Rabu, 19 Februari 2014

ISU BAHASA : Silakan masuk jika ada urusan


Oleh : MUHAMMAD DAUD

TENTUNYA kita biasa melihat papan tanda yang tertulis, “Dilarang Masuk Tanpa Urusan” sewaktu berkunjung ke mana-mana premis, sama ada kerajaan atau swasta.

Jika sekali pandang, kita mungkin tidak dapat mengesan apa-apa kejanggalan tetapi jika dilihat dari sudut kesantunan berbahasa, tulisan atau ungkapan tersebut seolah-olah memperkecil orang yang membacanya.

Mengapa saya mengatakan sedemikian? Seandainya kita teliti secara mendalam papan tanda yang tertulis, “Dilarang Masuk Tanpa Urusan”, adakah seseorang yang berkunjung ke premis tersebut tiada urusan? Biasanya papan tanda tersebut ditujukan terutamanya kepada jurujual yang datang tanpa janji temu dengan pihak pengurusan atau pentadbiran premis berkenaan.

Jika kita fikir secara logik, jurujual juga mempunyai urusan, iaitu ingin menjual barangan mereka. Sepatutnya disediakan satu kaunter pertanyaan dan jurujual itu bolehlah bertanya sama ada diizinkan untuk memasuki premis tersebut atau disediakan papan tanda yang tertulis “Jurujual Tidak Dibenarkan Masuk”.

Bagaimanakah pula jika pihak yang berkunjung itu bukan jurujual? Sebagai contoh, seorang tua yang terpaksa menaiki anak tangga ke tingkat satu atau dua sebelum masuk ke pejabat premis berkenaan.

Dalam keletihan setelah menaiki anak tangga, orang tua itu hanya sempat membaca dua patah perkataan setakat “Dilarang Masuk” sahaja, mungkinkah dia akan berasa marah dan kecewa.

Jadi, dari sudut kesantunan berbahasa, adalah wajar papan tanda seumpama itu ditulis, “Silakan Masuk Jika Ada Urusan”. Orang tua itu, walaupun keletihan dan sempat membaca hanya dua patah perkataan, iaitu “Silakan Masuk”, akan terus masuk dan beliau tentunya datang ke pejabat itu kerana mempunyai urusan.

Mungkin juga kita pernah mendengar ungkapan, “Tujuan saya berdiri di sini adalah untuk menyampaikan ceramah yang bertajuk …” atau ungkapan, “ Seperti yang kita semua ketahui…”

Sekali lagi saya nyatakan di sini, kita mungkin tidak berasa apa-apa kesilapan dengan ungkapan tersebut. Jika dilihat dari sudut kesantunan berbahasa, ungkapan yang digunakan itu juga seolah-olah menggambarkan penceramah menganggap bahawa audiensnya tidak tahu sebab dia naik ke pentas. Adakah betul? Bukankah pengacara majlis telah memaklumkannya berserta tajuk ceramah yang akan disampaikan. Sepatutnya ungkapan tersebut tidak perlu dinyatakan lagi oleh penceramah.

Begitu juga ungkapan, “Seperti yang kita semua ketahui…”. Jika kita semua ketahui maka tidak perlu bagi penceramah atau orang yang sedang berucap mengungkapkan ungkapan tersebut. Tidakkah perbuatan itu membuang masa sahaja kerana semua sudah mengetahui. Sepatutnya penceramah atau orang yang sedang berucap itu memberitahu, “Saya ingin menarik perhatian tuan-tuan dan puan-puan tentang hal…”.

Satu perkara lagi yang biasa berlaku dalam pengucapan awam, iaitu pengucap memberitahu pada awal ucapan atau ceramahnya bahawa beliau tidak sihat. Apakah tujuan dan niat sebenar orang yang berucap atau penceramah memberitahu hal tersebut?

Adakah beliau ingin menutup kelemahan dalam penyampaian ucapan atau ceramahnya? Jika tidak sihat, sepatutnya hal tersebut diberitahu kepada doktor. Jadi, ungkapan atau pemberitahuan itu sebenarnya telah merosakkan ucapan atau ceramah tersebut.

Di samping itu, kita juga mungkin pernah mendengar pada akhir ucapan atau ceramah ungkapan, “kerana masa tidak mengizinkan saya …” Masa bukanlah manusia yang dapat memberikan keizinan atau tidak.

Ungkapan sedemikian sebenarnya memberi gambaran kepada kita bahawa orang yang sedang berucap atau penceramah itu tidak pandai atau tidak bijak untuk mengurus masa ucapan atau ceramahnya.

Alah bisa tegal biasa.

Sumber : http : //www.sinarharian.com.my/

ISU EKONOMI : Pengguna bestari mampu kawal ekonomi


Oleh  : Dr. Ahmad Zaki Ismail

BENCANA banjir nampaknya sudah berlalu. Kemudian negara dilanda cuaca dingin yang ganjil yang sebelumnya tidak pernah berlaku. Menggelikan hati juga apabila dilaporkan di setengah-setengah kawasan ada yang terpaksa menggunakan jaket tebal untuk ke ladang bagi menoreh getah.

Dilaporkan juga banyak peniaga pakaian terpakai terutama di Kelantan mendapat durian runtuh apabila pakaian yang sebelum ini terperuk tidak laku sudah menjadi rebutan dan mampu dilupuskan dengan untung lumayan daripada stok lamanya.

Inilah yang dikatakan sebagai rahmat daripada Allah yang meskipun kadangkala dianggap sebagai bencana atau musibah tetapi mengandungi hikmah dan nikmat yang tersembunyi bersamanya jika kita mampu membuka mata bagi menilainya secara positif.

Kini nampaknya suasana sekali lagi berubah. Cuaca dingin berubah menjadi panas berbahang sebaik sahaja tamat perayaan Tahun Baru Cina. Meskipun tahun ini adalah tahun kuda tetapi nampaknya ia sangat berbahang umpama kuda api.

Perkara pertama yang dikhuatiri bakal berlaku akibat perubahan cuaca ini bukan lagi ancaman bencana banjir tetapi sekarang beralih pula kepada ancaman cuaca panas yang keterlaluan. Mungkin tidak lama lagi kita akan berhadapan dengan kes kebakaran hutan dan tanah gambut dan diserang jerebu pula.

Apa sahaja yang bakal berlaku, tentu ia mendatangkan kesan kepada rakyat negara ini yang rata-ratanya amat sensitif terhadap sebarang perubahan semasa.

Paling sinis apabila membaca komen di beberapa blog, kumpulan WhatsApp dan facebook yang menyindir seruan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin untuk beralih kepada produk dingin beku daripada membeli produk segar seperti kebiasaan mereka.

Saranan Muhyiddin ini adalah berdasarkan kepada dua motif dan fakta utama iaitu produk berkenaan jauh lebih murah dan kualitinya setanding dan bahkan kadangkala lebih baik daripada yang segar dijual di pasar basah seluruh negara.

Reaksi yang diterima dalam media alternatif berkenaan memang kadang-kala di luar batas akal waras apabila membaca komentar yang dilontarkan sehingga ke tahap mencemuh dan mengeji tanpa meneliti fakta saintifik terhadap saranan berkaitan.

Memang benar, budaya pengguna di negara ini sangat terkebelakang jika dibandingkan dengan negara lain kerana lebih bersifat tanggapan semata-mata. Kurangnya ilmu pemakanan menyebabkan kejahilan berleluasa dan mengongkong budaya amalan pemakanan yang lebih sihat diamalkan.

Bahan makanan sejuk beku sebenarnya jauh lebih bersih, segar dan selamat berbanding dengan produk yang dikatakan segar yang didapati di pasar basah yang terbuka. Ini disebabkan bahan berkenaan tidak dicampur dengan bahan pengawet bagi mengekalkan kesegarannya.

Teknologi pembekuan segera menyebabkan kesegaran produk dapat dikekalkan dan berupaya mencegah virus dan kuman daripada memasuki produk berkaitan berbanding dengan produk yang dibiarkan terdedah dan hanya diletakkan ketulan ais bagi mencegah daripada busuk. Sedangkan kuman dan virus mudah membiak dengan suasana terdedah itu.

Teknologi blast freez dan deep freezing menyebabkan bahan mentah seperti ikan dan daging tahan bertahun lamanya dan masih sangat segar sehingga tidak akan dapat dibezakan dengan produk yang baru diproses disebabkan pengawalan lembapan mampu dikurung bersama ais yang dibentuk sebaik sahaja proses sejuk beku dilaksanakan.

Kita akan melihat bahawa mata ikan yang menjalani proses ini masih berwarna asal berbanding ikan di pasar segar yang sudah bertukar merah. Malahan daging ayam atau lembu juga masih lembut dan mudah untuk diuruskan serta dimasak berbanding daging segar biasa

Kerana itu kita melihat para pengguna di Eropah, Jepun, Korea, Taiwan dan pelbagai negara lain sangat kontra dengan kita dan sentiasa menerima produk sejuk beku ini dengan sangat positif dan menjadi budaya kepenggunaan di negara mereka. Dengan kata lain, sekiranya budaya serupa diterima pakai oleh pengguna di sini maka mereka akan mendapat produk yang lebih murah dengan kualiti lebih baik dan pada masa sama dapat berjimat sehingga mampu mengekang inflasi.

Sebagai pengguna, kita patut mengambil langkah bestari dan tidak mengikut perasaan dan pengaruh orang semata-mata. Kita patut berani berubah dan mencari fakta daripada hanya mendengar ocehan dan omongan kosong daripada mereka yang punya kepentingan peribadi dan sentiasa mencari kesempatan untuk menangguk di air keruh.

Mungkin tidak lama lagi para pengguna juga bakal berhadapan dengan isu bekalan air kerana sudah ada indikator ke arahnya. Sudah diberi maklumat oleh media beberapa empangan tadahan dan pusat memproses air mula susut dengan sangat drastik. Maka para pengguna kena pantas bertindak secara proaktif bagi mengurangkan impak atau menghalang satu lagi krisis bekalan air daripada melanda kita.

Tidak mustahil isu ini pun bakal dipolitikkan dan kita percaya sudah direncanakan kepada siapa jari akan dituding. Sama ada banjir, empangan pecah ataupun kontang air di tadahan maka ia akan menjadi pelantar oleh pihak tertentu mempengaruhi masyarakat pengguna supaya menyalahkan kerajaan. Walhal sesiapa sahaja yang menjadi pemerintah tidak dapat lari daripada menghadapi masalah yang serupa.

Paling untung agaknya para pengguna dan peniaga di dua tempat yang bakal menyambut hari raya iaitu pilihan raya kecil yang impaknya bukanlah pula kecil. Meskipun kecil tetapi sebenarnya sangat besar maknanya. Orang Kajang dan Kuching tentu sudah tidak sabar-sabar lagi menanti masa berkenaan.

Apa yang penting, maksimumkan pulangan sebagai pengguna dan pengundi. Kerana kuasa di tangan kita semua. Kalau tangan yang mencincang tentu bahulah yang bakal memikulnya. Gunakanlah akal dan kebijaksanaan bukannya hati nafsu dan perasaan sebagai panduan.

Sudah tentu dengan formula berkenaan para pengguna negara ini akan menjadi pengguna bestari dan pada masa sama mampu menangani sebarang cabaran ekonomi peribadi, keluarga dan komuniti.

Sumber : http : //www.utusan.com.my/

ISU SAINS DAN TEKNOLOGI : Mengendalikan maklumat di hujung jari


Oleh :  Johan Jaaffar

Manusia moden sarat dengan data dan maklumat. Bayangkan berbilion halaman maklumat yang boleh diperoleh  melalui enjin carian Google. Setiap hari 400 juta tweet dihantar oleh manusia. Pada masa ini 1.4 bilion manusia mempunyai akaun Facebook. Sebuah buku baharu lahir setiap 30 saat. Kita diasak dengan jutaan data dan maklumat setiap masa melalui pelbagai sumber, lebih-lebih lagi melalui Internet.

Satu ketika dahulu, maklumat datang merangkak. Hari ini segala-galanya boleh didapati dengan pantas dalam sekelip mata. Perpustakaan dan arkib bukan lagi sumber mendapatkan ilmu dan maklumat. Ensiklopedia yang mahal dan tebal dianggap tidak relevan lagi. Hari ini Wikipedia memberikan laluan mudah untuk kita mendapat apa sahaja yang diperlukan. Maklumat kini di hujung jari.

Komputer saya yang pertama pada awal 80-an namanya Commodore 64 – sesuai dengan namanya hanya mempunyai 64 bit. Ini bermakna ia boleh menyimpan paling banyak lima fail untuk rencana seperti ini. Hari ini, BlackBerry boleh memuatkan maklumat sejuta kali lagi banyak. Ada yang meramalkan menjelang 2025, kita akan mempunyai komputer yang boleh memproses maklumat seperti otak manusia. Pada tahun 2045, komputer itu boleh mempunyai keupayaan memproses enam bilion otak.

Apakah kita berada dalam keadaan ‘sarat maklumat’? Dalam bahasa Inggeris, ungkapan yang tepat ialah ‘information overload’. Ada juga yang melabelkannya ‘infobesity’ atau ‘infoxication’. Apakah keadaan ini baik untuk manusia? Atau menjadikan kita terlalu bergantung pada maklumat atau data?

Nampaknya begitulah, kita berdepan dengan tsunami maklumat – sebahagiannya berguna, banyak juga sekadar sampah sarap yang tidak bermanfaat. Apakah manusia menjadi lebih cerdik dengan teknologi di tangannya?

Ledakan maklumat perlu dimanfaat

Belum tentu! Cara kita mengendalikan media sosial bertentangan dengan matlamat asalnya. Maklumat yang sepatutnya menguntungkan kita menjadi musuh utama kita. Ruang siber yang sepatutnya digunakan secara baik untuk tujuan ilmu dan penyebaran maklumat menjadi gelanggang caci mencaci, melepas geram malah menghina orang lain.

Apakah maklumat yang kita perolehi itu kita manfaatkan dengan baik? Dan apakah kita menilainya dengan betul, berhemah dan saksama? Atau kita sekadar menjadi tukang sebar dan edar apa sahaja fitnah, kebencian dan dendam orang lain?

Inilah sebenarnya cabaran utama era maklumat hari ini – menjadi manusia yang bertanggungjawab dalam mengendalikan maklumat. Keadaan sarat maklumat bermakna input atau kemasukan maklumat lebih daripada kemampuan kita memprosesnya.

Manusia lebih keliru

Satu waktu dahulu Marshal McLuhan menggunakan istilah ‘global village’ untuk menunjukkan bagaimana dunia menjadi kecil oleh runtuhnya tembok-tembok akibat ledakan maklumat. Hari ini globalisasi dan keadaan sarat maklumat telah mengubah dunia. Sayangnya kepantasan dan banyaknya maklumat tidak semestinya bermakna manusia lebih bermaklumat atau ‘informed’, sebaliknya lebih keliru.

Keupayaan memproses, mengurus dan menyebar maklumat bukan mudah. Selalunya manusia menjadi mangsa keadaan sarat maklumat – mereka tidak tahu apa yang perlu dilakukan, malah menjadikan mereka bingung dan keliru. Ini ada kaitannya dengan batas kemampuan manusia biasa menyimpan maklumat itu sendiri.

Manusia sentiasa berdepan dengan masalah mengendalikan peralatan teknologi. Dua puluh tahun yang lalu telefon ‘mobile’ masih terlalu baharu. Sistem pesanan ringkas (SMS) muncul bersama telefon mudah alih. Hari ini SMS mencorakkan perhubungan kita. Whatsapp kini memudahkan proses menulis teks di telefon pintar. Setiap masa kita menunggu datangnya teks yang dihantar. Di tangan kita letaknya peralatan yang sebenarnya menjadikan kita dilalaikan oleh teknologi. Malah merenggangkan nilai kekeluargaan dan sosial.

Jangan sampai teknologi mencorakkan hidup kita sebaliknya kitalah yang sepatutnya mengendalikan teknologi. Kita harus membuat pilihan sepanjang masa memetik keperluan daripada gelombang data dan maklumat sedia ada. Satu ketika dahulu tamadun dicorakkan oleh tradisi ilmu, kesarjanaan dan penerbitan buku. Hari ini kita menjadi hamba teknologi. Kemanusiaan sudah dicorakkan oleh kepantasan, keadaan sarat maklumat dan kecanggihan peralatan teknologi.

Kita harus menerima hakikat keadaan sarat maklumat sebenarnya belum tentu memguntungkan manusia. Malah ada bukti bahawa ia menjejaskan produktiviti serta menyebabkan kita membuat keputusan yang salah. Proses membuat keputusan menjadi lebih rumit dan membebankan.

Jadikanlah maklumat kawan dan bukan lawan. Manfaatkanlah data dengan betul bukan dengan semberono. Kita tidak akan menjadi lebih berilmu, lebih celik dan terbuka semata-mata dengan maklumat yang banyak.

Sumber : http : //www.bharian.com.my/