Isnin, 9 April 2012

ISU SOSIAL : Dialog antara agama bantu pupuk perpaduan masyarakat


Oleh Hasliza Hassan
hasliza@bharian.com.my


Program perlu didasari garis panduan, didukung ilmuwan

DIALOG antara agama penting bagi masyarakat majmuk di Malaysia untuk mengelak timbul salah faham seterusnya menjerumuskan negara ke kancah konflik antara agama yang akan meninggalkan kesan buruk kepada masa depan Negara.

Justeru, sebelum terjadi perkara tidak diingini, rakyat pelbagai bangsa serta agama perlu bersedia dan antara langkah boleh diambil ialah menggalakkan aktiviti dialog antara agama sehingga menjadi satu budaya sihat di negara ini.

Timbalan Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Institut Antarabangsa Kajian Tinggi Islam Malaysia (IAIS), Prof Datuk Dr Osman Bakar, menegaskan kepentingan dialog antara agama demi mengukuhkan perpaduan rakyat bagaimanapun mengakui usaha itu perlu didasari garis panduan serta peraturan.

Katanya, garis panduan penting sebagai syarat dan antara syarat untuk berdialog, ia hendaklah dilakukan oleh mereka yang mempunyai ilmu mengenai Islam dan ajaran agama lain, bukan sesiapa saja boleh mengambil bahagian.

“Saya tidak galakkan dialog daripada kalangan orang awam yang tidak ada pengetahuan mengenai agama Islam kerana ia aktiviti berasaskan keilmuan. Kita tidak boleh adakan satu aktiviti dialog kemudian siapa saja boleh datang untuk ambil bahagian walaupun tidak ada pengetahuan.

“Ini berbahaya kerana tujuan utama dialog untuk mewujudkan suasana sihat serta hidup aman damai,” katanya yang ditemui selepas menyampaikan ceramah umum bertajuk Peranan Islam Dalam Asas Budaya Dialog Antara Agama yang Baru Dalam Dunia Kontemporari.

Program anjuran IAIS dan Pusat Dialog Peradaban Universiti Malaya itu bertujuan menggalakkan budaya berdialog untuk melahirkan persefahaman, meningkatkan persamaan selain meminimumkan perbezaan dan memupuk rasa hormat di kalangan masyarakat majmuk.

Dalam ceramahnya, Prof Osman menegaskan masyarakat masih belum celik budaya berdialog khususnya dialog antara agama sedangkan aktiviti itu membantu masyarakat majmuk mengetahui serta memahami agama serta budaya bangsa lain.

Berdialog juga dapat menggalakkan persefahaman khususnya di kalangan pemimpin pertubuhan pelbagai agama atas kesedaran kepelbagaian memang wujud tetapi masih ada nilai kebersamaan yang boleh dikongsi demi kepentingan masyarakat sejagat.

Katanya, hakikatnya, Islam mempunyai peranan ke arah membudayakan dialog antara agama ini kerana idea positif disarankan Islam boleh dikongsi untuk menyumbang kepada persekitaran lebih sihat.

Malah, Islam menekankan unsur kerohanian dan nilai moral dalam setiap aspek kehidupan umatnya boleh menjadi asas kepada budaya berdialog antara agama, disokong pengalaman Islam dalam berdialog berdasarkan sejarah dulu.

Pada masa sama, beliau turut menggariskan beberapa cabaran yang boleh membantutkan hasrat membudayakan aktiviti dialog antara agama seperti masalah salah faham serta terlalu berprasangka terhadap tujuan sebenar dialog.

Prof Osman berkata, jika ada kebimbangan sesetengah pihak bahawa dialog antara agama boleh menyebabkan timbul perkara sensitif, maka pihak berwajib perlu menetapkan garis panduan untuk berdialog.

“Memang ada berasakan dialog antara agama tidak perlu. Kenapa? Kerana takut melalui aktiviti dialog iman kita akan goyah. Itu andaian kerana bagi yang terbabit dalam aktiviti dialog yakin dengan kebenaran Islam dan dialog sebagai wahana untuk menyampaikan ajaran Islam.

“Dialog satu bentuk dakwah juga. Objektif dialog ialah bagaimana kita hendak wujudkan persefahaman supaya dapat hidup aman damai. Oleh sebab itu, saya tekankan kenapa dialog antara agama ini perlu.

“Kita tidak membincangkan isu teologi kerana ia aspek paling sensitif dan sukar. Dialog antara agama membincangkan isu membabitkan masyarakat, moral, keruntuhan rumah tangga, keganasan terhadap wanita dan isu berbangkit yang lain supaya dapat ditangani secara bersama,” katanya.

Beliau berkata, masyarakat masih belum celik budaya dialog antara agama tetapi jika budaya itu digalakkan dan dilakukan dengan betul, orang ramai semakin faham, mengakui kepentingannya serta bersedia membuka ruang untuk budaya dialog antara agama terus berkembang.

Prof Osman berkata, apa yang berlaku sekarang ialah ruang dialog dibuka seluasnya tanpa sebarang panduan dan syarat menyebabkan berlaku keadaan tidak diingini seperti kebebasan memberi pandangan tanpa memikirkan kesannya.

Itu yang berlaku di blog, laman web serta forum kerana sesiapa saja boleh memberikan pendapat serta hujah hingga membawa kepada keadaan tidak diingini seperti kritikan tidak berasas, caci mencaci.

Katanya, semua itu boleh dielakkan jika ruang dialog mengikut garis panduan dibuka dan dijadikan budaya dalam masyarakat.

Ditanya adakah isu murtad akan dapat ditangani melalui aktiviti dialog antara agama, beliau tidak menyangkal kemungkinan itu kerana katanya, ada pihak daripada penganut Kristian sendiri tidak bersetuju dengan dakyah Kristianisasi itu.

“Banyak orang Islam tidak senang dengan aktiviti menukarkan agama orang Islam dan memang ada kumpulan Kristian yang ghairah hingga mengetepikan semangat menghormati antara agama itu. Oleh itu kita perlu berdialog dengan mereka.

“Melalui bukti yang ada, kita tunjukkan apa mereka lakukan kepada kumpulan Kristian ini dan minta jasa baik mereka, khususnya yang tidak bersetuju dengan dakyah menukarkan agama orang Islam supaya menegur kumpulan yang memurtadkan orang Islam.

“Saya pernah dimaklumkan ada kumpulan Kristian tidak setuju dengan tindakan menukar agama orang Islam. Ini juga jelas melanggar peraturan yang ada pada pihak agama lain. Undang-undang sudah ada dan alangkah baiknya undang-undang itu dihormati bukan Islam,” katanya.

Sumber : http : //www.bharian.com.my/

ISU EKONOMI : Perlukah duit baharu?


WARTAWAN SINAR HARIAN

SEJURUS wang syiling baharu diperkenalkan Bank Negara Malaysia (BNM) sejak awal tahun ini, mula kedengaran rungutan dan pertanyaan, mengenai penggunaan wang itu di mesin tempat letak kereta, mesin air dan lain-lain.

Ramai juga yang tidak nampak keperluan untuk menukar duit baharu.

Jadi mengapa BNM, seperti bank pusat lain, memilih untuk mengeluarkan wang syiling dan kertas baharu?

Di sebalik rungutan (yang hanya bersifat sementara), pengenalan wang baharu ini mempunyai banyak sebab yang perlu diketahui dan dihargai.

Sebenarnya, penukaran duit baharu bukanlah dibuat secara suka-suka atau untuk menggantikannya dengan duit lebih cantik, tetapi yang paling penting adalah peningkatan ciri-ciri keselamatan.

Duit syiling dan kertas baharu diperkenalkan BNM adalah jauh lebih praktikal dan berteknologi tinggi jika dibandingkan dengan wang sebelum ini.


Jika dilihat secara mudah, duit syiling baharu direka supaya lebih kecil dan ringan. Bukankah kita juga tidak gemar membawa duit syiling yang berat di dalam poket?

Yang menariknya, syiling dan kertas baharu ini direka bukan hanya bagi pengguna biasa, tetapi juga mengambil kira mereka yang kurang upaya penglihatan.

Jika diamati, setiap duit syiling mempunyai bahagian sisi yang berbeza supaya ia lebih mudah dikenal pasti, walaupun saiznya mungkin hampir sama antara satu sama lain.

Syiling 50 sen mempunyai sisi kosong dengan sembilan lekuk, syiling 20 sen mempunyai sisi kesat, 10 sen pula dengan sisi bergerigi dan 5 sen mempunyai sisi kosong.

Dan BNM melalui laman webnya turut menjelaskan, duit kertas baharu yang akan dikeluarkan, Jun ini, turut dilengkapi tulisan Braille untuk kegunaan orang buta.

Bagi kita yang bertuah dikurniakan penglihatan sempurna, mungkin kita tidak sedar mengenai perkara ini, bukan?

BNM turut memberi penjelasan mengenai wang RM1 yang dihasilkan menggunakan polimer.

Alasannya? Mudah saja. Polimer lebih tahan lama, dan RM1 antara wang yang paling kerap digunakan.

Selain reka bentuk yang praktikal, teknologi digunakan untuk penghasilan wang baharu ini juga dapat mengelakkan pemalsuan dan ketahanan duit.

Contohnya, duit syiling baharu menggunakan nikel loyang bersalut kuprum dan keluli tahan karat supaya ia tahan lama.

Ia juga dilengkapi ciri baru seperti imej pendam pada syiling 50 sen, yang anda dapat lihat apabila duit itu diserongkan sedikit.

Wang kertas pula dilengkapi ciri-ciri keselamatan baru, termasuk potret Tera Air Piksel dengan angka, benang kanta mikro dengan petak berkilat berwarna, bersama ciri sedia ada.

Tentu sekali pada detik awal pengeluaran, ada masalah yang timbul, terutama mesin tempat letak kereta, minuman dan lain-lain.

Tetapi kita tahu, BNM telah pun memberi notis awal enam bulan supaya pengendali mesin wang tunai dapat mengubah suai mesin sebelum wang baharu ini dikeluarkan, jadi masalah ini sepatutnya tidak timbul.

Kesimpulannya, kita jarang memikirkan mengapa sesuatu perkara itu dilakukan tetapi lebih gemar memberi komen negatif.

Kita juga gagal menghargai betapa wang kertas atau syiling itu bukan hanya benda biasa, tetapi menggambarkan kemajuan dan identiti negara kita.

Sumber : http : //www.sinarharian.com.my/

ISU BAHASA : Berbudikah Melayu kepada bahasa?


Oleh Sohaimi Abdul Aziz

Menurut Tenas Effendy di dalam bukunya Tunjuk Ajar Melayu (2006), masyarakat Melayu mempunyai tunjuk ajar yang mengandungi nilai-nilai luhur daripada ajaran agama Islam yang sesuai dengan budaya dan norma-norma sosial yang dianuti oleh masyarakatnya.

Salah satu tunjuk ajar Melayu yang sangat penting ialah berbudi. Banyak sudah tersemat di dalam lipatan budaya orang Melayu tentang budi.

Orang Melayu diminta untuk berbudi dengan manusia yang lain. Kita sering mengaitkan berbudi dengan hubungan manusia dengan manusia yang lain. Namun jarang kita mengaitkan berbudi dengan bahasa. Ungkapan “berbudi bahasa” perlu juga dilihat di dalam konteks berbudi kepada bahasa. Orang Melayu dituntut untuk berbudi kepada bahasa Melayu iaitu bahasa ibundanya. Jika orang Melayu boleh berbudi kepada orang lain mengapa tidak juga berbudi kepada bahasanya iaitu menjaga, memelihara, menghormati, menyanjungi dan menyayangi bahasa Melayu.

Baru-baru ini Persatuan Karyawan Pulau Pinang dan Pusat Pengajian Ilmu Kemanusiaan, USM mengadakan satu seminar Mulia Bangsa Tinggi Bahasa. Seminar ini membincangkan tentang perlunya bangsa Melayu berbudi kepada bahasanya. Bangsa yang mulia akan cinta dan hormat kepada bahasanya. Hanya bangsa korup yang menghina bahasanya sendiri. Bangsa yang kecil akan memperkecilkan bahasanya dengan alasan tidak mampu menjadi bahasa ilmu.

Bangsa Melayu, kembalilah ke pangkal jalan untuk mencintai dan menghormati bahasa sendiri. Jika kita tidak menghormati bahasa sendiri, siapa lagi akan menghormatinya. Bahasa Melayu mempunyai sejarah yang panjang dan penutur yang cukup ramai.

Perjuangan meletakkan bahasa Melayu pada tempat yang tinggi dan bermartabat perlu dikuatkan dengan iltizam dan pendekatan yang kreatif dan berani oleh kita semua khususnya pejuang-pejuang bahasa. Bahasa Melayu bukan sahaja milik orang Melayu sebalik milik rakyat Malaysia dan penduduk Nusantara.

Bahasa Melayu ialah bahasa ilmu dan hal ini telah terbukti kerana ramai graduan yang lahir berasaskan kepada bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu dan banyak buku yang telah diterbitkan di dalam bahasa Melayu.

Seminar Kebangsaan Mulia Bangsa dan Tinggi Bahasa sememangnya mengambil semangat dua perkara iaitu bangsa dan bahasa. Apabila mulia sesuatu bangsa maka tinggilah martabat bahasanya. Mulia bangsa membawa pelbagai konotasi yang menjurus kepada persoalan budi bahasa dan keimanan. Bangsa mencerminkan bahasanya. Keperibadiannya boleh dibaca melalui bahasa yang dipakai. Sikap hormat dan sayang kepada bahasanya ada kaitannya dengan keperibadiannya. Maka menghormati bahasa khususnya bahasa sendiri merupakan sebahagian daripada bangsa yang mulia.

Penting

Pada hari ini, bahasa Inggeris mendapat tempat yang penting di dalam pelbagai posisi kehidupan kita. Keperluan untuk menguasai bahasa Inggeris sangat kuat bukan bagi membentuk identiti baru tetapi lebih kepada kemahiran untuk menguasai dan menyebarkan ilmu serta menampilkan diri di arena antarabangsa.

Bahasa Melayu mengandungi unsur-unsur seperti sejarah, sosiobudaya dan kebijaksanaan yang membentuk kekuatan tersendiri. Hal ini tidak difahami sesetengah daripada kita. Mereka melihat bahasa sebagai satu unsur yang terpisah-pisah daripada pembentukan identiti sesuatu bangsa itu. Di dalam konteks memperkasakan bahasa Inggeris, kita perlu juga memartabatkan bahasa Melayu dengan rasa tanggungjawab dan ikhlas dan bukan kerana isu-isu sensasi.

Malangnya pada hari ini, ada sesetengah daripada kita tidak lagi memartabatkan bahasa Melayu kerana banyak sebab. Antaranya apabila keperluan untuk berbahasa Inggeris maka bahasa Melayu tidak lagi perlu diutamakan. Seterusnya, tidak ada rasa cinta dan hormat kepada bahasa sendiri. Ada yang lebih dahsyat lagi, ada yang menganggap bahasa Melayu bukan bahasa ilmu. Kalau diteliti kepada sebab-sebab yang saya sebut tadi, krisis yang dilalui oleh bahasa Melayu dan sikap penuturnya khususnya orang Melayu yang sedang mengalami krisis identiti. Mereka tidak mahu melihat adanya hubungan yang erat antara bangsa dan bahasa. Bangsa yang lupa diri adalah bangsa yang lupa kepada bahasanya. Jadi, Melayu yang lupa diri dan keperibadiannya akan lupa kepada kehebatan dan kehalusan bahasanya.

Dalam Bahasa Melayu Bahasa Dunia (2005), James T. Collins menulis bahawa hari ini terdapat lebih kurang 150 juta penutur bahasa Melayu di seluruh dunia. Angka ini cukup besar dan membanggakan orang Melayu. Namun bagi saya, kuantiti tidak menjamin kelestarian bahasa Melayu. Kita perlu penutur bahasa Melayu yang kuat dengan kesedaran tentang hakikat hubungan di antara bangsa dan bahasa. Bangsa Melayu harus berbudi kepada bahasanya iaitu tahu menghormati dan menghargai bahasanya. Jika ramai penutur yang lupa hakikat ini maka kuantiti ini tidak bermakna.

Melayu yang berbudi akan sayang kepada bahasanya dan Melayu yang kurang budinya akan memperlekehkan bahasanya sendiri. Melayu harus terhutang budi kepada bangsa dan bahasanya kerana ia mewarnai dan mengisi identitinya. Namun berapa ramai yang masih menaruh budi kepada bahasanya? Melayu masih berbudi untuk kepentingan sendiri, begitu sempit pengertian budi kepada mereka ini. Kita perlu ingat ada ungkapan penting iaitu ‘budi bahasa’. Kenapa perkataan budi ini dikaitkan dengan bahasa? Bukankah ini menunjukkan betapa pentingnya budi dan bahasa. Melayu yang meminggirkan bahasanya adalah mereka yang kurang berbudi.

Berbahasa lebih daripada satu wajar diamalkan oleh pelbagai etnik yang terdapat di Malaysia. Bahasa Inggeris memang penting dan perlu dikuasai. Namun kita jangan lupa kepada bahasa Melayu yang telah berakar jauh lebih lama sebelum Inggeris menjajah kita. Bahasa Inggeris bukan sahaja bahasa komunikasi tetapi juga bahasa ilmu. Bahasa Melayu juga begitu. Maka menjadi peranan setiap daripada kita untuk berbudi kepadanya. Ini kerana jika kita berbudi maka kita juga akan merasa betapa kayanya bahasa Melayu bukan sahaja keindahan tetapi juga keupayaannya untuk membentuk dunia ilmu, dahulu, hari ini dan masa depan. Maka berbudilah kepada bahasa Melayu khususnya orang Melayu itu sendiri.

PROFESOR DR. SOHAIMI ABDUL AZIZ adalah Pensyarah Pusat pengajian Ilmu Kemanusian Universiti Sains Malaysia (USM).

Sumber : http : //www.utusan.com.my/

ISU BAHASA : Jangan 'pancung' Sastera mata pelajaran wajib


Oleh Nazmi Yaakub
nazmi@bharian.com.my


USUL menjadikan sastera sebagai mata pelajaran wajib bermula peringkat prasekolah sehingga institusi pengajian tinggi tidak wajar ditolak mentah-mentah, sebaliknya wajar dibincang dan dikaji terlebih dulu termasuk melalui Jawatankuasa Perundingan.

Kenyataan Timbalan Menteri Pelajaran, Dr Mohd Puad Zarkashi, dianggap mengejutkan khalayak sastera apabila berkata pembelajaran sastera sebagai subjek elektif di sekolah menengah sekarang sudah mencukupi dan tidak perlu diperluaskan sebagai mata pelajaran wajib dalam sistem persekolahan kebangsaan.

Ini kerana cadangan yang dikemukakan Gabungan Persatuan Penulis Nasional Malaysia (GAPENA) pada Hari Sastera Nasional (HSN) Ke-15 di Ayer Keroh, baru-baru ini, ialah suara pertubuhan bukan kerajaan (NGO), sekali gus mewakili kehendak rakyat.

Ketua Satunya, Prof Datuk Dr Abdul Latiff Abu Bakar, meminta Timbalan Menteri Pelajaran, Dr Mohd Puad Zarkashi tidak menolak cadangan itu sebelum mengadakan diskusi dan perbincangan mengenai kepentingan sastera sebagai subjek wajib dalam sistem pendidikan.

“Jangan buat keputusan awal kerana kita masih dalam proses untuk bertemu dengan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dan Timbalan Perdana Menteri, Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

“Kami berharap kementerian perlu peka dengan permintaan rakyat termasuk sokongan Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP),” katanya kepada Sastera di Kuala Lumpur, baru-baru ini.

NUTP dalam kenyataan dalam Berita Harian pada Khamis lalu, menyambut baik cadangan menjadikan sastera sebagai mata pelajaran wajib khususnya pada peringkat prasekolah atau sekolah rendah.

Presidennya, Hashim Adnan, berkata cadangan itu dapat meningkatkan penguasaan bahasa kebangsaan murid sejak peringkat kanak-kanak, tetapi meminta ia tidak dijadikan subjek baru, sebaliknya sebahagian mata pelajaran Bahasa Malaysia supaya tidak membebankan guru termasuk mengajar satu atau dua waktu daripada tujuh waktu subjek BM kini.

Prof Abdul Latiff berkata, pihaknya sendiri bukan bermaksud supaya kementerian melaksanakannya secara serta-merta seperti dasar Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI), sebaliknya mengadakan perbincangan dengan pelbagai pihak terlebih dulu.

“Kami faham mata pelajaran wajib banyak, tetapi mahu perbincangan dan perundingan terlebih dulu dengan pihak seperti tokoh pendidikan, sasterawan serta persatuan penulis diadakan.

“Ini kerana pengenalan sastera sebagai mata pelajaran wajib adalah usaha baik dan murni dalam membina negara bangsa yang memiliki kekuatan jati diri berilmu,” katanya yang juga Pengarah Institusi Peradaban Melayu, Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI).

Beliau berkata, pelaksanaan itu penting supaya ilmu tidak dilihat daripada aspek potensi material semata-mata, sebaliknya kualiti modal insan yang bermoral dan memiliki unsur perpaduan seperti yang banyak terdapat dalam karya sastera.

Pandangan itu senada dengan Presiden Persatuan Penulis Nasional Malaysia (PENA), Dr Mohamad Saleeh Rahamad yang menegur tindakan ‘memancung’ cadangan itu secara mendadak, sebaliknya perlu mempertimbang dan menyesuaikannya mengikut keadaan.

“Apatah lagi pandangan Kesusasteraan sebagai subjek elektif sudah cukup perlu dilihat dengan teliti kerana pelaksanaannya pada masa kini terlalu banyak lompong.

“Pelaksanaan elektif itu tidak dilakukan dengan penuh rasa tanggungjawab kerana hanya sedikit sekolah yang menawar atau membuka laluan kepada pelajar untuk mengambil subjek terbabit,” katanya yang juga Pensyarah Jabatan Pengajian Media, Universiti Malaya (UM).

Dr Mohamad Saleeh berkata, Kementerian Pelajaran perlu memberikan penegasan supaya sekolah menawarkan subjek itu kepada pelajar kerana kebanyakan pengetua memilih untuk tidak berbuat demikian.

Bagaimanapun, beliau beranggapan adalah lebih baik mata pelajaran Sastera tidak dipisahkan daripada aliran sains kerana ia bukan keperluan ekonomi, sebaliknya tuntutan rohani dan intelektual.

“Dalam suasana masyarakat mementingkan kerjaya, sudah tentu sastera sukar bersaing dengan sains dan teknologi sehingga ibu bapa dan pelajar yang pandai memilih aliran sains.

“Kami cadangkan sastera diajar kepada setiap pelajar tetapi ia menggunakan pengajaran dan pembelajaran yang sederhana serta tidak terlalu teoritikal dan kompleks, sebaliknya berupaya mendekatkan pelajar dengan sastera,” katanya.

Mengenai Komponen Sastera dalam Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu (KOMSAS) pula, beliau berkata komponen itu mempunyai banyak kelemahan termasuk waktu pelajaran yang sangat sedikit dan pengisian tidak dipantau dengan baik sama ada teks mahupun tenaga pengajar berkelayakan.

Sumber : http : //www.bharian.com.my/