Selasa, 9 Oktober 2012

ISU SOSIAL : Didik masyarakat jauhi jenayah


Oleh : Shamrahayu A Aziz
 
Apabila bercakap mengenai undang-undang, secara dasarnya kita faham tujuan diwujudkan undang-undang ialah untuk mengawal selia sistem kehidupan. Lebih tepat lagi, undang-undang diwujudkan untuk menjadikan dunia dan akhirat tempat yang baik, selamat dan selesa untuk dihuni. Oleh itu, undang-undang diwujudkan untuk menjadikan semua makhluk, termasuk manusia, alam sekitar, haiwan atau barangan diselia dengan baik.

Bagi mencipta sistem kehidupan yang sempurna itu, undang-undang wujud dalam pelbagai bentuk, sama ada secara formal atau tidak. Apa yang saya maksudkan sebagai undang-undang formal ialah sistem perundangan yang diluluskan badan perundangan atau mana-mana pihak berkuasa serta diterima pakai secara positif. Manakala, undang-undang tidak formal ialah tatacara kehidupan, termasuk adat, adab, budaya dan sistem yang dibina atas persetujuan penghuni sesebuah habitat atau masyarakat.

Undang-undang tidak formal

Oleh itu, walaupun undang-undang formal sudah wujud, undang-undang tidak formal masih diperlukan supaya ruang jenayah untuk berlaku tidak dibuka.

Saya memerhati situasi masyarakat kita. Dalam banyak keadaan, ketika membincangkan sesuatu jenayah, kita lihat kepada sistem perundangan dan pelaksanaannya. Ini mungkin benar kerana dengan ada undang-undang formal dan penguatkuasaan berkesan, maka jenayah dapat dielak.

Dalam banyak keadaan, penguatkuasaan undang-undang yang formal ini hendaklah disertai setara ‘penguatkuasaan’ undang-undang yang tidak formal. Ahli masyarakat ialah agensi terpenting dalam ‘penguatkuasaan’ undang-undang tidak formal.

Ahli masyarakat hendaklah menjadi pengurus yang baik dalam urusan masyarakatnya dan mengendalikan masyarakat dengan menggunakan formula yang tidak formal. Walaupun ‘penguatkuasaan’ itu tidak formal, ia sangat penting; bahkan mungkin lebih penting daripada penguatkuasaan formal itu.

Perkara yang saya samakan dengan undang-undang ialah sifat dan sikap masyarakat. Masyarakat memerlukan sifat hikmah. Hikmah berkait dengan kualiti pemikiran manusia. Hikmah membolehkan manusia membuat pilihan. Ia bukan saja membolehkan ahli masyarakat mengenali perkara baik, tetapi pada masa yang sama, hikmah membolehkan ahli masyarakat mengenal pasti perkara baik dan buruk serta membezakan antara kedua-duanya.

Keduanya, sifat berani. Sifat berani dalam konteks ini menggesa manusia untuk berkelakuan baik. Memaksa ahli masyarakat mematuhi jalan betul dan lurus serta berani menentang yang salah. Sifat berani seperti ini mendorong masyarakat kepada sifat tabah, kasih dan mengasihani orang lain. Sifat berani ini juga dapat menghindari ahli masyarakat daripada perkara yang salah.

Ahli masyarakat juga memerlukan sifat kesederhanaan. Sifat kesederhanaan dalam ahli masyarakat dapat menyekat sifat tamak dan melampau. Ia juga dapat menyekat sifat permusuhan. Kedua-dua sifat tamak dan permusuhan ini adalah akar kepada jenayah dan ini dapat dihapuskan dengan sikap kesederhanaan. Dengan tiadanya perasaan tamak dan permusuhan, setiap ahli masyarakat bersifat sederhana dalam semua keadaan.

Sifat lain yang tidak dapat tidak dimiliki oleh masyarakat ialah sifat adil. Sifat adil ada asas kepada segala sesuatu. Sifat ini membawa kepada kelakuan dan peribadi bagus, bukan saja di tempat awam yang dapat dilihat orang lain, tetapi juga dalam keadaan tersembunyi, ketika tiada manusia atau mata lain memandang.

Kembali kepada jenayah yang sedang dihadapi masyarakat kita, terutama membabitkan mata wang atau komersial, ia banyak dipengaruhi sifat dan peribadi masyarakat. Walaupun masyarakat didedahkan dengan pelbagai berita jenayah, modus operandi yang sama sepanjang tahun, jenayah seperti ini tetap juga berlaku.

Bentuk sifat, pemikiran masyarakat

Jika ahli masyarakat tidak dilengkapi sifat hikmah, berani untuk berkelakuan baik, bersederhana dan adil seperti yang dimaksudkan di atas, kita akan sentiasa menyaksikan jenayah berkaitan mata wang berleluasa walaupun penguatkuasaan undang-undang secara formal dilaksanakan sewajarnya.

Penguatkuasaan undang-undang yang formal oleh pihak berkuasa tidak akan dapat menyelesaikan masalah jika tiada kerjasama ahli masyarakat. Oleh itu, dalam merendahkan indeks jenayah, terutama jenayah yang membabitkan mata wang, pembentukan sifat dan pemikiran masyarakat adalah di tempat setara, bahkan lebih utama daripada penguatkuasaan undang-undang secara formal.

Penulis ialah Profesor Madya, Kulliyyah Undang-Undang Ahmad Ibrahim, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia

Sumber : http : //www.bharian.com.my/

ISU PENDIDIKAN : Kajian Mendalam Modul Baru Tingkatkan Kemahiran Guru



PUTRAJAYA :  Kerajaan akan menjalankan kajian mendalam berhubung modul baharu menggunakan teknologi maklumat (IT) bagi menaik taraf dan meningkatkan kemahiran guru dan bukan membandingkannya dengan cara tradisional dan konvensional, kata Datuk Seri Najib Tun Razak.

Perdana Menteri berkata modul baharu itu boleh membawa kepada kemungkinan yang sangat menarik daripada menghantar mereka ke institut semasa cuti persekolahan.

"Kita perlu mengenal pasti beberapa guru cemerlang dalam setiap subjek pada setiap tahun, mendapatkan mereka bagi membangunkan kandungan dan meletakkannya dalam talian manakala guru-guru lain menjadi mentor dan fasilitator," katanya pada akhir mesyuarat Panel Penasihat Antarabangsa MSC Malaysia (IAP) di sini, Selasa.

Najib berkata Timbalan Perdana Menteri  yang  juga Menteri Pelajaran Tan Sri Muhyiddin Yassin pada mesyuarat itu bersetuju untuk meneliti perkara itu.

"Ini adalah kelebihan utama dalam soal bagaimana kita boleh menggunakan dan mengembangkan IT bagi meningkatkan kualiti pendidikan dan bakat yang kita ada dalam negara," katanya.

Najib berkata trend di Amerika pada masa ini adalah bagi profesor terkemuka untuk mengajar secara online dan mereka boleh mencapai 100,000 hingga 150,000 pelajar berbanding saiz bilik darjah tradisional.

Dalam mesyuarat hari ini, beliau berkata satu spektrum baharu diperlukan dalam pendidikan.

"Kita boleh menyebarkan spektrum pendidikan bukan sahaja dalam hasil yang asas tetapi membuka lebih banyak peluang bagi perkongsian dengan sektor swasta untuk menghasilkan lebih banyak peluang pada masa depan," katanya.

Sementara itu, Najib berkata kerajaan mengiktiraf mereka yang berpencapaian tinggi atau ikon dalam industri IT bagi menggalakkan lebih ramai orang menggunakan ICT sebagai satu pendekatan baharu dalam negara.

Sambil memberikan contoh, beliau berkata seorang usahawan rumpai laut dari Kunak, Sabah dengan pendapatan RM450 sebulan meraih pendapatan RM20,000 sebulan selepas menggunakan IT bagi mengintegrasi produk-produknya ke pasaran dunia.

"Itu adalah satu cerita yang menarik. Apabila kita sebut ICT sebagai pendekatan baharu, ia adalah satu bukti nyata mengenai apa yang membolehkan wanita itu (petani rumpai laut) meraih pendapatan begitu banyak dengan menggunakan teknologi IT dan mengintegrasikan produknya ke pasaran dunia.

"Kita perlu lebih ramai orang yang sedemikian. Kita perlu mengiktiraf kejayaan mereka agar mereka boleh menjadi pemangkin dan ikon bagi menggalakkan lebih ramai orang menggunakan IT.

"Kita percaya konsep mengiktiraf mereka yang berpencapaian tinggi, mereka yang menggunakan IT dengan cara pendekatan baharu yang signifikan tidak sepatutnya dihadkan kepada usahawan tetapi juga kepada golongan profesional termasuk guru-guru yang boleh menjadi ikon kepada guru-guru lain dan pelajar-pelajar," katanya.

Najib menyifatkan mesyuarat IAP hari ini sebagai sangat produktif kerana banyak kemungkinan baru yang menarik dibincangkan.-BERNAMA

ISU BAHASA : Bagai Pelita Menerangkan Alam


SASTERA Islam menurut pandangan Muhammad Qutb adalah karya-karya indah yang membawa pengkarya dan pembacanya mendekati Maha Pencipta. Sebaliknya, sastera jahiliah bersifat melalaikan dan tidak selaras dengan wahyuNya iaitu al-Quran dan sunnah. Islam amat mementingkan aktiviti kesusasteraan sebagaimana penurunan wahyu pertama yang berbunyi 'Iqra'. Ia menggambarkan bahawa proses ilmu bermula dengan pembacaan karya-karya yang baik serta membina keperibadian diri dan rohani. Justeru, kesusasteraan Islam membentangkan qudwah kepada manusia untuk mengenal Pencipta, mengeratkan hubungan sesama manusia dan mencintai alam sekelilingnya.

Sebelum kedatangan Islam, aktiviti sastera telah berlangsung dengan baik dalam kalangan masyarakat Arab. Kabilah-kabilah Arab sering mendendangkan puisi dan syair di Pasar Ukaz yang terletak berhampiran Kota Mekah. Puisi digunakan untuk melawan kabilah-kabilah lawan serta menaikkan dan menjatuhkan sesuatu puak. Seseorang yang mahir dalam puisi dianggap tokoh dalam masyarakat Arab sebelum kedatangan Islam. Mereka adalah penghibur, seniman, wartawan, sejarawan dan jurucakap bagi kabilahnya. Para penyair juga menikmati status kehidupan yang baik sekiranya puisi-puisi dendangannya digemari oleh ketua-ketua kabilah. Namun, selepas kedatangan Islam, para penyair ini telah dicabar untuk menghasilkan puisi dan syair yang bertepatan dengan fitrah manusia. Malahan, Islam turut membezakan para penyair yang baik dengan para penyair yang menyesatkan manusia daripada kebenaran.

FirmanNya dalam Surah Asy-Syua'ra ayat 224-227 yang bermaksud: " Ahli-ahli penyair sentiasa menjadi ikutan orang-orang yang bodoh. Tidaklah engkau lihat bahawa mereka itu berlebihan pada tiap lembah (perkataan). Sungguh mereka mengatakan apa yang tidak mereka lakukan kecuali orang-orang (para penyair) yang beriman dan beramal soleh serta banyak mengingati Allah dan mereka beroleh kemenangan setelah teraniaya.".

Ketika penyebaran agama Islam dihalangi kaum musyrikin dan munafik, Nabi Muhammad SAW menggunakan khidmat para penyair Muslim seperti Abdullah bin Rawahah dan Hasan bin Tsabit untuk melantunkan syair-syair yang mengesakan Tuhan, mendedahkan keburukan syirik dan maksiat serta meninggikan martabat insani. Tugas para penyair ini sama pentingnya dengan tugas pahlawan-pahlawan Islam yang berjuang di medan perang.

Medan HSKU bagi sastera Islam

Kini, Hadiah Sastera Kumpulan Utusan (HSKU) berusia 26 tahun. Melalui saluran akhbar Mingguan Malaysia serta majalah-majalah terbitan Kumpulan Utusan, para pengkarya daripada genre puisi, cerpen, novel dan rencana sastera terus mengerahkan nadi kreativiti mereka. Pengiktirafan anugerah HSKU menjadi kekuatan dan sumbu motivasi kepada para penulis menghasilkan karya-karya yang indah dan berkualiti.

Dalam tempoh yang panjang itu, HSKU telah melahirkan para penulis yang prolifik menyampaikan dakwah Islam. Walaupun di kalangan mereka telah menghuni alam abadi, tetapi roh karyanya terus hidup dan menerangi masyarakat. Nama Haji Ali Haji Ahmad (Allaryarham Pak Nora), Allahyarham Azizi Hj Abdullah dan Allahyarham Gunawan Mahmood adalah antara penerima HSKU yang giat menerapkan nilai Islam dalam karya-karya mereka.

Harus diingatkan, karya-karya yang terpilih memenangi HSKU terutama cerpen dan novel remaja adalah teks sastera yang dapat membina keperibadian generasi muda. Selain bergelut dengan persoalan peribadi, kekeluargaan dan emosi yang dianggap klise, golongan ini perlu diangkat sebagai watak utama yang mendepani cabaran global dan penyelesai masalah massa. Inilah kandungan sastera Islam yang perlu dimuatkan para penulis dan ternyata, saban HSKU, akan muncullah karya-karya unggul bercitra Islam. Novel 1515 dan 1515H (Kombat) karya Faisal Tehrani yang memenangi hadiah utama kategori novel remaja tahun 2002 dan 2003 adalah percubaan pertama penulis memaknakan jihad fisabilillah lewat karya HSKU. Sebelumnya, novel-novel HSKU yang bernuansa Islam sering menerobos ruang kasih-sayang, persaudaraan, kekeluargaan, persoalan hijrah, perjuangan bangsa, ekonomi dan pendidikan Islam. Tema begini wujud dalam Novel Panas Salju karya Talib Samat, Tanah Ini karya Gunawan Mahmood, Titian Rindu karya Abu Hassan Morad, Pia karya Hartini Hamzah dan Sekolah Hidup karya Hasidah Disan.

Kecenderungan meneroka dunia Islam global yang melangkaui batas geografi turut merancakkan karya-karya HSKU. Misalnya, Novel Natasya karya Abu Hassan Morad menjengah kehidupan Muslim di negara Bosnia Hezergovina. Penulis yang sama juga menggarapkan watak-watak Melayu yang merumpuni Kota Madinah dan Australia melalui Novel Cinta Madinah dan Julia. Latar negara timur tengah turut dimuatkan dalam Novel Sesegar Nailafor dan Rona Bosphorus karya Zaid Akhtar. Penerokaan dunia luar ini memberikan pesona pengetahuan kepada para pembaca. Ia dapat menjelaskan bahawa dunia Islam bersifat universal dan tidak dimiliki orang-orang Melayu secara eksklusif.

Dalam genre cerpen dan puisi HSKU, sastera Islam menjadi nafas yang mendominasi tubuh karya. Sejak tahun 1990-an, selaras dengan perkembangan Islam di Malaysia, para penulis mengambil saran agama sebagai solusi permasalahan semasa. Malahan, agama tidak lagi dianggap alternatif penyelesaian masalah sebaliknya sebagai satu keperluan dan asas pembinaan peribadi masyarakat dalam abad ini. Misalnya, Antologi Fort Margherita menyerlahkan nilai sastera Islam dalam setiap cerpen remaja yang memenangi HSKU 2009.

Dakwah bukan paksaan

Karya sastera Islam seharusnya melalui proses alamiah yang tidak menekan para pembacanya untuk menganut seruan pengkarya secara drastik. Menelusuri sirah Nabi Muhammad SAW, baginda telah berdakwah selama 23 tahun bermula pada umur 40 tahun. Sejak kecil dan remaja, baginda SAW telah dikenali sebagai pemuda al-amin yang jujur, berakhlak mulia, lemah-lembut dan disenangi manusia. Justeru, apabila Nabi Muhammad SAW menyebarkan dakwahnya, sebahagian masyarakat Mekah menerima kerana yakin dengan peribadi baginda SAW. Walau bagaimanapun, kaum musyrikin Mekah menolak seruan Islam akibat kesombongan diri. Ini termasuklah bapa saudara baginda yang bernama Abu Talib. Kaedah yang digunakan Nabi Muhammad SAW adalah berterusan menyampaikan dakwah secara berhikmah dan bijaksana tanpa unsur paksaan walaupun kebenarannya jelas. Peranan ini perlu dipakaikan kepada setiap pengkarya Islam. Mereka tidak boleh berasa 'tamak' dan tergesa-gesa menumpahkan ilmu kepada pembaca.

Medan HSKU melahirkan novel-novel yang baik dan berkualiti untuk santapan minda pembaca. Hasil penilaian yang ketat, hanya yang terbaik akan dijelmakan sebagai naskhah pemenang. Tentunya, karya-karya yang menerapkan nilai Islam sama ada secara langsung atau bijaksana, akan terpilih sebagai naskhah yang wajar dimiliki kita. Novel Advencer Si Peniup Ney dan Detektif Indigo karya Faisal Tehrani serta Justeru Impian di Jaring karya Zaid Akhtar antara novel remaja Islam terbaik yang melalui salur HSKU. Novel-novel ini menggalurkan dakwah dengan cara tidak langsung dan bijaksana serta signifikan dengan fenomena generasi muda.

Rencam kerosakan dan jenayah di seluruh dunia mengembalikan kita ke zaman sebelum kedatangan Islam. Kuasa Rom dan Parsi yang gagah hampir runtuh dek kebuasan hawa nafsu masyarakatnya. Di Semenanjung Tanah Arab, sikap asobiyah dan jahil menyelimuti masyarakat Arab menyebabkan mereka jauh dari ketamadunan ilmu pengetahuan. Sinar Islam telah menyembuhkan kegelapan bermula di Kota Mekah dan Madinah seterusnya bertebaran di seluruh pelosok dunia. Sebahagian peranan ini dipikul oleh karyawan, sasterawan, dan para penyair Muslim.

Barangkali HSKU seperti satu pelita di celah pelita-pelita yang lain, namun selagi ia tidak terpadam, golongan sasterawan Muslim perlu memastikan ia terus bernyala dan menerangi masyarakat. Ya, melalui tulisan yang ampuh mendakap insani mereka.

Sumber : http : //www.utusan.com.my/

ISU PENDIDIKAN : Perlu sangatkah murid bawa telefon bimbit?


Oleh : Tan Sri Alimuddin Mohd. Dom

NAMPAKNYA isu sama ada murid boleh atau tidak membawa telefon bimbit ke sekolah timbul semula. Kali ini persoalan itu dibangkitkan di Dewan Parlimen pada 3 Oktober lalu. Ahli Parlimen Simpang Renggam, Liang Teck Meng ingin tahu sama ada Kementerian Pelajaran membenarkan murid membawa telefon bimbit ke sekolah serta kesan sampingan sekiranya dasar itu dilaksanakan.

Menteri Pelajaran, Tan Sri Muhyiddin Yassin, menyatakan satu sesi perbincangan meja bulat telah diadakan pada 25 Ogos lalu melibatkan pihak berkepentingan antaranya pengetua, guru dan ibu bapa membincangkan keperluan serta cadangan berkaitan penggunaan peralatan komunikasi itu oleh murid.

‘Kementerian Pelajaran sedang meneliti secara menyeluruh pendapat serta pandangan masyarakat termasuk tokoh akademik, pemimpin badan bukan kerajaan (NGO), guru, ibu bapa dan murid sebelum satu keputusan muktamad diumumkan,’ demikian dijelaskan beliau yang juga Timbalan Perdana Menteri dalam jawapan bertulis kepada soalan Teck Meng itu.

Soalan itu mungkin ada kaitan dengan usul yang dikemukakan oleh pihak kementerian pada Julai lepas membenarkan murid membawa peralatan komunikasi seperti telefon bimbit dan iPad ke sekolah bermula pada tahun depan. Bagaimanapun cadangan itu mendapat bantahan terutama daripada Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) dan guru yang rata-rata berpandangan langkah tersebut akan mengundang lebih banyak masalah selain menjejaskan pembelajaran murid.

Sesungguhnya isu telefon bimbit ini dinyatakan dengan jelas melalui Surat Pekeliling Iktisas Bil. 11/2005 Garis Panduan Penggunaan Telefon Bimbit Oleh Murid Sekolah dan Surat Pekeliling Iktisas Bil. 2/2009 Penguatkuasaan Larangan Membawa Dan Mengguna Telefon Bimbit Oleh Murid Di Sekolah.

Kedua-dua Pekeliling ini tidak membenarkan telefon bimbit dibawa ke sekolah bertujuan mendidik murid menggunakan alat tersebut dengan cara yang betul dan larangan ini hanya berkuatkuasa dalam kawasan sekolah.

Penggunaan alat itu tanpa kawalan boleh mengganggu kelancaran proses pengajaran dan pembelajaran. Selain itu boleh mendatangkan pelbagai masalah disiplin seperti kecurian, pergaduhan serta penyebaran bahan maklumat yang boleh mempengaruhi perlakuan negatif dalam kalangan murid.

Membawa dan menggunakan telefon bimbit adalah melanggar peraturan dan boleh diambil tindakan disiplin dengan hukuman amaran bertulis dan dilarang menggunakan kemudahan sekolah atau mengambil bahagian dalam program atau aktiviti sekolah untuk satu tempoh tertentu.

Terdapat dua pandangan berhubung isu telefon bimbit ini. Pihak yang menyokong akan menggunakan premis era perkembangan dunia teknologi dan peredaran zaman moden. Bagi mereka penggunaan alat elektronik ini adalah suatu keperluan dan elok dilihat secara positif serta menekankan aspek kebaikan yang boleh didapati melaluinya. Dalam zaman IT ini kecanggihan alat telekomunikasi memang banyak keperluannya, bergantung kepada kebijaksanaan dan bagaimana alat itu digunakan dalam usaha meningkatkan kebolehan dan keupayaan murid.

Telefon bimbit masa kini begitu canggih di mana penggunaannya boleh berfungsi sebagai sebuah komputer. Mempunyai kemudahan Internet dan boleh menyimpan beribu-ribu maklumat yang boleh digunakan pada bila-bila masa. Oleh itu sekiranya digunakan dengan cara yang betul, dapat membantu murid mendapatkan maklumat yang diperlukan dengan cepat dan berkesan. Dalam hal ini kerjasama dan bimbingan guru sangat diperlukan supaya penggunaan alat tersebut dapat dimanfaatkan sepenuhnya.

Telefon bimbit juga boleh digunakan sebagai alat penghubung yang mudah dan cepat. Murid dapat menghubungi ibu bapa apabila diperlukan seperti memaklumkan perubahan waktu balik sekolah atau makluman perubahan oleh ibu bapa sendiri. Ia juga boleh digunakan semasa kecemasan. Misalnya, boleh menghubungi segera guru atau ibu bapa jika berlaku perkara yang tidak diingini seperti kejadian buli, peras ugut atau culik.

Namun demikian di pihak satu lagi adalah pandangan sebaliknya. Menurut mereka jika dibenarkan akan menimbulkan jurang perbezaan antara murid yang berada dengan yang tidak mampu. Sudah tentu murid yang datang dari keluarga yang berpendapatan tinggi dan menengah atas tiada masalah menyediakan alat itu untuk anak mereka. Tetapi murid daripada keluarga berpendapatan rendah telefon bimbit adalah suatu peralatan mewah.

Suasana ini boleh melebarkan jurang dan rasa rendah diri bagi mereka yang tidak mampu. Matlamat sekolah sebagai tempat untuk mendidik dan membangunkan diri murid yang datang dari pelbagai latar belakang akan terjejas.

Membawa telefon bimbit ke sekolah boleh menimbulkan masalah lain seperti kecurian dan pergaduhan. Bagi murid yang tidak memiliki alat itu mungkin akan mengambil kesempatan untuk mencuri telefon bimbit rakan mereka. Kejadian ini akan membawa kepada suasana tegang apabila timbul rasa syak wasangka dan tuduh menuduh akhirnya boleh mengakibatkan pergaduhan.

Proses pengajaran dan pembelajaran boleh terganggu apabila murid sibuk menggunakan telefon bimbit mereka. Tumpuan murid akan terjejas dan tidak dapat mengikuti pengajaran guru sepenuhnya. Lebih malang murid lain yang tidak memiliki telefon akan turut terganggu. Ada kalanya alat ini boleh digunakan sebagai kamera video yang dapat merakam termasuk sesuatu yang lucah atau berbentuk negatif. Dikhuatiri juga akan menimbulkan perbuatan meniru dalam ujian dan peperiksaan kerana sesuatu cacatan dan maklumat boleh disimpan dan dilihat pada bila-bila masa.

Jika dibenarkan murid membawa alat itu ke sekolah maka tugas guru akan bertambah. Sudah tentu guru akan ditugaskan mengawal dan memantau penggunaannya agar tidak disalahguna. Cuba bayangkan jika terdapat seribu orang murid di sekolah itu dan semuanya membawa telefon bimbit sudah tentu sedikit sebanyak akan mengganggu ketenangan dan ketenteraman sekolah.

Keputusan muktamad Kementerian Pelajaran sentiasa dinantikan sama ada kekal mematuhi arahan Surat Pekeliling sedia ada atau membuat perubahan sebaliknya. Atau opsyen ketiga dengan membenarkannya secara terhad maksudnya hanya kepada murid yang lebih senior. Sama-sama kita tunggu.

PENULIS ialah Pengerusi Yayasan Guru Malaysia Berhad.

Sumber : http : //www.utusan.com.my/

ISU KESELAMATAN DALAM NEGARA : Tugas cegah penyeludupan kian mencabar


Oleh : ANGELINA SINYANG

DI Malaysia, rakyat amat beruntung kerana kerajaan mengamalkan langkah pemberian subsidi kepada barangan keperluan seperti gula, minyak masak, petrol dan diesel.

Sesungguhnya, subsidi jika dilihat dalam konteks ini jelas menunjukkan bahawa kerajaan tidak pernah gagal dalam melaksanakan tanggungjawab sosialnya.

Namun, apa yang mengecewakan adalah apabila ada individu tamak dan tidak bertanggungjawab bertindak menyeludup barang-barang yang disubsidikan itu ke negara jiran menyebabkan rakyat tempatan yang sepatutnya menikmati pemberian tersebut dinafikan hak mereka.

Penyeludupan barangan dari luar negara seperti senjata api, mercun, kosmetik dan makanan mengandungi kimia berbahaya pula mengancam keselamatan rakyat negara ini.

Memang sukar sekali untuk membendung aktiviti penyeludupan yang sudah berakar umbi dalam kehidupan masyarakat terutama mereka yang tinggal di kawasan sempadan Malaysia-Thailand.

Antara laluan penyeludup yang popular adalah Padang Besar di Perlis; Bukit Kayu Hitam di Kedah, Pengkalan Hulu di Perak serta Rantau Panjang, Pasir Mas dan Pengkalan Kubor di Kelantan.

Dalam masa sama, kawasan bersempadan dengan Indonesia, Filipina dan Brunei tidak terlepas menghadapi masalah tersebut.

Aktiviti haram itu memang sukar dibendung apatah lagi apabila berlaku perkembangan teknologi semasa yang memudahkan penyeludup berkomunikasi dan menggunakan kaedah canggih untuk mengaburi kegiatan mereka.

Bagi Unit Pencegah Penyeludupan (UPP), kegiatan haram itu perlu disekat kerana sedar isu penyeludupan yang berlaku di sempadan jika tidak ditangani ia bukan sahaja boleh memberi kesan terhadap ekonomi dan sosial tetapi turut mengancam keselamatan negara.

Sehubungan itu, UPP merancang untuk membina stesen pemeriksaan di seluruh negara memandangkan ketika ini hanya menempatkan anggotanya menjaga pintu sempadan di Kedah, Perlis, Kelantan dan Perak.

Ketua Pengarah UPP, Datuk Ab. Rahim Ismail berkata, cadangan menempatkan anggota di semua pintu sempadan adalah satu usaha bagi membanteras aktiviti penyeludupan dengan lebih menyeluruh dan berkesan memandangkan trend jenayah penyeludupan pada hari ini sudah berubah berbanding dulu dan menjadi semakin kompleks.

Beliau yang juga Setiausaha Bahagian Kepolisan dan Keselamatan Sempadan berkata, aktiviti penyeludupan dulu lebih kepada menyeludup barang keperluan asas seperti beras, minyak masak serta dadah jenis heroin dan ganja.

Bagaimanapun ketika ini, katanya, trend penyeludupan sudah berbeza apabila penyeludup beralih kepada kegiatan membawa masuk dadah sintetik, barangan subsidi seperti petrol dan diesel, jenayah terancang seperti pemerdagangan manusia, pengubahan wang haram dan penyeludupan senjata api.

Tambahnya, aktiviti penyeludupan juga tidak tertumpu lagi di kawasan sempadan Malaysia-Thailand, malah turut berlaku secara berleluasa di sempadan negara ASEAN lain yang berjiran dengan negara ini seperti Filipina, Indonesia dan Brunei.

Jadi adalah wajar jika kita memperluaskan penugasan di kawasan sempadan lain di Semenanjung, Sabah dan Sarawak.

Di Sabah dan Sarawak misalnya penugasan menjadi lebih mencabar kerana sempadan yang lebih panjang, manakala aktiviti penyeludupan berlaku dalam kapasiti yang lebih besar," katanya kepada Utusan Malaysia ketika ditemui di pejabatnya di Kompleks D Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan di Putrajaya baru-baru ini.

Ab. Rahim berkata, sejak UPP ditubuhkan pada 1976, pelbagai usaha dibuat oleh agensi penguat kuasa itu bagi membanteras aktiviti penyeludupan di sempadan seperti mengadakan sekatan jalan raya, rondaan, risikan, pemeriksaan mengejut dan operasi khas.

Beliau berkata, pihaknya juga sentiasa bekerjasama dengan agensi penguat kuasa lain melalui operasi secara bersepadu dan perkongsian maklumat.

Menurutnya, anggota UPP menghadapi pelbagai cabaran dan masalah semasa menjalankan tugas penguatkuasaan di sempadan seperti menangani persepsi masyarakat terhadap pasukan keselamatan itu.

Adakalanya, anggota UPP kurang mendapat kerjasama daripada masyarakat setempat semasa melaksanakan tugas penguatkuasaan di pintu masuk terutama pemeriksaan jalan raya.

Ada juga anggota yang dimaki hamun dan dihambur dengan kata-kata kesat semasa pemeriksaan dan sesetengah pihak beranggapan UPP tidak menjalankan tugas dengan baik berikutan masalah penyeludupan yang berlaku di sempadan walaupun sebenarnya tugas itu dijalankan dari semasa ke semasa," ujarnya.

Ab. Rahim memberitahu, kebanyakan penyeludup semakin licik dengan pelbagai taktik dan modus operandi mereka pula sentiasa berubah kerana sudah biasa dengan bentuk pemeriksaan agensi penguatkuasa di sempadan.

Beliau berkata, pergerakan penyeludup juga tidak mengira waktu dan dibantu oleh kemudahan teknologi komunikasi yang semakin canggih bagi memudahkan urusan mereka dalam merancang aktiviti penyeludupan.

Katanya, keadaan ini menyukarkan UPP mengesan penyeludup kerana agensi itu hanya bergantung kepada risikan dan kerjasama orang ramai untuk mendapatkan maklumat.

Kita juga menghadapi masalah logistik bagi menjalankan operasi. Contohnya, pemeriksaan ke atas lori-lori kontena dan kenderaan yang membawa muatan dalam kuantiti yang besar memerlukan peralatan yang sesuai dan mencukupi bagi memudahkan proses pemunggahan, manakala kenderaan penunda diperlukan bagi membawa kenderaan yang dirampas atau ditinggalkan penyeludup," jelasnya.

Menurut Ab. Rahim, sejak Januari hingga Jun lalu, UPP melaksanakan sebanyak 8,109 operasi dan berjaya memperoleh 626 kes membabitkan nilai rampasan berjumlah RM12.77 juta serta memberkas 276 pendatang asing tanpa izin (Pati).

Beliau berkata, nilai rampasan barang seludup tinggi dicatatkan oleh kenderaan iaitu RM6,950,040 diikuti kayu (RM3,622,950), diesel dan petrol (RM504,497.60) manakala minuman keras dan rokok (RM416,980.49).

Turut dirampas adalah haiwan bernilai RM348,775, dadah (RM185,190), mata wang (RM166,450), lain-lain kes seperti kosmetik (RM119,837), mercun dan bunga api (RM115,473.13), barangan pengguna (RM114,843.70), beras (RM100,231), perikanan (RM64,200), pertanian (RM32,600), pakaian (RM11,331.50), penerbitan dan filem (RM20,500) serta baja dan racun rumpai (RM1,500).

Sumber : http : //www.utusan.com.my/