Oleh : Ruhaiza Rusmin
KETIKA pendidikan seks kepada
pelajar sekolah mahu diperkenalkan, ramai pihak segera memberikan reaksi
berbeza. Ada membidas pihak yang
mengemukakan cadangan berkenaan kerana menganggap belum tiba waktunya
pendidikan itu diperkenalkan kepada pelajar yang masih hijau.
Namun, sesetengah pihak pula
bersetuju dan menganggap pendidikan seks kini bukan sesuatu yang taboo bagi
golongan terbabit, malah perlu diperkenalkan bagi menggalakkan mereka
memperoleh maklumat berguna sebelum jauh tersasar.
Pro dan kontra mengenai pendidikan
seks secara tidak langsung meninggalkan polemik tersendiri dalam kalangan
masyarakat.
Selepas timbal balas dan
mengambil kira pandangan semua pihak, akhirnya kata sepakat diambil iaitu
pendidikan seks diperkenalkan, tetapi menggunakan modul paling minimum dan
hanya menyentuh aspek asas semata-mata.
Ternyata, pemikiran kurang
terbuka masyarakat terhadap pendidikan seks masih tebal biarpun secara dasarnya
pendidikan itu bertujuan baik termasuk memberi maklumat sebenar baik buruk seks
yang kini begitu dekat dengan kehidupan generasi muda.
Persoalannya, apakah pendidikan
seks hanya dianggap penyaluran maklumat mengenai hubungan biologi semata-mata
hingga masyarakat seperti jelek padanya atau kerana persepsi sempit masyarakat,
akhirnya ilmu lain berkaitan pendidikan seks terus menjadi polemik tidak berkesudahan.
Penolong Profesor Jabatan
Psikologi Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Dr Hariyati Shahrima
Abdul Majid berkata, faktor berfikiran kurang terbuka dan menganggap pendidikan
seks sebagai subjek kotor menyukarkan usaha mengembangkan pemahaman ilmu
berkenaan kepada pelajar.
Menurutnya, biar moden sekalipun
pemikiran ibu bapa dan guru, pendidikan seks dianggap satu pelajaran baru yang
‘memalukan’ hingga mereka menolak membicarakannya secara terbuka.
“Dianggap pendidikan bersifat
lucah, kotor dan tidak kena dengan budaya kita menyebabkan ramai pihak enggan
berbincang secara terbuka hingga menyukarkan penyebaran maklumat sebenar.
“Disebabkan itu juga pelajar kita
teraba-raba mencari maklumat dan membuat eksperimen sendiri tanpa panduan. Sedangkan
pendidikan seks juga adalah antara cabang ilmu dalam proses meneruskan
kelangsungan hidup manusia. Jadi mengapa harus dihindari?,” katanya.
Pendidikan seks yang hari ini
dijadikan sebahagian silibus dalam proses pembelajaran pelajar sering dimanipulasi
biarpun tujuan pengenalannya bersifat telus.
Sebahagian besar masyarakat
berpendapat, belum tiba waktunya memberi pendedahan kepada pelajar mengenai
konsep pendidikan berkenaan manakala hanya sebahagian kecil bersetuju
sebaliknya.
Dr Hariyati Shahrima berkata,
pemahaman dan pemberian maklumat tidak tepat selain kerap dihindari dalam topik
perbincangan boleh membawa pelbagai implikasi.
“Pendidikan seks sering disalah
anggap sebagai penerangan berbentuk jalinan biologikal semata-mata sedangkan
cabang ilmunya ada kepelbagaian dan hubung kait.
“Saya kurang bersetuju pendidikan
ini dilabelkan dengan tanggapan buruk atau dibiarkan tergantung tanpa jawapan.
“Cubalah (berikan jawapan)
biarpun sukar. Terangkan mengikut kadar pengetahuan semasa dan kemampuan diri
bagi merungkai kemusykilan pelajar mengenai pertanyaan mereka,” katanya.
Malah interaksi secara terbuka
antara pelajar dengan ibu bapa juga guru, katanya boleh membantu mengelakkan
diri daripada terjebak kepada gejala sosial berkaitan seks.
“Kita perlu menerima hakikat
pelajar hari ini bersifat agresif, ingin tahu, berani dan sebagainya, malah
sistem pendidikan turut berubah selari kehendak semasa.
“Tukar persepsi dan terima dengan
terbuka pendidikan seks adalah cabang ilmu baru yang perlu disalurkan dari
semasa ke semasa.
“Saya percaya, jika kita bersikap
terbuka dan mahu menjalin interaksi dua hala, pelajar akan faham dan tidak
mungkin tergamak melakukan tindakan luar batasan,” katanya sambil mengakui pada
usia menginjak alam dewasa, pelajar akan berdepan pelbagai konflik, persoalan,
kekeliruan dan penolakan.
Katanya, ia proses normal, namun
jangan lepaskan mereka berdikari mencari jawapan, sebaliknya perlu dipantau
supaya mereka tidak tersasar.
“Pemantauan perlu supaya jawapan
dicari tepat dan tidak tersasar kerana sentiasa dipandu orang berpengetahuan,”
katanya.
Menurutnya, sokongan ibu bapa dan
guru juga diperlukan kerana mereka diyakini sebagai pembimbing yang dipercayai.
“Dalam proses pencarian identiti
diri ini, rakan sebaya dan alam maya adalah cabaran utama, justeru jangan
biarkan mereka memperoleh jawapan dari kedua-duanya.
“Ibu bapa dan gurulah yang perlu
bertindak serta memikul tanggungjawab (memberi maklumat sebenar). Jika
pencarian itu betul, tidak mengapa tapi jika sebaliknya, siapa yang akan
bertanggungjawab?,” katanya.
Beliau beranggapan pendidikan
seks adalah subjek cukup kompleks dan saling menyokong kepelbagaian cabang
ilmu.
Katanya, ia terdiri daripada
pelbagai komponen subjek yang sangat bermanfaat dalam membantu kelangsungan dan
keseimbangan perhubungan, komunikasi, pergaulan dan kehidupan sejagat.
“Kita sebenarnya sudah didedahkan
dengan pendidikan ini sejak kecil seperti penerapan nilai kasih sayang antara
keluarga dan perhubungan rakan sebaya.
“Ia bukan sesuatu yang baru cuma
dalam konsep pendidikan moden, ada ditambah elemen lebih praktikal sebagai
pengetahuan tambahan bersesuaian keadaan semasa.
“Jangan sempitkan fikiran atau
menolak sama sekali pendidikan ini, namun gunakan cara berhemah untuk berikan
jawapan,” katanya.
Beliau memberikan contoh, jika
seorang pelajar memberitahu ibu bapanya mengenai kawan sekolahnya yang sudah
mempunyai teman lelaki dan turut mahu mengikuti jejak itu, ibu bapa terbabit
sepatutnya bijak mengawal emosi dan jangan sekali-kali melenting.
“Secara rasional tanyakan dulu
soalan seperti, pentingkah hubungan itu, bagaimanakah hukumnya jika seseorang
tanpa hubungan sah boleh menjalin hubungan intim serta pandangan mereka
mengenai arah tuju masa depan hubungan itu.
“Berikan jawapan atau sebab
musabab yang boleh diterima. Bagaimana mahu memanipulasi jawapan itu terserah
tapi mesti logik, berfakta dan anak berpuas hati, faham serta jelas.
“Secara tidak langsung, ilmu
pendidikan seks juga diterangkan dengan cara sebenarnya tanpa perlu disuntik
dengan unsur kurang sopan,” katanya.
Sumber : http : //www.hmetro.com.my/