Selasa, 11 Jun 2013

ISU PENDIDIKAN : Menjadikan proses belajar lebih seronok


Oleh : Mohamad Abdullah

Aplikasi ilmu penting hadapi cabaran masyarakat, negara pada masa depan

Ketika bertitah secara spontan dalam satu majlis meraikan Hari Keputeraan Ke-70, Raja Perlis, Tuanku Syed Sirajuddin Syed Putra Jamalullail menzahirkan kebimbangan baginda terhadap tekanan yang dilalui oleh anak-anak sekarang ini dalam memenuhi harapan semua pihak untuk melihat mereka berjaya dalam akademik.

“Walau pun kita tahu pencapaian akademik penting, namun perlu juga difikirkan bagaimana untuk menjadikannya sebagai satu proses yang menyeronokkan,” titah baginda dalam majlis yang turut dihadiri Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, yang juga Menteri Pelajaran.

Seruan itu tentunya berkait rapat dengan pelbagai cabaran yang dihadapi rakyat, masyarakat dan negara pada masa ini dan masa hadapan sebagai sebuah negara berbilang kaum dengan kepelbagaian dan kerencaman bahasa, budaya, adat dan keturunan seperti di Malaysia, yang pada masa sama ingin meningkatkan daya saing negara dalam bidang ekonomi dan industri serta mengekalkan jiwa dan jati diri mengikut acuan sendiri.

Ia harus bermula dengan proses pembelajaran dari sekolah hinggalah ke universiti dan bagaimana aplikasi ilmu dalam kehidupan mahu pun kerjaya dapat dilakukan. Ia juga harus bermula dengan proses pendidikan dengan melihat semula infrastruktur bilik darjah, persekitaran bilik darjah, persekitaran sekolah, malah guru-guru yang mengajar dan segala-galanya secara terperinci untuk memulakan misi ini tanpa perlu menyentuh dasar dan apa-apa juga perancangan yang dibuat, dikaji dan digubal selama ini.

Kembali kepada asas

Kita perlu kembali kepada asas dan isu fundamental untuk melihatnya secara jujur mengenai proses penyampaian dan persekitaran yang ada. Sejauh manakah bezanya dengan bilik darjah yang pernah kita lalui 10 tahun lalu, 20 tahun lalu malah mungkin lebih jauh ke belakang?

Adakah perubahan berlaku atau dilakukan selari dengan pelbagai perubahan persekitaran yang terjadi selama ini, kemajuan infra dan infostruktur yang canggih dengan konsep langit terbuka, kemudahan internet dan tablet yang pantas sebagai pengganti alat tulis, buku teks dan bahan rujukan? Atau kita masih pada tahap dan persekitaran yang sama dengan hanya manusia (guru, pensyarah dan pengurus) yang berbeza dan pelajar yang silih berganti?

Bagaimanakah sikap cintakan kepada ilmu pengetahuan, minat untuk meneroka dan berfikir serta melihat ilmu dalam konteks kecintaan yang mendalam dan menjadi asas kepada reka cipta, inovasi dan pengetahuan baru dibangunkan secara segar selaras dengan sifat ingin tahu anak-anak kita atau hanya masih sama seperti dahulu, membaca buku teks, menghafal segala fakta dan guru sentiasa betul lalu meluahkannya di kertas peperiksaan saban tahun?

Atau kita masih berlegar di sekitar masalah, daripada pelajar, ibu bapa, sekolah, guru, pendidik dan pensyarah yang bermasalah, termasuk tekanan mental, perasaan atau apa juga yang dianggap sebagai masalah yang berterusan sebagai kekangan kepada apa juga yang ingin dilakukan?

Habiskan silibus

Adakah kita masih lagi melihat ilmu sebagai usaha menghabiskan silibus, mencapai keputusan sebanyak mungkin A dalam setiap subjek, menghafal dan meluahkan semula dalam ujian dan peperiksaan termasuklah sehingga berada di universiti?

Ini samalah dengan usaha mendidik mengenai kepentingan mempunyai keprihatinan terhadap persekitaran, sama ada amalan budi bahasa, kesopanan dan kesusilaan, hormat menghormati malah juga integriti melalui buku teks dan pelajaran sekolah seperti sivik yang kerap kali menjadi bahan jenaka yang jarang dianggap serius.

Kita perlu kembali kepada hal fundamental ini dan melakukan penambahbaikan secara berterusan dan realistik. Semua pihak berkepentingan perlu melihat dengan jujur ke mana kita ingin bawa proses dan sistem pendidikan yang ada. Sistem kita boleh sahaja menjadi antara yang terbaik tetapi yang lebih penting ialah bagaimana ia dihayati, dilaksana, dirasai malah berupaya untuk kembali kepada roh ilmu yang bertunjangkan kalbu, fitrah manusia dan alamnya serta menjadi mekanisme dalam kesejahteraan sosial, kelangsungan alam dan manusia seluruhnya.

Tentunya proses pendidikan, pembelajaran pengajaran dan penguasaan ilmu seharusnya berasaskan kecintaan mendalam terhadap ilmu, memahami konsep penerokaan ilmu dan bersemangat menggali segala khazanah ilmu untuk dihayati dengan penuh keseronokan dan kebebasan.

Sekolah, kolej dan universiti pula mesti menjadi khazanah yang ingin diterokai, didatangi dan dicintai. Kasih sayang kepada ilmu itulah menjadi puncak keseronokan belajar apatah lagi mengajar.


Penulis ialah Timbalan Pendaftar Kanan, Pejabat Naib Canselor Universiti Sains Malaysia

Sumber : http : //www.bharian.com.my/