Khamis, 29 Disember 2011

ISU KESIHATAN : Azam tahun baru tanpa stres?


Oleh RABIATUL ADAWIYAH KOH ABDULLAH
adawiyah.koh@utusan.com.my

Lembaran 2012 akan terbuka untuk mengisi episod suka dan duka sepanjang tahun setiap insan. Ramai yang berpendapat tidak lengkap tahun baru tanpa azam baru . Ketika ini, pasti ramai yang sedang menilai pencapaian azam lama. Sudah pasti selepas itu anda akan terfikir azam baru . Ketika membaca sebuah majalah baru-baru ini, agak mengejutkan apabila satu artikel mengatakan azam tahun baru boleh menyebabkan stres.

Menurut artikel tersebut, terdapat satu kajian tentang isu ini di United Kingdom yang dilakukan oleh sebuah institusi badan bukan kerajaan bernama Mind. Laporan kajian tersebut mengatakan azam tahun baru membuatkan kita fokus pada keburukan diri sendiri, mencari kesilapan dan kehodohan sepanjang masa depan. Ia dikatakan tidak baik untuk masa depan. Laporan tersebut mengatakan, azam tahun baru tidak baik untuk kesihatan mental kerana kita akan diselubungi dengan perkara negatif sahaja.

Ini secara tidak langsung akan menyebabkan seseorang berasa stres atau tertekan. Dalam pada itu, azam lama masih tidak menunjukkan kemajuan dan diulang semula.

Sejauh mana kebenaran fakta ini?

Fakta ini tidak 100 peratus sahih dan boleh dipercayai kerana individu kita adalah berbeza pemikiran masing-masing berdasarkan pergaulan sosial dan latarbelakang kehidupan masing-masing.

Tambahan setiap orang tidak dikelilingi oleh kelompok orang yang sama dan boleh mempengaruhi kehidupan seseorang itu dan pemikirannya.

Jika individu mempunyai azam baru yang lebih fokus untuk mendapatkan kejayaan, dia tidak akan menoleh ke arah fakta yang lebih kepada mencari kesilapan. Tetapi dia akan menggunakannya untuk untuk memperbaiki apa yang menjadi kelemahan dan kesilapan yang telah berlaku. Hanya individu yang kecewa sahaja yang nampak kepada keburukan diri sendiri.

Azam bermaksud cita-cita, kecekalan, semangat dan ketentuan diri sendiri yang lebih meyakinkan diri sendiri untuk masa depan yang lebih terjamin, bahagia dan ceria.

Dalam pada itu, kesihatan mental seseorang tidak bergantung kepada masa-masa contoh tahun baru , tengah tahun atau akhir tahun.

Maknanya, stres yang dialami tidak mengenal masa.

Ia lebih banyak bergantung kepada kelangsungan hidup yang berlaku pada seseorang dalam pergaulan hidup bermasyarakat.

Misalnya, pada zaman millennium atau era baru sekarang ini, banyak perkara yang berlaku.

Banyak perkara yang berubah seperti pemikiran kita juga turut mengikut perubahan ini agar tidak terkebelakang atau terlalu kehadapan. Cuma mungkin jika seseorang itu tidak dapat memenuhi keperluan dan kehendak sekelilingnya, stres akan berlaku. Jika tidak dibendung, ia boleh membawa kepada terjejasnya kesihatan mental.

MENTAL

Jadi, tahun baru bukan penanda untuk bermulanya perkara yang tidak baik untuk kesihatan mental.

Secara amnya, azam tahun baru mempunyai kebaikan dan keburukan kepada mental seseorang.

Kebaikannya, ada matlamat yang lebih fokus membawa kepada perancangan strategi bergantung kepada segala kemudahan dan kebolehan yang ada diri sendiri.

Baik atau buruk dengan azam yang telah ditanam pada awal tahun membuatkan seseorang itu lebih yakin tentang apa yang perlu dilakukan.

Keburukan azam tahun baru , kemungkinan ia akan membawa kepada banyak perancangan hingga boleh menjejaskan kehidupan rutin seharian.

Ini akan menyebabkan individu itu mempunyai tugasan atau tanggungjawab yang terlalu banyak. Memadai sekadar yang boleh dilakukan dalam tahun itu merujuk kepada tanggungjawab lain, masa dan keadaan. Kadang-kadang terlalu banyak azam boleh membawa kepada kekecewaan jika semua azam itu tidak dapat dicapai pada penghujung tahun. Apabila seseorang itu berasa kecewa, ia akan menyebabkan stres.

Ini kerana apabila kita sebut azam tahun baru kita sering mengaitkannya dengan tahun itu juga kecuali disebut, " azam aku dalam dua tahun ini untuk dapat yang terbaik buat diri aku"

Sumber : http : //www.utusan.com.my/

ISU AGAMA : Muhasabah akhir tahun, bina harapan pada tahun baharu


DATUK AZIZ JAMALUDIN MHD TAHIR

TAHUN baharu menjelang tiba, namun rentetan peristiwa yang berlaku pada tahun 2011 meninggalkan banyak kenangan pahit dan manis. Semuanya adalah rencah dan rencam kehidupan yang perlu kita fahami bagi membolehkan menjadikannya sebagai ikhtibar untuk masa depan.

Sejak permulaan 2011 lagi seluruh dunia dikejutkan dengan pelbagai bentuk bencana dan kerakusan moral manusia sehingga ke akhirnya masih tidak menunjukkan adanya tanda-tanda akan reda. Revolusi yang menimpa negara-negara Arab masih belum sepenuhnya kembali normal, bahkan gelora berontak rakyatnya semakin sukar untuk distabilkan kepada keadaan sebelumnya.

Bencana alam yang menimpa beberapa negara turut meninggalkan trauma yang besar apatah lagi dalam tempoh kurang dari setahun berlaku gempa bumi berikutnya sebagaimana terjadi di Christchurch, New Zealand. Masyarakat yang menghuni kawasan terbabit sentiasa berada dalam ketakutan.

Bencana berkembar yang menimpa Jepun turut menghimpitkan kehidupan sehingga sebahagian besar masyarakat Fukushima dan Niigata terpaksa membina semula dengan jerih payah. Kehilangan harta benda tidak dapat dilupa bahkan kehilangan sanak-saudara terus menjadi emosi sedih menyelubungi kenangan sepanjang hayat.

Thailand terbelenggu dengan kemusnahan yang besar akibat banjir yang melanda kota Bangkok selama lebih sebulan menyebabkan kerugian melampaui ratusan juta dolar. Bahkan fenomena air pasang besar yang melanda Kelantan, Johor, Terengganu dan Pahang menjadikan penghuni sekitar pantai sentiasa cemas. Kini diramalkan kejadian yang sama bakal menimpa pesisir pantai Sarawak dan Sabah.

Dalam perspektif Islam, setiap bencana yang melanda dilihat sebagai satu kaedah bagaimana Allah SWT menguji kesabaran dan sikap pasrah dirinya. Bencana boleh dinilai sebagai perencah yang boleh menambahkan keimanan seseorang malah malapetaka itu juga boleh ditinjau dalam persekitaran kealpaan manusia terhadap keharmonian alam sekitar.

Lebih menyedihkan ialah bagaimana manusia turut melakarkan ke arah kehidupan yang serakah dan penuh kepalsuan sehingga sanggup melanggar nilai adat dan etika. Mereka yang berkuasa, sanggup melakukan "penjualan maklumat dari dalam" sehingga membolehkan kenalan atau kroninya membida sesuatu tender dengan tawaran yang lebih baik, sedangkan keupayaan fizikalnya amat terhad.

Mereka yang melaksanakan urusan pemberian kontrak sanggup menerima tawaran daripada para pelobi dengan sedikit imbuhan manakala ada juga yang menubuhkan syarikat tertentu atas nama sanak saudaranya yang terdekat semata-mata inginkan projek terbabit.

Bencana yang dimaksudkan itu menggambarkan betapa menipisnya moral seseorang, termasuk tokoh agama. Tokoh agama sanggup berbohong dan bahkan melakukan penyelewengan dan salah guna kuasa. Dalam hal ini, ia bukan sahaja membantu membentuk imej buruk orang tertentu, bahkan organisasi yang berada di sekelilingnya.

Institusi agama turut menerima tempias, kerana ada segelintir pemimpinnya sanggup menipu atas alasan kepentingan agama. Dalam hal ini, Allah SWT berfirman: "Dan janganlah sebahagian kamu memakan harta sebahagian yang lain di antara kamu dengan jalan yang batil dan janganlah kamu membawa urusan harta itu kepada Hakim supaya kamu dapat memakan sebahagian daripada harta benda orang lain itu dengan jalan dosa. Padahal kamu mengetahui. " (Al-Baqarah [2] : 188)

Kita tidak mengharapkan sesetengah bencana itu berlaku ke atas diri mahupun keluarga kita, tetapi ia boleh berlaku juga atas kesilapan diri kita sendiri. Dengan menurunkan bencana, Allah SWT sebenarnya memberikan petunjuk bahawa atas kedegilan itulah dunia bakal musnah dan kehidupan berkecai.

Namun, ketika ditimpa musibah, manusia begitu mengharapkan belas ihsan Allah SWT agar ia dihentikan secepat mungkin sebagaimana trauma manusia ketika dilanda tsunami tujuh tahun lalu.

Musibah juga merupakan petanda akan datangnya limpahan rahmat Allah.

Betapa pahit dan getirnya musibah yang menimpa, baik berupa kemiskinan, kesakitan, ketakutan, kegagalan mahupun semua bencana di dunia ini, Syeikh Muhammad Jamaluddin al-Qasimi ad-Dansyaqi menjelaskan di dalam kitabnya Mau'idhatul Mu'minin bahawa di dalamnya mengandungi lima perkara yang sepatutnya disyukuri.

Pertama,memberikan kita pengertian bahawa musibah itu adalah hakikat kebesaran Allah SWT.

Kedua,musibah yang menimpanya itu tidak membabitkan urusan agama.

Ketiga, musibah yang menimpanya pada ketika dia masih berada di dunia adalah lebih ringan berbanding ketika di akhirat. Semasa dilanda musibah di dunia, manusia masih mempunyai peluang untuk mengatasinya, tetapi di akhirat peluang itu tertutup sepenuhnya.

Keempat, sejak azali lagi setiap musibah itu telah tertulis di lohmahfuz, jauh sebelum kelahiran seseorang itu lagi.

Kelima, apabila kita dapat menerima musibah dengan sabar dan tenang, kita sebenarnya berupaya lahir sebagai orang kuat dan yakin dengan ketentuan Allah SWT, yakni menerima suratan takdir.

Dalam meneruskan kehidupan ini, kita harus bersyukur kerana kita dilahirkan dalam sebuah negara (Baldatun Thoiyyibatun) yang dilimpahi nikmat kekayaan, jauh daripada malapetaka alam yang besar dan sentiasa dilingkari kedamaian.

Secara lahiriah, kemakmuran boleh dilihat dengan jelas, namun tidak mampu melahirkan ketenangan dan kebahagiaan. Sebaliknya, mereka dilanda gelisah, cemas, bimbang dan takut. Ada juga manusia berpura-pura hidup dalam keadaan tenang dan makmur, tetapi dalam hati kecilnya penuh dengan kebimbangan, ketakutan dan rasa cemas.

Bencana juga turut dikaitkan dengan aktiviti yang berkaitan dengan kemaksiatan, sehingga tidak ada yang mampu mencegahnya dan tidak ada pula yang mampu mengajaknya ke jalan yang benar.

Amar makruf nahi mungkar adalah dua perkara yang harus dilakukan bersama. Amar makruf nahi mungkar yang dilakukan oleh pemerintahan itu berupaya membimbing atau mengajak rakyatnya bersungguh-sungguh dalam menegakkan peraturan dan undang-undang tersebut.

Penulis ialah Yang Dipertua Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (Yadim)

Sumber : http : //www.utusan.com.my/