Isnin, 30 April 2012

ISU SOSIAL : Pekerja abai etika kerja, tak amanah khianati aku janji


Oleh Wan Mohd Ruzlan Wan Omar

Sebahagian gaji haram jika salah guna hak syarikat

PELBAGAI acara dianjurkan untuk meraikan sambutan Hari Pekerja sebagai menghargai sumbangan serta jasa pekerja. Ia juga menzahirkan penghormatan terhadap pekerja di segenap peringkat yang selama ini banyak menyumbang ke arah kelangsungan pembangunan negara.

Bekerja demi mencari nafkah diri dan ahli keluarga termasuk dalam amal ibadat dianjurkan agama. Malah orang yang bekerja dipandang mulia di sisi Allah, tetapi untuk memperoleh janji Allah bagi keberkatan rezeki atau ganjaran pahala, kita perlu menepati piawai kualiti kerja digariskan agama.

Setiap pekerjaan perlu bermula dengan niat yang ikhlas kerana Allah seperti sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: “Sesungguhnya Allah tidak memandang kepada rupa dan harta kamu, tetapi Allah hanya memandang kepada niat hati dan amalan kamu.” (Hadis riwayat Muslim)

Baginda seterusnya berpesan lagi yang bermaksud: “Sesungguhnya Allah tidak menerima sesuatu amalan itu melainkan ia dilakukan dengan ikhlas (jujur) semata-mata kerana-Nya saja.” (Hadis riwayat An-Nasa’i)

Daripada dua peringatan Rasulullah SAW, jelas kepada kita bahawa memulakan gerakan sesuatu pekerjaan mesti dititik mulakan dengan niat ikhlas kepada Allah. Sesungguhnya niat yang bersih suci kerana Allah akan memancarkan daya usaha yang bersungguh-sungguh serta komited.

Ciri kedua harus dimiliki setiap pekerja ialah nilai integriti yang akan menerbitkan sikap amanah menjalankan sesuatu kerja. Sikap ini jika dipelihara dan diterjemahkan dalam pekerjaan akan membawa kejayaan serta kepercayaan.

Agama meletakkan amanah pada kedudukan tertinggi apabila melakukan sesuatu tanggungjawab seperti firman Allah yang bermaksud: “Sesungguhnya Allah menyuruh kamu supaya menunaikan amanah kepada yang berhak menerimanya dan (menyuruh kamu) apabila menetapkan hukum di kalangan kamu hendaklah menetapkannya dengan adil dan saksama. Sesungguhnya Allah memberikan peringatan yang sebaik-baiknya kepada kamu. Sesungguhnya Allah adalah Maha Mendengar lagi Maha Melihat.” (Surah an-Nisa’, ayat 58)

Rasulullah SAW berpesan supaya tidak mengkhianati akujanji atau amanah yang diberikan kerana apabila seseorang lupa amanah yang terpikul di bahunya, maka mereka mudah terpesong daripada landasan etika kerja sepatutnya.

Maka terjadilah pecah amanah ketika melaksanakan tugas dan berlaku perkara yang bersalahan kehendak agama. Banyak kes seperti rasuah, ponteng kerja, menyalahgunakan kemudahan kerja untuk tujuan peribadi berpunca daripada lunturnya nilai amanah dalam diri.

Rasulullah SAW dengan tegas menyatakan: “Tunaikanlah amanah kepada orang yang memberi amanah kepada kamu dan janganlah kamu mengkhianati orang yang mengkhianati kamu.” (Hadis riwayat Abu Daud dan at-Tirmidzi)

Tidak konsisten menjalankan sesuatu tugas juga dikira sebagai tidak amanah dan menyalahi etika kerja Islam. Dalam Fatawa Lil Mawazhzafin wal ‘Umat yang ditulis Syeikh Ibnu Baz menyatakan, status gaji pekerja yang tidak konsisten dan tidak melaksanakan tugas secara sempurna dikira sebagai syubhah.

Katanya lagi, seharusnya seseorang itu takut kepada Allah dan bersungguh-sungguh ketika menjalankan tugasnya sehingga gajinya tidak mengandungi syubhah.

Wajib melaksanakan tugas yang dipertanggungjawabkan dengan sempurna supaya gaji diterima halal. Jika tidak, maka status sebahagian gajinya haram. Justeru, hendaklah seseorang itu sentiasa berwaspada dan bertakwa kepada Allah.

Komited terhadap tugas adalah satu perintah agama dan kita tidak boleh memandang remeh isu sebegini kerana ia membabitkan urusan gaji sama ada halal atau haram yang kita terima setiap akhir bulan.

Bagaimana halnya jika ada yang terbabit dengan penyalahgunaan kenderaan atau kemudahan syarikat ketika bekerja? Dalam merungkai permasalahan ini ada baiknya kita teliti apa yang terkandung dalam Fatawa Lil Muwazhzhafin wal ‘Ummah, ditulis Syeikh Ibnu Jibrin.

Katanya, pekerja yang bekerja dengan kerajaan atau syarikat adalah pekerja yang diupah. Dia diberikan amanah untuk memegang tugas diserahkan kepadanya. Dia juga diamanahkan dengan pelbagai kemudahan untuk melaksanakan tugas, maka dia tidak boleh menggunakannya kecuali ketika bertugas atau untuk kepentingan kerja yang diserahkan kepadanya saja.

Justeru, seseorang pekerja tidak boleh menggunakan kenderaan syarikat atau kerajaan untuk keperluan urusan peribadinya. Demikian juga segala peralatan di pejabat dilarang sama sekali digunakan untuk urusan peribadi yang di luar bidang tugas.

Demikian juga dalam isu menggunakan tenaga pekerja untuk melakukan urusan peribadi seperti mengarahkan pemandu syarikat membawa dan menguruskan keperluan sendiri yang tiada kaitan dengan tugas.

Syeikh al-Fauzan dalam Kitab ad-Da’wah berkata, seseorang itu tidak boleh menggunakan pekerja, pemandu milik syarikat atau pejabat kerajaan untuk keperluan peribadi, kerana menyuruh melakukan sesuatu di luar bidang tugasan mereka adalah unsur kezaliman.

Sebagai seorang pekerja kita wajib pada setiap masa menekankan aspek niat yang ikhlas kerana Allah, beramanah, sentiasa bekerja kuat dan penuh komited dalam menjalankan tugas diberikan.

Sumber : http : //www.utusan.com.my/

ISU SOSIAL : Islah diri dulu sebelum masyarakat


OLEH : FATHUL BARI

Islah bererti pembaikan. Suatu ketika dahulu, islah hanya dijalankan oleh pendakwah, guru-guru agama dan ustaz-ustaz yang mengajar mengaji al-Quran. Tetapi tidak lagi pada hari ini, ruang untuk menyampaikan mesej islah diluaskan, sesiapa sahaja boleh masuk ke dalamnya.

Tidak kira siapa, apa dan bagaimana. Dari islah bab agama sehinggalah kepada bab pemerintahan, telah ramai yang turut serta. Namun, apa yang ditakuti adalah ancaman daripada Nabi SAW tentang manusia yang berbicara mengenai sesuatu bukan bidangnya.

“Akan datang kepada manusia tahun-tahun penuh dengan penipuan. Ketika itu pendusta dibenarkan sedangkan orang jujur didustakan, pengkhianat dipercayai sedangkan orang amanah dianggap pengkhianat. Pada saat itu ruwaibidhah berbicara.” Ada yang bertanya, “Apakah dimaksudkan dengan ruwaibidhah?”. Beliau menjawab, “Orang bodoh yang turut campur dalam urusan masyarakat luas.” (HR Ibnu Majah)

Saya yakin, semua orang cinta akan kebaikan, tetapi serahkan perkara ini kepada ahlinya. Tambahan pula, ketika ini kita semua berada dalam zaman yang sangat berhajat kepada pembaikan. Aqidah, moral dan pemikiran umat Islam telah dicemari anasir-anasir luar yang bercita-cita meruntuhkan Islam melalui tangan-tangan umat Islam sendiri.

Berikutan itu, kita lihat pada hari ini, umat yang paling senang bergaduh, tidak lain dan tidak bukan adalah umat Islam. Puncanya adalah kita sendiri kerana tidak mahu berpegang kepada agama. Seandainya kita memahami agama, sudah tentu kita kenal siapa ruwaibidhah dan menjauhinya.

Si ruwaibidhah tidak amanah dan berdusta ketika memberi fatwa, inilah sebenarnya pangkal runtuhnya agama.Gerakan islah dalam Islam bermula ketika Nabi Muhammad SAW diutus. Baginda merupakan imam dalam gerakan ini yang mengemudi bahtera islah bersama para sahabatnya.

Betapa hebatnya ahli bahtera tersebut sehinggakan belum pernah ada manusia yang dijamin syurga seperti mana mereka. ALLAH memberikan mereka label ‘semoga ALLAH meredainya’ dan didoakan daripada generasi ke generasi sehingga hari kiamat. Pujian ALLAH terhadap mereka sangatlah banyak dalam al-Quran.

“Orang-orang yang terdahulu lagi yang pertama-tama (masuk Islam) daripada golongan Muhajirin dan Anshar dan orang-orang yang mengikuti mereka dengan baik, ALLAH reda kepada mereka dan mereka pun reda kepada ALLAH dan ALLAH menyediakan bagi mereka syurga-syurga mengalir sungai-sungai di dalamnya selama-lamanya. Mereka kekal di dalamnya. Itulah kemenangan yang besar.” (Surah at-Taubah ayat 100)

Kita semua sedia maklum Rasulullah dan para sahabatnya telah berjaya dari segenap aspek kehidupan. Baik jasmani dan rohani, semuanya cemerlang. Setelah ditarbiahkan selama 13 tahun dengan pentarbiahan aqidah yang sahih, gerakan islah berhijrah ke Madinah untuk memelihara aqidah dan menjalankan syariat Islam.

Mengajak kepada kebaikan dan mencegah kemungkaran dilaksanakan, siapa dan bagaimana semuanya mengikut petunjuk Nabi SAW. Hanya ahli sahaja yang berbicara kerana apabila si jahil memberi fatwa, bukan lagi islah yang diundang, tetapi parah dan kehancuran.

Sumbernya hanya satu iaitu wahyu, al-Quran dan as-Sunnah. Barang siapa yang bercita-cita untuk memperbaiki masyarakat dan negaranya, ambillah wahyu sebagai resipinya. Dengan syarat, islahkan diri anda dahulu. Belum pernah ada seorang kaki botol melarang orang lain minum arak dan seorang pencuri menangkap perompak lain!

Seseorang yang memiliki kebaikan akan membentuk sebuah keluarga. Dari keluarga akan berkembang kepada masyarakat dan akhirnya kebaikan tersebar ke seluruh negara. Inilah resipi daripada wahyu untuk proses islah.

Namun, kita pada akhir zaman terancam dengan fatwa-fatwa palsu daripada orang yang dijulang sebagai ulama. Baginda SAW mengisyaratkan ia 1,400 tahun yang lalu,

“Sesungguhnya ALLAH tidak akan mengangkat ilmu dengan sekali gus daripada para hamba. Namun ALLAH akan mengangkat ilmu dengan mewafatkan para ulama. Hingga bila tidak tersisa seorang pun ulama, manusia mengangkat pemimpin daripada kalangan orang-orang yang bodoh. Mereka ditanya lalu berfatwa tanpa ilmu. Mereka pun sesat dan menyesatkan.” (Riwayat Imam al-Bukhari)

Jadi, perkara pertama perlu diislah adalah diri kita sendiri daripada sumber ilmu yang ternoda dengan fatwa palsu. Supaya ilmu itu yang ada pada kita hari ini sama seperti apa yang Nabi dan para sahabatnya berada di atasnya. Wallahua’lam.

Sumber : http : //www.sinarharian.com.my/

ISU PENDIDIKAN : Guru mesti terlebih dulu kuasai BI


Oleh Magendran Rajagopal
magendran@bharian.com.my


Semangat Maktab Kirkby dapat lonjak penguasaan bahasa Inggeris

CYBERJAYA: Tiada kaedah pengajaran yang lebih berkesan melainkan guru menguasai bahasa Inggeris terlebih dulu sebelum berdepan dengan pelajar bagi mengajar bahasa itu, kata Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Timbalan Perdana Menteri berkata, kaedah diguna pakai pada 1950-an yang mana guru dihantar ke Maktab Kirkby, England untuk belajar daripada tenaga pengajar yang juga penutur jati bahasa Inggeris ternyata dapat melahirkan guru yang menguasai bahasa itu dengan cemerlang.

Katanya, guru pelatih di Maktab Kirkby ketika itu berpeluang berkomunikasi dalam bahasa Inggeris selama dua tahun dengan penutur jati, selain mempelajari budaya mereka yang menjadi asas kepada pembentukan budaya berbahasa Inggeris.

“Pendekatan sama boleh bantu kita mengatasi salah satu rungutan utama sektor profesional di sini iaitu mengenai tahap penguasaan bahasa Inggeris di kalangan graduan universiti tidak memuaskan, sekali gus membawa implikasi besar terhadap daya saing dan pembangunan negara.

“Saya yakin semangat Maktab Kirkby dapat memainkan peranan dalam melonjakkan penguasaan bahasa Inggeris di kalangan guru pelatih dan masyarakat umum di sini,” katanya ketika berucap merasmikan Kolej Antarabangsa Kirkby Cyberjaya (KIC), di sini semalam.

Muhyiddin yang juga Menteri Pelajaran turut melancarkan buku bertajuk Warisan Maktab Kirkby sempena majlis itu. Hadir sama, Ketua Pengarah Pelajaran, Datuk Seri Abd Ghafar Mahmud; Pengerusi Lembaga Pengarah KIC, Tan Sri Dr Yahya Ibrahim dan Presiden KIC, Bismillah Khatoon.

Bangunan KIC yang dibina dengan kos RM54 juta itu menempatkan 1,030 pelajar termasuk kira-kira 1,000 pelajar lepasan diploma yang kini mengikuti Program Pensiswazahan Guru, selain 126 pelajar lepasan sekolah menengah yang kini mengikuti Program Latihan Perguruan Peringkat Ijazah Pertama.

Muhyiddin berkata, tokoh guru seperti Yahya, yang juga Alumni Maktab Kirkby, wajar memanfaatkan kelulusan dan pengalaman luas beliau serta rakan seangkatannya untuk memantapkan penguasaan bahasa Inggeris di kalangan tenaga pengajar di sini.

Sehubungan itu, beliau mengesyorkan Persatuan Alumni Maktab Kirkby Malaysia (PAMKM) turut menyumbang cadangan dan pemikiran dalam Dialog Kebangsaan Kajian Semula Pendidikan yang beliau lancarkan kelmarin, menjurus kepada aspek khusus memperkasakan penguasaan bahasa Inggeris.

Katanya, walaupun bahasa Inggeris diletakkan di tempat kedua selepas bahasa Melayu, kerajaan tetap mengiktiraf kepentingan usaha memastikan rakyat menguasai bahasa antarabangsa itu.

ISU PEKERJA : Gaji Bulanan Minimum Sektor Swasta RM900


Oleh ZUHRIN AZAM AHMAD dan JOSEPH SIPALAN

PUTRAJAYA: Gaji bulanan minimum bagi pekerja sektor swasta di Semenanjung ditetapkan pada RM900 dan RM800 bagi Sarawak, Sabah dan Labuan, kata Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak pada Isnin.

Ia meliputi pekerja dalam semua sektor ekonomi kecuali mereka yang berkhidmat dalam sektor perkhidmatan domestik, seperti pembantu rumah dan tukang kebun.

Ia berfungsi kepada RM4.33 sejam bagi para pekerja di Semenanjung manakala pekerja di Sarawak, Sabah dan Wilayah Persekutuan Labuan akan dibayar minimum RM3.85 sejam.

Akhirnya, terdapat hanya satu gaji minimum bagi negara ini, katanya, sambil menambah bahawa gaji minimum akan dikaji semula dari semasa ke semasa selaras dengan produktiviti negara, kemampuan dan daya saing.

Gaji minimum yang dijangkakan banyak pihak telah diumumkan oleh Najib pada perhimpunan khas dengan ribuan pekerja sektor swasta di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC) di sini, malam Isnin.

“Ini merupakan hadiah khas daripada Kerajaan Persekutuan kepada pekerja seluruh negara yang dicintai," katanya.

Kadar gaji minimum itu akan berkuat kuasa enam bulan dari tarikh Perintah Gaji Minima diwartakan.

Bagaimanapun, katanya, tarikh efektif bagi syarikat kecil atau perusahaan mikro dilanjutkan selama enam bulan lagi bagi memberi mereka ruang dan peluang untuk membuat persediaan supaya perniagaan mereka tidak akan terjejas.

Najib berkata, tempoh 12 bulan tidak meliputi firma profesional seperti klinik pergigian dan perubatan, perundangan, arkitek dan perunding.

Beliau berkata, walaupun mereka mempunyai lima orang pekerja atau kurang, mereka dikehendaki melaksanakan gaji minimum dalam tempoh enam bulan selepas Perintah itu diwartakan.

Beliau menambah, tempoh yang diberikan itu adalah mencukupi untuk majikan semula struktur gaji dan operasi perniagaan mereka.

"Kerajaan menyediakan satu mekanisme pelaksanaan yang fleksibel supaya mereka yang benar-benar tidak dapat melaksanakan gaji minimum boleh merayu untuk ditangguhkan.

"Kami juga menyediakan satu mekanisme di mana beberapa elaun atau bayaran tunai tetap dibenarkan untuk diserap dalam pengiraan bagi gaji minimum.

"Ini adalah untuk memastikan bahawa pelaksanaannya tidak membebankan majikan dan tidak akan kehilangan pekerja," katanya.

Sementara itu, Najib berkata, Kerajaan menyedari pekerja menuntut gaji minimum antara RM1,200 dan RM1,500, namun ia tidak dapat dilaksanakan.

Berdasarkan syor Majlis Perundingan Gaji Kebangsaan dan kajian Bank Dunia, gaji minimum tidak boleh ditetapkan terlalu tinggi.

"Jika ia melepasi paras RM900 (gaji pokok), ia akan menjejaskan ekonomi, pasaran buruh dan kemasukan pekerja asing.

"Jika ia berlaku, industri tidak boleh beroperasi dengan sewajarnya dan ramai akan kehilangan kerja mereka dan Kerajaan tidak mahu membiarkan perkara ini berlaku kerana ia akan menjejaskan kebajikan pekerja dan kepentingan negara," katanya.

Selepas beberapa siri perbincangan, satu keputusan telah dicapai oleh Majlis itu bahawa gaji minimum akan ditetapkan berdasarkan keperluan asas keluarga pekerja, keupayaan majikan untuk membayar gaji, produktiviti, peningkatan dalam kos sara hidup dan keadaan pasaran buruh.

Beliau berkata, Majlis mengemukakan syornya dan Kerajaan bersetuju dengan pelarasan.

Najib juga menjelaskan perbezaan kadar gaji minimum antara Semenanjung dan Sarawak, Sabah dan Labuan adalah disebabkan perubahan dalam struktur gaji dan kos yang ketara di kawasan itu.

Bagaimanapun, Kerajaan berharap dalam tempoh dua hingga tiga tahun akan datang, gaji minimum untuk Sabah, Sarawak dan Labuan boleh diselaraskan dengan Semenanjung.

Sumber : http : //www.mstar.com.my/

ISU BAHASA : Melengkapi warga Melayu global


OLEH : TAN SRI ABDULLAH AHMAD

Minggu lepas, saya bagi sekian kali, membicarakan betapa pentingnya orang Melayu/Pribumi menguasai minimum tiga bahasa - Melayu, Inggeris, Mandarin atau Arab. Kalau minda mampu dan ekonomi mencukupi empat, pilihan antara Sepanyol, Perancis, Jepun dan Jerman.

Secara kebetulan pula Perdana Menteri Najib Tun Razak pada hujung minggu yang sama ketika berkempen di Sandakan, Sabah menggalakkan rakyat Malaysia khasnya Pribumi menjadi orang trilingual - petah secara lisan dan menulis dalam Bahasa Melayu (BM), Inggeris (BI), Mandarin atau Arab. Kalau anda ragu menerima nasihat saya yang diulangi tegas Speaking, “ad nauseam” atau direpetisikan tanpa jemu dengarlah pesanan Najib kerana dia seorang pemimpin yang berwibawa, berkaliber; tujuannya baik.

Anda tidak akan rugi dan menyesal menerima petua yang baik daripada apa sumber dan siapa pun. Saya ulangi kata Najib, “Sekarang Mandarin menjadi bahasa pertuturan antarabangsa. Jika anda menguasai BM, BI dan Mandarin, ia menjadikan anda hebat untuk bersaing pada peringkat antarabangsa. Dua anak saya - sebagai contoh - seorang mempelajari Mandarin dan seorang lagi bahasa Arab selain BM dan BI.” (Berita Minggu, 22 April 2012).

Kedua bahasa Mandarin dan Arab bukan sahaja antara enam bahasa rasmi Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) tetapi diguna dalam pertuturan kalangan komuniti antarabangsa malah memudahkan (kalau benar-benar mahir dalam bahasa itu) persaingan mendapat pekerjaan, menceburi perniagaan.

Puluhan ribu, kata orang lebih 100,000 murid Melayu dan bilangannya sedang meningkat belajar di sekolah Cina kerana sekolah tersebut dipercayai memberi disiplin, etika kerja dan gurunya lebih bertenaga, bersungguh dan tinggi komitmen dalam mendidik. Pembelajaran Matematik dan Sains di sekolah Cina juga dilihat lebih bermutu dan berjaya berbanding sekolah kebangsaan. Di sekolah Cina, mengikut legenda ataupun pada realiti - bergantung dengan siapa anda bercakap - murid sekali gus mempelajari tiga bahasa - BM, BI dan Mandarin.

Beratus-ratus pula anak pembesar dan elit Melayu daripada prasekolah lagi dihantar ke sekolah swasta antarabangsa yang bahasa pengantarnya BI kerana destinasi anak ini universiti berjenama di luar negara. Lazimnya anak ini apabila lulus kelak mendahului pelajar lain ketika memasuki alam pekerjaan dan kerjaya.

Majoriti mereka juga tidak akan memasuki perkhidmatan awam kerana BM mereka lemah, kadangkala tidak ada langsung. Maka jadilah perkhidmatan awam satu kerjaya yang didominasi graduan lokal. Dunia ekonomi, industri, kewangan, teknologi canggih, inovasi terbaru, syarikat multinasional pula didominasi graduan seberang laut. Suka duka itu sudah pun berlaku sekarang dan akan lebih ketara dan satu kenyataan masa depan.

Ibu bapa mengejar bahasa kerana nilai ekonominya tinggi, darjat, harkat, sosialnya agung. Sebab itulah menteri, timbalan menteri, pegawai tinggi kerajaan, orang korporat hatta orang biasa yang bervisi mendidik anak mereka di sekolah yang bahasa pengantarnya BI. Tetapi ramai lagi sebenarnya terpaksa menghantar anak mereka ke sekolah kebangsaan yang tidak semuanya menggunakan BM yang indah, bahasa yang mempunyai nilai kesusasteraan tinggi. BI dianggap oleh majoriti manusia sebagai bahasa politik, kultural, ekonomi, high finance dan penyelidikan.

Terlintas di kepala: Mana Usman Awang, Adibah Amin, Munsyi Abdullah, Tun Seri Lanang dan Zaaba baru sekarang? Dalam bidang perfileman, nyanyian dan muzik, mana P Ramlee, Saloma dan Sudirman baru?

Bahasa kacukan dan pidgin makin menjadi-jadi. Sepatutnya RTM, TV3, NTV7, TV9, Astro Awani dan radio menggunakan bahasa baku seperti BBC menggunakan Queen’s English atau hampir dengannya; CCTV bahasa Mandarin sebutan Beijing, CNN BI pelat Amerika. Saya tidak menentang penggunaan bahasa daerah atau loghat. Ini bisa dalam program tertentu tetapi tidaklah pada program perdana dan berita perdana. Sekarang kita memasuki zaman bahasa SMS, bahasa telegram; lebih teruk bahasa Tarzan!

Di Kelantan saya menggunakan loghat Kelantan. Sudah lama saya tidak melihat wayang kulit, makyong, menora - ketiga-tiga ini menggunakan loghat, pelat dan bahasa tersendiri. Sudah lama saya tidak mendengar bahasa hantu (bahasa jampi) iaitu bahasa yang ditutur khas oleh bomoh, pawang dan tok puteri.

Hingga kini BI terus dianggap dan diletakkan pada tahap tertinggi dalam semua bidang kehidupan di negara kita walaupun BM bahasa rasmi tunggal, bahasa nasional dan lingua franca rakyat. Kadangkala contoh yang terang seperti gambar di atas: Bahasa Mandarin di atas, bahasa kebangsaan di bawah! Kadangkala BI dan bahasa Mandarin sahaja! Perkara begini tidak akan berlaku di negara yang bermaruah tinggi seperti Indonesia, Thailand, Jepun dan Mesir. BM terus dilihat orang Melayu sendiri dan kerajaan pun sebagai bahasa vernakular!

Selagi BM tidak diberi nilai ekonomi dan sosial yang tinggi di buminya sendiri, selagi itulah ia tidak akan dimuliakan! Saya bisa, kalau perlu mengguna bahasa Istana/Keraton atau bahasa beradat. Saya amat kecewa dengan kerajaan kerana tidak tegas dalam melaksanakan BM dan meletakkannya di tempat tertinggi.

Apa pun ‘semangat bahasa jiwa bangsa’ semakin lemah. Di mana Syed Nasir, Ungku Aziz, Aminuddin Baki baru? Ke mana sudah pergi Persatuan Guru-guru Melayu Semenanjung, Persatuan Penulis Nasional (Pena), Gapena, persatuan Bahasa Melayu di universiti-universiti dan media Melayu? Sedih, sungguh masyghul; sungguh mendukacitakan. Pejuang bahasa tulen dan yang jujur hanya wujud ketika Dewan Bahasa dan Pustaka tiada bangunan pencakar langit.

Sumber : http : //www.sinarharian.com.my/

ISU BAHASA : Malangnya bahasa Melayu


Oleh ZAINAL ABDUL KADIR

TULISAN Prof Sohaimi Abdul Aziz, Berbudikah Melayu kepada bahasa? (Mingguan Malaysia, 8 April 2012), sewajarnya dijadikan iktibar dan peringatan kepada bangsa Melayu khususnya dan rakyat Malaysia amnya. Apakah kita mahu suatu hari nanti bahasa rasminya bukan lagi bahasa Melayu?

Kebimbangan Sohaimi amat jelas pada ayat berikut: Bangsa yang lupa diri adalah bangsa yang lupa kepada bahasanya. Jadi, Melayu yang lupa diri dan keperibadiannya akan lupa kepada kehebatan dan kehalusan bahasanya.

Siapakah yang ingin dipersalahkan dalam perkara ini? Menuding jari bukanlah caranya mencari jalan penyelesaian sebaliknya akan saling tuduh menuduh dan akhirnya bahasa Melayu yang menjadi mangsa terkulai layu.

Apakah benar orang Melayu tidak mencintai dan menghormati bahasa sendiri? Mungkin kenyataan ini ada benarnya. Namun begitu, jika kita mengambil Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) sebagai contoh, bahasa Melayu masih terpelihara dan dihormati. Setiap tulisan yang dipaparkan di KLIA jelas mengangkat martabat bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi negara.

Tulisan bahasa Melayu lebih besar saiznya daripada bahasa asing dan tulisan bahasa Melayu diletakkan di sebelah atas tulisan bahasa asing yang secara tidak langsung menggambarkan bahasa Melayu itu didahulukan dan dihormati di negara sendiri. Justeru, di pintu masuk utama negara, awal-awal sudah diberitahu kepada warga asing bahawa bahasa rasmi negara ini ialah bahasa Melayu.

Begitu juga dengan Pidato Antarabangsa Bahasa Melayu Piala Perdana Menteri (PABM) yang telah memasuki edisi keenam. Kesungguhan Perdana Menteri menganjurkan setiap tahun, jelas beliau ingin memartabatkan bahasa Melayu menjadi bahasa antarabangsa. Pada tahun ini sebanyak 69 peserta dari 64 negara menyertai PABM. Penyertaan ini menunjukkan bahawa bahasa Melayu telah dipelajari dan dituturkan dari seluruh pelosok dunia. Malah penuturnya adalah terdiri daripada generasi muda yang begitu bersungguh-sungguh ingin menguasai bahasa Melayu dengan fasih. Hal ini begitu ketara pada setiap aksi peserta yang menunjukkan kebolehan masing-masing.

Namun begitu, kegusaran Sohaimi terhadap masa depan bahasa Melayu seolah-olah begitu tenat. Beliau menyalahkan bangsa Melayu yang telah tersasar jauh kerana mengabaikan bahasa Melayu tetapi sebaliknya mengendong bahasa asing. Malah Sohaimi merayu dengan kenyataan berikut:

Bangsa Melayu, kembalilah ke pangkal jalan untuk mencintai dan menghormati bahasa sendiri. Jika kita tidak menghormati bahasa sendiri, siapa lagi akan menghormatinya. Bahasa Melayu mempunyai sejarah yang panjang dan penutur yang cukup ramai.

Memang benar bahasa Melayu mempunyai sejarah yang panjang dan penutur yang cukup ramai. Ini diakui pada zaman kegemilangan Melaka, setiap pedagang yang datang ke Melaka, akan menggunakan bahasa Melayu sebagai bahasa komunikasi ketika menguruskan perniagaan.

Bahasa ilmu

Ini bermakna pedagang tersebut awal-awal telah mempelajari bahasa Melayu sebelum datang ke Melaka kerana ingin menjalankan perniagaan. Keinginan untuk mempelajari bahasa Melayu jelas menunjukkan mereka menghormati bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu yang digunakan dalam urusan perniagaan.

Sebagai contoh yang lain, Frank Swettenham merupakan Residen British yang pertama di negeri Selangor dalam tahun 1882. Ketika beliau tiba di Singapura pada tahun 1871, Frank telah mempelajari bahasa Melayu dengan seorang Munshi bernama Mohammed Said dan lima belas bulan kemudian, beliau lulus peperiksaan akhir dan juga mendapat kelayakan sebagai Jurubahasa Mahkamah.

Kesungguhan Frank Swettenham mempelajari bahasa Melayu menunjukkan bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu yang mesti dipelajari kerana bahasa Melayu telah membantu beliau mentadbir Tanah Melayu khususnya membangunkan Kuala Lumpur sebagai pusat pentadbirannya. Malah Swettenham telah menulis lebih daripada 12 buah buku berkenaan Malaya, termasuk kamus Melayu-Inggeris-Melayu yang mula-mula diterbitkan pada tahun 1881.

Yang lebih menarik, bahasa Melayu juga telah lama diiktiraf sebagai bahasa diplomasi di rantau ini dengan bukti UNESCO mengiktiraf surat-surat Sultan Kedah dalam bahasa Melayu bertulisan jawi pada abad ke-19 kepada kerajaan Inggeris suatu ketika dahulu sebagai salah satu warisan dunia. Justeru, bahasa Melayu mampu menjadi bahasa pengantara antara dua benua.

Sehubungan itu, rayuan Sohaimi mesti diambil serius oleh setiap orang yang berbangsa Melayu khususnya.

Apakah beban tersebut perlu dipikul kesemuanya oleh pejuang-pejuang bahasa? Sedangkan rakyat Malaysia tidak ikut serta memperjuangkannya? Rakyat Malaysia lebih rela mengendong bahasa asing dan mengorbankan bahasa sendiri semata-mata itulah kehendak global. Malah kejayaan bahasa asing menguasai di setiap sudut sama ada ekonomi, pendidikan, hiburan, media dan sebagainya adalah satu kejayaan penjajah menjajah minda rakyat supaya mengikut telunjuk mereka.

Sebagai contoh, sering kali ditemui iklan-iklan yang menggunakan bahasa asing. Tanpa rasa simpati, bahasa Melayu tidak digunakan langsung di papan-papan iklan tersebut. Malah mereka dengan rasa bangga meletakkan tulisan bahasa asing itu dengan saiz tulisan yang sebesar-besarnya seolah-olah itulah bahasa yang mesti didaulatkan dan dimartabatkan.

Dan saat melihat dan membaca tulisan tersebut, seolah-olah dirasakan sedang berada dan melancong di negara asing. Apakah gejala ini akan berterusan sehingga bangsa Melayu bahasa rasminya bukan lagi bahasa Melayu suatu hari nanti?

Kegelisahan Sohaimi dalam tulisannya perlu dihayati oleh rakyat Malaysia yang menerima Perlembagaan bahawa bahasa Melayu adalah bahasa rasmi negara ini. Jadi, kegusaran Sohaimi ada kewajarannya sebagai seorang ahli akademik kerana beliau sudah tentu tidak mahu bahasa Melayu 'hidup segan mati tak mahu' malah akan terpinggir selama-lamanya.

Sumber : http : //www.utusan.com.my/

ISU PEKERJA : Gaji minimum diumum malam ini


Oleh : G MANIMARAN

SHAH ALAM - Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak akan mengumumkan gaji minimum, yang dinanti-nantikan oleh hampir lima juta pekerja sejak lebih setahun lalu, malam ini dengan kadarnya dianggarkan antara RM800 hingga RM1,000.

Pengumuman itu, yang difahamkan lebih tinggi berbanding syor Majlis Perundingan Gaji Negara, akan dibuat di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya sempena sambutan Hari Pekerja yang jatuh esok.

Kedua-dua Persekutuan Majikan-majikan Malaysia (MEF) dan Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) meletakkan harapan masing-masing dengan kadar "bersejarah" itu, yang dijangka akan memberi kesan besar ke kadar upah tenaga kerja di negara ini dalam jangka panjang.

MTUC berharap kadar yang akan diumumkan malam ini akan mendatangkan manfaat menyeluruh dengan dikuatkuasakan di seluruh negara serentak dalam waktu yang singkat manakala MEF pula berharap pengumuman gaji mininum tidak mencetuskan tekanan ke atas harga barang.

Awal bulan ini, Najib berkata, beliau akan mengumumkan keputusan kerajaan tentang dasar gaji minimum pada akhir April.

Pengumuman mengenai kadar gaji minimum telah dinanti lebih setahun. Tahun lalu kerajaan membentuk Majlis Perundingan Gaji Negara, yang diberi tanggungjawab untuk tampil dengan syor berkenaan satu kadar yang sesuai.

Berdasarkan syor itu, Kabinet meluluskan satu kadar yang munasabah bagi pekerja-pekerja di Semenanjung, Sabah dan Sarawak.

"Kami berharap gaji minimum ini akan dikuatkuasakan di seluruh negara dalam tempoh enam bulan. Kalau ada majikan yang hendak melaksanakan pada bulan depan, OK. Tetapi kami mahu kerajaan memastikan ia dilaksanakan di seluruh negara dalam satu tempoh, katakan enam bulan, tidak mahu lebih lama daripada tempoh enam bulan," kata Setiausaha Agung MTUC, Abdul Halim Mansor kepada Sinar Harian Online.

Sumber : http : //www.sinarharian.com.my/

ISU PENDIDIKAN : Ilmu asas pembangunan Islam


Oleh Mohd Hariri Mohamad Daud

Ulama jadikan penulisan medium dakwah utama

IMAM Syafie pernah mengatakan ilmu itu (umpama) binatang buruan, tulisan itu (laksana) ikatan, ikatlah binatang buruan itu dengan kuat (supaya tidak dapat lari).

Kata-kata Imam Syafie ini memberi gambaran kuatnya ikatan antara buku dan ilmu, penulis dan pembaca, pendakwah dan sasaran dakwah. Maka tidak hairanlah jika ulama terdahulu menulis buku dan menghasilkan buku hingga akhir hayat mereka.

Tidak kurang juga yang menulis walau di dalam penjara kerana bagi mereka menyampaikan dakwah Islam, usaha itu tidak akan terhenti walaupun di tirai besi.

Contohnya, tafsir Fi Zilalil Quran ditulis oleh Syed Qutub ketika di dalam penjara dan Profesor Hamka menulis Tafsir Al-Azhar di balik tirai besi. Iltizam dan semangat ulama terdahulu untuk mewariskan ilmu kepada ummah wajar dicontohi.

Dunia Islam kaya dengan warisan ilmu hinggakan bandar jajahan Islam dikenali sebagai kota ilmu. Buktinya jelas seperti terbinanya Baitul Hikmah, perpustakaan ulung umat Islam.

Jika diimbau kembali, ulama dulu menjadikan penulisan sebagai medium dakwah utama mereka. Selain menyampaikan ceramah, kuliah, syarahan, mereka juga kaya dengan buku tulisan masing-masing yang menjadi rujukan hingga ke hari ini.

Islam meletakkan ilmu sebagai asas dalam pembangunan diri manusia dan mengangkat darjat orang yang berilmu. Bahkan tuntutan menuntut ilmu dalam Islam adalah suatu tuntutan fardu ain bagi setiap manusia.

Sabda Rasulullah SAW daripada Anas bin Malik maksudnya: “Menuntut ilmu adalah fardu atas setiap orang Islam dan penuntut ilmu akan didoakan keampunan oleh semua makhluk termasuk ikan-ikan di lautan.” (Hadis riwayat Ibn Abd Al-Bar)

Ini telah diperkukuhkan dengan turunnya wahyu pertama yang diterima olah Rasulullah yang maksudnya: “(Wahai Muhammad bacalah) dengan nama Tuhanmu yang menciptakan (sekalian makhluk), Dia menciptakan manusia dari sebuku darah beku, bacalah dan Tuhanmu yang Maha Pemurah, yang mengajar manusia melalui pena dan tulisan, Dia mengajarkan manusia apa yang tidak diketahuinya.” (Surah al-‘Alaq, ayat 1-5)

Ulama membahagikan ilmu kepada beberapa pecahan iaitu ilmu teras agama yang wajib dikuasai, ilmu al-quran dan tafsirnya, ilmu hadis dan kitabnya, sirah nabawiyyah, ilmu tauhid, ilmu fiqh dan tasauf Islam.

Ilmu berkaitan sejarah dan sirah supaya memahami inti pati dan belajar daripada sejarah, ilmu berkaitan bahasa yang menjadi kuasa baru dunia, ilmu pembinaan modal insan dan sains sosial seperti psikologi serta kaunseling. Begitu juga ilmu berkaitan kehidupan manusia hari ini.

Menyusuri sejarah hidup ulama silam, mereka bersungguh dan rajin mencari ilmu. Imam al-Syafie mengembara meninggalkan kampung halaman ke Iraq, Parsi, Palestin dan Yaman untuk menuntut ilmu.

Ketika umur 10 tahun, Imam Syafie telah menghafaz Kitab al-Muwattak karangan Imam Malik. Berdasarkan kefaqihan beliau dalam bidang agama, Imam Syafie dilantik menjadi pakar rujuk di Masjid Al-Haram dan mengeluarkan fatwa menyelesaikan permasalahan umat Islam di usia 15 tahun.

Antara kata-kata Imam Syafie yang masyhur ialah: “Saudaraku, kamu tidak akan mendapat ilmu kecuali dengan enam perkara. Aku akan beritahu kepadamu penjelasannya. Kepintaran, keinginan, kesungguhan dan zuhud, serta melazimi guru dan tempoh masa yang lama.”

Rasulullah SAW juga bersabda daripada Abu Hurairah: “Sesiapa yang berjalan untuk mencari ilmu, nescaya Allah akan mempermudahkan untuknya jalan ke syurga.” (Hadis riwayat Ahmad)

Kita sering cemburu dengan budaya masyarakat di negara bukan Islam yang cintakan ilmu dan buku. Senario di stesen bas, dalam kereta api, tempat awam, sehingga di tandas pun kita akan lihat budaya membaca dihidupkan.

Oleh itu, usaha utama yang perlu dilakukan ialah dengan mengubah sikap masyarakat yang malas membaca kepada cintakan ilmu pengetahuan dan minat membaca.

Penyuburan sikap suka membaca perlu dipupuk dalam kalangan anak-anak sejak mereka kecil lagi. Ibu bapa memainkan peranan penting. Sebelum kanak-kanak boleh membaca, seharusnya mereka sudah dibiasakan dengan buku sama ada memegang, melihat atau menikmati buku secara bercerita.

Disamping itu, alangkah baiknya jika setiap rumah mempunyai perpustakaan mini dan ibu bapa juga memperuntukkan perbelanjaan keluarga dengan membeli buku ilmiah.

Salah satu cara menghidupkan budaya ilmu dalam masyarakat ialah dengan memperbanyakkan buku ilmiah untuk bacaan dan rujukan ummah. Perkembangan penulisan buku di Malaysia juga begitu memberangsangkan sama ada ditulis tokoh agama atau anak murid yang menulis kembali syarahan gurunya di kuliah mahupun kelas pengajian.

Seperkara lagi yang menarik perhatian ialah masjid sudah mula memberi nafas baru kepada kuliah dengan program bicara buku tokoh agama. Kuliah Maghrib, Subuh atau kuliah mingguan menjadi interaktif apabila penulis sendiri datang menerangkan isi kandungan buku sambil diteliti jemaah.

Oleh yang demikian, ulama, cendekiawan dan ilmuwan perlu memainkan peranan menghasilkan buku ilmiah bermutu dan menterjemahkan buku dari bahasa Arab, bahasa Inggeris dan lain-lain bahasa ke dalam bahasa ibunda untuk rujukan masyarakat.

Rasulullah bersabda daripada Abu Bakar As-Siddiq yang bermaksud: “Jadilah kamu orang yang berilmu, yang mempelajari ilmu, yang mendengar dalam majlis ilmu atau yang cintakan ilmu. Jangan kamu menjadi orang yang kelima nescaya kamu akan binasa.” (Hadis riwayat Tabrani).

Sumber : http : //www.bharian.com.my/