Isnin, 5 Mac 2012

ISU KESIHATAN : Awasi Si Kecil


Oleh Norlaila Hamima Jamaluddin
norlaila@hmetro.com.my


Sifat ingin tahu tinggi

KANAK-KANAK memang golongan unik. Walaupun tangisan mereka seolah-olah boleh memecahkan tingkap rumah kerana sakit terjatuh ketika bermain, tetapi sejurus selepas tangisan berhenti, si kecil ini boleh berlari dan bermain semula seperti tiada apa yang berlaku.

Inilah kelebihan kanak-kanak khususnya yang masih kecil. Mereka mudah lupa rasa sakit. Maka tidak hairanlah jika kanak-kanak sangat terdedah kepada kemalangan di rumah yang boleh menyebabkan kecederaan.

Dalam satu kajian, Singapura mencatatkan 56.4 peratus kes kecederaan atau kecemasan di rumah yang membabitkan kanak-kanak. Walaupun tiada data untuk kes kecederaan kanak-kanak di rumah di negara kita tetapi rasanya senarionya lebih kurang sama. Luka, kulit melecet, berdarah, lebam dan bengkak sudah jadi asam garam bagi kehidupan kanak-kanak.

Menurut Abdul Rasheed Doad dari Pusat Latihan Pertolongan Cemas Singapura, ibu bapa perlu mempelajari ilmu bantuan kecemasan kerana kebarangkalian untuk kemahiran ini digunakan di rumah sangat tinggi.

Kata orang, malang tidak berbau, jadi lebih baik jika bersedia supaya tidak panik dan boleh bertindak pantas sekiranya kejadian tidak diingini berlaku di depan mata.

Kenapa kes kecemasan di rumah pada kanak-kanak berbeza daripada orang dewasa? Ini disebabkan beberapa faktor:

• Saiz badan kanak-kanak yang kecil. Jika mereka jatuh, ada kemungkinan kesan hentakan akan terus terkena pada tulang.

• Struktur badan yang berbeza dan kecil berbanding orang dewasa. Pada pesakit asma contohnya, serangan asma akan membuatkan saluran pernafasan orang dewasa mengecil sebanyak 25 peratus, tetapi pada kanak-kanak, saluran ini hampir tertutup sepenuhnya yang membuatkan mereka tidak boleh bernafas.

• Sifat ingin tahu yang tinggi. Mereka ingin tahu mengenai badan sendiri dan persekitaran menyebabkan ada yang memasukkan jari ke dalam hidung, di celah pintu atau ke lubang soket di dinding. Sifat ini jugalah yang membuat mereka menyentuh kuali panas atau menarik wayar cerek air.

Darjah luka kebakaran antara orang dewasa dengan kanak-kanak juga tidak sama.

Contohnya jika tempat terbakar (contohnya terkena air panas) bersaiz kertas A4, pada orang dewasa ia bukanlah masalah besar tetapi pada kanak-kanak mungkin menjadi kes serius.

Kecemasan biasa dan bantuan

Abdul Rasheed berkata, antara kes kecemasan pada kanak-kanak yang biasa berlaku di rumah adalah:

• Luka dan berdarah - Jika anak anda luka dan berdarah, tekap luka berkenaan dengan kain atau tuala bersih. Tekan (sederhana kuat) selama 10 minit bagi menghentikan pendarahan. Lekatkan kain berkenaan supaya ia terus berada di atas luka selama beberapa jam.

Kaedah ini sangat penting kerana pendarahan yang tidak berhenti boleh membahayakan nyawa si kecil kerana jumlah darah dalam badan mereka sedikit.

Sekiranya saiz luka besar, dalam dan berdarah banyak, tekap luka dengan
kain bersih dan segera bawa ke klinik atau hospital berhampiran.

“Ada ibu bapa bertanya, jika tangan luka, bolehkah tangan berkenaan diangkat tinggi (bagi mengurangkan aliran darah). Kaedah ini memang boleh dilakukan tetapi kajian mendapati ia tidak membantu mengurangkan pendarahan.

Apa yang penting ialah memberikan tekanan pada luka supaya pendarahan berhenti,” katanya pada seminar kesihatan anjuran Pusat Perubatan Tropicana.

• Hidung berdarah - Dudukkan anak di atas kerusi dan minta dia condongkan badan ke depan. Picit hidung betul-betul di bawah tulang hidung (pada bahagian yang lembut). Darah akan berhenti dalam masa beberapa minit.

Mengapa perlu condongkan badan ke depan dan bukannya bersandar sambil mendongakkan kepala seperti yang selalu diamalkan orang dulu? Jika mencondongkan badan ke belakang dikhuatiri darah ini akan mengalir masuk ke dalam saluran pernafasan (dan sampai ke paru-paru) atau saluran makanan dan sampai ke perut. Kemasukan darah ke dalam perut juga ada kesan yang tidak bagus kerana ia boleh membuatkan kanak-kanak muntah.

Sekiranya pendarahan tidak berhenti selepas 10 minit, bawa anak ke klinik. Ia boleh membahayakan kanak-kanak terutama yang ada masalah jumlah platelet darah yang rendah. Anda juga boleh menekapkan pek ais pada hidung anak untuk menghentikan pendarahan.

• Lebam dan bengkak - Segera tekapkan bahagian yang lebam dengan pek ais. Ia dapat mencegah lebam berkenaan daripada membengkak.

Dalam perkara ini, Abdul Rasheed mengingatkan ibu bapa supaya jangan sekali-kali menggosok atau mengurut bahagian yang lebam itu dengan sebarang balsam atau minyak. Seandainya lebam berkenaan besar saiznya dan anak berasa sangat sakit, ia mungkin menandakan keretakan tulang. Urutan hanya akan memburukkan keadaan.

• Bantuan pernafasan kecemasan kanak-kanak. Teknik ini perlu dipelajari dengan teliti. Sebaiknya dapatkan guru (jururawat atau kakitangan perubatan bertauliah) mengajar anda. Jika anda lihat anak anda seperti pengsan, baringkan kanak-kanak berkenaan dalam kedudukan terlentang.

Geletek kakinya untuk melihat tindak balasnya. Minta ahli keluarga menghubungi ambulans (dail 999). Dongakkan kepalanya sedikit dan cuba dengar bunyi pernafasan atau melihat pergerakan dadanya. Lakukan teknik ini dalam tempoh 10 saat.

Jika dia tidak bernafas, bersedia untuk memberikan bantuan pernafasan kecemasan. Letakkan dua jari (jari hantu dan manis) di tengah-tengah dadanya dan tekan sebanyak 30 kali. Tekan sedalam empat sentimeter (satu setengah inci).

Buka mulutnya dan hembuskan udara ke dalam mulut kanak-kanak itu sehingga nampak dadanya naik tetapi jangan hembus terlalu kuat. Beri dua hembusan. Ulang teknik ini sehingga kanak-kanak sedar atau bantuan sampai.

Kecederaan kepala

Perunding Paediatrik dan Neonatalogi, Dr Anushree Narayanan berkata, kecederaan kepala biasa berlaku pada kanak-kanak dan remaja tetapi kebanyakannya bersifat ringan dan tidak menyebabkan kecederaan otak serta komplikasi jangka panjang.
Sangat jarang berlaku kecederaan kepala di rumah sehingga mengakibatkan komplikasi serius atau pendarahan dalam otak.

Antara punca kecederaan kepala ialah jatuh, kemalangan motosikal, kemalangan ketika berjalan atau berbasikal, kecederaan sukan dan penderaan. Bagaimanapun, setiap kecederaan kepala tetap ada risiko kecederaan otak. Namun risikonya bergantung kepada beberapa faktor seperti di bawah.



Risiko rendah berlaku kecederaan otak jika:


• Jatuh dari tempat rendah contohnya sofa.

• Jatuh ke atas permaidani atau lantai kayu.

• Terhantuk dengan objek lembut.

• Kemalangan pada kelajuan rendah.

Risiko tinggi berlaku kecederaan otak jika:

• Jatuh dari tempat tinggi.

• Jatuh atas permukaan keras seperti lantai simen atau marmar.

• Terhantuk atau berlanggar dengan objek keras seperti bola golf.

• Penderaan termasuk menggoncang bayi dan memukul kepala kanak-kanak.

Tanda dan gejala akibat kecederaan kepala:

• Kepala anak anda bengkak biasanya pada dahi. Anda perlu lebih bimbang jika bengkak ini berada di tepi atau belakang kepala kerana ada kemungkinan berlaku keretakan tengkorak.

• Anak anda pitam. Pitam dalam jangka masa sangat pendek iaitu kurang daripada satu minit. Walaupun perkara ini sangat jarang berlaku tetapi jika anak anda pitam, segera bawa dia ke hospital untuk pemeriksaan lanjut.

Jika anak jatuh dan menangis kuat, itu petanda baik kerana ia hanya membabitkan bahagian luar kepala saja. Tidak mengapa jika dia menangis lama kerana yang penting dia dalam keadaan sedar. Anda perlu risau kalau anak pitam, walaupun hanya untuk beberapa saat kerana itu petanda tidak baik.

• Sakit kepala. Masalah ini biasa berlaku dan membabitkan 20 peratus kanak-kanak. Pada kanak-kanak kecil, mereka akan meragam.

• Muntah. Jika anak anda muntah selepas kepalanya terhantuk, jangan bimbang kerana ia adalah perkara biasa. Dalam kebanyakan kes, kanak-kanak akan muntah sekurang-kurangnya sekali. Namun anda perlu berasa bimbang sekiranya anak anda muntah berulang kali terutama jika perkara itu berlaku lama selepas kemalangan (lima hingga enam jam). Segera bawa anak berjumpa doktor untuk pemeriksaan lanjut.

• Sawan. Ia jarang berlaku tetapi jika ada ia mungkin menandakan kecederaan otak.

• Keliru. Ia biasanya disebabkan kecederaan otak. Anak anda mungkin menunjukkan tanda seperti tidak ingat perkara yang baru berlaku, muntah dan berasa pening.

• Biasanya anak yang terjauh akan tidur seketika selepas kemalangan. Jangan bangunkan anak, sebaliknya biarkan dia berehat dan tidur secukupnya. Apabila anak bangun, dia sepatutnya boleh mengecam anda, ahli keluarga lain dan keadaan sekelilingnya.

Bila ibu bapa perlu risau?

Semua ibu bapa risau apabila kepala anak mereka terhantuk kuat. Mereka akan lebih risau apabila mendengar tangisan anak yang kuat dan tidak berhenti.
Seperti disebut di atas, tangisan dalam keadaan sedar itu petanda baik kerana ia tidak membabitkan kecederaan otak.

Kanak-kanak terutama yang masih kecil tidak ingat kesakitan dialami ketika jatuh. Biasanya selepas berhenti menangis, mereka akan bangun dan bermain semula. Bagaimanapun, ibu bapa perlu risau apabila anak menunjukkan tanda seperti:

• Muntah berulang kali atau muntah selepas beberapa jam kemalangan berlaku.

• Mengalami sawan.

• Kemalangan berlaku pada bayi berumur kurang daripada enam bulan.

• Pitam seketika.

• Sakit kepala yang keterlaluan dan semakin teruk.

• Perubahan tingkah laku seperti lesu, sukar untuk terjaga, sangat meragam dan perlakuan tidak normal yang lain.

• Anak sukar berjalan, jadi kelam-kabut atau hilang keseimbangan.

• Keliru dan percakapan menjadi tidak jelas.

• Pening kepala yang tidak hilang atau berulang-ulang.

• Keluar darah atau cecair badan daripada hidung atau telinga.

• Pendarahan yang tidak berhenti walaupun sudah memberi tekanan pada luka selama 10 minit.

• Anak jatuh dari tempat tinggi (yang lebih tinggi dari anda).

Jika anak anda mengalami gejala di atas, bergegaslah ke hospital. Biasanya anak anda akan ditahan di hospital bagi membolehkan doktor membuat pemantauan dalam tempoh 24 jam.

Perlukah dilakukan imbasan sinar-X atau CT pada kepala anak anda?

Perkara ini tertakluk kepada keadaannya. Biasanya doktor hanya akan menyarankan imbasan sinar-X jika didapati ada benjolan atau darah beku pada kepala si kecil. Imbasan CT pula hanya dilakukan jika muncul tanda yang membimbangkan.

Jika tidak, imbasan ini tidak perlu kerana setiap imbasan ada risiko radiasi.

Perlu anda ketahui bahawa radiasi imbasan CT adalah 20 kali ganda lebih tinggi berbanding sinar-X.


Pencegahan kemalangan di rumah


Ada banyak perkara yang anda boleh lakukan untuk mengelakkan kemalangan dan kecederaan di rumah. Antara langkah mudah termasuk:

• Pasang pintu pagar pada tangga. Jika tangga tidak mempunyai susur tangan, peruntukkan sedikit wang untuk memasang susur tangan yang baik.

• Pasang jeriji pada tingkap terutama bagi mereka yang tinggal di pangsapuri tingkat satu dan ke atas. Malah rumah teres dua tingkat juga disarankan memasang jeriji.

• Elakkan sama sekali menggunakan kerusi duduk bayi beroda. Ia bukan saja memperlahankan proses berjalan, malah membuatkan bayi berjalan dengan cara yang salah serta berbahaya kerana mudah terbalik.

• Jika mahu menghampar permaidani, pastikan ia mempunyai lapisan penahan yang tidak mudah bergerak atau teralih.

• Jangan meletakkan bayi anda di tempat yang boleh membuatkan dia jatuh.

• Beli penutup soket kerana bayi dan kanak-kanak kecil sangat ‘tertarik’ untuk memasukkan jari halus mereka ke dalam lubang yang kecil itu.

• Beli kerusi bayi untuk diletakkan dalam kenderaan.

• Pastikan semua peralatan elektrik dipadamkan suisnya selepas digunakan.

• Jangan biarkan wayar alat elektrik terjuntai sehingga boleh dicapai anak kecil.

• Ajar anak mengenai keselamatan di rumah dan terangkan kepada mereka mengapa setiap perkara itu penting.

• Bagi anak yang aktif bersukan, belikan kelengkapan bersesuaian.

Sumber : http : //www.hmetro.com.my/

ISU BAHASA : Alasan, jawapan menolak debat


OLEH : SAIFUDDIN ABDULLAH

Debat politik baik untuk demokrasi. Ia peluang untuk mencetuskan idea yang bernas dan mempertahankannya dengan cerdas. Rakyat akan menilai.

Namun, terdapat mereka yang menolak debat. Tidak mengapa jika tidak ingin berdebat kerana itu pilihan masing-masing, tetapi usahlah menolaknya bulat-bulat.

Di sini, disenaraikan 10 alasan yang menolak debat dan jawapan terhadapnya.


Alasan 1: Tiada apa hendak didebatkan.
Jawapan 1: Takkanlah tokoh politik tidak punya idea. Banyak perlu didebatkan, contohnya dalam bidang politik apakah politik baru, transformasi politik, inovasi demokrasi dan pemikiran politik progresif untuk masa depan? Bidang-bidang lain juga ada isu yang wajar didebatkan.

Alasan 2: Tidak perlu debat, ucapan mencukupi.

Jawapan 2: Ramai boleh berucap. Adakalanya teks ucapan disediakan orang lain dan yang menyampaikannya tidak fahampun kandungannya. Kekurangan ucapan ialah idea itu tidak dapat diuji kebenaran dan kekuatannya. Sebaliknya, melalui debat, pendebat bukan sahaja perlu menyampaikannya, tetapi lebih penting lagi perlu mempertahankannya.

Alasan 3: Ia lebih banyak keburukan daripada kebaikan.

Jawapan 3: Ia menimbulkan keburukan jika tidak dilaksanakan dengan bijaksana. Sebenarnya, ia lebih banyak kebaikan sebab itu ia sebahagian daripada pendekatan dakwah Islamiah, iaitu seperti yang dicatat dalam al-Nahl:125, “...berdebatlah dengan mereka dengan cara yang terbaik”.

Alasan 4: Ia menyebabkan lawan memanipulasi masalah kita.
Jawapan 4: Pertama, siapa suruh mendebatkan masalah kita? Kedua, memang kerja lawan memanipulasi kita, tidak kira diadakan debat ataupun tidak, dan ketiga, debat adalah gelanggang untuk menunjukkan kebaikan kita.

Alasan 5: Tidak perlu ikut format debat pemilihan Presiden Amerika Syarikat.
Jawapan 5: Siapa kata mesti ikut format itu? Terdapat banyak format debat. Peserta boleh menentukan formatnya.

Alasan 6: Rakyat belum bersedia.

Jawapan 6: Rakyat telah lama bersedia. Rakyat inginkan keterbukaan dan ketelusan, pemimpin yang berilmu dan artikulatif, yang punya pendirian serta pandangan, dan bukannya sekadar pandai mengampu dan meraih undi semata-mata. Soalnya ialah adakah tokoh politik telah bersedia?

Alasan 7: Debat bukanlah jawapan kepada masalah negara. Apa yang penting ialah usaha membangun negara.

Jawapan 7: Siapa kata debat adalah jawapannya? Ia adalah satu daripada jalan terbaik untuk mendapatkan jawapannya.

Alasan 8: Kita perlu pemimpin yang pandai bekerja dan bukannya hanya pandai berdebat.

Jawapan 8: Siapa kata kita hendak pemimpin yang hanya pandai berdebat? Adakah pemimpin yang pandai berdebat tidak pandai bekerja? Adakah pemimpin yang tidak berdebat semestinya pandai bekerja? Pandangan ini adalah pelarian daripada realiti bahawa antara kualiti pemimpin yang baik ialah kebolehannya berhujah kerana ia mencerminkan pemikirannya yang rasional dan kritis. Bukankah lebih baik memiliki pemimpin yang pandai kedua-duanya, iaitu berhujah dan bekerja?

Alasan 9: Debat di dewan legislatif memadai.

Jawapan 9: Agenda dewan legislatif mengehadkan peluang untuk debat yang sepatutnya. Lagipun, dunia demokrasi hari ini tidak terhad kepada dewan legislatif semata-mata.

Alasan 10: Debat bukan budaya kita.

Jawapan 10: Kalau begitu, tidak perlulah mengamalkan demokrasi!

Penulis ialah Timbalan Menteri Pengajian Tinggi

Sumber : http : //www.sinarharian.com.my/

ISU PENDIDIKAN : SBP gah di peringkat dunia


Empat pelajar SBP Integrasi Tun Abdul Razak yang mewakili dua pasukan negara bersama guru pembimbingnya mempamerkan pingat emas yang dimenangi pada pertandingan IYIE 2012 di Tainan, Taiwan baru-baru ini.

Oleh MOHD. FADZLY IZAB
pendidikan@utusan.com.my


Nama Malaysia sekali lagi harum di peringkat antarabangsa apabila kesemua empat pasukan yang mewakili negara pada pertandingan Pameran Reka Cipta Belia Antarabangsa (IYIE) 2012 di Tainan, Taiwan membawa pulang pingat emas dalam pelbagai kategori yang dipertandingkan baru-baru ini.

Empat pasukan itu terdiri daripada pelajar-pelajar dari tiga buah sekolah berasrama penuh (SBP) iaitu Sekolah Menengah Sains (SMS) Tuanku Syed Putra Kangar, Perlis; SMS Sultan Mohamad Jiwa, Sungai Petani, Kedah dan SBP Integrasi Tun Abdul Razak, Pekan, Pahang.

Pengarah Bahagian Pengurusan SBP dan Sekolah Kecemerlangan, Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM), Rosland Hussein berkata, pertandingan dalam bidang penyelidikan dan pembangunan (R&D) seperti ini merupakan pendedahan awal kepada pelajar untuk melihat dunia luar serta mencari pengalaman di peringkat antarabangsa.

"Kementerian mahu melihat dan memperluaskan bakat para pelajar SBP ini bukan sahaja di peringkat nasional, malah menjadi pesaing hebat kepada negara-negara maju di peringkat antarabangsa," katanya ketika ditemui di Cyberjaya, Selangor, baru-baru ini.

Pertandingan IYIE 2012 yang dianjurkan oleh World Invention Property Associations (WIIPA) itu diselaras oleh University Far East, Tainan serta Taiwan Invention Intellectual Property Association dengan kerjasama Kementerian Pelajaran dan Hubungan Luar Republik China (Taiwan).

Sebanyak 1,275 penyertaan diterima dan 300 produk telah dipilih ke peringkat akhir dari pelbagai negara termasuk Australia, Kanada, Jepun, Korea, Hong Kong, China, Vietnam, Indonesia, Filipina dan Thailand.

Menurut Rosland, penglibatan pelajar SBP di peringkat antarabangsa adalah sangat perlu bagi melahirkan feeder pool kepada modal insan berkemahiran tinggi dan mewujudkan jenama pelajar Malaysia yang terkenal dengan kualiti serta kebolehpasaran yang tinggi dan memiliki imej global.

"Kemenangan yang diperoleh oleh pasukan negara menjadi bukti jelas bahawa outcome pendidikan negara tidak lagi ketinggalan dan kini setaraf dengan negara-negara maju yang lain malah ada yang lebih baik," tegasnya.

Melalui program itu juga katanya, dapat meningkatkan minat pelajar untuk mempelajari sains dan mengatasi masalah kekurangan penuntut dalam aliran itu di institusi pengajian tinggi (IPT).

Sumber : http : //www.utusan.com.my/