Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamu'alaikum
warahmatullahi wabarakatuh, Salam sejahtera dan Salam 1Malaysia.
YAB Tan Sri Muhyiddin
bin Haji Mohd. Yassin, Timbalan Perdana Menteri Malaysia,
YB Menteri-Menteri
YBhg. Dato' Sri Dr. Ali
bin Hamsa, Ketua Setiausaha Negara,
YBhg. Datuk Farida
Mohd. Ali, Timbalan Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam (Pembangunan),
YBhg. Datuk Omar Osman,
Presiden Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam atau
CUEPACS
Tuan-tuan dan puan-puan
1. Terlebih dahulu, marilah sama-sama
mengangkat setinggi-tinggi rasa syukur ke hadrat Allah SWT kerana dengan izin
dan limpah kurniaNya jua, kita dapat bertemu dalam Majlis Perdana Perkhidmatan
Awam (MAPPA) kali ketiga belas pada pagi ini.
2. Seterusnya, penghargaan dan ucapan terima
kasih ditujukan kepada Jabatan Perkhidmatan Awam dan Institut Tadbiran Awan
Negara atau INTAN atas penganjuran Majlis Perdana Perkhidmatan Awam atau MAPPA
dalam agenda utama tahunan untuk saya menyampaikan amanat dan hala tuju kepada
semua penjawat awam.
3. Saya juga ingin mengambil kesempatan ini
untuk mengucapkan terima kasih kepada Datuk Omar Osman dan CUEPACS, kerana
menjadi rakan kongsi Kerajaan dalam pembangunan negara dan proses
mensejahterakan perkhidmatan awam.
4. Pertama-tamanya jua, marilah kita yang
beragama Islam menghadiahkan Ummul Kitab dan bagi yang bukan beragama Islam
untuk bertafakur seketika, demi mengenang para pahlawan negara yang telah pergi
mempertahankan kedaulatan, keselamatan dan keutuhan negara tercinta di bumi
Sabah baru-baru ini. Al-Fatihah.
Saudara dan saudari,
5. Kita sentiasa menginsafi bahawa, tidak
mungkin Malaysia berada pada tahap pembangunan dan kemajuan seperti kala dan
ketika ini, tanpa perjuangan mulia para patriot dari pasukan, agensi dan
perkhidmatan keselamatan negara. Kata orang, berkorban apa sahaja, harta
ataupun nyawa. Itulah bakti mulia kerana agama, bangsa dan negara.
6. Makanya, kelapan-lapan wira negara yang
telah gugur di medan juang, adalah sebuah manifestasi terbaik iltizam para
penjawat awam terhadap negara dan amanah yang dipikul. Mereka meneruskan
tradisi mulia generasi demi generasi yang telah menyarung uniform perkhidmatan
Polis DiRaja Malaysia dan Angkatan Tentera Malaysia.
7. Iltizam mereka itulah yang telah
membolehkan kita warga Malaysia menjalankan kegiatan seharian tanpa rasa
bimbang dan takut, membolehkan anak-anak kita selamat di sekolah, membolehkan
kita mencari rezeki dan pada akhir setiap hari pulang ke rumah kepada keluarga
tercinta. Hakikatnya mereka telah membolehkan negara ini terus maju dan makmur.
8. Terbukti, pengorbanan mereka bukan
pengorbanan yang biasa, ia amat besar maknanya. Hari ini anak bongsu
Allahyarham ASP Zulkifli bin Mamat yang masih dalam kandungan tidak berpeluang
mengenal bapanya manakala anak-anak yang lain tidak lagi dapat bermanja dengan
ayah mereka. Begitulah ibu bapa Koperal Mohd Azrul bin Tukiran yang tidak
berpeluang menyaksikan Allahyarham menaiki jinjang pelamin. Termasuklah enam
orang pahlawan negara lain yang telah terkorban. Putus sudah kasih sayang di
antara anak dan bapa, suami dan isteri, ibu dan anak, saudara–mara serta
sahabat taulan. Yang tinggal abadi hanyalah kenang-kenangan.
Saudara dan saudari,
9. Yakinlah... Yakinlah bahawa pengorbanan
mereka tidak sia-sia. Mereka pergi dalam rangka menunaikan amanah dan menjalankan
tanggungjawab. Bagi pihak Kerajaan dan rakyat Malaysia, saya ingin menzahirkan
ucapan terima kasih dan rasa penghargaan yang tidak terhingga kepada setiap
keluarga yang terlibat. Berat mata memandang berat lagi bahu yang memikul.
PENGUMUMAN INSENTIF/FAEDAH
KEPADA ANGKATAN TENTERA MALAYSIA DAN POLIS DIRAJA MALAYSIA
Saudara dan saudari,
10. Seperti kita maklum, sepanjang empat tahun
pentadbiran, pelbagai inisiatif, perubahan dan penambahbaikan telah digembleng
dalam usaha merealisasikan Wawasan 2020. Pastinya Kerajaan akan terus merencana
pelbagai program bagi meningkat produktiviti serta motivasi penjawat awam.
Jelasnya, sebagai sebuah Kerajaan yang cakna, kita komited kepada keperluan
semasa dalam memberi nilai tambah kepada skim-skim perkhidmatan seiring arus
perdana.
11. Maka, dengan mengambil kira Perkhidmatan
Awam Am telah ditambah baik di bawah Sistem Saraan Baru iaitu SSB dan Sistem
Saraan Malaysia yakni SSM, sukacita saya mengumumkan berkuat kuasa mulai 1
Januari 2013, Kerajaan bersetuju bahawa, pangkat-pangkat dalam perkhidmatan ATM
dan PDRM kini disetarakan dengan Perkhidmatan Awam Am selaras perubahan
lapisan-lapisan gred jawatan atau gred gaji. Ia mencakupi perubahan skop fungsi
tugas, struktur pangkat juga kelayakan bagi skim perkhidmatan ATM dan PDRM.
Sebagai contoh:
11.1 Pertama: Koperal dalam ATM dan PDRM yang
dahulunya dalam kelompok gred jawatan atau
gred gaji 17, kini disetarakan dengan gred jawatan atau gred gaji 22
Perkhidmatan Awam Am.
11.2
Kedua: Sarjan dalam ATM dan PDRM
yang dahulunya dalam kelompok gred jawatan atau gred gaji 27, kini disetarakan
dengan gred jawatan atau gred gaji 29 Perkhidmatan Awam Am.
11.3 Ketiga: Kapten ATM dan Penolong Penguasa
Polis yang dahulunya dalam kelompok gred jawatan atau gred gaji 41, kini
disetarakan dengan gred jawatan atau gred gaji 44 Perkhidmatan Awam Am.
11.4 Keempat : Mejar ATM dan Timbalan Penguasa
Polis yang dahulunya dalam kelompok gred jawatan atau gred gaji 41, kini diletakkan
dengan gred jawatan atau gred gaji baru iaitu 46A.
dan;
11.5 Kelima: Kolonel ATM dan Penolong
Pesuruhjaya Polis yang dahulunya dalam kelompok gred jawatan atau gred gaji 48,
kini disetarakan dengan gred jawatan atau gred gaji 52 Perkhidmatan Awam Am.
Saudara dan saudari,
12. Sesungguhnya, kesetaraan ini dibuat bagi
mempastikan kedudukan ketiga-tiga perkhidmatan iaitu ATM, PDRM dan Perkhidmatan
Awam Am sentiasa terpelihara di samping mengekalkan keharmonian antara
perkhidmatan.
Saudara dan saudari,
13. Menelusuri realiti hubungan pentadbiran awam
dan Kerajaan, sebagai sebuah negara, Malaysia tidak pernah statik berdepan
dengan arus global yang berubah-ubah. Sejarah telah membuktikan, kita
senantiasa dinamik dalam menangani cabaran untuk meletakkan negara pada barisan
hadapan keluk perubahan. Terbukti, pencapaian yang dikecapi hari ini menjadi
testimoni terbaik kejayaan kita dalam merencana dan mengemudi hala tuju negara
semenjak merdeka.
14. Bagaikan aur dengan tebing, bak irama dengan
lagu, anggota pentadbiran dan penjawat awam telah bertindak seia dan sekata
membawa perubahan positif dalam tempoh 5 dekad. Secara berterusan, hembusan
angin perubahan ini terasa di setiap ceruk dan pelosok negara melibatkan
segenap lapisan masyarakat.
15. Hari ini negara akan terus belayar
digerakkan angin Dasar Transformasi Negara menuju ke arah status sebuah negara
maju berpendapatan tinggi menjelang tahun 2020. Dasar Transformasi Negara yang
ditunjangi prakarsa Pelan Transformasi Kerajaan, Pelan Transformasi Ekonomi,
Pelan Transformasi Politik dan Pelan Transformasi Sosial ini sedang giat diatur
gerakkan melalui pelbagai program yang disusun rapi.
Saudara dan saudari,
16. Selanjutnya, berpayungkan falsafah pemandu
1Malaysia, Rakyat Didahulukan; Pencapaian Diutamakan, program dan sasaran ETP,
GTP, PTP dan PTS ternyata telah memberikan impak yang sangat positif kepada
rakyat seluruhnya. Kekuatan usaha kolektif kerajaan, pentadbiran awam, pihak
swasta dan rakyat ini telah membolehkan kita secara tali-menali melawan arus
kemerosotan ekonomi global dengan pertumbuhan ekonomi yang rancak berkembang
secara purata pada kadar lebih 5% sejak tahun 2010. Sehubungan itu, InsyaAllah
pada 19 haribulan Mac ini saya akan membentangkan sebuah “report card” atau kad
laporan kepada rakyat Malaysia.
Saudara dan saudari,
17. Sesungguhnya penjawat awam menyumbang secara
besar kepada kejayaan penggubalan sebarang dasar oleh anggota pentadbiran.
Begitu juga dalam mempastikan kejayaan pelaksanaan setiap inisiatif yang
dicetuskan. Untuk pengorbanan serta profesionalisme mereka yang tidak mengenal
penat lelah mahupun kepentingan peribadi ini, saya bagi pihak Jemaah Menteri,
anggota pentadbiran yang lain serta rakyat Malaysia ingin merakamkan ucapan
jutaan terima kasih.
PENCAPAIAN PERKHIDMATAN AWAM
Saudara dan saudari,
18. Di bawah payung falsafah rakyat didahulukan
pencapaian diutamakan juga, Kerajaan telah memperkenalkan beberapa program baru
bagi memaksimakan keberkesanan penyampaian perkhidmatan kepada rakyat.
19. Dua contoh terbaik ialah pertamanya, melalui
Strategi Lautan Biru Kebangsaan iaitu prakarsa Pusat Transformasi Bandar atau
UTC dan Pusat Transformasi Luar Bandar atau RTC yang mengumpulkan pusat
perkhidmatan dan ekonomi secara sehenti yang telah menjadi kenyataan dalam
tempoh begitu singkat dengan perbelanjaan minimum. Khidmat yang memberi
kemudahan kepada rakyat ini dibuka selepas waktu bekerja sehingga malam.
Keduanya, pengenalan 1MOCC atau 1Malaysia One Call Centre bagi memudahkan
hubungan rakyat dengan pihak penjawat awam tanpa mengira jabatan mahupun
kawasan.
20. Pengenalan inisiatif-inisiatif baru ini
menandakan pergerakan dalam pemikiran serta falsafah tentang bentuk
perkhidmatan yang disediakan kepada rakyat. Jadinya, kerangka baru pemikiran
perkhidmatan awam harus menjurus kepada bentuk perkhidmatan yang meningkatkan
kesejahteraan hidup rakyat.
SISTEM NILAI BARU PERKHIDMATAN
AWAM
21. Kerajaan juga tanpa jemu senantiasa menyeru
penjawat awam agar memberikan khidmat terbaik menepati peredaran dan kehendak
masa. Sesungguhnya, penjawat awam diukur keberkesanannya bukan sahaja melalui
kecanggihan peralatan digunakan bahkan merangkumi budaya, nilai, budi bahasa
serta motivasi dalam menjalankan dan menyampaikan tugas.
22. Tentunya, matlamat utama penjawat awam ialah
kesejahteraan rakyat. Semboyan utama Perkhidmatan Awam adalah perkhidmatan
untuk rakyat. Rakyat mestilah terus didekati dan disusuri, difahami dan
difahamkan, didengar keluh kesahnya serta dirasai setiap denyut nadinya supaya
dapatlah bagi kita memberikan perkhidmatan terbaik untuk mereka.
23. Setiap penjawat awam adalah agen
transformasi paling hadapan dalam perantaraan di antara rakyat dan Kerajaan.
Perkhidmatan Awam yang bertunjangkan dan berpaksikan rakyat diikat hubungan
dengan tersemainya kebolehpercayaan dalam memberikan khidmat paling murni tanpa
mengira tempat, masa dan rupa.
CABARAN PERKHIDMATAN AWAM
Saudara dan saudari,
24. Tahun 2020 sudah semakin menghampiri kita.
Sebagai warga global yang berdepan dengan realiti ledakan maklumat serta
kemajuan komunikasi era terkini kita perlukan kebijakan untuk menanganinya.
Sering saya ulang-ulangkan, era di mana kerajaan mengetahui segalanya serta
memiliki monopoli terhadap kebijaksanaan telah berakhir. Perkembangan teknologi
pada hari ini telah merubah segala bentuk kefahaman, amalan, akses serta budaya
yang mendasari hubungan di antara rakyat dan kerajaan.
25. Mendakap realiti semasa, kehendak dan
jangkaan rakyat adalah perkhidmatan yang bersifat 24 jam sehari dan 7 hari
seminggu. Kehadiran fizikal di bangunan-bangunan Kerajaan secara progresif
digantikan dengan akses ke portal dan aduan melalui e-mel manakala pendekatan
berterusan di luar kawasan fizikal pejabat dan di luar waktu urusan maklumat
perkhidmatan berlaku melalui media sosial.
26. Penjawat awam mestilah menguasai teknologi
hari ini untuk mempastikan kekal relevan dengan peredaran masa. Kemahiran
komunikasi baru ini hendaklah menjadi teras setiap penjawat awam terutama yang
tugasnya berhadapan dengan rakyat secara langsung.
27. Hakikatnya, kita kini hidup dalam dunia
bermaklumat yang aksesnya tiada sempadan. Reka bentuk kerangka kehidupan pada
hari ini diacukan dan dipacukan oleh kepantasan, ketepatan, ketelusan dan
keluasan maklumat yang kita terima. Untuk itu, penjawat awam seharusnya
bersifat proaktif melakukan penyebaran maklumat bersandarkan ketepatan tanpa
melanggar peraturan atau rule of law agar perjalanan sistem pentadbiran tidak
dikompromikan keabsahannya.
Saudara dan saudari,
28. Secara sedar ataupun tidak, setiap tindakan
dan keputusan penjawat awam hari ini diperhatikan, diperhalusi, diperiksa dan
dianalisa serta dikritik bukan sahaja secara dalaman malah di luar negara
melalui kanta alam maya. Oleh itu dalam era maklumat terbuka ini tidak ada
individu, jabatan, kementerian mahupun institusi yang terlepas daripada
pemerhatian mereka.
29. Namun integriti kita sebagai penjawat awam
mestilah dipelihara bagi mempastikan ketirisan wang atau ketirisan maklumat
yang menjejaskan keutuhan perkhidmatan awam tidak berlaku. Janganlah sampai
diibaratkan pepatah lama, membaling batu sembunyi tangan atau menjadi gunting
dalam lipatan terhadap negara. Saya ingin mengingatkan, jauhilah tiga penyakit
yang boleh menjejaskan wibawa dan keberkesanan sektor awam. Penyakit-penyakit
tersebut adalah rasuah, salah guna kuasa dan membocorkan maklumat.
30. Setiap tahun Kerajaan memperuntukkan
sejumlah bajet yang besar untuk belanja pembangunan. Jika dibelanjakan dengan
betul dan menepati jadual yang telah direncanakan, maka ia akan mendatangkan
manfaat yang maksimum kepada rakyat dalam mencerminkan Kerajaan telah
menunaikan tanggungjawabnya.
31. Namun, apabila membuat tinjauan-tinjauan
mesra, turun padang mendekati rakyat, sering kali sampai kepada saya rungutan
orang ramai bahawa permohonan-permohonan mereka kepada agensi-agensi berkaitan
telah ditolak atas alasan bajet tidak mencukupi. Walaupun memang benar ada
kekangan kemampuan kewangan Kerajaan, apa yang menghairankan terdapat
peruntukan-peruntukan yang telah diluluskan dipulangkan semula kerana tidak
diuruskan mengikut jadual.
32. Oleh yang demikian, setiap penjawat awam
hari ini berdepan dengan cabaran untuk mencari titik keseimbangan antara
membangunkan kapasiti, ilmu pengetahuan, kemahiran dan kompetensi yang baru
dengan konsep yang lama.
33. Keberkesanan perkhidmatan awam bukan sahaja
terletak kepada keberkesanan pelaksanaan sesuatu dasar semata-mata tetapi juga
bergantung pada kejayaan berkomunikasi yang menentukan sejauh mana penerimaan
masyarakat kepada sesuatu dasar itu dan kejayaan menangani kesan-kesan dari
dasar tersebut.
34. Sungguhpun, kejayaan pelaksanaan sesuatu
dasar akan meningkatkan wibawa penjawat awam, akan tetapi yang lebih mustahak,
tahap kefahaman dan penerimaan masyarakatlah yang akan memperkukuhkan lagi
keberkesanan juga keabsahan sesuatu dasar yang digubal.
35. Dalam era terbuka hari ini, dengan maklumat
yang bersifat “real time”, kepimpinan sektor awam tidak boleh lagi mengelak
daripada berhadapan dengan media atau orang ramai. Seorang pemimpin sektor awam
yang baik adalah seorang mampu untuk berkomunikasi dengan berkesan, dan mampu
menimbulkan keyakinan umum terhadap dasar-dasar, prakarsa dan tindakan
Kerajaan.
36. Pemimpin Perkhidmatan Awam juga mestilah
bijak membuat keputusan untuk memimpin bila perlu, untuk memperkasakan rakyat
bila perlu dan menggalakkan kepimpinan mereka yang berkepentingan bila perlu
demi membuahkan hasil terbaik. Maka, Pemimpin Perkhidmatan awam mestilah
seseorang yang mampu belajar dari yang lain, dapat membina jambatan kepercayaan
dengan yang lain sekaligus mengupayakan yang lain.
37. Lantaran itu kepimpinan sektor awam mestilah
mempelajari dan menguasai bagaimana untuk mencedok kebijaksanaan kolektif
rakyat demi menambahkan korpus ilmu pengetahuan dan pemahaman tentang
kemunculan reka bentuk atau tingkah laku masyarakat mutakhir.
PENYUSUNAN SEMULA PRIORITI
BANDAR DAN LUAR BANDAR
Saudara dan saudari,
38. Apabila kita mula-mula mencapai kemerdekaan
hampir 70% peratus penduduk Malaysia tinggal di luar bandar dan lebih 60%
warganegara berada di bawah garis kemiskinan. Hasil usaha berterusan Kerajaan,
kemiskinan tegar telah berjaya diletakkan dalam lipatan sejarah manakala
kemiskinan relatif sentiasa ditangani secara sistematik. Perancangan rapi
disertai dengan pelaksanaan yang bijaksana membolehkan pembangunan dinikmati
segenap lapisan rakyat di bandar mahupun di desa.
39. Kejayaan pembangunan infrastruktur dan
kemudahan asas seperti pembinaan sekolah, hospital, jalan raya dan lebuh raya
serta pembukaan tanah rancangan FELDA dan FELCRA telah meningkatkan taraf dan
kualiti kehidupan yang dinikmati majoriti rakyat Malaysia di samping
mempercepatkan proses urbanisasi. Sebilangan besar agensi-agensi Kerajaan pasca
merdeka telah ditubuhkan untuk menyampaikan perkhidmatan kepada kawasan luar
bandar dan pendalaman di mana majoriti penduduk Malaysia tinggal.
40. Hari ini hampir 70% warga Malaysia merupakan
penduduk bandar. Realiti baru hasil kejayaan kita ini memerlukan penyusunan
semula keutamaan kita dalam menangani isu mengkhidmati bandar dan luar bandar.
Penyusunan semula keutamaan ini juga memerlukan perubahan yang selari dari segi
set minda dan pemikiran penjawat awam. Ini juga menuntut perubahan struktur
dalam organisasi.
41. Jika di kawasan luar bandar, mekanisma
penyampaian pembangunan Kerajaan sudah begitu sistematik dan lengkap, begitu
juga struktur sokongan sosial yang teratur, maka kita turut ingin mewujudkan
mekanisma yang sama serta struktur sokongan masyarakat yang sedemikian di
bandar. Ini akan mewujudkan penyertaan lebih menyeluruh di kalangan rakyat
seterusnya melambangkan perubahan demografik.
42. Selanjutnya, dalam menjaga kebajikan
penjawat awam yang bertugas di kawasan bandar, saya telah mengarahkan pihak
PR1MA supaya menyediakan skim rumah mampu milik
yang akan dibina di atas tanah-tanah Kerajaan. Secara amnya, ia
ditawarkan pada harga minimum 20% lebih rendah daripada harga pasaran.
Diharapkan ini dapat meringankan beban penjawat awam.
Saudara dan saudari,
43. Pepatah berbunyi, lidah itu tidak bertulang.
Baru-baru ini, ada janji dibuat oleh pihak tertentu dalam manifesto mereka kononnya hendak melihat dan menyusun semula
perkhidmatan awam. Hatta, ada ura-ura mahu mengecilkan saiz perkhidmatan awam.
Kata lainnya, mereka mahu memberhentikan sebahagian besar penjawat awam.
Siapakah yang mereka mahu berhentikan? Mahu berhentikan para guru? Anggota
polis? Anggota tentera? Pensyarah? Para doktor? Jururawat? Kumpulan pelaksana?
Siapa?
44. Pokoknya, biarlah saya tegaskan di sini,
dalam usaha untuk menambahbaik perkhidmatan awam ini, mereka baru setakat nak
berjanji sedangkan hakikatnya Kerajaan ini telah pun dan sedang berbuat yang
terbaik untuk perkhidmatan awam supaya perkhidmatan awam terus bersifat inovatif,
kreatif, produktif lagi berprestasi tinggi.
MENGHARGAI PENJAWAT AWAM
Saudara dan saudari,
45. Kerajaan senantiasa peka terhadap beban dan
tanggungan penjawat awam apabila berdepan dengan cabaran hidup semasa. Dalam
tempoh antara 2007 hinggalah 2012 gaji asas penjawat awam gred 1 hingga 40
telah dinaikkan kepada 48%; sementara kumpulan 41 hingga 54 telah merasai
peningkatan sebanyak 28% dan di peringkat JUSA 14.5%. Sekali lagi saya nak
nyatakan, ini bukan sekadar janji atau seumpama menanam tebu di bibir. Ini
bukan sekadar memintal impian-impian kosong. Tetapi inilah janji-janji kita
yang telah dikotakan.
46. Seperkara penting lagi, Kerajaan senantiasa
menekankan pembangunan sumber manusia terutamanya di kalangan penjawat awam.
Justeru, pembangunan kepimpinan di setiap lapisan bagi setiap skim perkhidmatan
sektor awam mestilah selari dengan perubahan yang menekankan kualiti, kemahiran
serta kompetensi. Bagi negara kita yang sedang rancak menjalani proses
transformasi, pemimpin perkhidmatan awam juga mestilah bergerak senada dengan
peralihan dalam pembangunan kepimpinan yang semakin mencabar.
47. Selain itu juga, perubahan struktur dan
institusi mestilah dilakukan dalam sektor awam supaya selari perkembangannya
dengan sektor lain. Program penambahbaikan kepimpinan di kalangan pemimpin
sektor awam sewajarnya bukan sahaja bersifat sekadar memenuhkan kuota kursus
tetapi perlu dijadikan mekanisme penilaian yang berterusan dan menyeluruh guna
mendedah dan mempersiap pimpinan masa hadapan sektor awam.
48. Dalam hal ini, saya percaya kepada peranan
yang mampu dimainkan oleh institusi latihan lanjutan seperti Razak School of
Government. Jika INTAN bertanggungjawab menyediakan latihan permulaan kepada
para penjawat awam, RSOG pula bertindak sebagai sekolah lanjutan atau dalam
istilah dunia ketenteraan sebagai “Command and Staff College” yang akan melatih
barisan tertinggi kepimpinan sektor awam pada masa-masa mendatang.
Saudara dan saudari,
49. Institusi Perkhidmatan Awam yang utuh dan
padu seharusnya mempunyai modal insan kompeten seiring dengan peta panduan
dalam merealisasikan wawasan negara. Selaras waktu, landskap Perkhidmatan Awam
bakal berubah di mana Kerajaan bersetuju secara prinsipnya supaya kelayakan
masuk minimum ke Perkhidmatan Awam ditambah baik dan ditetapkan pada kelayakan
Penilaian Menengah Rendah atau PMR.
50. Saya dimaklumkan bahawa JPA telah mula
mengadakan perbincangan dengan Ketua Perkhidmatan atau Ketua Jabatan yang
terlibat bagi penambahbaikan 22 skim perkhidmatan yang berkaitan daripada segi
perluasan skop, fungsi dan tugas yang sewajarnya. Skim-skim perkhidmatan yang
terlibat adalah kelompok gred jawatan dan gred gaji 1 hingga 10 yang akan
dinaikkan taraf ke gred jawatan atau gred gaji yang setaraf dengan kelayakan
masuk PMR.
51. Contoh skim perkhidmatan yang terlibat
antaranya Pembantu Am Pejabat, Pemandu Kenderaan dan Tukang K3. Proses
perbincangan dalam memuktamadkan penambahbaikan skim-skim perkhidmatan tersebut
dijangka akan selesai sebelum akhir tahun ini. Dengan penambahbaikan skim-skim
perkhidmatan berkenaan, maka daripada segi jangka panjang seramai 166,541
penyandang akan menerima manfaat dari segi laluan kerjaya yang lebih baik dan
peningkatan sewajarnya dalam gred gaji mereka.
52. Dalam usaha berterusan bagi menyediakan
kerangka kukuh yang relevan dan menyeluruh, serta seiring dengan Program
Transformasi Perkhidmatan Awam, Kerajaan turut bersetuju untuk mengkaji semula
skim-skim perkhidmatan dalam sektor awam. Sebagai permulaan, 81 skim
perkhidmatan yang telah ditambah baik tetapi tidak dapat dilaksanakan sebelum
ini akan dirundingkan semula dengan Ketua Perkhidmatan atau Ketua Jabatan yang
terlibat. JPA telah pun mengadakan perbincangan dengan Ketua Perkhidmatan atau
Ketua Jabatan yang melibatkan antaranya skim perkhidmatan Bakat, skim
perkhidmatan Juruteknik, skim perkhidmatan Pegawai atau Penolong Pegawai dan
Pembantu Galian, serta skim perkhidmatan Tukang K1 serta K2.
53. Seterusnya, Kerajaan juga bersetuju untuk
menambah baik pelaksanaan urusan kenaikan pangkat Kumpulan Pelaksana dengan
memendekkan tempoh kenaikan pangkat berdasarkan tempoh khidmat daripada 15
tahun kepada 13 tahun. Pelaksanaan penambahbaikan ini adalah berasaskan
kecemerlangan yang akan memberi manfaat kepada lebih 17,000 penjawat yang
layak. Kriteria penilaian kecemerlangan penjawat awam yang menjadi asas untuk
pertimbangan kenaikan pangkat berdasarkan tempoh khidmat ini, akan
dimuktamadkan bersama dengan semua pihak berkepentingan.
54. Di samping itu, Kerajaan juga secara prinsip
bersetuju bagi meluaskan kaedah pelaksanaan kenaikan pangkat iaitu, Kenaikan
Pangkat Laluan Pantas, Kenaikan Pangkat Laluan Pakar Bidang dan Kenaikan
Pangkat Laluan Kemahiran Tinggi dalam menambah baik laluan kemajuan kerjaya
penjawat awam dalam jangka panjang. Kaedah pelaksanaannya termasuk pembangunan
kriteria dan struktur panel khas untuk ketiga-tiga laluan baru tersebut akan
diperincikan sebelum dilaksanakan.
55. Dengan mengambil kira terdapat seramai
182,434 penjawat awam yang berada di gaji maksimum pada tahun 2013 dan tidak
dapat menikmati kenaikan gaji tahunan, maka Kerajaan bersetuju berkuat kuasa 1
Januari 2013 semua struktur gaji maksimum dalam Jadual Gaji Minimum-Maksimum
diperuntukkan tambahan Kenaikan Gaji Tahunan sebanyak 3 KGT.
56. Ini bagi membolehkan semua pegawai yang
berada di gaji maksimum mendapat faedah Pergerakan Gaji Tahunan mulai tahun
2013, tertakluk kepada peraturan yang berkuat kuasa. Pendekatan ini sebagai
menghargai penjawat-penjawat awam yang masih produktif dan berprestasi. Semoga
inisiatif ini dimanfaatkan oleh penjawat-penjawat awam bagi meningkatkan
motivasi mereka untuk terus memberi sumbangan kepada negara.
Saudara dan saudari,
57. Memahami permasalahan struktur dan anomali
gaji yang dihadapi dalam SSM, antaranya kadar KGT Gred 1 hingga Gred 11 yang
sama, dan gaji gred naik pangkat tidak dapat tampung kenaikan pangkat, secara
prinsipnya Kerajaan bersetuju penambahbaikan dilaksanakan sebelum akhir tahun
2013 berpandukan kepada prinsip-prinsip saraan sejagat iaitu kadar upah untuk
kerja, relativiti dan pariti perkhidmatan serta “pay for performance”.
58. Mengambil kira pula usaha-usaha
penambahbaikan tersebut hanya akan dapat diselesaikan sebelum akhir tahun ini,
maka Kerajaan bersetuju untuk memberi kepada semua penjawat awam faedah
pemindahan gaji sebanyak 1 KGT yang diawalkan pada 1 Julai 2013. Maknanya
setiap penjawat awam akan mendapat antara RM80 hingga RM320. Langkah ini akan
melibatkan perbelanjaan sebanyak RM 1.5 billion. Ini sejajar dengan falsafah
dipegang oleh Kerajaan yang senantiasa menghargai jasa dan sumbangan penjawat
awam dalam memberikan perkhidmatan kepada negara.
59. Sebagai satu dasar, sekiranya tiada
pelarasan gaji atau semakan dibuat, Kerajaan dalam memastikan penjawat awam
sentiasa berprestasi tinggi dan berproduktiviti, bersetuju Pergerakan Gaji Khas
sebanyak 3% diberi kepada pegawai yang mencapai dan berada di gaji maksimum,
tertakluk memenuhi syarat pergerakan gaji tahunan termasuk syarat prestasi yang
ditetapkan.
60. Kepada para pegawai kontrak yang berjumlah
hampir 50 ribu orang, saya mendengar keluh kesah tuan-tuan dan puan-puan
sekalian. Kerajaan ini adalah Kerajaan yang prihatin terhadap tuan-tuan dan
puan-puan. Untuk itu, sukacita saya mengumumkan bahawa Kerajaan bersetuju, bagi
pegawai yang tamat kontraknya pada 31 Disember 2013, kontrak mereka akan
disambung selama setahun lagi, sementara kajian secara menyeluruh dilaksanakan.
61. Semua inisiatif-inisiatif yang saya umumkan
tadi adalah merupakan sebahagian daripada sistem saraan baru yang sedang
dilaksanakan. Sebuah suruhanjaya juga telah ditubuhkan untuk mengkaji
Perkhidmatan Awam Malaysia secara menyeluruh ke arah melahirkan perkhidmatan
awam yang berwibawa dan dihormati. Berdasarkan kepada perubahan-perubahan yang
sedang dilaksanakan, dan input daripada Suruhanjaya Perkhidmatan Awam, sukacita
saya umumkan sistem saraan yang baru ini dinamakan Sistem Saraan Transformatif
atau SST
PENUTUP
Saudara dan saudari,
62. Tidak lama lagi sebagai rakyat Malaysia yang
telah mendaftar, kita akan diminta menunaikan amanah sebagai warganegara bagi
memilih Kerajaan yang diingini. Para penjawat awam sebagai warganegara Malaysia
juga bebas memilih namun saya ingin menyeru kepada para penjawat awam khasnya dan
rakyat Malaysia amnya agar menggunakan kuasa ini dengan sebijak mungkin.
63. Amat sukar untuk menilai keikhlasan, namun
kita berupaya untuk mengukur kejujuran dengan melihat prestasi rekod mereka
yang berjanji. Kalau sejarah menunjukkan janji yang lama pun tidak mampu
ditepati atau ditunaikan, maka berhati-hatilah dengan janji baru. Kita perlu
lebih berjaga-jaga apabila pihak-pihak ini sering menjanjikan bulan, bintang
dan cakerawala. Begitulah kalau mana-mana pihak mencanangkan itu dan ini secara
percuma maka kita perlu bertanya kepada mereka dari manakah pembiayaan tersebut
datang. Jawapan mereka kononnya kekanglah ketirisan. Di sini saya ingin
jelaskan, mana mungkin, kerana premis kepada anggaran ketirisan yang cuba
mereka tunjukkan, dibuat secara berwenang dan semberono, tanpa berasaskan
kewajaran fakta.
64. Soalnya, sebagai pihak yang mahu memperoleh
kepercayaan bagi membentuk Kerajaan mereka perlu berterus terang dengan rakyat,
bahawa, tidakkah pembiayaan semua program mereka memerlukan kepada cukai
dinaikkan?
65. Lantas, kalau dilihat rekod mereka yang
lepas dari segi menepati janji ia amatlah buruk. Bagi mereka manifesto bukannya
janji. Dari yang demikian, kalau manifesto bagi mereka bukannya boleh dianggap
janji, maka buat apa kita percaya dengan kandungan manifesto mereka itu.
Saudara dan saudari,
66. Sebaliknya, jika mahu, Kerajaan Barisan
Nasional boleh saja mengambil sikap populis dengan menjanjikan pelbagai perkara
seperti kenaikan gaji dan elaun yang tinggi tanpa mengira kemampuan kewangan
Kerajaan. Ya, tentunya Kerajaan ini akan menjadi lebih popular. Ya, semua pihak
akan merasa seronok, semua orang akan berasa teruja, tetapi itu hanyalah buat
seketika. Sebenarnya, kita perlu berfikir dengan waras apa akan terjadi
kemudian hari nanti akibat daripada tindakan populis itu. Oleh yang demikian,
pucuk pangkalnya, kita akan istiqamah menjadi sebuah Kerajaan yang adil dan
penuh bertanggungjawab, tanpa memperjudikan apa-apa keputusan yang boleh
merosakkan kedudukan dan kewangan negara.
Saudara dan saudari,
67. Marilah kita bersama-sama untuk menjayakan
Malaysia, marilah kita bersama-sama membina sebuah negara yang boleh
dibanggakan. Malaysia untuk semua. Yang tua dan yang muda, yang berpendapatan
rendah, yang sederhana dan tinggi. Ringkasnya, dari semua segmen serta strata
masyarakat Malaysia yang ada.
68. Kalau kita bersatu hati, bahu membahu,
ganding berganding, Insya-Allah, dengan izin Tuhan, kita akan mampu membina
kehidupan masa depan jauh lebih baik dari hari ini untuk anak-anak cucu.
Janganlah kita pandang rendah kejayaan yang ada. Kita hari ini, ialah sebuah
negara membangun berpendapatan sederhana tinggi di atas landasan yang kemas
untuk menuju status sebuah negara maju berpendapatan tinggi menjelang 2020.
69. Tanyalah juga saudara dan saudari, apakah
masa depan Malaysia menjanjikan prospek yang lebih cerah. Jika jawapannya ya,
ayuhlah bersama-sama kerajaan hari ini untuk meneruskan dan menambahbaik
kejayaan yang sedia ada. Bingkaslah membentuk barisan dan saf yang lurus.
Beringatlah, bahawa masa depan kita, anak-anak cucu kita dan keluarga kita terlalu
penting untuk dipertaruhkan sebagai bahan eksperimen.
Saudara dan saudari,
70. Akhir kata saya ingin merakamkan ucapan
terima kasih dan tahniah di atas segala usaha gigih semua penjawat awam bagi
mempastikan kejayaan Dasar Transformasi Nasional. Tanpa Tuan-Tuan dan
Puan-Puan, tidak mungkin kita akan berjaya meneruskan agenda nasional yang
mulia ini.
71. Ketahuilah, bukan semua Kerajaan sama. Ada
Kerajaan yang bertanggungjawab ada yang tidak, ada Kerajaan yang berkesan dan
cekap dan ada juga Kerajaan yang tidak, ada Kerajaan yang memanfaatkan rakyat
dan ada Kerajaan yang mendatangkan kesengsaraan kepada rakyat. Renung-renung
dan fikir-fikirkanlah. Buatlah keputusan yang sebetulnya. Mudah-mudahan kita
diberi petunjuk-Nya.
Sumber : http://www.pmo.gov.my/