Ahad, 31 Mac 2013

ISU PENGAJIAN TINGGI : Program Khidmat Komuniti Satu cara tingkat motivasi pelajar


Oleh :  Ruhaiza Rusmin

Pembabitan mahasiswa dalam program khidmat komuniti sering kali dianggap sebagai satu pembaziran kerana impaknya dikatakan kurang terserlah.

Kerap kali juga dilabelkan sebagai program makan angin semata-mata, malah matlamat disasarkan turut dianggap gagal kerana masih tidak mampu dihayati sepenuhnya oleh mahasiswa.

Penyertaan mereka dikatakan hanya bertujuan memenuhi peraturan ditetapkan institusi kerana bimbang memberi kesan kepada gred pencapaian. Justeru, apakah benar program ini gagal mencapai matlamatnya?

Pengarah Pusat Kursus Umum dan Kokurikulum Universiti Teknologi Malaysia (UTM), Leftenan Kolonel Profesor Madya Dr Ahmad Ariffian Bujang berkata, bukan program berkenaan yang gagal mencapai matlamatnya tapi mahasiswa tidak pandai menggunakan peluang hingga merugikan diri sendiri.

Menurutnya, program khidmat komuniti bukan dilaksanakan untuk pembaziran, sebaliknya terkandung 1,001 manfaat bagi membantu mahasiswa melihat skop kehidupan sebenar masyarakat dari pelbagai sudut berbeza.

“Program ini besar manfaatnya terhadap pemba­ngunan diri mahasiswa. Malangnya, ia lebih cenderung dilabelkan sebagai program suka-suka yang memberi peluang ‘percuma’ untuk bersantai.

“Khidmat komuniti adalah satu tugasan untuk memberi budi kepada masyarakat, menghulurkan bantuan kepada mereka dan pada masa sama memberi bonus kepada pembangunan sahsiah mahasiswa.

“Justeru, tanggapan perlu diperbetulkan supaya mereka yang terbabit dalam program sedemikian dapat menghayati objektif mengapa ia dilaksanakan,” kata­nya.

Dr Ahmad Ariffian berkata, penganjuran khidmat komuniti kini yang semakin diperluaskan dan diberi penambahbaikan antara bukti keberkesanannya sebagai medium hubungan mahasiswa dengan realiti kehidupan masyarakat sebenar.

“Mahasiswa juga adalah satu komuniti masyarakat tapi masih ada perbezaannya jika berada dalam kampus dengan luar tembok kampus.

“Justeru, memberi pendedahan sebenar boleh membantu mereka bersedia dan membuka mata melihat realiti kehidupan sebenar.

“Jika ada yang menyatakan khidmat komuniti tidak relevan atau gagal, itu hanya persepsi. Malah syarikat besar juga melihat khidmat komuniti sebagai satu komponen penting mempertingkatkan motivasi kakitangannya,” katanya.

Beliau juga menganggap ia sebagai sebahagian proses pembelajaran yang sempurna kerana tidak diajar di dalam kuliah mahupun buku.

“Kalau selama ini mahasiswa hanya melihatnya sebagai satu teori semata-mata, khidmat komuniti memberi pengalaman berdepan secara nyata.

“Mereka boleh lihat de­ngan mata kepala sendiri bagaimana susahnya realiti kehidupan manusia di dunia ini.

“Jangan anggap khidmat komuniti sekadar syok sendiri. Apa yang anda lihat di depan mata, itulah hakikatnya,” katanya.

Program khidmat komuniti yang kini menjadi antara kepentingan utama di setiap institusi diwujudkan dengan harapan dapat membantu mahasiswa menghayati konsep tanggungjawab dengan lebih mendalam.

Menurutnya, penting bagi mereka dilengkapi dengan nilai dan unsur kemanusiaan supaya dapat meneruskan tradisi mahu memikul tang­gungjawab kepada bangsa dan negara.

“Walaupun khidmat komuniti mampu memberi nilai tambah lain seperti pembinaan kemahiran insaniah, secara halusnya menerapkan semangat menjadi lebih bertanggungjawab seperti mahu menerima arahan dan bekerjasama.

“Generasi hari ini akan diganti generasi baru. Bayang­kan jika mereka tiada langsung keinginan memikul sebarang tanggungjawab?

“Biarpun ada pihak melihatnya berdasarkan sudut tertentu saja, ‘suntikan’ khidmat komuniti sebagai wadah pembelajaran secara langsung tidak boleh dinafikan,” katanya.

Sejauh mana keberkesanan program mampu mengubah pandangan mahupun pembawaan diri mahasiswa, beliau berkata, ia subjektif namun masih mampu memberi impak seperti dikehendaki.

“Syaratnya, mereka yang mengikuti program ini benar-benar menghayati program dijalankan, bukan sekadar melepaskan batok di tangga atau mempunyai maksud lain.

“Jika semua elemen itu tiada, bagilah apa jua program hatta paling hebat sekalipun, kesannya tidak kekal.

“Tapi jika ikhlas melakukannya, kesannya tetap akan muncul dan mereka mampu merasainya dengan perubahan sikap dan minda, selain dapat melihat per­spektif kehidupan dari sudut berbeza,” katanya.

Mengulas mengenai cabaran, beliau mengakui program khidmat komuniti yang dilaksanakan di luar negara lebih sukar.

Kesukaran itu katanya, bukan saja daripada perbezaan budaya dan penerimaan masyarakat, malah berkaitan aspek peraturan, undang-undang dan bajet.

“Khidmat komuniti tempatan biasanya lebih mudah kerana pemikiran dan budaya masih sama. Sebaliknya, luar negara banyak kerenahnya biarpun dapat berjalan melihat negara orang.

“Penyediaan peranca­ngan juga perlu lebih kompleks dan teliti. Dengan kata lain, mereka perlu bertung­kus-lumus dua kali ganda bagi menjayakannya.

“Apapun, khidmat komuniti adalah wadah terbaik untuk belajar menjadi  lebih berdisiplin, mengenali potensi dan mengubah paradigma pemikiran,” katanya.

Sumber : http : //www.hmetro.com.my/

ISU BAHASA : Bahasa Melayu semakin tidak lengkap?


 Oleh : Kunta Kinte
 
Penulis  sudah banyak kali menulis berkenaan bahasa Melayu. Hari ini lebih banyak orang boleh bercakap dalam bahasa Melayu tetapi bilangan pengguna bahasa Melayu yang lebih besar tidak pula bermakna mutu bahasa Melayu sebagai Bahasa Kebangsaan makin tinggi.

Bilangan tidak sama dengan mutu. Atau, dalam bahasa hari ini, kuantiti tidak sama dengan kualiti. Maaf cakaplah kalau  penulis berpendapat, semakin hari semakin susah hendak mencari penutur dan penulis bahasa Melayu yang baik dan bergaya.

Tambahan lagi apabila ada orang yang pandai berbahasa, berpuisi dan berpantun seloka telah mogok karya. Penulis   tidak tahu macam mana orang kreatif boleh mogok karya.

Yang penulis  tahu, ilham datang tanpa kita jemput dan kalau kita tidak manfaatkan - fasal kita sedang mogok seni, ilham akan pergi dan boleh jadi tak balik lagi.

Kurangnya istilah

Tetapi itu hak masing-masing.  Hendak berkarya boleh, tidak hendak pun tidak apa. Tidak ada  sesiapa memaksa. Cuma yang rugi adalah peminat bahasa dan sastera yang dahaga akan karya besar daripada karyawan tersohor.

Saya tidaklah berani hendak  berkata diri sendiri  karyawan. Boleh jadi penulis lebih condong kepada tidak ketahuan. Tetapi ada orang berkata, garis pemisah antara kegilaan dan kepintaran adalah kabur.

Satu lagi yang penulis cukup terasa apabila menulis dalam bahasa Melayu ialah kurangnya istilah dalam banyak bidang bukan sahaja dalam bidang sains dan teknologi sebagai mana sering diperkatakan oleh orang ramai .

Pada awal pelaksanaan Dasar Bahasa Kebangsaan pada tahun 1960-an, penulis  rasa ada kemajuan. Rasa-rasa penulis, pada masa itu pejuang bahasa betul-betul berjuang untuk bahasa. Kita pun tunjuk hormat kepada Bahasa Kebangsaan kita.

Belum seiring kemajuan

Hari ini banyak orang sudah lupa atau tidak tahu yang sebahagian besar pejuang bahasa Melayu waktu itu adalah orang Melayu berpelajaran Inggeris. Mereka benar-benar menguasai  dwibahasa dan mereka mahu bahasa Melayu hebat seperti  bahasa Inggeris.

Tapi nampaknya kebelakangan ini, kemajuan bahasa Melayu, terutama dalam aspek pengistilahan, penggunaan rasmi dan oleh pihak  swasta semakin lemah dan diabaikan.

Minta maaflah kalau penulis kata, boleh dikatakan dalam semua bidang ilmu, bahasa Melayu nampaknya tidak berjaya atau belum berjaya bergerak seiringan dengan kemajuan, bukan dalam bidang sains dan teknologi saja.

Baru-baru ini penulis  mencari istilah ‘cult’ sebab penulis  nampak ada unsur ‘cult’ dan ‘cult worship’ dalam gelanggang politik kita. Ada pembesar politik yang tidak boleh disentuh. Ada yang buat apa pun boleh dan ada yang dianggap macam malaikat.

Dalam bahasa Inggeris, ‘cult’ merujuk kepada agama atau mazhab dalam sesuatu agama yang dianggap melampau atau sesat. Gaya hidup pengikut ‘cult’ bercanggah dengan kebiasaan dan mereka taat membuta tuli kepada seorang ketua kuku besi, tetapi berkarisma.

Cari jalan mudah

Apa yang penulis  temui  dalam carian di Pusat Rujukan Persuratan Melayu Dewan Bahasa dan Pustaka ialah istilah ‘kultus’ yang Kunta Kinte syak adalah terjemahan literal ‘cult’ ke bahasa Indonesia.

Indonesia terkenal dengan menterjemah literal istilah bahasa Inggeris dengan membunyikannya mengikut sebutan tempatan. Misalnya ‘debate’ (bahas) menjadi debat, ‘parking’ (tempat letak kenderaan) menjadi parkir, ‘cashier’ (juruwang) menjadi kasir, ‘order’ (peraturan) menjadi orde dan idea (buah fikiran) menjadi ide. Maka jadilah ‘cult’ kultus.

Selain kurang ilmu dan kurang penguasaan pelbagai bahasa, penulis  rasa banyak orang yang diberikan tugas dan tanggungjawab mencipta dan mencari istilah baru curi tulang. Mereka mencari jalan mudah. Ambil sahaja istilah bahasa Inggeris atau mana-mana bahasa, menukar ejaan dan di mana-mana yang  perlu, hanya perlu menukar sedikit sebutan.

Penulis bimbang dari sudut istilah, bahasa Melayu sudah menjadi bahasa Inggeris dan dari  aspek sebutan pula sudah berbunyi seperti  bahasa Indonesia.

Wallahualam.

Sumber : http : //www.bharian.com.my/

ISU BAHASA : NUTP minta tangguh pelaksanaan syarat wajib lulus Bahasa Inggeris


GENTING HIGHLANDS  29 Mac - Pelaksanaan syarat wajib lulus subjek Bahasa Inggeris dalam Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) perlu dilaksanakan dalam tempoh 12 tahun akan datang berbanding cadangan awal pada 2016.

Cadangan itu antara hasil pembentangan Kajian Pertengahan Penggal 200 Perwakilan Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP) seluruh negara di sini hari ini.

Presidennya, Hashim Adnan berkata, NUTP menyokong penuh syarat baharu tersebut namun mengharapkan Kementerian Pelajaran tidak melaksanakannya segera bagi memberi tumpuan dari segi persiapan guru dan murid ke arah kejayaan pelaksanaan itu.

"Tempoh 12 tahun sehingga 2025 itu bagi memberi ruang dan masa kepada persediaan kemudahan di sekolah, latihan dan bimbingan kepada guru kemahiran tinggi termasuk persediaan dalam kalangan pelajar," katanya dalam sidang akhbar selepas mempengerusikan pembentangan kajian itu.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin baru-baru ini memberitahu, subjek Bahasa Inggeris berkemungkinan besar dijadikan mata pelajaran wajib lulus bagi SPM bermula 2016.

Sumber : http : //www.utusan.com.my/

ISU BAHASA : Anda tahu anda membosankan apabila...


SEMASA zaman belajar, antara mata pelajaran yang mendatangkan gementar sekuat 9 pada skala richter dalam diri ialah pengucapan awam. Masa tutorial dan teori tidak ada hal. Catat dan bincang dengan pensyarah. Senang. Tetapi bab praktikal yang jadi huru-hara.

Kalau tidak silap jam kredit bagi pengucapan awam ialah dua jam, bermakna tidak boleh dipandang ringan. Markah C nescaya mengheret purata nilai gred kumulatif (CGPA) ke bawah.

Antara faktor mengapa pengucapan awam dititikberatkan dalam pengajian komunikasi ialah membina keyakinan diri untuk berinteraksi dan bertutur dengan betul serta berketerampilan. Lebih kurang begitulah apa yang tertera dalam nota, (ingat-ingat lupa sebenarnya).

Lazimnya semasa berstatus pelajar, segala benda yang disebut di atas tidak memberi banyak makna kerana asyik menumpu untuk menghafal teori bagi ditulis semula dalam ujian tanpa benar-benar menghayatinya.

Realiti bagaimanapun, menampar muka dan menyentap sanubari tatkala diwajibkan berdiri di depan bilik kuliah dan menyampaikan pidato selama lima minit di hadapan pensyarah dan rakan-rakan sekuliah yang ada antaranya nekad membuat aksi muka badut atau mengetawakan anda sekilas tersasul bahasa.

Keadaan ini begitu menggerunkan sama seperti ketika dipaksa berkaraoke di atas pentas atau mengambil sepakan penalti dengan penonton di seluruh padang memerhati, ada yang mendoakan dan ada juga berharap anda tersadung, bola melambung melepasi palang.

Ada sahabat yang mengaitkan perihal belajar pengucapan awam dan kemudiannya berpidato di hadapan khalayak seumpama melakukan terjunan bungee-jumping. Selepas melakukannya sekali, jangan bimbang. Keyakinan itu akan kekal. Sama ada jadi pemidato yang baik atau setidak-tidaknya berpotensi menjadi pelawak.

Berkecimpung dalam bidang kewartawanan kemudiannya, saya dapati ilmu pengucapan awam di universiti dulu menjadi sangat relevan. Tidak semestinya mata pelajaran itu mengajar anda menjadi pemidato atau ejen jualan langsung (MLM). Yang paling penting ialah cara anda berinteraksi. Apabila betul kaedah ini, ia menjamin kelangsungan persahabatan dan menjadi faktor penentu sama ada persahabatan itu kekal lama atau singkat.

Membosankan

Dalam erti kata mudah, ilmu pengucapan awam membantu anda tidak menjadi seorang yang membosankan.

Antara prinsip asas pengucapan awam ialah apabila bertutur atau berhujah, anda kenalah memiliki fakta-fakta yang bukan bersifat emosi atau sesuka hati dipetik daripada Wikipedia.

Jika anda tidak mengendahkan prinsip asas ini, anda mendedahkan diri kepada cemuhan, bangkangan dan sindiran. Tetapi itu semua tidak teruk. Disebabkan kelemahan dalam ilmu pengucapan awam, anda tentu sekali tidak mahu dilabel 'membosankan'.

Ciri-ciri manusia membosankan tidak terhad kepada insan yang apabila kita tanya satu, dijawab satu atau lurus bendul atau suka tidur awal.

Seorang sarjana British, Sir Francis Galton mencatatkan perihal tindak balas audiens berjudul 'The Measurement of Fidget' (Pengukuran Kegelisahan) pada 1885. Menurutnya, audiens akan menjadi malas dan bersandar apabila menjadi bosan mendengar ceramah.

Dalam konteks ini, penceramah boleh menyukat tahap kebosanan audiens dengan melihat bagaimana tegak mereka duduk. Selain itu, audiens yang memberi sepenuh perhatian tidak akan gelisah berbanding orang yang merasa bosan.

Zaman ini apabila orang bosan, mereka membelek telefon pintar, menzahirkan gelisah mereka dalam Twitter. Lebih teruk, diambil gambar, bubuh dalam instagram dengan penyertaan "bosan!".

Penulis Perancis abad ke-17, La Rochefoucauld pernah menulis: ''Kita sentiasa dibosankan oleh mereka yang kita bosankan''. Bermakna, jika anda rasa bosan, memang wujud kemungkinan orang lain juga bosan terhadap anda. Maka, fikirkanlah kaedah untuk tidak menjadikan anda seorang yang membosankan.

Sumber : http : //www.utusan.com.my/

ISU BAHASA : Badan Penulis Buku-Buku Ilmu Dalam Kalangan Pendidik Akan Ditubuhkan


GEORGE TOWN : Persatuan Pendidik Bahasa Melayu Malaysia (PPBMM) akan menubuhkan badan penulis buku-buku ilmu dalam kalangan pendidik bagi memperbanyak jumlah buku ilmu dalam koleksi penerbitan buku di negara ini.

Penasihat PPBMM, Prof Emeritus Abdullah Hassan berkata bilangan penulis buku ilmu dalam negara perlu diperbanyak setanding negara-negara luar bagi melahirkan sebuah masyarakat yang berilmu hasil pembacaan bahan-bahan penerbitan seperti itu mulai sekarang.

Katanya, negara sudah terlalu banyak menghasilkan penulis dalam bidang novel, puisi, cerpen dan drama yang berbentuk kreatif tetapi masih kekurangan dalam menghasilkan penulis buku-buku ilmu untuk menambah pengetahuan rakyat.

"Kebanyakan buku ilmu yang diterbitkan adalah hasil terjemahan  karya penulis barat yang kebanyakan ilmunya berpandukan idea dan pengetahuan barat," katanya ketika menutup mesyuarat agung PPBMM yang diadakan di Universiti Sains Malaysia (USM) pada Sabtu.

Justeru, katanya, satu usul telah diluluskan sebulat suara supaya PPBMM menubuhkan badan penulis buku ilmu dalam kalangan pendidik termasuk daripada  kalangan pensyarah dan pelajar universiti, institusi pendidikan perguruan dan guru sekolah yang kemudian boleh diguna pakai sebagai bahan rujukan kepada pelajar dan murid di institusi pengajian tinggi dan sekolah-sekolah.

Bercakap kepada Bernama selepas itu, Abdullah berkata dalam mesyuarat itu,  PPBMM meluluskan sebulat suara usul menjalin kerjasama dan  persefahaman dengan universiti luar negara terutamanya dari Jepun, Korea Selatan, Jerman dan China dalam bidang bahasa mulai tahun ini.

Katanya, dengan usaha itu Bahasa Melayu boleh diperluas ke peringkat antarabangsa selain membuka peluang kepada anggota PPBMM mempelajari bahasa asing.

Sementara itu, Prof Madya Dr Hashim Othman dari USM mengekalkan jawatannya sebagai Presiden PPBMM bagi sesi 2013-2015. BERNAMA