Isnin, 14 Januari 2013

ISU BAHASA : Mestikah seniman menderita?


Oleh : Dr Anwar Ridhwan
 
Naratif pengarang, dunia realiti berbeza mencakupi alam Nusantara,

Seniman watak rekaan dalam novel saya Hari-hari Terakhir Seorang Seniman (1979) memang menderita pada hari tuanya. Pak Hassan, penglipur lara tua yang menjadi seniman itu, menderita kerana kegagalan mewariskan legasi kesenimanannya kepada anak lelakinya, di samping pelbagai perubahan sosial, gaya hidup serta teknologi dalam periode yang melatarinya – iaitu Perang Dunia Kedua.
Watak Tukya dalam novel Azizi Haji Abdullah, Seorang Tua di Kaki Gunung juga menderita pada hari tuanya. Pencinta tegar warisan kehidupan dan gaya hidup Melayu agrarian tradisional itu, yang menghuni kaki Gunung Bongsu, bukan saja berkonflik nilai dengan zuriatnya sendiri, malah menempuh akhiran penuh tragis dalam hidupnya.

Baik Pak Hassan mahupun Tukya menderita kerana kecewa tidak dapat melihat kesinambungan idealisme menurun kepada zuriat masing-masing. Secara umum demikianlah kesan temanya, walaupun ada pelbagai lagi simpang siur persoalan, peristiwa dan perwatakannya.

Ini berbeza dengan watak Osman Bombay dalam drama Raja Lawak karya Zakaria Ariffin. Watak ini menderita bukan kerana gagal mewariskan legasi lawak kepada protegenya Husin Tak Bai, tapi tidak sedar diri yang lawak ala bangsawan sudah tidak sesuai lagi pada 1990-an. Watak ini mengakhiri hidup penuh tragis di atas pentas lakonannya sendiri.

Tragedi adalah salah satu unsur yang gemar dimanipulasi penulis drama pentas dan digemari oleh penonton sejak zaman kegemilangan drama Yunani lagi. Apabila Zakaria Ariffin memasukkan unsur komedi ke dalam naskhahnya, Raja Lawak yang dipentaskan 20 tahun lalu menjadi fenomena seni pementasan yang luar biasa dekad 1990-an. Pada masa itu drama ini antara lain dilakonkan oleh Jalil Hamid, Sabri Yunus, Tiara Jacquelina dan Imuda.

Karya tidak dilindungi hak cipta

Judul karya tidak dilindungi oleh undang-undang hak cipta. Oleh sebab itu mungkin ada khalayak yang keliru menyamakan drama Raja Lawak Zakaria Ariffin ini dengan sebuah program realiti TV di negara kita. Oleh itu, elok benar Institut Terjemahan dan Buku Malaysia (ITBM), Persatuan Penulis Nasional (PENA) dengan kerjasama DBKL dan ASWARA mementaskan semula Raja Lawak di Auditorium DBKL mulai 16 Januari 2013 selama 10 malam.

Khalayak juga akan mendapati bahawa Raja Lawak Zakaria Ariffin bukanlah pentas berkeloloh seperti program realiti TV itu. Drama ini bertujuan membuka mata penonton untuk ‘melihat’ dunia realiti di sebalik tabir, tidak menjamin wujudnya lawak jenaka tanpa kontekstual, kerana ia turut mengajak khalayak merenung dan berfikir akan ‘kisah benar’ watak penghibur.

Bagaimana pula gambaran seniman di dunia realiti? Glamor adalah kata kunci yang selalu dikaitkan dengan dunia seniman, terutama mereka yang digemilangkan oleh kuasa visual perfileman dan nyanyian. Glamor juga berkait rapat dengan kemewahan, kekayaan dan gaya hidup ranggi serta sophisticated.

Kata kunci itu menjadi benar apabila base atau asas khalayak begitu besar (umpamanya bagi pasaran dalam bahasa Inggeris, Hindi, Sepanyol, atau China yang sedang muncul dengan hebat), bayaran profesional yang tinggi, serta pelaksanaan perolehan pendapatan melalui hak cipta atau harta intelek yang dilindungi dan terjamin.

Berhati-hati buka pintu realiti

Seniman Malaysia harus berhati-hati membuka pintu realiti dengan kata kunci itu. Apabila pintu realiti terbuka, mereka akan melihat industri kreatif yang baru mula berkembang dan saiznya sederhana. Realiti itu, bagi kebanyakan karyawan, belum memungkinkan mereka menikmati kemewahan, kekayaan dan gaya hidup ranggi serta sofistikated.

Hanya sebilangan kecil karyawan kita yang dilimpahi rezeki hasil industri kreatif yang sedang berkembang ini. Antara yang jelas mendapat manfaat ini adalah sekumpulan pelawak dan pengacara yang bertugas di media elektronik (kita selalu melihat kemunculan mereka di kaca TV, atau mendengar suara mereka di radio), dan sebilangan penyanyi. Sama ada mereka boleh mengekalkan prestasi mereka atau tidak, sebahagian besarnya akan bergantung pada strategi mereka mengurus kejayaan.

Eloklah karyawan muda yang berjaya itu bekerja keras ketika muda, mengumpul wang dan harta, untuk menghadapi hari tua yang lebih stabil. Tidak semua seniman atau karyawan bernasib baik seperti mereka, lantaran kurang diberi peluang, bayaran yang rendah, serta kurang dilindungi oleh akta harta intelek. Situasi ini menyebabkan persatuan seniman, Kementerian Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan, dari semasa ke semasa memberi bantuan kepada seniman-seniman yang kurang bernasib baik. Ini adalah usaha yang terpuji.

Di dalam teks sastera, seniman menderita kerana strategi naratif pengarangnya. Di dunia realiti, kita tidak rela melihat seniman menderita. Untuk itu kita harus membesarkan base atau asas khalayak industri kreatif kita agar mencakupi alam Nusantara, dan dunia – termasuk melalui alih bahasa atau sari kata. Apabila perkembangan itu terjadi, seniman akan mendapat bayaran yang lebih baik. Di samping itu mereka wajar benar-benar dilindungi oleh akta hak cipta atau harta intelek yang berpanjangan.

Pendidikan industri kreatif juga harus ditingkatkan. Bakat harus turut mengadun kreativiti, inovasi, pemikiran strategik dan teknologi, supaya karya bukan sahaja boleh diproduksi tetapi dapat diterima dan dinikmati oleh khalayak yang lebih luas.

Penulis ialah Sasterawan Negara dan Dekan Fakulti Penulisan Kreatif ASWARA

Sumber : http : //www.bharian.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan