Oleh Suliati Asri
suliati@hmetro.com.my
INSTITUSI pengajian tinggi swasta (IPTS) di negara ini tumbuh bagai cendawan selepas hujan dan menawarkan pelbagai program kepada pelajar.
Peningkatan jumlah IPTS sesuatu yang baik kerana ia memberi peluang pendidikan tinggi kepada pelajar lepasan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dan Sijil Tinggi Pelajaran Malaysia (STPM) yang gagal memasuki institusi pengajian tinggi awam (IPTA).
Dengan pelbagai program yang ditawarkan, pelajar mempunyai pelbagai pilihan program pengajian yang boleh diikuti mengikut kelayakan dan minat masing-masing.
Bagaimanapun, pelajar yang mahu mengikuti program pengajian di IPTS perlu bijak memilih kerana ada sesetengah program ditawarkan tidak memperoleh perakuan daripada Agensi Kelayakan Malaysia (MQA).
Daripada 1,087 program pengajian di IPTS yang menjalani penilaian MQA, sebanyak 1,065 program mendapat perakuan akreditasi, manakala 22 permohonan ditolak sehingga Februari lalu.
Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin berkata, program pengajian yang gagal mendapat perakuan akreditasi disebabkan kemudahan pembelajaran tidak memuaskan, kurikulum program gagal mematuhi standard, tenaga pengajar tidak menepati kriteria dan pengendalian subjek wajib tidak memuaskan.
Kegagalan IPTS mendapat perakuan MQA dalam program mereka memberi impak negatif kepada pelajar. Bayangkan, pelaburan wang ringgit dan masa selama dua atau tiga tahun untuk memperoleh sijil, diploma atau ijazah tetapi berakhir dengan kekecewaan.
Justeru, di mana silapnya dan siapa harus dipersalahkan? Timbul tanggapan apakah kebanjiran IPTS di negara ini sekadar mengaut keuntungan atau memberi pendidikan tinggi kepada pelajar? Timbalan Presiden, Gabungan Pelajar Semenanjung Malaysia (GPSM), Rosdi Amir, berkata dalam konteks pendidikan, kita perlu melihat kepada dua aspek iaitu nilai ilmu dan pengiktirafan sesuatu program pengajian itu.
Beliau berkata, untuk maju ke hadapan, kita harus mendapatkan ilmu sebanyak mungkin tetapi nilai ilmu itu tidak perlu pengiktirafan.
"Ilmu yang kita cari adalah untuk bekalan di masa depan, cuma mungkin untuk mendapatkan pekerjaan yang sesuai," katanya.
Dari segi pengiktirafan program pengajian itu, katanya ia perlu melihat kepada IPTS dan kewujudannya.
"IPTS tidak boleh beroperasi tanpa kelulusan kerajaan atau Kementerian Pengajian Tinggi (KPT).
"Dalam hal ini, KPT perlu meneliti kembali peraturan penubuhan IPTS dan pemantauan perlu dibuat selepas kelulusan diberikan terutama membabitkan program pengajian," katanya.
Bagi mengelak pelajar menjadi mangsa terhadap permasalahan ini, KPT perlu mewujudkan peraturan yang seragam sebelum memberi kelulusan terhadap penubuhan sesuatu IPTS itu.
"IPTS sendiri perlu mendapatkan pengiktirafan terhadap program pengajian yang ditawarkan sebelum diberikan kebenaran menubuhkan pusat pengajian.
"Daripada maklum balas yang kami terima, lepasan IPTA juga mempunyai masalah yang mana kumpulan pertama program pengajian yang baru ditawarkan tidak mempunyai pengiktirafan," katanya.
Justeru, dalam hal ini GPSM mencadangkan KPT meneliti dan mewujudkan peraturan seragam bagi memastikan program pengajian yang ditawarkan itu diiktiraf.
"Jika ada halangan memperoleh pengiktirafan, program pengajian itu mungkin boleh diberikan pra pengiktirafan atau jaminan.
"Ia penting supaya pelajar tidak membuang masa dan rugi wang ringgit mengikuti program pengajian yang tidak diiktiraf," katanya.
Mungkin dalam hal ini, kewangan bukan satu isu tetapi bagi pelajar dari keluarga berkemampuan tetapi bagaimana dengan mereka yang berpendapatan rendah, "Sekarang ini, jumlah pelajar yang layak memasuki IPTA melebihi jumlah kekosongan yang ada. Oleh itu, mereka terpaksa memohon ke IPTS. "Jika KPT tidak berbuat apa-apa dalam soal pengiktirafan program pengajian, ramai pelajar IPTS akan menjadi mangsa," katanya.
Dalam masa terdekat ini, GPSM akan berjumpa Menteri Pengajian Tinggi bagi mengemukakan permasalahan ini dan mencari jalan penyelesaian.
Mengulas mengenai langkah yang harus diambil oleh pelajar yang menamatkan pelajaran tetapi program pengajian itu tidak diiktiraf, Rosdi mencadangkan mereka menceburkan diri dalam bidang keusahawanan.
"Cuba bidang keusahawanan secara kecil-kecilan yang ada kaitan dengan pengajian yang dipelajari.
"Bidang keusahawanan satu langkah yang perlu direbut pelajar demi masa depan mereka.
"Pelajar perlu ingat, peniaga yang mempunyai ilmu adalah berbeza dengan peniaga yang tidak mempunyai ilmu," katanya. Selain itu, bagi mengelak perkara ini, pelajar perlu bijak memilih program pengajian atau tempat melanjutkan pelajaran.
"Selidik dulu sama ada IPTS itu dijalankan oleh badan yang memang terbabit dengan bidang pendidikan atau sebaliknya. Berikan keutamaan kepada IPTS yang dikendalikan oleh kerajaan.
"Jika tidak pasti, pelajar boleh bertanya kepada KPT dan Jabatan Perkhidmatan Awam atau MQA sendiri," katanya.
Katanya, satu perkara yang perlu pelajar ingat ialah, jangan pilih program pengajian itu mengikut apa yang diminati sebaliknya pilih mengikut permintaan pasaran.
Seterusnya, yang perlu dititikberatkan pelajar ketika mencari program pengajian di IPTS adalah implikasi kewangan.
"Lihat nilai jumlah atau bayaran program pengajian yang dipilih di beberapa IPTS sebelum membuat keputusan. "Setiap IPTS mempunyai jumlah bayaran yang berbeza walaupun program pengajian sama.
"Selepas memilih program pengajian dan IPTS, pelajar perlu membuat persediaan membabitkan pinjaman pendidikan.
"Memohon pinjaman pendidikan seharusnya dilakukan sebelum pembelajaran dan bukan selepas itu," katanyaSumber : //www.hmetro.com.my/