Oleh : HASAN AL-BANNA MOHAMED
Zaman remaja hanya datang sekali
sahaja bagi setiap manusia yang hidup di dunia sementara ini. Alam remaja
merupakan usia peralihan dan era puncak bagi kehidupan seseorang yang dipenuhi
pelbagai tribulasi.
Jika mereka mampu atasi dugaan
yang penuh onak duri, nescaya akan lahirlah suatu kuasa besar sebagai agen
transformasi dalam mereformasikan sesebuah negara bangsa. Golongan ini dianggap
sebagai ‘pemuda harapan bangsa pemudi tiang negara’. Remaja juga diistilahkan oleh kebanyakan
pakar psikologi dan kaunseling sebagai individu yang mula akil baligh (berakal
dan cukup umur) - dalam lingkungan 13 tahun sehingga mencapai usia 24 tahun.
Sekiranya dalam tempoh umur
tersebut kehidupan mereka goyah atau hilang arah, maka pasti akan bergelumang
dengan noda dan akhirnya pincanglah
pembangunan sesebuah keluarga, komuniti dan negara pada masa hadapan.
Namun anak remaja yang sanggup
mendepani pelbagai cubaan, kecekalan dan keteguhan iman serta takwa dalam diri
akan terselamat daripada fitnah besar.
Contohnya, golongan Ashabul Kahfi (para pemuda dalam gua) yang tercatat dalam
al-Quran (Surah al-Kahfi, ayat 10 hingga13) - menceritakan betapa kuatnya tahap
kemanisan iman mereka pada waktu itu sehingga sanggup menjauhkan diri daripada
pemerintah yang zalim serta persekitaran yang penuh dengan gejala negatif; lalu
tinggal dan tertidur di dalam sebuah gua.
Begitu juga dengan Sirah
junjungan besar Nabi Muhammad SAW yang sanggup mendaki gunung dan bukit untuk
ber‘uzlah’ (menjauhkan diri) daripada kebejatan sosial jahiliyah pada zaman
Baginda SAW demi beribadat kepada ALLAH SWT dengan penuh kekhusyukan.
Cuba kita teliti pula pada zaman
moden ini terhadap gerak langkah dan gaya hidup remaja Muslim, sama ada di
bandar mahupun desa. Pada tahun lepas sahaja, statistik mencatatkan 3,203 kes
jenayah membabitkan remaja dalam negara kita. Jumlah tersebut membimbangkan
ramai pihak jika tidak diambil tindakan sewajarnya, malah kadangkala masyarakat
mudah menyalahkan mereka atas apa dilakukan.
Kita sering mendengar remaja
terlibat gejala rempit, gengster, gothic, bohjan, bohsia, pengkid, kes rogol,
lari dari rumah, menggugurkan kandungan dan membuang bayi, merokok, menghisap
dadah, terbabit dalam kes perzinaan dan pelacuran, rompakan atau pembunuhan.
Apakah ini menggambarkan bahawa
institusi pendidikan kita sudah tidak lagi terkesan kepada anak remaja? Apakah
pendidik, ibu bapa atau masyarakat yang harus dipersalahkan seratus peratus?
Adakah persekitaran yang membuatkan mereka berani bertindak sedemikian?
Atau sudahkah mereka hilang
pedoman yang sebenar?
Persoalan-persoalan tersebut
pasti terjawab apabila kita kembali kepada dasar ajaran Islam yang hakiki
dengan merujuk panduan-panduan jelas dalam memberi pendidikan kepada anak-anak
kita. Perkara yang paling utama harus diambil tindakan segera ialah semua pihak
hendaklah menggembleng tenaga, jiwa dan raga dalam memberikan perhatian kepada
anak remaja.
Bermula dalam komuniti keluarga
terlebih dahulu dengan mengkoreksi diri setiap ibu bapa dengan persoalan...
‘Adakah mereka sudah memberikan didikan agama yang sepatutnya terhadap
anak-anak?’ Pernahkah ditanya dengan anak-anak tentang perasaan, kesihatan, pelajaran, kawan-kawan dan
seumpamanya? Adakah kita pernah mengusap kepalanya atau mengucup mereka dengan
rasa kasih sebagai seorang bapa atau ibu? Jika belum, lakukanlah sekarang
sebelum terlambat!
Sepatutnya kitalah terlebih
dahulu mempelajari ilmu-ilmu keagamaan dan kemahiran keibubapaan selumat yang
mampu.
Bukan terhenti setakat itu
sahaja, ibu bapa juga perlulah memahami konflik jiwa remaja dengan memberikan
perhatian teliti terhadap perubahan diri anak-anak seperti fizikal, emosi,
mental, sosial dan moral.
Menurut Ketua Pengarah Jabatan
Kebajikan Masyarakat (JKM), Hadzir Md Zin dalam Seminar Bersama Remaja di
Universiti Malaya; punca terjadinya kebejatan sosial remaja ialah kegagalan
menguasai kekuatan asas hidup berakhlak dan pengaruh negatif teknologi
maklumat.
Di samping itu, kita juga perlu
menyedari terhadap empat pengaruh besar yang mengesani peribadi dan tingkah
laku remaja iaitu pengaruh ibu bapa sendiri, pengaruh kawan-kawan, teman
istimewa dan terakhir adalah pengaruh guru-guru atau kaunselor. - Bernama