Ahad, 2 Jun 2013

ISU PENDIDIKAN : Gabung kementerian tindakan yang wajar


Oleh : Alimuddin Mohd. Dom

SEKURANG-KURANGNYA ada dua peristiwa penting berkaitan bidang pendidikan yang berlaku dalam Mei ini. Pertama adalah penggabungan semula Kementerian Pelajaran dan Kementerian Pengajian Tinggi. Penggabungan ini diumumkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak semasa penyenaraian anggota Kabinet baharu selepas Pilihan Raya Umum ke-13 lalu.

Tan Sri Muhyiddin Yassin diberi tanggungjawab untuk menerajui kementerian itu dan dibantu oleh Datuk Seri Idris Jusoh sebagai Menteri Pendidikan II. Turut dilantik dua orang Timbalan Menteri iaitu Datuk Mary Yap Kain Ching dan P. Kamalanathan.

Peristiwa kedua adalah penamaan semula kementerian baharu dikenali kini Kementerian Pendidikan. Nama baharu ini telah diumumkan Muhyiddin semasa menghadiri mesyuarat di Phuket, Thailand. Ini bermakna nama asal kementerian itu digunakan semula sama seperti sebelum Pilihan Raya Umum ke-11 tahun 2004.

Secara umumnya kedua-dua peristiwa ini mendapat reaksi positif daripada khalayak ramai khususnya golongan pendidik. Penggabungan kedua-dua kementerian itu dijangka meningkatkan lagi kualiti pendidikan sama ada di peringkat sekolah atau pengajian tinggi.

Penggabungan ini turut memberi impak besar kepada pembuat dasar bagi merangka satu sistem pendidikan yang mantap dan menyeluruh bagi kedua-dua peringkat pendidikan itu. Sementara itu, pertukaran nama Kementerian Pelajaran kepada Kementerian Pendidikan dilihat sangat sesuai dengan masa dan ketikanya.

Perkataan ‘Ministry of Education’ itu lebih hampir terjemahannya kepada ‘Pendidikan’ jika dibandingkan dengan ‘Pelajaran.’ Jika diteliti kata kerjanya ‘to educate’ adalah bermaksud mendidik’dan bukannya hanya sekadar ‘mengajar.’

Ini bermakna peranan pendidikan tidak dilihat semata-mata berkaitan penyampaian ilmu pengetahuan tetapi sebenarnya lebih luas daripada itu. Pendidikan bermaksud usaha ke arah pembinaan modal insan iaitu manusia yang berilmu pengetahuan serta mempunyai kemahiran insaniah, berkeperibadian tinggi dan akhlak yang terpuji.

Dengan kata lain pendidikan adalah berkaitan usaha melahirkan insan yang seimbang dari segi jasmani, emosi, rohani dan intelek. Melalui pembangunan insan ini diharapkan suatu hari nanti mereka dapat memberi sumbangan besar kepada kesejahteraan keluarga, masyarakat, agama dan negara.

Penggabungan Kementerian Pelajaran dan Kementerian Pengajian Tinggi turut melibatkan lebih setengah juta tenaga pengajar profesional dan terlatih yang terdiri daripada guru sekolah rendah dan menengah serta pensyarah Politeknik, Kolej Komuniti dan universiti awam. Ini menjadikan Kementerian Pendidikan sebagai kementerian terbesar dan paling berpengaruh dalam konteks pengurusan dan pembangunan negara.

Beberapa orang rakan bertanya kepada penulis, apakah manfaat penggabungan dan penamaan semula Kementerian Pendidikan ini? Jawapannya, banyak sekali yang boleh dilakukan. Bagi tujuan perbincangan ringkas ini penulis akan mengemukakan tiga pendapat peribadi.

Pertama, kedudukan Bahasa Melayu dapat dimartabatkan lagi. Jika mengambil contoh dasar Memartabatkan Bahasa Malaysia dan Memperkukuhkan Bahasa Inggeris (MBMMBI) yang sedang dilaksanakan di peringkat sekolah maka seharusnya diperluaskan hingga ke peringkat pengajian tinggi.

Sejak perpecahan kementerian itu hampir 10 tahun lalu didapati Bahasa Inggeris digunakan secara meluas dalam pengajaran di universiti terutama fakulti tertentu. Akibatnya penguasaan dan penggunaan Bahasa Melayu aras tinggi mula terjejas sedangkan sebelum itu ia digunakan sepenuhnya dalam pengajaran dan pembelajaran di fakulti penting seperti Perubatan, Farmasi, Undang-Undang, Kejuruteraan, Ekonomi atau Perakaunan.

Itu belum dikira lagi Institusi Pendidikan Tinggi Swasta (IPTS) di mana ada yang hampir tiada langsung penggunaan bahasa kebangsaan dalam pengajaran dan pembelajarannya.

Memartabatkan Bahasa Melayu adalah sama seperti mempertahankan maruah bangsa dan negara. Sekiranya perkara ini tidak diberi penekanan maka usaha keras pejuang bahasa sejak dahulu memartabat dan mendaulatkan Bahasa Melayu akan menjadi sia-sia.

Pandangan ini bukanlah bermakna kita mengabaikan penguasaan Bahasa Inggeris. Bahasa Inggeris tetap dianggap sebagai bahasa penting yang perlu dipelajari dan dikuasai sepenuhnya oleh semua murid dan siswa.

Kedua, melonggarkan syarat penempatan guru sama ada ingin berkhidmat di sekolah rendah atau menengah. Ketika ini guru yang bergraduat daripada Institusi Pendidikan Guru (IPG) akan ditempatkan mengajar di sekolah rendah sementara keluaran daripada universiti akan berkhidmat di sekolah menengah.

Ini disebabkan latihan di IPG adalah dalam bidang pengajian sekolah rendah. Sebaliknya bakal guru di universiti mengikuti pengajian yang berkaitan pendidikan menengah. Pembahagian ini juga dibuat atas persetujuan bersama kedua-dua kementerian semasa perpisahan kementerian itu dahulu.

Implikasinya ada guru lulusan IPG misalnya mempunyai bakat besar dalam bidang sukan atau olahraga yang sesuai ditempatkan di sekolah menengah tidak dapat digerakkan. Demikian juga mungkin terdapat guru sekolah menengah sangat berminat dan berkemahiran mengajar murid pra sekolah atau sekolah rendah tidak boleh dipindahkan kerana syarat itu.

Ketiga adalah membenarkan pergerakan guru atau pensyarah ke institusi yang memerlukan perkhidmatan dan kepakaran mereka. Misalnya pensyarah Bahasa Inggeris yang berkhidmat di universiti akan dapat mempraktikkan kaedah pengajarannya sekiranya digerakkan ke sekolah. Melalui pertukaran tempat bertugas ini akan memberi impak baik terhadap pembelajaran murid.

Demikian juga guru yang memiliki ijazah sarjana atau Ph.D. seharusnya diberi peluang untuk berkhidmat di universiti. Pengalaman mengajar dalam jangka masa yang panjang di sekolah akan memberi kelebihan kepada mereka sekiranya diterima berkhidmat sebagai pensyarah IPT.

Sesungguhnya penggabungan dan penamaan semula Kementerian Pendidikan dijangka memberi manfaat yang besar kepada usaha meningkatkan kualiti pendidikan negara.

PENULIS ialah Pengerusi Yayasan Guru Malaysia Berhad dan Pengerusi Lembaga Pengarah Universiti UNiSZA

 Sumber : http : //www.utusan.com.my/

ISU KENEGARAAN : Kampus, asrama tempat terbaik wujud kesatuan nasional

Persefahaman sepasukan dibentuk melalui aktiviti  permainan yang disertai

Oleh : Mohamad Abdullah
 
Apabila Universiti Sains Malaysia (USM) ditubuhkan pada 1969, kepemimpinan universiti pada masa itu memilih konsep desasiswa untuk asrama yang menempatkan mahasiswanya. Desasiswa bermakna menetapkan nilai hidup desa dalam kalangan mahasiswa berteraskan konsep saling memahami, tinggal bersama dan bekerjasama dalam pelbagai aktiviti.

Menariknya ketika itu ialah mahasiswa yang terdiri daripada pelbagai kaum ditempatkan dalam satu bilik asrama. Mahasiswa tahun pertama diwajibkan untuk tinggal bersama dengan rakan daripada kaum lain, malah agama yang berbeza. Tidak ada masalah yang timbul, malah banyak cerita menarik yang boleh dicungkil ketika itu. Misalnya ada kisah pelajar Cina dan India yang mengejutkan rakan sebilik Islamnya untuk bangun solat Subuh. Ada rakan yang membawa rakannya ke kampung halaman ketika cuti. Penulis sendiri mempunyai rakan sebilik beragama Buddha dan kami sering bertukar fikiran, bertekak dan berdebat mengenai agama dan budaya, tetapi kami saling menghormati.

Malah, pada 1980-an, ada program Rancangan Bersama Desa yang menempatkan tidak lebih 20 orang mahasiswa untuk tinggal selama kira-kira 60 hari sepanjang cuti antara tahun pengajian bagi melakukan aktiviti di kawasan luar dan pinggir bandar termasuk menyelesaikan masalah bersama masyarakat.

Hubungan rapat tanpa masalah

Pelajar pelbagai kaum itu tinggal bersama keluarga angkat. Malah, ada pelajar dari kaum lain secara sukarela menukar nama untuk menyesuaikan dirinya dengan keluarga angkat. Mereka ikut sama ke kebun dan sawah, kenduri kendara, malah sertai apa juga aktiviti sepanjang tempoh masa itu. Hubungan rapat terjalin tanpa masalah walaupun ketika itu politik mengkafir sedang membara.

Malangnya apabila universiti berkembang, bilangan mahasiswa bertambah dan usaha itu makin diabaikan. Kita tunduk kepada tekanan untuk memberikan kebebasan kepada mahasiswa memilih termasuk rakan sebilik mereka selama berada di kampus. Mahasiswa memilih untuk bergaul dalam kelompok sendiri termasuk dalam dewan kuliah. Atas alasan menghormati agama dan budaya juga maka percampuran mahasiswa di asrama kemudian tidak lagi ditekankan.

Tekanan sesetengah pihak yang sensitif dan ekstrem juga mengehadkan usaha seperti ini. Kita melihat aspek kebebasan untuk memilih rakan sebilik, pertentangan pendapat kononnya tidak perlu bercampur pelbagai kaum dan sebagainya akhirnya menjadikan usaha mewujudkan perpaduan melalui desasiswa atau asrama tidak lagi menjadi perhatian utama. Malah untuk pelajar kita tinggal bersama-sama pelajar antarabangsa dalam satu bilik pun agak payah dilakukan atas pandangan yang menganggap bertentangan dengan adat, agama dan budaya dengan kebimbangan mengancam akidah.

Cari kaedah berkesan

Sampai masanya untuk kita mencari kaedah yang berkesan dalam mendekatkan anak muda kita untuk seawal mungkin hidup bersama-sama bagi lebih memahami dan sedia bertoleransi dalam berinteraksi dengan lebih akrab. Asrama perlu menjadi tempat terbaik untuk melatih anak kita hidup bersama-sama dan bergaul apatah lagi merancang dan menjalankan aktiviti yang boleh mendekatkan lagi antara satu sama lain.

Malah aktiviti sosial melalui kegiatan persatuan dan pertubuhan perlu diperkemaskan termasuk untuk mendekatkan anak-anak muda dengan masyarakat. Aktiviti sukarela termasuk projek yang membabitkan masyarakat juga perlu diperkukuhkan. Usaha yang lebih lestari yang berteraskan nilai sejagat perlu difikir dan dilaksanakan.

Antaranya ialah kemungkinan untuk industri dan peniaga mengambil mahasiswa pelbagai kaum sebagai ‘anak angkat’ seawal mereka mendaftar masuk ke universiti. Strategi serampang dua mata yang membolehkan mahasiswa menghayati budaya keusahawanan dan perniagaan serta pada masa yang sama lebih memahami denyut nadi masyarakat terutama di bandar dan pinggir bandar wajar dipertimbangkan.

Proses perpaduan yang disepadukan melalui pendidikan tidak formal tentunya berupaya untuk lebih mendekatkan anak-anak muda kita dengan kehidupan sebenar. Membiarkan mereka membuat pilihan semata-mata atas nama kebebasan tentunya tidak akan banyak membantu proses sosialisasi yang diinginkan negara. Masa depan negara banyak bergantung kepada perpaduan dan kesatuan rakyat. Justeru, usaha mendidik seawal mungkin sebagai sebahagian daripada proses sosialisasi perlu dilakukan secara berterusan.

Penulis ialah Timbalan Pendaftar Kanan, Pejabat Naib Canselor Universiti Sains Malaysia

Sumber : http : //www.bharian.com.my/

ISU BAHASA : Perkukuh Bahasa Melayu

Prof Dr Zong Yu menerima  Ijazah Kehormat  Doktor Persuratan dari Universiti Malaya 
NAMA PROFESOR DR. WU ZONG YU mungkin asing bagi kebanyakan kita. Namun semangat dan iltizam beliau sebagai orang pertama yang memperkenalkan Bahasa Melayu di peringkat universiti di China nyata begitu mengagumkan.

Malah tidak keterlaluan jika membandingkan keazaman beliau dengan mereka yang gagal menguasai Bahasa Melayu di negara ini sebagai memalukan.

Pengarah Pusat Pengajian Melayu-China yang berpangkalan di Universiti Pengajian Bahasa Asing Beijing memulakan pengajaran Bahasa Melayu di sana dalam keadaan yang begitu daif tanpa sebarang bantuan malahan buku.

Bagi Zong Yu yang dianugerahi Ijazah Kehormat Doktor Persuratan dari Universiti Malaya mempelajari Bahasa Indonesia di Peking University pada tahun 1956 dan mula menerima pelajar Bahasa Melayu angkatan pertama pada tahun 1962.

Dalam keadaan yang sukar antaranya kekurangan buku dan tenaga pengajar, Zong Yu sendirian mengkaji dan menyusun bahan pengajaran.

Kini, usaha dan baktinya mengembangkan pengajian Melayu di negara tersebut telah mencecah tempoh 51 tahun dan pada usia 74 tahun beliau masih terus bersemangat dan gigih meningkatkan usaha itu.

Dalam wawancara yang dihadiri Ahli Lembaga Pengarah Kumpulan Utusan, DATUK DR. FIRDAUS ABDULLAH dan Wartawan Mingguan Malaysia, HAFIZAHRIL HAMID, beliau berkongsi pandangan mengenai keperluan menguasai Bahasa Melayu oleh semua kaum di negara ini.

MINGGUAN : Bagaimana Prof. boleh terlibat dalam pengajaran bahasa Melayu di negara China?

WU ZONG YU : Saya merupakan perintis program bahasa Melayu di Universiti Pengajian Bahasa Asing Beijing yang bermula pada tahun 1961 ketika saya berusia 23 tahun. Pada peringkat awalnya saya diberitahu akan hadir beberapa tenaga pengajar dari Malaya untuk membantu selain dibekalkan buku yang mencukupi. Namun itu tidak berlaku malah saya diberi tugas untuk menubuhkan Jurusan Bahasa Melayu di universiti berkenaan yang juga pertama di negara China. Saya mengajar pelajar saya dan pada masa yang sama juga belajar bersendirian untuk memperbaiki Bahasa Melayu. Saya mesti berdikari untuk mengajar Bahasa Melayu dan semangat inilah yang telah menggembirakan saya sehingga sekarang.

Sehingga lebih 30 tahun iaitu sekitar 1996 menanti barulah tenaga pengajar dari Malaysia sampai. Walaupun Malaysia dan China menjalin hubungan diplomatik pada tahun 1974 namun masih tidak terdapat sebarang bantuan dalam pengajaran Bahasa Melayu di China. Buku pertama yang saya terima bertajuk, Sarah pengarang kecil yang juga bersaiz kecil. Peringkat awalnya sangat sukar dan terlalu teruk kerana kami tidak disediakan sebarang buku malah hanya saya seorang yang menjadi tenaga pengajar untuk 16 pelajar pertama kursus berkenaan.

Saya umpama meraba-raba dalam kegelapan kerana keadaan serba kekurangan ini. Dalam keadaan yang amat susah kerana kekurangan buku dan tenaga pengajar, saya bertindak sendirian dalam menyusun bahan pengajaran dan mengkaji sendiri segala ilmu tentang Bahasa Melayu walaupun saya belajar pengajian Bahasa Indonesia sebelumnya. Terlalu banyak ranjau yang saya terpaksa tempuhi dan akhirnya setelah menamatkan kursus yang pertama dua orang pelajarnya telah diambil untuk menjadi pembantu saya.

Saya juga begitu ingin untuk berbual dengan mereka yang boleh bertutur dalam Bahasa Melayu tetapi tidak ada. Ini kerana saya sendiri pun tidak pasti apakah yang saya tutur dan ajarkan pada anak murid itu betul atau tidak kerana tidak pernah berbual atau berbincang apa yang betul dan salah. Malah saya juga hingga ke tahap menyimpan bungkusan plastik gula-gula yang tertera tulisan Melayu kerana begitu ingin melihat dan membaca dalam Bahasa Melayu. Mungkin bagi orang lain ia tidak mempunyai makna tetapi bagi saya ia sangat berharga. Saya tidak akan meletak jawatan mahupun bersara sekarang kerana ia telah menjadi darah daging saya serta tidak mahu mengalah dengan dakwaan bahawa Bahasa Melayu tidak boleh berkembang di China. Tetapi satu perkara yang membuatkan saya berbangga adalah saya mendapat begitu banyak sokongan daripada saudara-saudara Melayu saya di Malaysia untuk meneruskan usaha ini.

MINGGUAN : Bagaimana Prof. melihat keadaan segelintir orang bukan Melayu di negara ini yang tidak ada kesungguhan untuk menguasai Bahasa Melayu?

WU ZONG YU : Bagi saya paling utama adalah tidak perlu dipolitikkan isu Bahasa Melayu ini kerana ia tidak akan membawa sebarang keuntungan. Tetapi jika wujud perasaan perkauman yang menebal dan tidak mahu bersatu dengan bangsa lain ia akan menimbulkan kesukaran. Yang penting kita mesti menggalakkan perpaduan sesama pelbagai bangsa di dalam negara.

Kita juga tidak perlu mengungkit perkara-perkara yang lepas dan apa yang telah dilalui oleh generasi lama perlu dibiarkan. Yang penting sesama generasi muda mereka perlu bersatu padu sesama semua kaum dan perlu menguasai Bahasa Melayu kerana ia adalah bahasa rasmi di negara ini. Kita perlu mewujudkan pelbagai program dan wacana yang mampu membuatkan generasi muda pelbagai kaum untuk berinteraksi sesama mereka.

MINGGUAN : Bagaimana Prof. melihat terutama generasi muda supaya mengeratkan perpaduan melalui penggunaan bahasa kebangsaan?

WU ZONG YU : Saya melihat generasi muda ini umpama kertas putih yang suci. Mereka berkelakuan baik ketika kecil dan kesilapan generasi tua yang mengakibatkan kertas putih ini bertukar kotor. Jika kita lihat keadaan ketika kanak-kanak masih di tadika yang mana tidak ada satu perasaan perkauman. Saya terfikir alangkah bagusnya jika semangat tanpa perkauman itu kekal sehingga mereka dewasa.

Oleh itu adalah sangat penting untuk kita mengekalkan perasaan harmoni antara semua kaum terutama melalui bahasa. Bagi saya mungkin kertas putih akan diwarnai pelbagai warna apabila semakin dewasa tetapi tidak ada salahnya kerana yang penting ia perlu umpama lukisan yang diwarnai pelbagai warna menarik dan bukan seperti contengan hodoh yang tidak memberi sebarang makna. Bagi saya itulah ibaratnya sebuah perpaduan walaupun berbeza bangsa dan kaum tetapi warnanya tetap menarik jika ia mendapat sentuhan yang betul.

MINGGUAN : Pada pandangan Prof. bagaimana untuk melukis gambaran yang cantik yang Prof. gambarkan umpama warna perpaduan pelbagai kaum?

WU ZONG YU : Semangat ini perlu kekal walaupun setelah tamatnya tadika dan para belia khususnya perlu diberi peluang untuk melibatkan diri dalam pelbagai aktiviti yang boleh mewujudkan perpaduan sesama kaum. Paling penting tidak perlu ada sebarang niat untuk mempolitikkan isu bahasa dan kaum kerana ia sangat berbahaya dan boleh mencetuskan perasaan tidak selesa antara kaum. Kita perlu melakukan sesuatu dari sudut perpaduan negara. Saya melihat dari sudut diri saya sendiri. Saya berasal dari negara China dan saya kagum melihat perpaduan kaum di negara ini namun saya tidak akan mencampuri urusan politik di negara ini.

Namun saya melihat lebih kepada hubungan akrab antara dua negara ini yang boleh dikembang dan menjadi rapat. Walaupun saya orang Cina tetapi saya berbangga dapat belajar, mengguna dan kemudian mengajar Bahasa Melayu kepada orang Cina di negara saya. Malah usaha saya ini mendapat sokongan dan pujian dari saudara-saudara Melayu di sini dan saya tidak akan berhenti untuk terus mengajar kerana ia sudah sebati dengan diri saya. Tetapi pada masa yang sama saya juga perlu mendorong untuk mewujudkan perpaduan antara kaum di negara ini bukan kerana saya orang Cina tetapi ia adalah perkara yang sepatutnya dilakukan bukan sahaja di negara ini tetapi di semua negara yang mempunyai pelbagai kaum di dalamnya. Saya menyimpan hasrat supaya penduduk Malaysia bersatu padu di bawah slogan 1Malaysia.

MINGGUAN : Mungkin Prof. melihat ada perkara yang boleh dilakukan untuk mengeratkan hubungan antara kaum?

WU ZONG YU : Saya melihat Bahasa Melayu adalah medium penting dalam mengeratkan hubungan antara kaum di negara ini. Namun kita perlu mengkaji kenapa hubungan antara kaum yang bermula mesra ketika kecil dan tadika tidak mampu diteruskan di peringkat sekolah dan dewasa. Saya juga melihat kenapa penduduk di negara ini masih tinggal berasingan berasaskan kaum. Contohnya orang Cina di kawasan tertentu manakala orang Melayu dan India pula di kawasan lain. Alangkah bagusnya jika semangat kejiranan pelbagai kaum ini menjadi amalan menyeluruh di negara ini. Memang ia sudah berlaku tetapi usaha perlu dijalankan untuk mengukuh persaudaraan berasaskan semangat kejiranan yang tinggi antara pelbagai kaum.

Ini adalah antara perkara yang kita boleh bincangkan secara ilmiah dan bagaimana cara kita boleh selesaikannya. Jika di waktu kecil mereka boleh ‘tenggelam’ dalam satu persahabatan erat, kenapa ia tidak boleh diteruskan sehingga mereka dewasa. Saya tertarik dengan keadaan yang saya lihat di Kelantan ketika berkunjung ke negeri itu lebih kurang 20 tahun lepas. Ada sebuah kampung berhampiran Sungai Kelantan yang saya tidak ingat namanya dan mereka mempunyai semangat perpaduan antara kaum yang sangat tinggi dan saling hormat menghormati antara satu sama lain.

Saya lihat ada beberapa buah rumah yang dihuni orang Cina tetapi mereka hidup berjiran dengan semangat perpaduan yang tinggi dengan jiran mereka yang majoritinya orang Melayu. Penduduk Cina ini begitu menghormati terutama dari sudut pemakanan dan tahu yang mana halal dan haram. Perkara sebeginilah yang perlu ditekankan supaya semua orang boleh menghormati antara satu sama lain supaya keharmonian dan perpaduan akan menjadi lebih kukuh dan ikhlas.

 Sumber : http : //www.utusan.com.my/