Oleh : DR
AMINUDIN MANSOR
Seorang guru adalah
pendidik, pembimbing dan pengajar di dalam kelas. Sekali gus, guru juga
bertugas membabitkan murid dan pelajar di sesebuah sekolah. Guru juga
bertanggungjawab terhadap masalah disiplin, kedatangan, kelakuan dan budi
pekerti pelajar. Jelasnya, guru adalah orang terpenting di setiap sekolah.
Guru pendidik yang
mendidik akal budi murid dan pelajarnya adalah pendidik yang memahami tugasnya
sebagai guru. Mendidik akal budi menjurus kepada kecemerlangan ilmu pengetahuan
dan kecemerlangan akhlak serta budi pekerti pelajar itu sendiri.
16 Mei adalah hari mengingati jasa dan pengorbanan
guru.
Kualiti yang kita
harapkan daripada guru-guru ini pastinya tidak terhad kepada kualiti akademik semata-mata.
Guru yang berkualiti harus bijak mengadunkan ilmu dengan kaedah pengajaran dan
pembelajaran (P&P) yang berkesan dan jelas kepada pelajarnya. Penggunaan
Alat Bantu Mengajar (ABM) seperti internet, gambar berkesan dan penyampaian
menarik akan menjadikan seseorang guru itu diminati dan disanjung tinggi.
Pengajaran adalah
apa yang disampaikan oleh guru, manakala pembelajaran apa yang diterima oleh
murid dan pelajarnya. Jika pengajaran tidak berkesan, murid atau pelajar tidak
akan menerima pembelajaran yang baik dan berkesan. Kini, segulung ijazah, atau
diploma yang dimiliki oleh guru mesti dilengkapkan dengan ilmu pendidikan dan
pengalaman mengajar yang meluas.
Ilmu yang diperoleh
itu perlu diberikan tambah nilai dari semasa ke semasa. Kaedah P&P yang
dipelajarinya hari ini mungkin sudah tidak relevan lagi dua atau tiga tahun
akan datang. Oleh itu, melalui pembacaan, kursus dan juga perbincangan antara
guru akan dapat meningkatkan P&P di sesebuah sekolah.
Bagaimanapun tugas
dan peranan utama guru untuk mendidik
anak bangsa yang berilmu pengetahuan, berbudi pekerti, bersemangat waja serta
mampu bersaing harus dikekalkan sampai bila-bila. Perubahan masa hanya
menukarkan kaedah pelaksanaannya, tetapi tidak kepada peranan hakiki guru.
Guru berkualiti
juga harus bijak menangani konflik dan tekanan sepanjang kerjayanya serta
dalam masa sama memenuhi sedaya mungkin
harapan masyarakat yang mahukan mereka menghasilkan generasi boleh diharap
meneruskan kecemerlangan negara. Guru juga mesti mampu membimbing murid dan
pelajar ke arah kecemerlangan akal dan budi.
Sebagai guru
berkualiti, mereka juga seharusnya tidak tunduk dengan desakan dan tekanan
serta keghairahan masyarakat kini yang begitu tergoda dengan pencapaian
akademik, sedangkan nilai-nilai murni anak-anak ini semakin hari semakin nipis.
Keseimbangan antara
kecemerlangan akademik dan akhlak mestilah ditumpukan dalam P&P di dalam
kelas dan sekolah.
Konflik keyakinan
masyarakat terhadap mutu guru dan sistem persekolahan juga memerlukan guru
berkualiti untuk menanganinya secara bijak. Bagaimanapun, guru tidak seharusnya
dibiarkan bersendirian dalam memikul tanggungjawab berat ini.
Pembentukan
sesebuah generasi dalam sesebuah negara adalah tanggungjawab individu itu
sendiri dan juga masyarakat secara keseluruhan. Pada masa kini, ahli masyarakat
seakan membiarkan guru sahaja atasi permasalahan ini.
Sebagai ahli
masyarakat, iaitu ibu bapa kepada murid dan pelajar, kita harus memberi
sokongan padu kepada guru dari segi kebendaan, ganjaran terhadap guru perlu
dinilai dari semasa ke semasa supaya setimpal dengan peranan dan tugas mereka.
Dari segi bukan kebendaan pula, menghargai jasa dan pengorbanan guru adalah
sumbangan yang perlu diberikan oleh semua orang.
Kita mempunyai
ramai guru yang bukan sahaja berkualiti intelek dan ilmunya, tetapi juga
berkualiti daripada segi rohaninya. Guru yang sudah lama mengajar mestilah
mempunyai pengalaman luas yang seharusnya dipelajari dan diteladani oleh
guru-guru baru. Sebab itu, guru akan berusaha memastikan anak muridnya berjaya
dengan cemerlang di dalam pelajaran. Contoh dan teladan daripada guru berkaitan
akhlak dan rohani akan menjadi ikutan murid dan pelajarnya.
Nama pun “cikgu”,
mereka tidak akan puas jika anak muridnya tidak memahami apa yang diajar.
Panggilan keramat ini amat sesuai dipadankan dengan tugasnya yang mencabar.
Guru adalah arkitek bangsa yang berjasa. Panggilan ini akan kekal sepanjang
hayat, mati pun masih dipanggil “cikgu”.
Jika ditinjau,
apabila ada waktu terluang, seorang guru, tanpa mengira duit akan mengadakan
kelas tambahan. Kegiatan kokurikulum sebenarnya banyak mengambil masa dan wang
ringgit. Oleh sebab sudah menjadi tanggungjawab, hal ini jarang dirungutkan
oleh guru. Bagai lilin yang menyala, dan kemudian membakar dirinya, guru tetap
bertanggungjawab memberikan pendidikan yang terbaik bagi mewujudkan masyarakat
berilmu.
Selamat Hari Guru
untuk semua pendidik anak bangsa!
Sumber : http : //www.sinarharian.com.my/(16 MEI 2013)