Isnin, 14 Januari 2013

ISU KESIHATAN : Tahap Stres Masyarakat Malaysia Terkawal



PUTRAJAYA : Kadar ketegangan masyarakat di negara ini masih dalam keadaan terkawal dan tidak membimbangkan, kata Ketua Pengarah Jabatan Perpaduan Negara dan Integrasi Nasional (JPNIN), Datuk Azman Amin Hassan.

Beliau berkata indeks ketegangan masyarakat(SSI) merangkumi keganasan/rusuhan; demonstrasi/protes; serangan/pergaduhan dan isu/konflik menunjukkan tidak melebihi 25 kes per sejuta penduduk setiap tahun dari 2009 hingga 2012.

"Pada 2009, indeks SSI ialah 21.6 kes, sebelum meningkat 22.5 pada 2010, dan menurun 18.2 kes per sejuta penduduk pada 2011," katanya pada sidang media di sini Isnin.

Walaupun indeks itu menunjukkan peningkatan sedikit kepada 19.2 kes per sejuta pada tahun lepas berikutan penganjuran demonstrasi, namun ia tetap terkawal, katanya.

"Apa yang kita dapati ialah indeks SSI itu meningkat ketika waktu pilihan raya dan menurun selepas pemilihan kerajaan dibuat. Jadi kita jangka indeks tersebut meningkat sedikit pada tahun ini berikutan PRU ke-13 dalam waktu terdekat," katanya.

Beliau berkata kerajaan telah mengambil pelbagai langkah untuk mengawal keadaan bagi memastikan Malaysia terus kekal sebagai negara paling selamat di Asia Tenggara, kedua di Asia selepas Jepun dan ke-20 di dunia daripada 185 negara, dalam ranking Indeks Keamanan Global (GPI).-BERNAMA

ISU BAHASA : Mestikah seniman menderita?


Oleh : Dr Anwar Ridhwan
 
Naratif pengarang, dunia realiti berbeza mencakupi alam Nusantara,

Seniman watak rekaan dalam novel saya Hari-hari Terakhir Seorang Seniman (1979) memang menderita pada hari tuanya. Pak Hassan, penglipur lara tua yang menjadi seniman itu, menderita kerana kegagalan mewariskan legasi kesenimanannya kepada anak lelakinya, di samping pelbagai perubahan sosial, gaya hidup serta teknologi dalam periode yang melatarinya – iaitu Perang Dunia Kedua.
Watak Tukya dalam novel Azizi Haji Abdullah, Seorang Tua di Kaki Gunung juga menderita pada hari tuanya. Pencinta tegar warisan kehidupan dan gaya hidup Melayu agrarian tradisional itu, yang menghuni kaki Gunung Bongsu, bukan saja berkonflik nilai dengan zuriatnya sendiri, malah menempuh akhiran penuh tragis dalam hidupnya.

Baik Pak Hassan mahupun Tukya menderita kerana kecewa tidak dapat melihat kesinambungan idealisme menurun kepada zuriat masing-masing. Secara umum demikianlah kesan temanya, walaupun ada pelbagai lagi simpang siur persoalan, peristiwa dan perwatakannya.

Ini berbeza dengan watak Osman Bombay dalam drama Raja Lawak karya Zakaria Ariffin. Watak ini menderita bukan kerana gagal mewariskan legasi lawak kepada protegenya Husin Tak Bai, tapi tidak sedar diri yang lawak ala bangsawan sudah tidak sesuai lagi pada 1990-an. Watak ini mengakhiri hidup penuh tragis di atas pentas lakonannya sendiri.

Tragedi adalah salah satu unsur yang gemar dimanipulasi penulis drama pentas dan digemari oleh penonton sejak zaman kegemilangan drama Yunani lagi. Apabila Zakaria Ariffin memasukkan unsur komedi ke dalam naskhahnya, Raja Lawak yang dipentaskan 20 tahun lalu menjadi fenomena seni pementasan yang luar biasa dekad 1990-an. Pada masa itu drama ini antara lain dilakonkan oleh Jalil Hamid, Sabri Yunus, Tiara Jacquelina dan Imuda.

Karya tidak dilindungi hak cipta

Judul karya tidak dilindungi oleh undang-undang hak cipta. Oleh sebab itu mungkin ada khalayak yang keliru menyamakan drama Raja Lawak Zakaria Ariffin ini dengan sebuah program realiti TV di negara kita. Oleh itu, elok benar Institut Terjemahan dan Buku Malaysia (ITBM), Persatuan Penulis Nasional (PENA) dengan kerjasama DBKL dan ASWARA mementaskan semula Raja Lawak di Auditorium DBKL mulai 16 Januari 2013 selama 10 malam.

Khalayak juga akan mendapati bahawa Raja Lawak Zakaria Ariffin bukanlah pentas berkeloloh seperti program realiti TV itu. Drama ini bertujuan membuka mata penonton untuk ‘melihat’ dunia realiti di sebalik tabir, tidak menjamin wujudnya lawak jenaka tanpa kontekstual, kerana ia turut mengajak khalayak merenung dan berfikir akan ‘kisah benar’ watak penghibur.

Bagaimana pula gambaran seniman di dunia realiti? Glamor adalah kata kunci yang selalu dikaitkan dengan dunia seniman, terutama mereka yang digemilangkan oleh kuasa visual perfileman dan nyanyian. Glamor juga berkait rapat dengan kemewahan, kekayaan dan gaya hidup ranggi serta sophisticated.

Kata kunci itu menjadi benar apabila base atau asas khalayak begitu besar (umpamanya bagi pasaran dalam bahasa Inggeris, Hindi, Sepanyol, atau China yang sedang muncul dengan hebat), bayaran profesional yang tinggi, serta pelaksanaan perolehan pendapatan melalui hak cipta atau harta intelek yang dilindungi dan terjamin.

Berhati-hati buka pintu realiti

Seniman Malaysia harus berhati-hati membuka pintu realiti dengan kata kunci itu. Apabila pintu realiti terbuka, mereka akan melihat industri kreatif yang baru mula berkembang dan saiznya sederhana. Realiti itu, bagi kebanyakan karyawan, belum memungkinkan mereka menikmati kemewahan, kekayaan dan gaya hidup ranggi serta sofistikated.

Hanya sebilangan kecil karyawan kita yang dilimpahi rezeki hasil industri kreatif yang sedang berkembang ini. Antara yang jelas mendapat manfaat ini adalah sekumpulan pelawak dan pengacara yang bertugas di media elektronik (kita selalu melihat kemunculan mereka di kaca TV, atau mendengar suara mereka di radio), dan sebilangan penyanyi. Sama ada mereka boleh mengekalkan prestasi mereka atau tidak, sebahagian besarnya akan bergantung pada strategi mereka mengurus kejayaan.

Eloklah karyawan muda yang berjaya itu bekerja keras ketika muda, mengumpul wang dan harta, untuk menghadapi hari tua yang lebih stabil. Tidak semua seniman atau karyawan bernasib baik seperti mereka, lantaran kurang diberi peluang, bayaran yang rendah, serta kurang dilindungi oleh akta harta intelek. Situasi ini menyebabkan persatuan seniman, Kementerian Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan, dari semasa ke semasa memberi bantuan kepada seniman-seniman yang kurang bernasib baik. Ini adalah usaha yang terpuji.

Di dalam teks sastera, seniman menderita kerana strategi naratif pengarangnya. Di dunia realiti, kita tidak rela melihat seniman menderita. Untuk itu kita harus membesarkan base atau asas khalayak industri kreatif kita agar mencakupi alam Nusantara, dan dunia – termasuk melalui alih bahasa atau sari kata. Apabila perkembangan itu terjadi, seniman akan mendapat bayaran yang lebih baik. Di samping itu mereka wajar benar-benar dilindungi oleh akta hak cipta atau harta intelek yang berpanjangan.

Pendidikan industri kreatif juga harus ditingkatkan. Bakat harus turut mengadun kreativiti, inovasi, pemikiran strategik dan teknologi, supaya karya bukan sahaja boleh diproduksi tetapi dapat diterima dan dinikmati oleh khalayak yang lebih luas.

Penulis ialah Sasterawan Negara dan Dekan Fakulti Penulisan Kreatif ASWARA

Sumber : http : //www.bharian.com.my/

ISU PENDIDIKAN : RM498j mula diagih esok


Oleh : Mohamed Farid Noh

Batu Pahat : Sebanyak RM498 juta peruntukan Bantuan Khas Awal Persekolahan RM100 kepada setiap 4.98 juta pelajar di seluruh negara akan diagihkan mulai esok.

Ia diberikan terus kepada ibu bapa secara berperingkat sehingga 15 Februari depan.

Timbalan Menteri Pelajaran, Dr Mohd Puad Zarkashi, berkata peruntukan sebenar yang disediakan bagi 2013 adalah RM540 juta, termasuk untuk pelajar sekolah swasta dan sekolah agama rakyat, tetapi kementerian belum menerima jumlah sebenar pelajar terbabit.

Bayar tanpa potong hutang tertunggak

“Bagaimanapun, kita akan pastikan bayaran akan berjalan lancar. Pihak sekolah diingatkan supaya membayar terus RM100 kepada ibu bapa tanpa apa-apa potongan hutang tertunggak atau bayaran Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG),” katanya selepas program ramah mesra bersama penduduk Bakau Chondong di Parit Gantung, di sini semalam.

Sementara itu, Mohd Puad yang juga Ahli Parlimen Batu Pahat, berkata RM3.8 bilion dibelanjakan kerajaan tahun lalu bagi bantuan pendidikan kepada pelajar di seluruh negara.

Rancangan makanan tambahan

Katanya, ia termasuk Rancangan Makanan Tambahan, makanan di asrama harian dan asrama penuh, Biasiswa Kecil Persekutuan sekolah menengah, bantuan tuisyen, bantuan buku teks serta Susu 1Malaysia.

“Contohnya makanan di asrama penuh dan harian, kos makanan pelajar adalah RM15 sehari, tetapi ibu bapa hanya perlu membayar RM1 sahaja, manakala RM14 lagi ditanggung kerajaan membabitkan minum pagi, makan tengahari, minum petang, makan malam serta minum lewat malam.

“Semua pelajar di asrama harian atau asrama penuh layak menerima subsidi ini, manakala pelajar asrama desa menerima 100 peratus bantuan tanpa perlu membayar apa-apa.

“Malah, untuk Biasiswa Kecil Persekutuan bagi pelajar sekolah menengah, penerima dibayar RM300 setiap seorang,” katanya.

Sumber : http : //www.bharian.com.my/

ISU PENDIDIKAN : Pendidikan Seks - perlu sikap terbuka tapi berhemah


Oleh : Ruhaiza Rusmin

KETIKA pendidikan seks kepada pelajar sekolah mahu diperkenalkan, ramai pihak segera memberikan reaksi berbeza. Ada  membidas pihak yang mengemukakan cadangan berkenaan kerana menganggap belum tiba waktunya pendidikan itu diperkenalkan kepada pelajar yang masih hijau.

Namun, sesetengah pihak pula bersetuju dan menganggap pendidikan seks kini bukan sesuatu yang taboo bagi golongan terbabit, malah perlu diperkenalkan bagi menggalakkan mereka memperoleh maklumat berguna sebelum jauh tersasar.

Pro dan kontra mengenai pendidikan seks secara tidak langsung meninggalkan polemik tersendiri dalam kalangan masyarakat.

Selepas timbal balas dan mengambil kira pandangan semua pihak, akhirnya kata sepakat diambil iaitu pendidikan seks diperkenalkan, tetapi menggunakan modul paling minimum dan hanya menyentuh aspek asas semata-mata.

Ternyata, pemikiran kurang terbuka masyarakat terhadap pendidikan seks masih tebal biarpun secara dasarnya pendidikan itu bertujuan baik termasuk memberi maklumat sebenar baik buruk seks yang kini begitu dekat dengan kehidupan generasi muda.

Persoalannya, apakah pendidikan seks hanya dianggap penyaluran maklumat mengenai hubungan biologi semata-mata hingga masyarakat seperti jelek padanya atau kerana persepsi sempit masyarakat, akhirnya ilmu lain berkaitan pendidikan seks terus menjadi polemik tidak berkesudahan.

Penolong Profesor Jabatan Psikologi Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Dr Hariyati Shahrima Abdul Majid berkata, faktor berfikiran kurang terbuka dan menganggap pendidikan seks sebagai subjek kotor menyukarkan usaha mengembangkan pemahaman ilmu berkenaan kepada pelajar.

Menurutnya, biar moden sekalipun pemikiran ibu bapa dan guru, pendidikan seks dianggap satu pelajaran baru yang ‘memalukan’ hingga mereka menolak membicarakannya secara terbuka.

“Dianggap pendidikan bersifat lucah, kotor dan tidak kena dengan budaya kita menyebabkan ramai pihak enggan berbincang secara terbuka hingga menyukarkan penyebaran maklumat sebenar.

“Disebabkan itu juga pelajar kita teraba-raba mencari maklumat dan membuat eksperimen sendiri tanpa panduan. Sedangkan pendidikan seks juga adalah antara cabang ilmu dalam proses meneruskan kelangsungan hidup manusia. Jadi mengapa harus dihindari?,” katanya.

Pendidikan seks yang hari ini dijadikan sebahagian silibus dalam proses pembelajaran pelajar sering dimanipulasi biarpun tujuan pengenalannya bersifat telus.

Sebahagian besar masyarakat berpendapat, belum tiba waktunya memberi pendedahan kepada pelajar mengenai konsep pendidikan berkenaan manakala hanya sebahagian kecil bersetuju sebaliknya.

Dr Hariyati Shahrima berkata, pemahaman dan pemberian maklumat tidak tepat selain kerap dihindari dalam topik perbincangan boleh membawa pelbagai implikasi.

“Pendidikan seks sering disalah anggap sebagai penerangan berbentuk jalinan biologikal semata-mata sedangkan cabang ilmunya ada kepelbagaian dan hubung kait.

“Saya kurang bersetuju pendidikan ini dilabelkan dengan tanggapan buruk atau dibiarkan tergantung tanpa jawapan.

“Cubalah (berikan jawapan) biarpun sukar. Terangkan mengikut kadar pengetahuan semasa dan kemampuan diri bagi merungkai kemusykilan pelajar mengenai pertanyaan mereka,” katanya.

Malah interaksi secara terbuka antara pelajar dengan ibu bapa juga guru, katanya boleh membantu mengelakkan diri daripada terjebak kepada gejala sosial berkaitan seks.

“Kita perlu menerima hakikat pelajar hari ini bersifat agresif, ingin tahu, berani dan sebagainya, malah sistem pendidikan turut berubah selari kehendak semasa.

“Tukar persepsi dan terima dengan terbuka pendidikan seks adalah cabang ilmu baru yang perlu disalurkan dari semasa ke semasa.

“Saya percaya, jika kita bersikap terbuka dan mahu menjalin interaksi dua hala, pelajar akan faham dan tidak mungkin tergamak melakukan tindakan luar batasan,” katanya sambil mengakui pada usia menginjak alam dewasa, pelajar akan berdepan pelbagai konflik, persoalan, kekeliruan dan penolakan.

Katanya, ia proses normal, namun jangan lepaskan mereka berdikari mencari jawapan, sebaliknya perlu dipantau supaya mereka tidak tersasar.

“Pemantauan perlu supaya jawapan dicari tepat dan tidak tersasar kerana sentiasa dipandu orang berpengetahuan,” katanya.

Menurutnya, sokongan ibu bapa dan guru juga diperlukan kerana mereka diyakini sebagai pembimbing yang dipercayai.

“Dalam proses pencarian identiti diri ini, rakan sebaya dan alam maya adalah cabaran utama, justeru jangan biarkan mereka memperoleh jawapan dari kedua-duanya.

“Ibu bapa dan gurulah yang perlu bertindak serta memikul tanggungjawab (memberi maklumat sebenar). Jika pencarian itu betul, tidak mengapa tapi jika sebaliknya, siapa yang akan bertanggungjawab?,” katanya.

Beliau beranggapan pendidikan seks adalah subjek cukup kompleks dan saling menyokong kepelbagaian cabang ilmu.

Katanya, ia terdiri daripada pelbagai komponen subjek yang sangat bermanfaat dalam membantu kelangsungan dan keseimbangan perhubungan, komunikasi, pergaulan dan kehidupan sejagat.

“Kita sebenarnya sudah didedahkan dengan pendidikan ini sejak kecil seperti penerapan nilai kasih sayang antara keluarga dan perhubungan rakan sebaya.

“Ia bukan sesuatu yang baru cuma dalam konsep pendidikan moden, ada ditambah elemen lebih praktikal sebagai pengetahuan tambahan bersesuaian keadaan semasa.

“Jangan sempitkan fikiran atau menolak sama sekali pendidikan ini, namun gunakan cara berhemah untuk berikan jawapan,” katanya.

Beliau memberikan contoh, jika seorang pelajar memberitahu ibu bapanya mengenai kawan sekolahnya yang sudah mempunyai teman lelaki dan turut mahu mengikuti jejak itu, ibu bapa terbabit sepatutnya bijak mengawal emosi dan jangan sekali-kali melenting.

“Secara rasional tanyakan dulu soalan seperti, pentingkah hubungan itu, bagaimanakah hukumnya jika seseorang tanpa hubungan sah boleh menjalin hubungan intim serta pandangan mereka mengenai arah tuju masa depan hubungan itu.

“Berikan jawapan atau sebab musabab yang boleh diterima. Bagaimana mahu memanipulasi jawapan itu terserah tapi mesti logik, berfakta dan anak berpuas hati, faham serta jelas.

“Secara tidak langsung, ilmu pendidikan seks juga diterangkan dengan cara sebenarnya tanpa perlu disuntik dengan unsur kurang sopan,” katanya.

Sumber : http : //www.hmetro.com.my/