Jumaat, 7 Jun 2013

ISU PENDIDIKAN : Cerdas fikir dan emosi dalam amalan


Oleh : Prof Dr Sidek Baba

CERDAS fikir memberi makna disiplin akliah yang tinggi membolehkan penjanaan ilmu terjadi dan mampu membentuk pola fikir yang sihat dan sifatnya menyumbang. Ia sangat penting membangunkan fikrah. Cerdas fikir adalah suatu proses.

Binaan fikrah adalah suatu matlamat. Tanpa binaan fikrah berfikir menjadi kosong dan lompang.

Cerdas hati memberi makna ketangkasan hati menerima pedoman ilmu dan maklumat supaya sifat diri memiliki kekuatan rohaniah yang tinggi- berasaskan fikrah dan ilmu yang sifatnya menerangi menjadikan hati tangkas dan hidup, bukan sifatnya mati rasa atau menghadapi kematu rohaniah - menyebabkan sikap tertutup terjadi dan jalan taksub mengambil tempat.

Apabila kekuatan fikir bertaut dengan kekuatan hati, ia disebut oleh Pendeta Zaaba sebagai cernaan akal-budi. Ia penting supaya tautan ilmu yang memberi suluh serasi dengan hati dan membentuk amal yang baik. Hati yang dititipkan dengan kekuatan amanah, adil, bijaksana, telus dan tulus ialah hati yang sentiasa terhubung dengan ALLAH.

Jiwa tadabbur yang tinggi menyebabkan lahirnya petunjuk dan menjadikan manusia memiliki kekuatan amal yang tinggi.

Cerdas emosi menggambarkan emosi matang dan tidak mudah terpengaruh dengan natijah yang membawa keburukan. Emosi melulu umpamanya, merangsang rasa dan nafsu dan sekiranya ia tidak memiliki kualiti disiplin tinggi mudah memesongkan.

Cerdas emosi sangat penting bagi membantu kedewasaan berfikir dan kematangan beramal - menjadi pra-syarat penting menghasilkan sahsiah berkualiti tinggi.

Kehidupan kita sebagai orang Islam tidak berdepan dengan faktor homogenous iaitu sama dan serupa. Faktor kepelbagaian yang fitrah kewujudan manusia menuntut kebijaksanaan yang tinggi untuk memahami dan menyantuninya.

Para dai’ dan murabbi, pendakwah dan pendidik memerlukan kesabaran, ketabahan dan kebijaksanaan tinggi untuk menyantuni mad’u atau sasaran. Situasi zaman Nabi telah meletakkan status iman dan taqwa di kalangan penganut Islam sebagai tidak semua sama. Hal yang sama berlaku di kalangan para sahabat dan tabie at tabieen.

Tetapi peningkatannya berlaku. Lebih-lebih lagi zaman mutaakhhirin (akhir zaman) begini tentu cabaran penghayatan jauh lebih mencabar dan menuntut kecerdasan akliah, rohaniah dan amaliah terpadu supaya usaha dakwah dan tarbiah sentiasa diserapi kesabaran dan kebijaksanaan yang tinggi.

Terlihat pada hari ini ialah keterampilan golongan mustaqjiluun atau gopoh yang tidak mendalami teks apalagi memahami konteks atau waqi’.

Lalu lahir kalimah-kalimah seperti taghut (perosak), kafir, firaun, hisbussyaitan dan kalimah-kalimah negatif yang lain mempertajam hubungan sesama Islam, menghilangkan ukhuwah, merasakan diri sentiasa benar dan orang lain salah dan akhirnya menjadi anai-anai yang merosakkan binaan diri, keluarga, masyarakat dan ummah.

Cerdas fikir menuntut umpamanya warga umat menerima sesuatu perkhabaran dengan rasa teliti dan rapi. Upaya menapis dan menyaring perlu ada supaya terjadi ketelitian hatta menerima berita daripada golongan yang fasiq sekalipun. Ia adalah anjuran al-Quran.

Kecerdasan berfikir menghubungkan maklumat, data, fakta dan ilmu terhubung dengan ALLAH dan sumber-Nya al-Quran.

Bila musuh Islam menyediakan Facebook, blog, Website lantas kita gunakan itu sebagai saluran fitnah, maki-hamun, mehnah, tukang sampuk yang tidak memikir dosa pahala dan akhirnya memakan diri saudara seagama.

Tautan kecerdasan fikir dan hati terlalu amat penting supaya kualiti rabbaniah kita dengan ALLAH menjadikan pembangunan akal-budi sesuatu yang amat rapat dan erat.

Bila akliah disalut ilmu daripada ALLAH dan terhubung dengan binaan hati berasaskan iman dan takwa, ia memberi pencerahan kepada amal.

Akal yang terkandung ilmu yang benar dan hati yang sentiasa hidup dengan binaan takwa bakal membangun niat dan diterjemah dengan amal soleh serta akhlak karimah.

Ia menghasilkan perbuatan yang diredai ALLAH.

Perkara ini yang sedang hilang daripada warga umat menyebabkan orang yang dikatakan berfikir menjadi sombong dan tidak memiliki jiwa ketundukan tinggi.

Orang yang dikatakan mempunyai kecerdasan hati tapi disalut dengan nasfsul amarah bissuk hingga akhirnya menghasilkan amal yang tampak zahirnya menyerupai ibadah tetapi pada hakikatnya adalah amal toleh yang tidak membangun kualiti peribadi contoh yang boleh djadikan sumber ikutan.

Ia menyebabkan kekacauan dan kecelaruan yang parah dalam kalangan warga umat dan menghambat kemajuan dan perubahan yang Islami.

Sumber : http : //www.sinarharian.com.my/

ISU PENDIDIKAN : 12,520 calon duduki SPM (ulangan) SPM 2013


KUALA LUMPUR - Seramai 12,520 calon akan menduduki Peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM)(Ulangan) 2013 di 232 pusat peperiksaan di seluruh negara Selasa dan Rabu ini (11 dan 12 Jun).

Menurut kenyataan Lembaga Peperiksaan Kementerian Pendidikan hari ini, daripada jumlah itu, 7,148 calon mendaftar bagi mata pelajaran Bahasa Melayu, 2,932 mata pelajaran Matematik dan 2,440 lagi bagi kedua-dua mata pelajaran.

"Seramai 1,207 petugas peperiksaan telah dilantik bagi memastikan peperiksaan berjalan lancar dan keputusan dapat diumumkan seperti dijadualkan," jelas kenyataan itu.   

Lembaga Peperiksaan mengingatkan semua calon agar merujuk kepada Jadual Waktu Peperiksaan untuk maklumat mengenai masa peperiksaan serta arahan dan amaran yang perlu dipatuhi semasa peperiksaan berlangsung.

Calon juga diingatkan supaya membawa kad pengenalan dan Borang Perakuan Calon Peperiksaan SPM (Ulangan) masing-masing ke pusat peperiksaan bagi memastikan pengurusan dan pengendalian peperiksaan berjalan lancar.- Bernama

ISU ALAM SEKITAR : Pulihara ekosistem marin elak jejas kehidupan


Oleh : Rosmidzatul Azila Mat Yamin
 
“Dan Dialah yang memudahkan laut, supaya kamu dapat makan daripadanya daging yang lembut hidup-hidup, dan dapat pula mengeluarkan daripadanya benda-benda perhiasan untuk kamu memakainya; dan (selain itu) engkau melihat pula kapal-kapal belayar padanya dan lagi supaya kamu dapat mencari rezeki dari limpah kurnia-Nya; dan supaya kamu bersyukur” (Surah an-Nahl ayat 14).

Ayat ini sudah cukup memberi penjelasan kepada kita mengenai nikmat lautan yang tidak ternilai dalam memenuhi tuntutan hidup manusia di atas muka bumi.

Namun, sejauh manakah kita memahami dan menghayati bait ayat yang disampaikan kepada kita baik dari segi kepentingan kitaran semula jadi yang berlaku dalam persekitaran mahupun peranan kita sebagai satu-satunya makhluk yang berakal di atas muka bumi?

Segala yang tersurat dan tersirat dalam setiap ciptaan Allah perlu dikaji dan dirungkai supaya kita lebih menghargai nikmat alam dan mensyukuri setiap apa yang dibekalkan kepada kita.

Umpamanya, simbiosis unik yang berlaku dalam ekosistem marin yang terbentang luas itu sendiri seharusnya menyedarkan kita mengenai kebesaran dan kekuasaan Yang Maha Esa, selain mampu mendorong hati kita untuk menjadi insan yang patuh dan mensyukuri setiap nikmat kurniaan-Nya.

Keunikan ekosistem marin bukan saja digambarkan dari sudut keindahan fizikalnya semata-mata, malah juga dapat dilihat daripada jutaan bio pelbagai yang ada di dalamnya yang membentuk suatu rantaian lengkap makanan.

Dalam konteks ini, kitaran makanan dimulai oleh plankton tumbuhan yang menggunakan cahaya matahari ketika proses fotosintesis bagi menghasilkan makanan sendiri.

Rantaian makanan

Plankton haiwan pula akan memakan tumbuhan atau plankton haiwan lain. Seterusnya ikan, kerang-kerangan dan burung laut memakan plankton yang kemudian makhluk ini dimakan pula oleh haiwan lebih besar seperti anjing laut dan paus.

Begitu unik dan takjubnya kesinambungan hidupan dalam ekosistem marin yang setiap satu saling berhubung kait antara satu sama lain. Rantaian makanan ini penting untuk difahami dan dipelihara kerana kita (manusia) berada di aras terakhir rantai makanan.

Misalnya, kita memperoleh sumber bahan mentah seperti ikan yang menjadi sumber protein utama serta menghasilkan pelbagai produk daripada sumber laut untuk melengkapkan keperluan asas kita.

Justeru, jika berlaku kepincangan ke atas rantaian makanan ini maka kehidupan manusia juga akan turut terjejas.

Kelangsungan hayat bumi

Justeru, amat penting bagi kita untuk memahami setiap proses yang berlaku bukan saja dalam ekosistem marin bahkan juga dalam persekitaran fizikal yang lain agar kelangsungan hayat bumi dapat diteruskan.

Dalam menjaga khazanah lautan, peranan setiap individu adalah penting terutama bagi memastikan laut tidak dicemari dengan sewenang-wenangnya. Mungkin segelintir daripada kita berpendapat bahawa keluasan lautan amat besar dan tidak mungkin ia akan tercemar teruk.

Sebenarnya telahan itu tidak benar sama sekali. Air sungai yang mengalir akhirnya akan menghanyutkan segala bahan cemar ke dalam laut.

Pencemaran ini seterusnya akan membunuh atau menyingkirkan hidupan laut,  baik yang tinggal berhampiran muara sungai mahupun di pantai.

Situasi ini pastinya akan merencatkan kitaran makanan bagi hidupan laut, dan manusia tidak terkecuali menerima impak daripada kepincangan yang berlaku.

Oleh yang demikian, dalam memacu kesedaran masyarakat terhadap kepentingan menjaga dan melindungi ekosistem marin, menjadi tanggungjawab semua pihak untuk sama-sama menggembleng usaha bagi memastikan khazanah lautan ini dijaga dan dilindungi.

Melihat kepada sumbangan penting yang dimainkan oleh ekosistem marin, maka usaha pemuliharaan perlu menjadi keutamaan dan tiada kompromi kepada sebarang bentuk pencabulan ke atasnya.

Pengisytiharan Hari Laut Sedunia pada 8 Jun setiap tahun adalah satu langkah positif dalam usaha memacu dan memantapkan pemahaman serta kesedaran masyarakat mengenai kepentingan pemuliharaan biologi pelbagai marin serta keseluruhan ekosistemnya.

Penulis ialah pegawai penyelidik, Pusat Kajian Sains dan dan Alam Sekitar, Institut Kefahaman Islam Malaysia (IKIM)

Sumber : http : //www.bharian.com.my/