Ahad, 6 Mac 2011

ISU BAHASA: UM utamakan bahasa Inggeris: Minda siapa harus berubah?

AKHIRNYA, sudah terang lagi bersuluh bahawa Universiti Malaya sekarang memang mengutamakan bahasa Inggeris (BI) seperti yang telah disiarkan pada 28 Februari lalu sebagai maklum balas terhadap tulisan pada 19 dan 22 Februari dalam ruangan ini.

Ini bererti secara langsung menyampaikan isyarat jelas bahawa bahasa Melayu (BM) sudah dipinggirkan dalam hasrat Naib Canselor mahu melihat UM diiktiraf dunia.

Saya ingin menyentuh perihal 'ubah minda anda' yang ditekankan banyak kali oleh Naib Canselor bersama-sama seorang pelajar TESL yang tampil sukarela bercakap dalam sesi taklimatnya pada 14 Februari lalu.

Bagi kami para khalayak yang mendengar dari mula sampai akhir, berdiam diri bukan tanda kami setuju malah tidak lebih kepada protes senyap terhadap cara pemikiran selekeh terhadap bahasa dan keperibadian bangsa sendiri.

Sebelum mahu pelajar berubah minda, ada baiknya Naib Canselor dan pelajar TESL itu cermin muka dan berubah minda terlebih dahulu. Usah keterlaluan mengangkat bahasa Inggeris seperti bahasa Melayu itu hanya layak masuk tong sampah sahaja.

Usah menggesa segala urusan di universiti termasuk bercakap sesama sendiri semuanya harus dalam bahasa Inggeris. Usah ada pemikiran mengalahkan orang Inggeris sendiri!

Hakikatnya, minda yang memuja bahasa Inggeris itulah mesti berubah terlebih dahulu.

Alangkah bahaya jika menganggap ciri budaya orang asing itu begitu suci manakala ciri budaya dan bahasa sendiri dipandang keji.

Jika begitu halnya, mana perginya terjemahan semangat 'Keluhuran Perlembagaan' yang terkandung dalam Rukun Negara?

Apa guna Perkara 152 dalam Perlembagaan jika UM sebagai mercu gading tersohor dan hebat meminggirkan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan dan bahasa rasmi tanah airnya sendiri?

SISWA HARAPAN

Universiti Malaya.

Sumber : http : //www.utusan.com.my/

ISU PENDIDIKAN : PRS galak perkongsian maklumat dan masalah


Rakan sebaya mempunyai pengaruh yang kuat terhadap remaja, justeru dalam mencari identiti mereka banyak bergantung pada rakan sebaya untuk mendapat panduan hidup dan memandu mereka ke arah yang diingini.

Jika rakan sebaya yang digauli itu mempunyai pengaruh negatif maka tidak mustahil remaja terbabit akan terikut sama. Justeru, penubuhan Pembimbing Rakan Sebaya (PRS) di sekolah-sekolah dilihat sebagai usaha membantu menangani masalah tersebut.

Penolong Pengarah Kanan, Bidang Bimbingan dan Kaunseling Murid, Unit Hal Ehwal Murid, Jabatan Pelajaran Negeri Selangor (JPNS), Khairuddin Mohd Amin berkata, objektif PRS ialah untuk membantu sekolah dan pelajar-pelajarnya membentuk keperibadian yang baik.

Pada masa sama, ia juga membentuk ‘kemenjadian’ murid dari segi akademik dan sahsiah diri - menyumbang ke arah kecemerlangan sekolah.

“PRS menjadi pembimbing utama kepada rakan sebaya lain dan secara tidak langsung, sebagai ‘role model’ kepada pelajar lain dalam membantu mereka menyelesaikan kesulitan dari aspek pembentukan sahsiah diri, pencapaian akademik dan kerjaya,” katanya kepada Sinar Harian, baru-baru ini.

Beliau berkata, PRS mula diperkenalkan secara formal pada 1987 setelah projek perintis dijalankan di empat sekolah di Petaling Jaya dan Wilayah Persekutuan.

Menurutnya, hasil projek itu dibentangkan pada seminar pertama PRS - Januari 1987. Peserta sebulat suara bersetuju menggunakan nama PRS yang berpayung di bawah Perkhidmatan Bimbingan dan Kaunseling di sekolah.

Kemahiran perhubungan antara manusia

“Setiap ahli PRS dilatih mengikut modul yang terancang dalam bidang asas komunikasi dan kaunseling.

“Tujuannya bukan untuk menjadikan mereka kaunselor, tetapi lebih kepada membekalkan dengan kemahiran penting dalam perhubungan manusia,” katanya.

Khairuddin berkata, PRS dilatih untuk mengalami proses memahami, memotivasikan dan menghormati diri sebelum mereka dapat membantu dan membimbing rakan-rakan.

Nilai-nilai murni seperti toleransi, hormat-menghormati, menyimpan rahsia, bersikap positif dan sikap sentiasa memajukan diri menjadi prinsip kepada program ini.

“Disebabkan peranan PRS besar, maka pihak sekolah di bawah Unit Bimbingan dan Kaunseling menjalankan proses temu duga dalam memilih ahli PRS manakala guru kaunseling pula diberi tugas melatih mereka dengan lengkap sebelum diiktiraf sebagai PRS,” katanya.

Beliau berkata, setiap sekolah di bawah Unit Bimbingan dan Kaunseling, sama ada menengah atau rendah wajib mewujudkan PRS.

“PRS memang diwajibkan di sekolah menengah manakala bagi sekolah rendah pula ia masih lagi dalam proses pelaksanaan sepenuhnya,” katanya.

Ketika menjawab persoalan mengapa perlunya PRS melibatkan penyertaan murid sekolah rendah dan adakah masalah murid sekolah rendah sama teruk dengan sekolah menengah, Khairuddin menjelaskan, konsep PRS bukanlah melihat aspek masalah, sebaliknya kemahiran yang perlu ada pada PRS itu.

“Selaras dengan moto ‘Bantu Diri Untuk Bantu Orang Lain’, konsep PRS bukanlah menyelesaikan masalah, sebaliknya lebih kepada membantu pelajar lain. Mereka yang menyelesaikan masalah tersebut juga dalam kalangan pelajar itu sendiri.

“PRS tidak menjalankan sesi kaunseling, sebaliknya membantu rakan sebaya untuk melakukan perubahan-perubahan tingkah laku dengan kemahiran yang diberi kepadanya,” katanya.

Sesi kaunseling hanya dijalankan oleh guru kaunseling ataupun mereka yang mempunyai kepakaran diiktiraf oleh badan kaunseling.

Menurutnya, bilangan pelajar yang mengikuti PRS adalah ramai, cuma ia perlu disuburkan semula supaya mendapat tempat dalam kalangan pelajar.

“PRS sepatutnya mendapat tempat sama seperti Majlis Pengawas dan sebagainya, malah ia lebih tinggi kerana membantu rakan yang menghadapi kesulitan.

“PRS adalah satu kerja sukarelawan oleh murid yang ingin membantu rakan sebayanya menghadapi kesulitan melalui kemahiran yang telah dilatih oleh guru kaunseling,” katanya.

Khairuddin berkata, statistik jelas menunjukkan perkembangan positif dalam penglibatan pelajar terhadap PRS tidak kira di peringkat sekolah menengah atau rendah.

Pantau PRS

“Pada 2010, seramai 9,287 murid sekolah rendah dan 14,144 pelajar sekolah menengah terlibat dalam PRS dengan penyertaan terdiri daripada individu pelbagai bangsa,” katanya.

Menurutnya, untuk menarik minat pelajar menjadi ahli PRS, setiap sekolah akan mengiktiraf mereka di samping menyediakan modul latihan dari semasa ke semasa untuk menampilkan PRS agar mendapat tempat di hati pelajar.

“Walaupun ada beberapa modul yang perlu diikuti, namun itu tidak bermakna mereka tidak boleh dilantik sebagai PRS, cuma pelantikan akan dikuti dengan modul-modul latihan dari semasa ke semasa demi untuk menarik minat pelajar-pelajar lain,” katanya.

Beliau berkata, pihaknya sentiasa memantau aktiviti PRS di sekolah-sekolah bagi memastikan tahap kewajarannya sentiasa seiring dengan perkembangan semasa.

Menurutnya, JPNS meletakkan aspek pelaksanaan program PRS dalam instrumen pemantauan sebagai langkah meningkatkan perkhidmatan bimbingan dan kaunseling.

“Jika pihak sekolah tidak melaksanakan kaedah yang telah ditetapkan oleh JPNS, mereka akan diminta untuk membuat surat tunjuk sebab dalam masa 14 hari," katanya.

Khairuddin berkata, JPNS sentiasa meletakkan PRS sebagai bidang yang perlu dijalankan di sekolah, terutamanya sekolah menengah.

Sumber : http : //www.sinarharian.com.my/

ISU KENEGARAAN : Hayati prinsip penerimaan dalam 1Malaysia

GAGASAN 1Malaysia itu, sesungguhnya satu cetusan idea Datuk Seri Najib Tun Razak yang jauh merentasi zaman. Gagasan itu berada di hadapan gagasan dan wawasan terdahulu mengadunkan Wawasan 2020, masyarakat Islam Hadhari dan konsep negara cemerlang, gemilang dan terbilang. 1Malaysia boleh bertahan seberapa lama selagi rakyat menghayati prinsip-prinsipnya. Memang benar apabila Najib mengatakan gagasan itu suatu kesinambungan dari perjalanan sejarah negara sejak kemerdekaan. 1Malaysia tegak bersandarkan prinsip-prinsip penerimaan, teras Perlembagaan dan Rukun Negara serta keadilan sosial. Ketiga-tiga prinsip itu hendaklah dihayati sepenuhnya.

Soalnya apakah seluruh lapisan rakyat memahami dan menghayatinya? Apakah setiap peringkat kepemimpinan baik politik mahupun organisasi swasta, awam dan sosial berpegang teguh dan sedia mempertahankannya? Permainan politik corak baru dan gangguan dari kesuburan rimba perkauman, cauvinisme dan penolakan tonggak-tonggak kenegaraan oleh golongan tertentu sekarang kian menjadi ancaman.

Apakah makna penerimaan itu, jika tidak mengenai perihal perbuatan, sikap, anggapan dan pandangan terhadap hakikat sesuatu kebenaran fakta, misalnya hakikat sejarah Malaysia dan sifat kepelbagaian yang ada. Prinsip penerimaan itu ditandai oleh suatu perlakuan yang positif, menerima sesuatu kebenaran dengan hati yang tulus dan terbuka.

Bagaimanakah penerimaan hakikat sejarah dan kepelbagaian kita? Sejarah Malaysia sejak ribuan tahun adalah sebahagian daripada sejarah Asia Tenggara, sebelum kedatangan pengaruh asing atau setelah diganggu pemerintahan kolonial. Jika Indonesia dengan pengaruh Belanda, maka Malaysia dengan Inggeris. Kolonial itu bukan sahaja membawa pengaruh ke atas sistem pemerintahan atau kehidupan ekonomi kerana memenuhi revolusi industri abad ke-19 di barat, bahkan mendatangkan pengaruh budaya baru melalui sistem pendidikan. Kedatangan orang Cina dan India secara besar-besaran dua abad lalu tidak sama konteksnya dengan hubungan antara empayar pada abad ke-15.

Rantau ini sejak zaman-berzaman mewarisi tradisi kesultanan dan institusi Raja-raja Melayu. Kecemerlangan kerajaan-kerajaan awal Melayu dari sejak awal Masihi itu diakuri timur dan barat. Dunia Melayu adalah milik azali umat Melayu dan bangsa serumpunnya di serata gugusan kepulauan. Konsep ibu pertiwi atau tanah air (motherland/paterland) terletak di situ.

Fenomena terkemudian dapat dianalogikan sebagai sebuah rumah besar yang menerima kedatangan 'tetamu' yang kini telah memilih hidup bermastautin dan menjadi rakyat di rantau ini. Di Malaysia, penerimaan rakyat asalnya yakni bangsa serumpun Melayu terjelma melalui sikap merai, menyediakan peluang dan tapak kehidupan untuk 'rakan-rakan' baru tadi. Jika realiti ini dihayati, maka rakyat akan lebih memahami makna 'orang memberi kita menerima, orang berbudi kita berbahasa'. Tanggapan dan penerimaan tidak menjadi mudah, jika rakyat menolak hakikat sejarah.

Rakyat asal Malaysia sedia berkongsi kuasa politik, ekonomi dan sama-sama membina kesejahteraan sosial. Malaysia selama ini sangat menghormati kepelbagaian dan perbezaan rakyatnya. Selain daripada mementingkan kedudukan bangsa serumpun Melayu atau pribumi secara adil sesuai dengan aspirasi perlembagaan, Malaysia tidak meminggirkan rakyatnya dari keturunan Cina dan India. Kini mereka sudah berstatus warga Malaysia. Dasar-dasar negara digubal untuk kepentingan semua demi mencapai matlamat perpaduan. Kita harus menerima hakikat golongan manakah yang berada di lembah kemiskinan dan kedaifan!.

Lihat bagaimana status ekonomi, pendidikan, taraf kesihatan, prasarana luar bandar? Majoriti penduduk luar bandar itu terdiri daripada Melayu dan suku bangsa serumpunnya seperti Iban, Kadazandusun, Bidayuh, Bajau, Melanau, dan puluhan yang lain di Sabah dan Sarawak. Jadi, formula tentu perlu dicari bagaimana membina 'Kesatuan Dalam Kepelbagaian' tadi.

Kepelbagaian itu sewajarnya berada di dalam penerimaan segenap lapisan rakyat. Di Malaysia, keturunan Cina dan India mempunyai ciri budaya, bahasa, adat resam, agama, kepercayaan, warisan seni masing-masing. Nilai-nilai hidup yang terbaik bersifat universal akan dipupuk menjadi nilai-nilai nasional. Penerimaan apa yang terbaik daripada bangsa induk Melayu dan suku bangsa serumpunnya dan menyaring nilai-nilai budaya positif masyarakat Cina atau India boleh dilakukan untuk tujuan perkongsian nilai-nilai bersama.

Malahan sebahagian unsur-unsur warisan budaya kaum itu sudah terserap ke dalam kebudayaan nasional di bidang bahasa, pakaian, perhiasan, makanan, kesenian dan sebagainya. Amalan asal bersumberkan kaum dan sukuan itu, suatu waktu dalam proses masa akan mengambil tempatnya yang baru pula. Contoh amalan 1Malaysia sudah lama terdapat di Sabah. Soalnya, bagaimana masing-masing saling mengenali dan memahami!.

Di dalam Islam kepelbagaian itu sudah menjadi fitrah kehidupan. Ia adalah anugerah Tuhan. Justeru itulah agaknya, umat Islam tahu menilai dan meraikan kepelbagaian. Prinsip penerimaan dalam 1Malaysia tidak lari dari ketentuan Islam.

Pendekatan 1Malaysia jika benar-benar dihayati pasti akan memperkukuh konsep perpaduan dan kesatuan negara. 1Malaysia, diibaratkan sebatang sungai besar, maka akan ada pertemuan alirannya, beza anak sungai dengan sungai induk yang arusnya sehingga ke muara. 1Malaysia bukannya retorik politik atau agenda politik, tetapi cita-cita kenegaraan untuk kemajuan dan kesejahteraan semua. Jadi, jangan jadikan ia diterjemah dalam konteks bersimpang siur. Pegang sistem pemerintahan yang satu, dipayungi perlembagaan yang satu. Bukankah Malaysia itu tidak lahir dari sesuatu yang vakum, ada kesepakatan asal berlandaskan kontrak sosial?.

Setiap perkara sudah terkanun dalam Perlembagaan. Maknanya penerimaan akan sebuah Perlembagaan menunjukkan hakikat kehidupan kita berbangsa dan bernegara. Itu prinsip utama. Parti-parti politik manapun yang menguasai pemerintahan, keluhuran Perlembagaan mesti dijunjung. Rakyat Malaysia perlu memahaminya benar-benar.

Konsep dan falsafah 1Malaysia dengan slogan 'Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan' dan penerapan nilai-nilai murni itu bukannya sukar untuk difahami. Jadi, prinsip penerimaan itu tidak boleh lari dari undang-undang tertinggi negara yakni Perlembagaan Persekutuan dan pada masa yang sama dengan penuh rasa kecintaan negara, patriotisme, kesetiaan politik dan keikhlasan, rakyat Malaysia akan mempertahankan negara sendiri sebagai sebuah negara bangsa, bukannya 'kaki di sini, akal di sana'.

Datuk A. Aziz Deraman ialah bekas Ketua Pengarah Kebudayaan 1981-1989/Ketua Pengarah DBP 1994-2004 dan AJK GAPENA

Sumber : http : //www.utusan.com.my/

Teks Ucapan Alu-aluan Perdana Menteri Sempena Pertandingan Pidato Antarabangsa Bahasa Melayu 2011


Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh dan salam 1Malaysia.

Alhamdulillah, saya bersyukur ke hadrat Allah s.w.t. kerana dengan rahmat dan rahim-Nya kita berjaya menganjurkan edisi ke-5 PABM. Tahniah dan syabas kepada Kementerian Pengajian Tinggi serta semua pihak yang telah bersama-sama berganding bahu menjayakan acara tahunan ini bagi memperkasa bahasa Melayu bukan sahaja di dalam negara tetapi merentasi sempadan budaya ke seantero dunia.

PABM adalah satu bentuk transfomasi dalam pengantarabangsaan bahasa Melayu. Selang lima tahun pertandingan ini diadakan, kita telah lihat peratusan tawaran pengajian bahasa Melayu telah meningkat dengan ketara di gedung-gedung ilmu di serata dunia. PABM edisi ini disertai oleh peserta yang datangnya dari enam benua, sebagai bukti bahasa Melayu telah melata di segenap penjuru dunia.

Ia juga satu bentuk kesinambungan usaha kerajaan untuk menjana keutuhan bahasa Melayu agar ia bukan sahaja berupaya bergerak seiringan dengan persekitaran semasa malah signifikan dengan perubahan arus globalisasi. PABM mencerminkan iltizam, cita-cita dan hasrat kerajaan serta seluruh rakyat Malaysia untuk terus melihat bahasa Melayu berkembang di kalangan bukan penutur aslinya.

Sebagai rakyat Malaysia dan empunya bahasa ibunda ini, kita harus merasa bangga kerana di celah-celah ruang penguasaan teguh bahasa Inggeris, bahasa Melayu ampuh mencorak ritmanya yang tersendiri dan semakin mekar di persada dunia. Keadaan ini tidak berlaku kepada semua bahasa utama dunia kerana ada bahasa yang lenyap di telan arus gobalisasi manakala sebahagian yang lain pula semakin hanyut dibadai gelombang arus perubahan zaman.

Bila menyentuh soal kegemilangan lampau, kita akan mengimbau puluhan bahasa yang pernah menjadi lingua franca perdagangan di dunia suatu masa lalu, namun hari ini ada yang tidak lagi mampu mempertahankan bahasa mereka dalam gelora arus perdana.

Syukur Alhamdulillah, perkara ini tidak berlaku kepada bahasa Melayu kerana rumpun Melayu yang terdiri daripada Malaysia, Indonesia dan Brunei Darussalam selaku pendukung utamanya mempunyai kekuatan tersendiri yang mampu menarik masyarakat dunia belajar akan bahasa dan budaya kita. Legitimasi ini membuatkan bahasa Melayu menjadi satu bahasa yang cukup berpengaruh, sebagai bahasa kelima terpenting dalam landskap pembangunan arus dunia.

Sejarah membuktikan keutuhan bahasa Melayu mampu bertahan sejak dari kurun ke-7 lagi. Mungkin ada pasang surutnya, namun secara umum bahasa Melayu berupaya berdiri sama tinggi dengan bahasa-bahasa perdana lain. Meskipun bahasa Melayu tidak sepenting bahasa Inggeris, tetapi ia dapat mengekalkan kegemilangannya sebaris bahasa Arab, Perancis dan Mandarin dalam urusan perdagangan dan geopolitik.

Oleh itu, kerajaan memberi jaminan bahawa bahasa Melayu akan tetap dipertahankan walau dalam apa cara sekalipun, selaras dengan Perkara 152 perlembangaan negara. Percayalah bahawa kerajaan tidak akan sekali-kali meminggirkan bahasa Melayu, malah kerajaan tetap komited untuk terus mengembangkan kepentingan dan penguasaan bahasa Melayu bukan sahaja di negara ini malah di peringkat antarabangsa.

Bagi mempertahankan martabat bahasa Melayu, kita perlu ada kekuatan ekonomi dan politik yang teguh di dalam negara dan di segenap penjuru dunia. Inilah cara yang akan memastikan bahasa Melayu terus kekal subur, walaupun tatkala kita sudah memasuki era negara maju kelak.

Justeru, suka saya mengatakan bahawa inisiatif menganjurkan pertandingan ini merupakan komitmen kerajaan untuk mempromosikan bahasa kebangsaan dalam bidang pengucapan awam demi memartabatkan bahasa Melayu ke persada dunia.

Harapan saya, PABM akan terus menjadi pentas yang penting dalam mencungkil kebolehan dan kemahiran penutur bukan Melayu dalam melontarkan idea pemikiran yang kritis dalam bahasa Melayu serta bersulamkan budaya Melayu.
Selamat bertanding.

DATO' SRI MOHD NAJIB TUN HAJI ABDUL RAZAK
Perdana Menteri Malaysia

Sumber : http : //www.pabm.com.my/