Oleh Ruhaiza Rusmin
ruhaizarusmin@mediaprima.com.my
Perubahan memacu kemajuan dan
kecemerlangan. Dalam banyak bidang, kita dapat saksikan kejayaan tidak akan
dapat dicapai sekiranya sesuatu itu bersifat statik, sebaliknya perlu berubah
dan berkembang, sama ada secara perlahan-lahan ataupun drastik.
Bidang pendidikan lebih-lebih
lagi memerlukan kepada perubahan terutama dalam aspek pembelajaran dan
pengajaran (P&P) supaya keberkesanannya lebih menyerlah dalam mendidik,
membentuk dan melahirkan pelajar yang berjaya.
Hal ini adalah sejajar dalam
memenuhi piawaian global yang melihat pendidikan pada skala besar sebagai satu
aspek utama pembangunan sesebuah negara.
Bagaimana dengan pendidikan di
negara kita, terutama dari sudut P&P? Apakah anjakan P&P yang dilakukan
cukup meyakinkan keupayaannya mencapai sasaran melahirkan pelajar bertaraf
global sebagaimana sasaran Pelan Pendidikan Pembangunan Malaysia 2013-2025?
Memperkatakan isu ini, Pengarah
Pusat Pengajaran dan Teknologi Pembelajaran (Pengajaran Universiti Kebangsaan
Malaysia), Profesor Dr Mohamed Amin Embi bersetuju bahawa P&P perlu
diselarikan dengan kehendak semasa bagi mengimbangi perubahan yang berlaku
dalam sistem pendidikan global.
Tegas beliau, tanpa perubahan,
sistem pendidikan negara akan terus ketinggalan, sekali gus memberi kesan
kepada pelajar serta institusi pendidikan dalam jangka panjang.
“Dalam pembangunan sesebuah
negara, pendidikan adalah asas yang perlu diperkasakan dengan elemen tertentu
mengikut kesesuaian bertujuan memenuhi kapasiti semasa.
“Jika sistem digunakan tidak
diubah, berkemungkinan impaknya juga sangat besar kepada pelajar, institusi
pendidikan dan masyarakat,” katanya, sambil menjelaskan bahawa setiap perubahan
tidak boleh dilihat dalam masa singkat, tapi perlu disasarkan dalam tempoh
panjang untuk diberi pelbagai suntikan baru.
Menurutnya, masyarakat yang sudah
selesa dengan P&P sedia ada mudah terkesan dengan perubahan ini, contohnya
P&P yang suatu ketika dulu lebih berbentuk tradisi, kini semakin
dipelbagaikan dengan kaedah baru lebih dinamik seperti dalam talian dan
menggunakan Internet.
“Bagi segelintir masyarakat,
mereka menganggapnya sebagai satu ‘kejutan’, tapi ia sebenarnya sangat
diperlukan dalam P&P moden kerana sistem pendidikan di negara lain juga
sudah menggunakan kaedah sama,” katanya.
Beliau berkata, P&P moden
juga lebih menekankan konsep inovasi sebagai platform menjana maklumat kepada
pelajar supaya mampu berfikir pada aras tinggi.
Pengenalan Pentaksiran Kemahiran
Berfikir Aras Tinggo (KBAT) katanya, adalah antara inisiatif Kementerian
Pendidikan Malaysia (KPM) untuk melahirkan pelajar yang bukan saja mampu
cemerlang dalam akademik, malah dilengkapi kemahiran lain seperti berkomunikasi
dan berfikir di luar kotak.
“P&P yang terkini mampu
membantu pelajar bagi tujuan itu, di samping sokongan daripada P&P
terdahulu. Gabungan kedua-duanya berpotensi membantu melahirkan pelajar seperti
disasarkan KPM.
“Dalam hal ini, bukan pelajar
saja yang perlu menerima (pembaharuan), tapi juga guru yang menjadi pelaksana,”
katanya.
Jelas beliau, masyarakat perlu
memahami kepentingan melakukan anjakan proses P&P dalam sistem pendidikan
masa kini bagi memenuhi kapasiti global.
Menurutnya, budaya sosial di
sekolah adalah kompleks dan proses P&P perlu dipelbagaikan dengan tidak
hanya tertumpu pada satu aspek semata-mata.
Katanya, pemain utama dalam
menjayakan P&P adalah guru dan pelajar, sekali gus memerlukan mereka
memahami sasaran yang ditetapkan.
“Guru adalah golongan paling
penting untuk menjadikan proses P&P berjalan lancar dan mencapai sasaran
objektifnya.
“Penting bagi guru untuk kreatif
serta mempunyai inovasi bagaimana mahu merencanakan proses P&P ini supaya
berjalan lancar,” katanya.
Penulis Peter Hook dan Andy Vass
dalam bukunya ‘Confident Peranan Kepimpinan Guru’ (2000) menterjemahkan bahawa
peranan guru dalam kelas sebagai satu kemahiran untuk berkomunikasi dengan diri
sendiri dan pelajar.
Menurut Dr Mohamed Amin,
berdasarkan terjemahan itu, guru perlu terlebih dulu membentuk kemahiran diri
dengan keupayaan tertentu sebelum menyampaikan maklumat kepada pelajar.
“Menerusi pemantapan kemahiran
ini, kebolehan guru boleh meningkat dalam menyampaikan visi kepada pelajar,
menyakinkan dan mempengaruhi mereka.
“Peranan kepimpinan guru yang
berkesan memerlukan guru yang memiliki pelbagai kemahiran seperti boleh
mengembangkan keupayaan untuk memahami, mempunyai kemahiran menghasilkan
hubungan berkesan, memahami tingkah laku dan keinginan pelajar, memahami bilik darjah
adalah satu sistem dan berkebolehan mencari penyelesaian dan menganalisis
maklumat.
“Semuanya dirangkumi menjadi satu
bagi menghasilkan proses P&P yang berjaya dan berkesan,” katanya.
Beliau berkata, dalam dunia
pendidikan, guru adalah entiti yang penting peranannya yang bukan sekadar
mengetahui sesuatu ilmu, tapi mempraktikkannya dalam P&P di kelas (knowing
in action).
“Ada kajian dilakukan penyelidik
pendidikan, Linda Darling Hammond pada 2000 menunjukkan kualiti P&P guru
boleh melonjakkan lagi kejayaan pelajar.
“Maksudnya, apa yang pelajar
dapat bukan bergantung kepada sekolah yang mereka hadiri, tetapi kepada guru yang ada
dalam sekolah berkenaan.
“Jelas sekali, guru yang efektif
mempunyai pengaruh yang begitu tinggi dalam P&P,” katanya.
Sumber : http : //www.hmetro.com.my/