Cadangan potongan cukai kepada
ibu bapa sebagai insentif jika anak mereka belajar dalam aliran sains boleh
menggalakkan lebih ramai pelajar memilih bidang berkenaan. Selain insentif itu,
biasiswa atau dermasiswa yang bakal ditawarkan kepada pelajar berkenaan juga
akan menggalakkan mereka menceburi bidang sains sehingga ke peringkat pengajian
tinggi. Bagaimanapun matlamat kerajaan itu hanya mampu dicapai jika pelajar
sekarang mempunyai minat mendalam dalam sains. Untuk itu kementerian perlu
menjalankan kajian teliti bagi mengenal pasti punca sebenar pelajar tidak
berminat aliran sains terutama pelajar Melayu. Sehingga kini rungutan pelajar
dan ibu bapa perlu diambil kira termasuk dari segi kaedah pengajaran, kemudahan
makmal serta kekurangan guru pakar terutama di luar bandar dan pedalaman.
Ibu bapa tentu mengharapkan
jaminan aliran sains membantu anak mereka berjaya dalam pelajaran hingga ke
peringkat lebih tinggi. Kemerosotan jumlah pelajar aliran sains sepatutnya
tidak berlaku kerana dasar pengambilan adalah 60 peratus sains dan teknikal
serta 40 peratus sastera atau dengan nisbah 60:40. Walaupun matlamat ini sudah
lama disasarkan tetapi bilangannya masih rendah iaitu sekitar 20 peratus bagi
calon yang sedang menduduki Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) sekarang.
Pelbagai usaha sedang dilakukan
oleh kerajaan bagi meningkatkan bilangan pelajar sains kepada 60 peratus,
termasuk menerima pakai 15 cadangan daripada jawatankuasa kumpulan pakar
dianggotai universiti dan ahli akademik. Kerajaan mensasarkan peningkatan
pelajar aliran sains sekurang-kurangnya 10 peratus pada 2014. Harapan itu boleh
dicapai jika pelajar dan ibu bapa diberi penerangan jelas mengenai hala tuju
aliran sains dan keperluan tenaga mahir bagi menjayakan Wawasan 2020. Sebelum
ini segelintir pelajar aliran sains yang menamatkan pengajian peringkat tinggi
mendakwa sukar mendapat pekerjaan berbanding rakan mereka di aliran sastera.
Kajian menyeluruh perlu dilakukan bagi mengatasi tanggapan itu. Kita yakin
perancangan rapi Kementerian Pelajaran di samping pelbagai insentif dalam
kalangan ibu bapa dan pelajar sendiri bakal mengimbangi sains tulen dan sains
sosial. Malaysia yang maju dan makmur pada masa depan bermula daripada
cendekiawan dan ilmuwan sains, sastera, agama dan teknologi. Keragaman pencapaian
dalam pelbagai sektor bakal menyempurnakan sebuah negara maju yang kaya dengan
pelbagai kepakaran. Justeru, insentif kerajaan bagi merangsang pertambahan
pelajar aliran sains sepatutnya dilihat secara positif demi masa depan bersama.
Sumber : http : //www.bharian.com.my/
Tiada ulasan:
Catat Ulasan