah berjumpa dan berkongsi masalah mereka adalah satu kaedah lama yang tidak lagi berkesan dipraktikkan ketika ini.

Pelajar sekarang tak suka berkongsi masalah secara terus dengan guru, apatah lagi berasakan ia tidak selamat kerana guru kaunseling juga hakikatnya seorang guru. Oleh itu, mereka akan memilih alternatif lain dan laman web adalah kaedah popular ketika ini. Fenomena itu biasa dan mereka tak boleh dipersalahkan.

Sepatutnya, guru kaunseling perlu mempunyai pendekatan yang selari dengan perkembangan situasi semasa. Jika pelajar guna Facebook, guru juga perlu guna. Jadi kawan mereka dalam Facebook dan ajak mereka kongsi masalah. Guru perlu dekat dengan kehendak mereka,” katanya.

Beliau berkata, akibat kegagalan dalam sistem komunikasi itu, pelajar memilih untuk berkongsi secara terbuka di alam maya dan lantaran mereka juga tidak dididik supaya berhemah, berlaku pelanggaran tatasusila ketika berkomunikasi di internet. Selain itu, ketelusan serta integriti di kalangan guru kaunseling juga boleh dipersoalkan menyebabkan pelajar tidak yakin untuk berkongsi masalah dengan mereka.

Turut dipersoalkan ialah bagaimana kaedah menangani isu disiplin di sekolah, terutama membabitkan kes di laman web kerana mungkin wujud elemen tindakan beremosi pengetua tanpa mengambil kira semua faktor atau punca perkara itu berlaku.

“Pengetua tak wajar buang pelajar yang hina guru dalam laman web. Sepatutnya kena cari punca ia berlaku. Cari jalan rapatkan hubungan dan cari bukti kebenaran yang diluahkan dalam laman web. Namun, hukuman lain perlu juga dilaksanakan untuk menjadi iktibar kepada pelajar lain.

Sementara itu, Ketua Pengarah Pelajaran, Tan Sri Alimuddin Mohd Dom, berkata merujuk kepada kes dilaporkan akhbar mengenai pelajar sekolah berasrama penuh yang dinasihatkan supaya berpindah sekolah selepas menghina pengetuanya dalam laman web Friendster, perkara itu bukanlah semata-mata kesalahan yang dilakukannya sehingga tindakan sebegitu diambil.

“Ia kesalahan berulang selepas beberapa tindakan sudah diambil. Dalam sistem pengurusan disiplin di sekolah, ada beberapa langkah digunakan termasuk amaran, kaunseling dan langkah buang sekolah adalah tindakan terakhir.

“Menghina sekolah atau pengetua dalam laman web tetap satu kesalahan disiplin, walaupun ia tidak termaktub dalam peraturan sekolah. Pengetua berhak menggunakan kuasa yang ada untuk bertindak. Apa saja yang menjejas atau memburukkan nama baik sekolah dianggap satu kesalahan,” katanya.

Menurut Ketua Pegawai Operasi Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia (SKMM), Mohamed Sharil Tarmizi, apa saja perkataan dalam laman web yang berunsur lucah, sumbang, palsu, mengancam atau jelek sifatnya dengan niat untuk menyakitkan hati, menganiayai, mengugut atau mengganggu orang lain adalah satu kesalahan.

“Sebarang bentuk perbuatan dianggap salah dalam alam nyata turut dianggap salah dalam alam maya,” katanya.

Yang Dipertua Majlis Guru Besar, Ruslan Madon, pula berkata, kemahuan pelajar meluahkan perasaan tidak wajar disekat dan sepatutnya pihak sekolah menggunakan pendekatan yang seboleh mungkin seiring dengan kehendak dan cara pelajar. Keengganan dan kekerasan pihak sekolah menyekat kebebasan melepaskan tekanan di kalangan remaja menyebabkan berlaku banyak perkara tidak diingini, sekali gus mendorong pelajar bertindak di luar batas norma yang sepatutnya.

“Jika kita amati, pelajar suka menggunakan alternatif lain meluahkan perasaan. Mereka tak suka bersemuka dengan guru kerana rasa tidak selamat. Justeru, pelbagai cara digunakan termasuk menggunakan laman web, menconteng dinding dengan kata-kata kesat terhadap seseorang, malah ada yang menendang pintu atau menumbuk dinding.

“Sesetengah pelajar tak suka bersemuka atas pelbagai sebab. Mungkin mereka malu atau takut risiko lain. Oleh itu, jika mereka suka gunakan laman web atau internet, kita juga perlu guna sumber sama,” katanya.

Beliau juga mahu semua pihak lebih memahami dan prihatin dengan kehendak serta masalah remaja kerana pasti semua dinyatakan atau diluahkan, meskipun dalam bentuk tidak sesuai menggambarkan satu situasi yang bersebab.

“Apa kata kita ikut rentak mereka. Sediakan dinding khas di sekolah supaya mereka boleh pada bila-bila masa meluahkan perasaan di tempat yang disediakan. Nak tumbuk dinding, sediakan ‘punching bag’ supaya mereka boleh belasah sepuas hati. Guru kaunseling dan pengetua pula perlu ada emel yang diketahui semua pelajar supaya mereka boleh meluahkan perasaan tanpa perlu bersemuka.

“Sesetengah pelajar tak suka bersemuka atas pelbagai sebab. Mungkin mereka malu atau takut risiko lain. Kerana itu, jika mereka suka gunakan laman web atau internet, kita juga perlu guna sumber yang sama,” katanya. Beliau juga mahu semua pihak lebih memahami dan prihatin dengan kehendak serta masalah remaja kerana pasti semua yang dinyatakan atau diluahkan, meskipun dalam bentuk tidak sesuai menggambarkan satu situasi yang bersebab.

“Takkan mereka memaki hamun tanpa sebab. Mesti ada sebab. Mungkin juga ada kebenarannya. Jika mereka meluahkan sesuatu, periksa dan siasat. Mana tahu mungkin memang benar guru dimaksudkan bermasalah,” katanya.

Sumber : http://www.bharian.com.my/

Promosikan Sasterawan Negara untuk Hadiah Nobel

Oleh Imlan adabi
imlan@bharian.com.my

KITA sudah ada 10 Sasterawan Negara. Yang terbaru adalah Anwar Ridhwan atau Datuk Dr Anuar Rethwan yang dilahirkan di Sabak Bernam, Selangor pada 5 Ogos 1949. Penobatannya sebagai Sasterawan Negara sudah diduga. Karyanya amat terserlah dari segi mutu dan kehalusan seni. Novelnya yang pertama ialah Hari-hari Terakhir Seorang Seniman yang memenangi Hadiah Novel Gapena-Yayasan Sabah pada 1979. Sebuah lagi novelnya Arus (1985) memenangi Hadiah Sastera Malaysia (1984/1985). Antara cerpen karyanya ialah Perjalanan Terakhir (1971), Dunia adalah Sebuah Apartmen (1973), Sesudah Perang (1976) dan Dari Kiev ke Moskova (1992). Karya beliau yang diilham dan disiapkan di Jepun pada 2001 berjudul Naratif Ogonshoto memenangi Hadiah Sastera Perdana Malaysia 2000/2001. Novel itu dengan judul Bili i Nebili Ostrovov Ogonsoto diterbitkan dalam bahasa Russia (penterjemah Victor Pogadaev) pada 2006 di Sanct-Petersburg (penerbit Paideia).

Kewibawaan dan kerajinan berkarya meletakkan nama Anwar sebaris tokoh besar sastera yang lain. Bagaimanapun apakah cukup sekadar sasterawan terbaik menerima Anugerah Sasterawan Negara, tanpa sebarang promosi dan pencalonan untuk meraih Hadiah Nobel dalam bidang kesusasteraan?

Persoalan ini amat wajar dilontarkan kerana sejak lebih tiga dekad lampau, kita kurang promosi karyawan tempatan untuk Hadiah Nobel. Jika Indonesia pernah menubuhkan sebuah panitia khas mempromosikan Pramoedya Ananta Toer selama beberapa tahun, kita agak sepi dan amat longlai.

Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) sepatutnya bertindak lebih aktif melobi dan meletakkan sasterawan Malaysia ke peta dunia. Badan penulis bertaraf nasional seperti Gapena dan kerabatnya, Pena perlu lakukan sesuatu supaya Hadiah Nobel menjadi milik karyawan Malaysia. Jika selama ini persatuan penulis kerap bercakap mengenai dunia Melayu hingga Afrika Selatan dan Indochina, wajar pula mereka memperjuangkan sasterawan Malaysia menerima anugerah tertinggi dunia pula.

Penulis dan badan sastera sepatutnya tidak sekadar menggamit nostalgia tanpa memandang lebih jauh. Memperkasakan bangsa dengan karya yang baik dan meraih Hadiah Nobel, sepatutnya menjadi idaman karyawan di Malaysia. Kerajaan dan sarjana sastera juga perlu berperanan secara aktif dan telus melalui konsep 1Malaysia. Kejayaan meraih Hadiah Nobel secara langsung meletakkan nama Malaysia di persada persuratan global. Kita akui Sasterawan Negara adalah penghormatan tertinggi terhadap karyawan besar tempatan. Namun kehebatan di gelanggang sendiri bukan kayu pengukur yang sebenarnya.

Dari segi sejarah, Anugerah Sasterawan Negara mula diperkenalkan pada 1981 apabila Keris Mas (Kamaludin Muhamad) dinobatkan sebagai penerima pertama. Kemudian diikuti Datuk Shahnon Ahmad (1982), Datuk Dr Usman Awang (1983), Datuk A Samad Said (1985), Arena Wati (1987), Prof Dr Muhammad Salleh (1991), Datuk Noordin Hassan (1993), Datuk Abdullah Hussain (1996) dan S Othman Kelantan pada 2003.

Dari segi mutu, karya Samad dan Shahnon dianggap wajar dicalonkan untuk Hadiah Nobel. Ranjau Sepanjang Jalan, Sampah, Shit, Sutan Baginda, Hujan Pagi, Daerah Zeni dan Salina bukan sekadar penceritaan yang ada plot dan watak, malahan mengangkat kehidupan bangsa Malaysia dengan pelbagai kerenah sosiobudaya tempatan. Karya sedemikian lazimnya dapat mencuit perhatian panel Hadiah Nobel, jika usaha tegas dan berwibawa dilakukan. Sajak karya Muhammad seperti Pulang si Tanggang amat puitis dan intelektual.

Sejak penyair Perancis, Sully Prudhomme meraih Hadiah Nobel kali pertama pada 1901, karya yang berjiwa besar dan jujur mengangkat permasalahan bangsanya sering menjadi tumpuan panel.

Hal ini bertepatan dengan wasiat Alfred Nobel yang mahu merakamkan anugerah kepada karyawan 'luar biasa atau memberi sumbangan yang utama kepada masyarakat'. Sehingga kini hanya empat sasterawan Asia menerima Hadiah Nobel. Tiada seorang pun karyawan Asia Tenggara tersenarai. Selepas Rabindranath Tagore (India) menerima anugerah pada 1913, karyawan lain ialah Shmuel Yosef Agnon (Israel, 1966), Yasunari Kawabata (Jepun, 1968), Oe Kenzabur (Jepun, 1994) dan Guo Zingjian (Rusia-China, 2000).

Kita berharap nama Samad, Shahnon, Muhammad dan Anwar turut tersenarai kerana Hadiah Nobel diberikan kepada karyawan yang masih hidup. Walaupun karya Usman, Arena Wati dan S Othman Kelantan amat berwibawa, nama mereka tidak layak dicalonkan kerana lebih awal meninggalkan kita.

Bagi kebanyakan karyawan dan pengkaji sastera, beberapa hasil tempatan sudah layak dipertimbang untuk pencalonan Hadiah Nobel. Isunya sekarang adalah promosi dan usaha berterusan membawa karya tempatan ke peringkat global. Birokrat seni sepatutnya berperanan dalam hal ini. Jangan kita dianggap 'kurang visi, kurang reti dan kurang rasa!'.

Sumber : http: //www.bharian.com.my/