Selasa, 7 Julai 2009

PENENTUAN MISI PPSMI


MASA depan pelajaran murid-murid perlu menjadi perhatian utama dalam keputusan Kabinet mengenai PPSMI.


Hari ini akan ditentukan sama ada Program Pengajaran Sains dan Matematik Dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) akan diteruskan atau dihentikan.

Pandangan dan idea daripada orang ramai termasuk pertubuhan bukan kerajaan (NGO), golongan profesional, pensyarah, guru dan pelajar pasti telah diambil kira bagi memastikan keputusan itu memanfaatkan semua pihak.

Pada hakikatnya, sebarang keputusan Kabinet itu pasti mengambil kira pelbagai faktor, realiti, emosi tanpa tekanan atau kepentingan kumpulan-kumpulan tertentu termasuk politik.

Cadangan pengajaran subjek Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris telah mendapat tentangan hebat khususnya daripada kalangan pejuang bahasa dan budaya sejak enam tahun lalu.

Namun, pelaksanaan menggunakan bahasa Inggeris diteruskan sekalipun banyak pihak melihat PPSMI tidak banyak membantu penguasaan bahasa Inggeris kalangan pelajar.

Mengimbau kembali cetusan idea PPSMI pada 2002 dan dilaksanakan oleh Kementerian Pelajaran pada 2003 - perjalanannya menempuh ranjau yang penuh berduri.

Tujuh tahun lalu idea pelaksanaan PPSMI adalah secara berperingkat, bermula pada sesi persekolahan tahun 2003 dengan perintisnya ialah semua murid Tahun 1 untuk peringkat Sekolah Rendah dan Tingkatan 1 serta Tingkatan 6 Rendah untuk peringkat Sekolah Menengah.

Keputusan kerajaan melaksanakan PPSMI adalah dengan matlamat untuk memastikan penguasaan yang lebih baik dalam Sains dan Matematik di kalangan pelajar.

Pelaksanaan PPSMI juga dengan harapan untuk meningkatkan lagi penguasaan bahasa Inggeris di kalangan pelajar.

Ringkasnya, PPSMI adalah wadah untuk mempersiapkan generasi pewaris untuk menghadapi persaingan masa hadapan.

Ada pihak melihat langkah mengejut yang dikemukakan oleh Tun Dr. Mahathir Mohamad pada Mei 2002 dan dipersetujui oleh Mesyuarat Kabinet pada Julai 2002 adalah satu tindakan yang menggugat kedudukan bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu.

Lalu banyak kritikan dan kecaman dilemparkan oleh pelbagai pihak kepada Kementerian Pelajaran sejak 2003 supaya PPSMI dihentikan.

Paling konsisten memperjuangkan supaya PPSMI dimansuhkan ialah Ketua Satu Gabungan Persatuan Penulis Nasional (Gapena), Profesor Emeritus Tan Sri Ismail Hussein. Beliau menggesa kerajaan tidak meneruskan pelaksanaan PPSMI kerana ia dilihat tidak adil kepada pelajar sekolah luar bandar.

Gapena tidak bersetuju dengan pelaksanaan PPSMI yang dilihat boleh mengetepikan martabat bahasa kebangsaan serta melanggar Perlembagaan negara.

Kesatuan Guru-Guru Melayu Malaysia Barat pernah meminta Kementerian Pelajaran mendengar permintaan daripada golongan guru dan pelajar yang mahukan pengajaran Sains dan Matematik diajar semula dalam bahasa Melayu.

Sokongan memansuhkan PPSMI turut berkumandang dalam Perhimpunan Agung UMNO. Malah Konvensyen UMNO Johor 2006 bangkit membantah PPSMI di sekolah-sekolah kerana dasar tersebut hanya menyebabkan bangsa Melayu kehilangan identiti dan jati diri.

UMNO Johor agak konsisten perjuangannya untuk memartabatkan bahasa Melayu dan mahu melihat bahasa Melayu digunakan semula dalam pengajaran Sains dan Matematik di sekolah rendah.

Peserta, pemerhati dan ahli panel Kongres Permuafakatan Melayu tahun lalu turut mendesak kerajaan mengembalikan semula PPSMI diajar dalam bahasa Melayu.

Kongres Permuafakatan Melayu menjadi badan pendesak yang kuat untuk memastikan PPSMI dimansuhkan.

Ini kerana anggota kongres itu terdiri daripada pejuang bahasa, budaya dan sasterawan Melayu yang cukup dihormati.

Dalam kalangan anggota Kabinet juga terdapat Menteri yang tidak bersetuju dengan langkah kerajaan meneruskan PPSMI kerana ia mendatangkan kerugian dalam usaha pembinaan negara bangsa.

Datuk Seri Dr. Rais Yatim secara sinis mengatakan, walaupun kanak-kanak Melayu belajar Matematik dan Sains dalam bahasa Inggeris, tetapi yang mendukacitakan, pelajaran yang sama tetap diajar dalam bahasa Mandarin di sekolah Cina.

Apa yang nyata pelaksanaan PPSMI, memperlihatkan dengan jelas akan konflik di kalangan pencetus dan penyokongnya serta bangsa Melayu seluruhnya.

Malah ia turut memecah belahkan orang Melayu. Pada setiap tahun, isu PPSMI dibangkitkan dan ditentang dalam semua seminar bahasa, sastera dan kebudayaan yang dianjurkan oleh pelbagai pihak termasuk Dewan Bahasa dan Pustaka, Gapena, Persatuan Linguistik Malaysia, Persatuan Penterjemah Malaysia, Persatuan Sejarah Malaysia dan pelbagai pertubuhan bahasa dan sastera di negara ini.

Menurut tokoh budayawan, Prof. Datuk Zainal Kling, sejak 2002 dan setiap tahun dalam pelbagai seminar, kongres, persidangan dan mesyuarat agung tahunan pelbagai persatuan telah dibuat resolusi dan ketetapan untuk memohon kerajaan menghapuskan PPSMI.

Sikap meremehkan cendekiawan Melayu dan menganggap hal ini sebagai permainan politik dengan menuduh ada dalang pembangkang di sebalik gerakan ini ada kesannya.

Memang pembangkang akan mengambil kesempatan terhadap apa saja rasa tidak puas hati rakyat, apa lagi isu besar seperti bahasa Melayu dan pendidikan nasional.

Kesan PPSMI terhadap penggunaan bahasa Melayu daripada peringkat sekolah rendah hingga ke universiti sedang dan sudah berlaku di seluruh negara sekarang - bahasa Melayu telah dibuang dalam semua kuliah kecuali beberapa kuliah bahasa Melayu dan sastera.

Menurut Prof. Zainal, yang tinggal menggunakan bahasa Melayu hanya Fakulti Sastera dan Sains Sosial dan Pengajian Melayu. Semua universiti baik IPTA apatah lagi IPTS sudah menghapuskan pengajaran dalam bahasa Melayu.

Maka seluruh masyarakat sudah meremehkan bahasa Melayu.

Inilah kesan dan natijah yang akan menjangkit ke seluruh masyarakat. Status bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan akan menjadi bahasa pasar.

Inilah juga yang diingini oleh pelbagai golongan yang menentang bahasa Melayu dalam negara.

Kesan yang amat teruk ini yang mesti difahami oleh semua orang terutama semua pemimpin negara. Kerana itu, muncul penentangan daripada kalangan badan-badan budaya dan parti politik Melayu tertentu termasuk UMNO sendiri bagi memenuhi kehendak rakyat mempertahankan kedaulatan dan keutuhan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan.

Pendekatan cendekiawan Melayu dan ahli politik daripada parti pembangkang dalam memperjuangkan misi penentangan mereka terhadap dasar PPSMI cukup berbeza. Pendekatan secara intelektual lebih berkesan daripada aksi kasar demonstrasi di jalanan.

Selama tiga tahun janji 'kita akan kaji semula setelah selesai pusingan pengajaran PPSMI' kini berada di garisan penamat.

Apakah PPSMI akan memasuki gelanggang seterusnya atau terhenti dalam tempoh ditentukan kelak, sama-sama kita nantikan keputusannya.

Sumber : http://www.utusan.com.my/

DOA MENITI USIA 40-AN


Doa daripada Surah Al-Ahqaf : Ayat 15 ini bermaksud :

"Wahai Tuhanku, ilhamkanlah daku supaya tetap bersyukur akan nikmat-Mu yang Engkau kurniakan kepadaku dan kepada kedua ibu bapaku, dan supaya aku tetap mengerjakan amal soleh yang Engkau redhai; dan jadikanlah sifat-sifat kebaikan meresap masuk ke dalam jiwa zuriat keturunanku. Sesungguhnya aku daripada kalangan orang-orang Islam (yang tunduk patuh kepada-Mu)"

HADIS PERINCI PERINTAH ALLAH


Kelengkapan atau kesyumulan al-Quran sesungguhnya terletak kepada kesempurnaannya dalam mengatur persoalan-persoalan umum atau cabang-cabang kecil dalam kehidupan manusia. Al-Quran adalah sumber utama pembentukan hukum Islam dan sebagai sumber syariat yang pertama.

Maka apabila terdapat nas mengenai suatu hukum di dalam al-Quran, ia wajib diikuti. Jika sebaliknya, (apabila didapati hukumnya terdapat di dalam hadis) umat Islam hendaklah merujuk kepada hadis (al-Sunnah) yang merupakan sumber kedua syariat Islam.

Keberadaan hadis Rasulullah SAW amat penting dijadikan sandaran dan pegangan kepada umatnya baik melalui ucapan, perbuatan atau pengakuan baginda SAW. Sunnah diturunkan kepada baginda dengan wahyu, sebagai mana al-Quran diturunkan.

Hadis Rasulullah tidak dibaca dengan lafaznya, sebagaimana al-Quran. Justeru, Hadis dinamakan sebagai al-wahyu ghayr al-matluw (wahyu yang tidak dibaca dengan lafaznya).

Meskipun demikian, hadis mempunyai kedudukan yang amat penting dalam kehidupan umat dan menjadi rujukan utama setelah al-Quran bagi kemurnian ajaran-ajaran Islam dan dalam memberikan penjelasan serta pemahaman terhadap al-Quran.

Ini kerana tanpa hadis Rasulullah SAW, petunjuk yang terkandung di dalam al-Quran tidak akan difahami dan dipraktikkan di dalam kehidupan dengan jayanya.

Menjadi kewajipan umat Islam untuk mentaati dan mengikuti segala apa yang diperintahkan oleh Allah SWT seperti yang telah dijelaskan dalam al-Quran.

Firman Allah SWT yang bermaksud: Dan apa jua perintah yang dibawa oleh Rasulullah SAW kepada kamu maka terimalah serta amalkan, dan apa jua yang dilarang kamu melakukannya maka patuhilah larangan-Nya, dan bertakwalah kamu kepada Allah; Sesungguhnya Allah amatlah berat azab seksa-Nya (bagi orang-orang yang melanggar perintah-Nya). (al-Hasyr: 7)

Dalam ayat lain, Allah berfirman yang bermaksud: Sesiapa yang taat kepada Rasulullah, maka sesungguhnya ia telah taat kepada Allah; dan sesiapa yang berpaling ingkar, maka (janganlah engkau berdukacita Wahai Muhammad), kerana Kami tidak mengutusmu untuk menjadi pengawal (yang memelihara mereka dari melakukan kesalahan). (al-Nisa': 80).

Fungsi hadis terhadap al-Quran

Kandungan al-Quran ada yang bersifat umum (ijmali) dan ada yang bersifat terperinci (tafsili). Hal-hal yang bersifat umum, sudah tentu memerlukan penjelasan-penjelasan yang lebih terang dalam penerapannya sebagai petunjuk dan kaedah hidup manusia.

Rasulullah SAW selaku penyampai wahyu Allah melalui lidah, perbuatan dan pengakuan telah diberi tugas dan autoriti untuk menjelaskan kandungan dan menentukan sesuatu hukum di luar al-Quran al-Karim.

Penjelasan baginda tidak hanya bersifat lisan, malah ia termasuk berbentuk amalan praktik melibatkan perihal pelaksanaan ibadah solat, puasa, haji dan sebagainya.

Antara fungsi hadis atau sunnah terhadap al-Quran, adalah sebagaimana berikut:

1. Mentaqyidkan yang mutlak, (membataskan hukum yang mutlak).

Firman Allah SWT: Lelaki yang mencuri dan perempuan yang mencuri, potonglah tangan keduanya... (al-Maidah: 38)

Ayat ini adalah contoh yang baik dalam masalah ini, kerana kata pencuri dalam ayat ini bersifat mutlak. Begitu juga dengan tangan.

Sunnah qawliyah menerangkan yang pertama (iaitu pencuri) dengan membatasi pencuri yang mencuri ¼ dinar dengan sabda baginda SAW iaitu: Tidak dipotong tangan kecuali mencapai ¼ dinar atau lebih. (riwayat al-Bukhari dan Muslim).

2. Mentafsilkan yang mujmal (menjelaskan hukum yang datang tidak jelas maksudnya).

Contohnya sunnah qawliyyah menerangkan ayat tentang tayamum.

Firman Allah SWT yang bermaksud: Sapulah mukamu dan tanganmu... (al-Maidah: 6). Maksud tangan di sini adalah telapak tangan.

Hal ini berdasarkan sabda baginda yang bermaksud: Tayamum itu ialah dengan mengusap wajah dan kedua telapak tangan. (riwayat al-Bukhari, Muslim dan selain keduanya dari hadis 'Ammar ibn Yaasir.

Begitu juga dalam Firman Allah SWT: Orang-orang yang beriman dan tidak mencampuradukkan iman mereka dengan kezaliman (syirik), mereka itulah orang-orang yang akan mendapat keamanan dan mereka itu adalah orang-orang yang mendapat petunjuk. (al-An'am: 82).

Para sahabat Rasulullah memahami perkataan baginda, iaitu al-zulm secara umum yang mencakupi segala bentuk kezaliman walaupun kecil. Oleh yang demikian ayat ini menjadi berat bagi mereka, sehingga mereka berkata: "Wahai Rasulullah, siapakah di antara kami yang tidak mencampur-adukkan keimanannya dengan kezaliman?".

Rasulullah menjawab: "Bukan begitu yang dimaksudkan, tetapi yang dimaksudkan dengan al-zulm (kezaliman) di sini adalah syirik. Tidakkah kalian mengingati nasihat Luqman kepada anaknya: "Sesungguhnya syirik itu adalah kezaliman yang besar". (riwayat al-Bukhari, Muslim, dan lainnya).

3. Mentakhsiskan yang am. (Mengkhususkan yang umum).

Contohnya: Dalam pembahagian harta pusaka sebagaimana yang dijelaskan dalam surah al-Nisa ayat 11. Firman Allah SWT yang bermaksud: Allah perintahkan kamu mengenai (pembahagian harta pusaka untuk) anak-anak kamu, iaitu bahagian seorang anak lelaki menyamai bahagian dua orang anak perempuan.

Ayat ini menyatakan hukum secara umum iaitu semua usul (ibu, bapa, datuk, nenek) adalah pewaris, manakala semua furu' (anak, cucu dan ke bawah) adalah waris.

Bagaimanapun, sunnah mengkhususkan di mana anak para nabi tidak mewarisi harta peninggalan bapa mereka sebagaimana sabda Rasulullah SAW: Kami para nabi tidak diwarisi, semua harta peninggalan kami adalah sedekah. (riwayat al-Bukhari)

Begitu juga sunnah mentakhsiskan anak-anak yang menerima pusaka hanya anak-anak yang tidak menjadi pembunuh pewarisnya sendiri seperti sabda Rasulullah yang bermaksud: "Pembunuh tidak boleh mewarisi (menerima) pusaka". (riwayat al-Imam al-Darimi)

4. Menetapkan hukum yang tidak disebutkan oleh al-Quran.

Contohnya: Sebagaimana Firman Allah SWT yang maksud-Nya: Katakanlah (Wahai Muhammad): "Aku tidak dapati dalam apa yang telah diwahyukan kepadaku, sesuatu Yang diharamkan bagi orang Yang hendak memakannya melainkan kalau benda itu bangkai, atau darah Yang mengalir, atau daging babi - kerana Sesungguhnya ia adalah kotor - atau sesuatu Yang dilakukan secara fasiq, Iaitu binatang Yang disembelih atas nama Yang lain dari Allah", kemudian sesiapa yang terpaksa (memakannya kerana darurat) sedang ia tidak mengingininya dan tidak melampaui batas, maka Sesungguhnya Tuhan mu Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. (al-An'am: 145).

Berhubung firman Allah SWT di atas, sunnah menetapkan hukum bagi sesuatu perkara yang tidak disebut dalam ayat ini seperti sabda baginda SAW: Setiap binatang buas yang bertaring dan setiap burung yang berkuku tajam adalah haram.

Terdapat juga hadis lain yang melarang dari hal selain di atas seperti sabda Rasulullah SAW sewaktu peperangan Khaybar: Allah dan Rasul-Nya melarang kalian dari (memakan) himar yang jinak kerana rijs (kotor). (riwayat al-Bukhari dan Muslim].

Selain itu, sunnah juga datang menetapkan hukum yang tidak dinyatakan dalam al-Quran. Ini termasuklah pengharaman mengahwini wanita bersama dengan ibu saudaranya sama ada sebelah bapa atau ibu.

Sebagai kesimpulan, huraian di atas menunjukkan betapa pentingnya sunnah dan fungsi-fungsinya dalam syariat Islam. Tidak ada jalan untuk memahami al-Quran dengan pemahaman yang sebenar kecuali dengan diiringi hadis dan Sunnah Rasulullah.

Allah SWT melindungi kita dengan keutamaan bimbingan dan Sunnah Nabi SAW. Tanpa hadis Rasulullah, tatacara pelaksanaan ibadah-ibadah dalam Islam akan terhenti.

Seterusnya mengakibatkan umat Islam tiada arah panduan dalam melaksanakan perintah Allah SWT dan tidak akan dapat merealisasikan tujuan penciptaan mereka ke dunia iaitu melaksanakan segala perintah Allah.

Al-Imam Al-Suyuti mengatakan, "Sesiapa yang tidak mengakui sunnah atau hadis sahih maka dia akan dikumpulkan pada hari akhirat kelak bersama orang-orang Yahudi dan Nasrani".

Sumber : http://www.utusan.com.my/

ISU PPSMI

Kabinet Akan Buat Keputusan Kedudukan PPSMI Esok

PAGOH, 7 Julai (Bernama) -- Kabinet akan membuat keputusan muktamad berhubung kedudukan Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) esok, kata Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Timbalan Perdana Menteri berkata Kabinet akan membuat keputusan itu selepas beliau membentangkan hasil pelbagai kajian terperinci dan menyeluruh mengenai kedudukan PPSMI kepada Jemaah Menteri.

"Saya telah pun mengemukakan memorandum kepada Kabinet berkenaan kedudukan PPSMI, apa yang telah dilaksanakan dan bagaimana kedudukan penguasaan bahasa Inggeris dan kedudukan mata pelajaran Sains dan Matematik sejak kita melaksanakan sistem PPSMI ini," katanya kepada pemberita selepas melancarkan Projek Gerak Bakti Ujian Pencapain Sekolah Rendah (UPSR) Amanah Raya Berhad di Dewan Seri Pekembar di sini, Selasa.

Muhyiddin, yang juga Menteri Pelajaran, berkata beliau akan turut membentangkan beberapa cadangan dan perakuan bagaimana kerajaan hendak terus memartabatkan bahasa Malaysia dan memperkasa penggunaan bahasa Inggeris di semua peringkat sekolah rendah dan menengah.

"Saya sebutkan ini (bentang) selepas kita menemui pelbagai kumpulan yang berkepentingan dalam soal pendidikan. Banyak badan pertubuhan yang kita hubungi, mengadakan perbincangan, mengadakan meja bulat, pertemuan dan sebagainya," katanya.

Sumber : http://www.bernama.com/

Gaji amah menerusi akaun bank boleh lindungi majikan

PERATURAN berkaitan pembayaran gaji pembantu rumah asing melalui akaun bank pernah dipersetujui antara Malaysia dan Indonesia sebelum ini, tetapi bukan mandatori. Kini, ada cadangan supaya semua majikan yang mahu memperbaharui permit kerja bagi pembantu rumah asing, akan disyaratkan mengemukakan buku akaun bank sebagai bukti gaji pekerja mereka itu dibayar secara teratur setiap bulan. Kita percaya peraturan baru ini, termasuk beberapa tuntutan lain daripada pihak Indonesia, jika dipersetujui Malaysia akan dimasukkan ke dalam memorandum persefahaman (MoU) antara kedua-dua negara di Bali pada 15 Julai ini. Meskipun di atas kertas, prosedur terbaru ini nampak menarik, bagi memastikan pembantu rumah asing tidak menjadi mangsa majikan yang mengambil kesempatan melengah-lengahkan pembayaran gaji atau langsung tidak membayar gaji pembantu rumah mereka, ia juga perlu diperhalusi dengan lebih lanjut. Langkah itu mungkin menimbulkan masalah kepada pembantu rumah, khasnya kepada pembantu rumah yang lebih suka menerima wang tunai. Walaupun langkah membuka akaun bank menimbulkan kesulitan kepada majikan, ia mungkin cara terbaik buat masa ini. Tidak semua taman perumahan dan di sesetengah di kawasan luar bandar mempunyai kemudahan mesin juruwang automatik (ATM). Tidak ada gunanya majikan memasukkan wang ke dalam akaun bank kemudian pembantu rumah memintanya mengeluarkan wang itu semula. Selama ini, gaji pembantu rumah diberi terus secara tunai berdasarkan saling mempercayai. Langkah itu dirasakan lebih praktikal tanpa perlu untuk majikan memasukkan ke dalam akaun pembantu rumahnya yang memang sentiasa ada di rumah. Inilah masalahnya apabila cuma segelintir majikan gagal membayar upah pembantu rumahnya, menyebabkan yang lain terpalit sama, seperti juga kes penderaan amah.

Bagaimanapun, jika dilihat dari sudut lain, cadangan membayar gaji amah melalui bank juga boleh melindungi majikan daripada kemungkinan pembantu rumah asing membuat dakwaan palsu bahawa gaji mereka tidak dibayar seperti yang sudah dipersetujui dalam kontrak. Jika ini berlaku, ia memalukan majikan, khasnya mereka yang mempunyai kedudukan sosial yang tinggi. Cadangan itu, sebenarnya dapat membantu menangani pelbagai isu berkaitan penganiayaan majikan terhadap pembantu rumah asing, sekali gus memperbaiki prosedur penggunaan khidmat mereka di negara ini. Cara ini juga dapat membantu menyelesaikan beberapa masalah berhubung pembantu rumah kerana ada kes majikan mendakwa kononnya menyimpan gaji pembantu rumah, tetapi akhirnya mereka tidak membayarnya. Malah, ada juga majikan menangguhkan bayaran gaji atas alasan memerlukan wang yang banyak ketika musim perayaan dan permulaan musim persekolahan. Inilah yang menimbulkan banyak masalah hingga menjejaskan nama baik negara. Namun, apa yang dipersetujui antara Malaysia dan Indonesia nanti dapat menguntungkan semua pihak, termasuk majikan dan pembantu rumah.

Sumber : http://www.bharian.com.my/