Oleh : DR ASYRAF WAJDI DUSUKI
Ramai penjawat awam sudah menerima
sebahagian wang bonus sebagaimana yang dijanjikan kerajaan dalam Bajet 2013
lalu.
Malah tidak kurang juga
syarikat-syarikat swasta yang turut mengisytiharkan dan membayar wang bonus
kepada pekerjanya sebagai satu bentuk pengiktirafan terhadap segala penat-lelah
yang disumbangkan.
Hakikatnya, menerima wang
berlebihan dalam saku merupakan suatu rahmat yang amat bermakna bagi setiap
penerimanya. Namun bagi orang Islam, apa lebih mustahak ialah bagaimana untuk
membelanjakannya mengikut prinsip dan lunas-lunas digariskan Islam.
Sememangnya aspek perbelanjaan
dan pengurusan kewangan merupakan antara ciri-ciri utama mukmin. Bahkan dalam
permulaan surah Al-Baqarah, kedudukannya disejajarkan ALLAH dengan ibadah
sembahyang sebagaimana firman-Nya: (Iaitu) mereka yang beriman kepada yang
ghaib, yang mendirikan solat dan membelanjakan sebahagian rezeki yang Kami
anugerahkan kepada mereka. (Al-Baqarah: 3).
Ayat ini jelas mengisyaratkan,
rezeki dan harta yang dimiliki merupakan kurniaan ALLAH yang wajib dibelanjakan
berasaskan prinsip dan nilai syariat. Dalam konteks ini, syariat Islam
sememangnya jelas memperincikan ikatan dan batasan dalam perbelanjaan.
Ditegaskan ALLAH dalam surah
Al-Furqan ayat 67 sebagai sebahagian daripada ciri-ciri Ibadurrrahman: “Dan juga
mereka (yang diredai ALLAH itu ialah) yang apabila membelanjakan hartanya,
tiadalah melampaui batas dan tiada bakhil kedekut; dan (sebaliknya)
perbelanjaan mereka adalah betul sederhana di antara kedua-dua cara (boros dan
bakhil) itu”.
Dalam ayat ini ALLAH jelas
mengisyaratkan bahawa pendekatan berbelanja adalah berpaksikan pada prinsip
wasatiyyah atau kesederhanaan dan menengah antara bakhil dan boros.
Pendekatan berbelanja ini
semestinya menyebati dalam kehidupan kita sebagai orang beriman, bahkan
bertitik-tolak pada keyakinan mutlak bahawa ALLAH sahajalah penentu rezeki kita
sebagaimana ayat:
“Sesungguhnya Tuhanmulah yang
meluaskan rezeki bagi sesiapa dikehendaki-Nya (menurut undang-undang
peraturan-Nya), dan Dia juga yang menyempitkannya (menurut yang demikian).
Sesungguhnya Dia Maha Mendalam pengetahuan-Nya, lagi Maha Melihat akan
hamba-hamba-Nya” (Al-Isra’:30).
Kita harus sedar setiap sen
daripada harta akan dipertanggungjawabkan oleh ALLAH pada setiap insan. Ini
disebut jelas dalam Hadis Nabi SAW bahawa setiap anak Adam apabila dia mati
maka antara soalan wajib yang akan ditanya malaikat adalah mengenai hartanya:
Dari mana dia peroleh dan bagaimana pula dia membelanjakannya? (Hadis Sahih
dalam Sunan Tirmizi 4/612)
Sebagaimana seorang Muslim tidak
bebas untuk memperoleh harta daripada sumber haram, maka dia juga tidak bebas
untuk membelanjakan hartanya dalam perkara haram. Bahkan dia tidak dibenarkan
untuk berbelanja secara berlebih-lebihan walaupun dalam perkara halal.
Begitulah hebatnya Islam
berbanding agama-agama lain yang membenarkan penganutnya untuk menikmati
kehidupan di dunia. Walau bagaimanapun Islam juga membatasi kebenaran yang
diberikan ini agar manusia tidak melanggar had-had keseimbangan.
Islam menentang keras, bahkan
mengisytiharkan perang menentang kecenderungan bermewah-mewahan. Al-Quran jelas
menyebut kemewahan merupakan ciri-ciri utama penghuni neraka yang bakal
mendapat kemurkaan dan seksa pedih daripada ALLAH.
Firman ALLAH: Dan golongan kiri,
siapakah golongan kiri itu? Dalam (seksaan) angin yang amat panas dan air panas
mendidih, dan dalam naungan asap hitam, tidak sejuk dan tidak menyenangkan.
Sesungguhnya mereka sebelum itu hidup bermewah-mewah. Dan mereka terus-menerus
mengerjakan dosa besar. (Al-Waqiah: 41-46)
Jika diselidiki secara rasional
dan objektif, kita dapati kecenderungan untuk hidup mewah dan bergayalah yang
sering kali menjerumuskan seseorang untuk berbelanja kadangkala melebihi
kemampuan. Keghairahan untuk memenuhi tuntutan gaya hidup bermewah-mewahan
jugalah yang sering menjerumus seseorang untuk berhutang melalui kad kredit
mahupun produk pembiayaan peribadi yang lain.
Justeru, pendidikan menguruskan kewangan dan perbelanjaan
berhemah merupakan suatu keperluan mendesak untuk diperluas dan diperhebatkan
dalam masyarakat ketika ini. Umat harus dididik agar dalam keghairahan mereka
berbelanja jangan sampai terjerat dalam kancah hutang yang membinasakan.
Sumber : http : //www.sinarharian.com.my/