Oleh : Tan Sri Alimuddin Mohd Dom
PENGUMUMAN Timbalan Perdana
Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin untuk melaksanakan 15 daripada 61 perakuan
yang dikemukakan melalui 'Laporan Strategi Mencapai Dasar 60:40 (Aliran
Sains/Teknikal: Sastera)' pada 21 Disember lalu sangat dialu-alukan serta perlu
mendapat perhatian sewajarnya daripada guru dan ibu bapa.
Untuk menjadi negara maju kita
memerlukan ramai warga yang mempunyai pengetahuan meluas dalam bidang sains.
Misalnya Majlis Penyelidikan dan Kemajuan Sains Negara pada 1999 melaporkan
bahawa kita memerlukan seramai 493,830 saintis dan jurutera menjelang tahun
2020. Berdasarkan unjuran itu negara seharusnya dapat melahirkan saintis dan
jurutera pada kadar 31.3 peratus setiap dua tahun.
Bagi menjayakannya, Program
Transformasi Kerajaan (GTP) mensasarkan penyediaan pekerjaan khususnya dalam
bidang sains dan teknologi sebanyak 1.3 juta orang menjelang 2020. Dengan
perkataan lain untuk melangkah ke negara maju kita perlu menyediakan ramai
golongan profesional seperti saintis, guru, jurutera, akauntan, doktor, ahli
farmasi, arkitek, perancang bandar termasuk bidang separa profesional seperti
juruteknik, jururawat dan sebagainya.
Bagi melahirkan ramai profesional
sudah tentu ia bermula di peringkat sekolah rendah dan menengah. Atas kesedaran
itu Kementerian Pelajaran telah merangka dasar 'Pelan Hala Tuju Modal Insan
Sains dan Teknologi 2020' sejak tahun 2000 yang menyasarkan 60 peratus akan
mengikuti aliran sains dan 40 peratus aliran sastera di tingkatan empat dan
lima.
Bagaimanapun nisbah tersebut
tidak mencapai sasarannya. Mulai 2007 berlaku trend penurunan akibatnya calon
siswa aliran sains terutama di peringkat prauniversiti dan universiti semakin
berkurangan.
Menurut Menteri Pengajian Tinggi
dalam Amanat Tahun Baharu 2012 bahawa keadaan ini boleh membantutkan usaha
kerajaan untuk meningkatkan inovasi dalam bidang teknologi. Turut terjejas
ialah usaha ke arah transformasi ekonomi bagi negara maju yang berpendapatan
tinggi.
Bagi mengatasi isu ini,
Kementerian Pelajaran menubuhkan jawatankuasa untuk mengkaji pelaksanaan dasar
tersebut. Hasilnya sebanyak 61 perakuan dikemukakan. Namun demikian kerajaan
bersetuju untuk melaksanakan 15 perakuan secara berperingkat.
Antara perakuan itu ialah
tambahan pengecualian cukai daripada RM1,000 kepada RM3,000 bagi ibu bapa yang
mempunyai anak yang mengikuti aliran sains dan teknologi di sekolah menengah
atau prauniversiti. Selain itu, jadual waktu untuk semua mata pelajaran Sains
Tulen di sekolah akan ditambah daripada empat waktu kepada lima waktu seminggu.
Peningkatan secara berstruktur
akan dilakukan di mana 40 peratus pelajar lepasan Penilaian Menengah Rendah
(PMR) yang layak akan disalurkan secara automatik ke tingkatan empat aliran
sains oleh Lembaga Peperiksaan Malaysia. Sebagai motivasi pelajar aliran sains
akan diberi keutamaan untuk mendapat tempat di institusi pengajian tinggi
selepas menamatkan persekolahan nanti.
Untuk menjadikan pembelajaran
sains lebih kondusif dan menarik maka peralatan dan makmal sains di semua
sekolah akan dibaik pulih dan dinaik taraf. Kajian juga akan dilakukan dari
segi pemberian Biasiswa Kecil Persekutuan yang pernah diberikan kepada pelajar
aliran sains tingkatan empat dan lima suatu ketika dulu dikembalikan semula.
Bagi memastikan pelaksanaannya
berkesan Timbalan Perdana Menteri menyatakan perakuan itu akan dijadikan
sebahagian daripada inisiatif Pelan Pembangunan Pendidikan 2013-2015. Di
samping itu pelaksanaan dasar turut melibatkan kolaboratif (kerjasama erat)
antara Kementerian Pelajaran, Kementerian Pengajian Tinggi, Kementerian Sains,
Teknologi dan Inovasi (MOSTI), agensi-agensi kerajaan dan pihak swasta.
Namun demikian penulis
berpendapat peranan guru dan ibu bapa sangat penting untuk membudayakan bidang
sains dan teknologi. Guru bertanggungjawab menggalakkan dan menarik minat
pelajarnya untuk mengikuti mata pelajaran tersebut dengan menggunakan pelbagai
kaedah yang mudah dan menyeronokkan.
Pelajar akan meminati apa sahaja
mata pelajaran sekiranya guru mengajar secara bersungguh-sungguh dengan
menggunakan pelbagai teknik dan kaedah pengajaran. Strategi pengajaran yang
berkesan dan alat bantu mengajar yang menarik serta penggunaan ICT akan dapat
membantu guru ke arah meluaskan budaya sains dan teknologi dalam kalangan
pelajarnya.
Kaunselor turut berperanan dengan
memberikan maklumat mengenai pentingnya sains dalam kehidupan dan peluang
kerjaya yang terbuka luas bagi mereka yang mengikuti aliran itu. Aktiviti
seperti ceramah, perbincangan dan bengkel perlu diadakan lebih kerap. Tambah
berkesan jika dapat membawa golongan profesional yang berjaya ke sekolah untuk
bersemuka, bersoal jawab dan berkongsi pengalaman bersama pelajar.
Selain itu, pengetua dan guru
besar perlu menyediakan program dan aktiviti bertujuan menggalakkan lebih ramai
pelajar meminati bidang tersebut. Semua warga sekolah perlu dilibatkan termasuk
menetapkan suatu sasaran atau KPI yang perlu dicapai. Ke arah itu maka
peruntukan kewangan yang mencukupi hendaklah disediakan bagi membeli peralatan
pengajaran terkini dan membanyakkan kemudahan bahan bacaan di perpustakaan.
Ibu bapa turut berperanan bagi
menggalakkan anak mereka meminati mata pelajaran Sains dan Matematik. Ini boleh
dilakukan melalui tunjuk ajar dan bimbingan secara berterusan. Aktiviti seperti
membawa anak ke pameran peralatan ICT, pemotoran dan peralatan elektronik dapat
membuka minda mereka kepada ciptaan terbaru. Selain itu, penyediaan bahan
bacaan di rumah seperti majalah, buku bergambar atau biografi tokoh-tokoh
tertentu boleh mencetus dan meningkatkan minat kepada bidang tersebut.
Tawaran biasiswa dan hadiah
pelajaran perlu diutamakan kepada siswa bidang sains, teknologi atau teknikal.
Ini merupakan motivasi yang kuat kepada pelajar sekolah untuk mengikuti aliran
berkenaan. Keistimewaan ini merupakan pengiktirafan dan akan menjadi kebanggaan
kepada mereka jika dibandingkan dengan rakan lain dalam aliran sastera atau
sains sosial.
Struktur tangga gaji yang lebih
berdaya saing bagi penjawat yang berkhidmat di sektor awam atau swasta perlu
diberi pertimbangan. Ketika ini tiada perbezaan yang ketara pendapatan mereka
yang berkelulusan sains dan sastera.
Malah nampaknya kedudukan jawatan
tertinggi seperti Ketua Setiausaha, Ketua Pengarah atau Pengurus Besar
kebanyakannya dimonopoli oleh pegawai berlatar belakang aliran sastera. Keadaan
ini boleh mematahkan semangat dan rasa terpinggir bagi mereka daripada aliran
sains yang telah bertungkus lumus untuk menggenggam sekeping ijazah.
Pelaksanaan secara komprehensif
15 daripada 61 perakuan yang dikemukakan melalui 'Laporan Strategi Mencapai
Dasar 60:40 Aliran Sains/Teknologi: Sastera' diharapkan membuahkan hasil.
Justeru lebih ramai pelajar akan dapat mengisi bidang kritikal itu di institusi
pengajian tinggi di suatu ketika nanti.
PENULIS ialah Pengerusi
Yayasan Guru Malaysia Berhad.
Sumber : http : //www.utusan.com.my/