Jumaat, 23 Ogos 2013

ISU KEMALANGAN JALAN RAYA : Pemantauan mestilah berterusan


Oleh : M. JASNI MAJED

KEMALANGAN bas di Kilometer 3.5 Jalan Genting Hinglands - Kuala Lumpur kelmarin yang mengorbankan 37 nyawa dan mencederakan 16 penumpang sekali lagi membuka mata pelbagai pihak tentang keselamatan bas yang bertanggungjawab membawa banyak jiwa ke sesuatu destinasi.

Tragedi ini mengingatkan kita kepada tragedi-tragedi lain yang membabitkan bas terutamanya kemalangan di kawasan Bukit Gantang pada tahun 2007 yang mengorbankan 20 jiwa.

Pada 26 Disember 2009, 10 maut dalam kemalangan membabitkan syarikat bas Sani Ekspres di Perak. Sementara, pada 10 Oktober 2010, 12 maut dan 40 cedera dalam kemalangan yang membabitkan syarikat bas Ekspres Delima dengan beberapa buah kenderaan lain di Rembau Negeri Sembilan.

Sudah banyak pihak yang menyuarakan pelbagai pendapat tentang pengangkutan awam di negara kita apatah lagi dalam usaha mengurangkan kesesakan lalu-lintas tetapi dari satu sudut lain, risiko kemalangan turut menjadi persoalan dalam kalangan masyarakat.

Pihak berkuasa sudah berusaha sedaya- upaya membendung kemalangan jalan raya membabitkan bas kerana bas satu-satunya pengangkutan awam darat yang popular, jimat dan mudah.

Oleh itu, kita dapat lihat betapa setiap kali musim perayaan, pemantauan ke atas kenderaan awam ini dibuat dengan teliti sebelum sesebuah bas itu bertolak dari sesuatu destinasi. Jabatan Pengangkutan Jalan [JPJ] ditempatkan di terminal bas untuk memastikan bas yang bakal membawa penumpang dalam keadaan selesa dan selamat.

Apabila terjadinya kes seperti yang berlaku kelmarin, tuding-menuding antara pelbagai pihak tentu akan berlaku sekali lagi. Ada penumpang terselamat mendakwa bahawa keadaan bas tidak selesa, buruk, dan dipandu dengan laju.

Apa yang perlu disedari, tanggungjawab seorang pemandu pengangkutan awam bukanlah ringan. Banyak jiwa yang menjadi tanggungannya. Jika seorang pemandu dan sebuah syarikat yang mengendalikan sesuatu pengangkutan awam itu menyedari hakikat tersebut, pelbagai insiden yang tidak diingini boleh dielakkan.

Di samping itu, sesebuah syarikat pengangkutan mestilah memastikan sesebuah bas yang dipertanggungjawabkan membawa sejumlah penumpang itu itu berada dalam keadaan selamat dan meyakinkan. Ciri- ciri keselamatan mestilah diutamakan tanpa memikirkan keuntungan yang lebih sehingga membahayakan nyawa penumpang.

Kualiti pemandu juga mestilah dipentingkan sebagai syarat kedua. Kualiti ini berdasarkan kepada rekod pemandu sama ada mempunyai lesen yang sah atau tidak, mempunyai rekod kesalahan lalu-lintas dengan JPJ atau sebagainya.

Oleh itu, tugas syarikat pengangkutan itu merupakan syarat utama sebelum sesebuah bas itu dibenarkan berlepas untuk membawa penumpang ke sesuatu destinasi.

Tanggungjawab seterusnya adalah terletak di tangan pemandu. Pemandu yang mempunyai tanggungjawab tidak akan memikul tanggungjawab yang diamanahkan secara sambil lewa tetapi disanggupinya dengan penuh amanah, jujur dan beretika ketika di jalan raya.

Sebelum melakukan perjalanan, mereka juga mesti memastikan bas yang diserahkan kepada mereka untuk membawa penumpang adalah bas yang menepati ciri-ciri keselamatan. Pemandu yang tidak mementingkan diri sendiri akan menjadi lebih bertanggungjawab kepada penumpang yang menjadi sandaran keselamatan mereka.

Pemandu juga mestilah bertanya kepada diri mereka sendiri, adakah mereka benar- benar layak membawa sejumlah besar penumpang ke sesuatu destinasi, ke mana penumpang itu hendak dibawa, berapa jauhnya, berapa jumlah penumpangnya, bagaimana pula tahap kesihatan dan persediaan fizikal dan mental mereka sebelum memulakan perjalanan.

'Dalam pada itu, pemandu bas juga mestilah menghormati penumpang dan pengguna jalan raya yang lain. Apa yang dapat dilihat, oleh sebab hendak mengejar 'trip', ada sesetengah pemandu bas yang melanggar arahan lampu isyarat, memandu laju, malah kerana hendak cepat, ada yang sanggup membunyikan hon kepada pengguna jalan raya lain di depan mereka, walaupun di lampu isyarat berwarna merah.

Apa-apa pun, pemantauan secara berterusan oleh pihak berkuasa sangat penting dan bukan hanya dilakukan secara bermusim. Pihak berkuasa mestilah ditempatkan di setiap terminal bas tidak kira sama ada bas berhenti-henti atau bas ekspres kerana dengan cara ini risiko kemalangan dapat dikurangkan.


Sumber : http : //www.utusan.com.my/

ISU BAHASA ; Bahasa jiwa bangsa


Oleh NURUL ANUAR KARI

AGAK menyedihkan pada ketika  negara menghampiri ulang  tahun kemerdekaan ke-56, masih ada suara-suara sumbang mempersoalkan status pribumi orang Melayu di bumi yang pernah dikenali sebagai Tanah Melayu ini, sedangkan bukti forensik genetik sudah didedahkan.

Tidak terkecuali usaha memperkecilkan bahasa Melayu yang menjadi bahasa kebangsaan dalam peruntukan Perlembagaan negara apabila tulisan dan bahasa bukan Melayu, khususnya bahasa Inggeris diutamakan dalam semua aspek harian termasuk nama jalan, nama bangunan, nama kawasan perumahan, iklan dan banyak lagi.

Tentu sekali semua skrip drama ini dimainkan demi agenda tertentu pihak terbabit khususnya apabila mereka melihat beberapa negara lain berjaya 'menjajah' bangsa Melayu yang lemah selepas dihimpit keganasan dan penindasan.

Namun, darjat dan keagungan silam orang Melayu masih dapat diselamatkan dan diangkat kembali ke zaman kegemilangan Nusantara melalui bahasanya yang menjadi lingua franca Asia Tenggara satu masa dahulu.

Jika hanya orang Melayu, bilangannya tidaklah begitu ramai tetapi mereka yang bertutur bahasa Melayu sebenarnya kini melangkaui 300 juta orang di seluruh dunia dan semakin bertambah setiap hari.

Selain Semenanjung Malaysia, Sabah dan Sarawak, bahasa ini atau dialeknya turut digunakan penduduk di Brunei, Thailand, Singapura, Filipina, Indonesia, Kemboja, Afrika serta kelompok kecil di beberapa negara lain.

Pada zaman kegemilangan kerajaan Melaka, bahasa Melayu juga pernah sampai ke seluruh ceruk rantau termasuk di China, India, tanah Arab malahan dikatakan sampai ke tamadun di Barat.

Sungguhpun dunia kini mengangkat bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantar utama berbanding bahasa Perancis, Mandarin dan Sepanyol yang digunakan lebih ramai penduduk dunia, tidak bermakna bahasa-bahasa lain sudah tiada nilainya.

Lihat sahaja semangat orang Jepun yang begitu berbangga dengan bahasanya sehinggakan diutamakan dalam semua urusan harian mahupun kerja, melanggar norma dunia yang 'mewajibkan' bahasa Inggeris sebagai bahasa kedua.

Kebanggaan bangsa Jepun terhadap bahasanya dan kemajuan tamadun negara itu akhirnya memaksa dunia menerima bahasa mereka sebagai antara bahasa penting dunia sehinggakan tulisan Jepun diletakkan di papan penyata lapangan terbang mahupun pusat komersial dan kawasan tumpuan umum di negara-negara besar.

Sejajar Dasar Pandang ke Timur, cadangan sebuah pertubuhan bukan kerajaan (NGO) mengangkat bahasa Melayu bersama bahasa Indonesia selaku bahasa pengantar utama dunia khususnya di Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) perlu diberi sokongan sepenuhnya.

Dengan kerjasama Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) serta Pusat Bahasa Indonesia, di samping golongan penulis, ahli akademik universiti dan pencinta bahasa, inisiatif ini mampu mengangkat kembali bahasa Melayu sebagai antara bahasa utama dunia.

Pada masa sama, tamadun, budaya, kesenian, tulisan dan ciri-ciri unik bangsa Melayu dan bangsa-bangsa yang menggunakan bahasa Melayu dapat diangkat sama dan lebih mudah diselami masyarakat antarabangsa.

Walaupun kini bahasa Melayu-Indonesia merupakan bahasa pertuturan yang kelima paling banyak digunakan di dunia, ia dilayan umpama bahasa kuno yang jarang digunakan kerana jarang sekali diberi penghargaan sewajarnya.

Lebih malang, taraf bahasa Melayu diberi gambaran 'bahasa pelik suku kaum hulu' oleh pihak tertentu khususnya dalam media dan dunia perfileman Barat.

Tafsiran salah itu diburukkan lagi apabila wujud golongan tertentu, khususnya orang muda di negara-negara yang menggunakan bahasa Melayu sendiri memperlekeh, menghina dan mempermainkan bahasa kebangsaan mereka, termasuklah di Malaysia.

Walaupun bilangan golongan menghina bahasa ini tidak ramai, ia amat memalukan sedangkan ramai pelajar asing di United Kingdom, China, Rusia, Amerika Syarikat dan universiti di negara-negara lain begitu teruja belajar dan bertutur menggunakan bahasa Melayu.

Penggunaan tulisan rumi memudahkan orang luar yang sudah mahir dengan bahasa Inggeris mendalami bahasa Melayu sebagai bahasa kedua atau ketiga mereka dan menjadi bukti kukuh bahasa Melayu mudah dikembangkan ke seluruh dunia.

Untuk bergerak ke hadapan dalam membentuk bangsa Malaysia, usaha mengangkat bahasa kebangsaan negara ke peringkat antarabangsa perlu didukung dan disokong semua tanpa diselit agenda peribadi mahupun fahaman sempit perbezaan kaum dan agama di negara ini.

Usaha mengangkat bahasa Melayu ini juga mungkin menjadi antara pemangkin mengembalikan kebanggaan, identiti dan jati diri golongan muda di negara ini daripada terus menyalin budaya luar khususnya yang melanggar norma dan batasan agama.

Bahasa merupakan antara ciri kehidupan yang menjadi identiti bangsa dan rakyat sesebuah negara. Sempena bulan kemerdekaan negara, bersamalah kembalikan kebanggaan kepada ciri-ciri unik kita semua yang menjadi identiti sebuah negara bangsa yang berjaya.

Sumber : http : //www.utusan.com.my/