Jumaat, 13 Mei 2011

ISU SOSIAL : Integriti elemen penting bentuk sahsiah masyarakat

Oleh Sharifah Haryati
bhnews@bharian.com.my

Kesedaran laksana amanah, berakhlak mulia dalam setiap aspek angkat kemuliaan ummah

KALIMAH integriti biasa pada pendengaran dan kian difahami masyarakat kerana semakin luas penggunaannya dalam penulisan serta perbahasan umum. Khasnya, selepas penekanan diberi dalam perkhidmatan dekad ini.

Penekanan khusus dapat dilihat melalui beberapa usaha pengukuhan dan pembaharuan perkhidmatan iaitu dengan penubuhan institusi serta pelan tindakan khas iaitu Institut Integriti Malaysia (IIM) dan Pelan Integriti Nasional (PIN) selain tumpuan terhadap rancangan pembangunan.

Namun, sebagai pegangan nilai ia sebenarnya sudah dijadikan dasar dalam pelbagai bentuk dan penggunaan istilah sejak kemerdekaan lagi. Integriti adalah istilah menggambarkan pegangan nilai dan kayu pengukur kepada nilai diri yang kompeten, profesional, jujur dan amanah sama ada sebagai anggota masyarakat mahupun penjawat awam.

Ia adalah elemen penting dalam pembentukan sahsiah, etika, imej dan jati diri jika dibudayakan dalam masyarakat tanpa mengira kaum, agama, bangsa dan negara. Justeru, isu membabitkan integriti semakin mendapat tempat dalam kalangan masyarakat dan pemimpin pelbagai lapisan.

Isu seperti kelewatan dan ketidakcekapan, kecuaian, sikap sambil lewa dalam perkhidmatan, ketirisan, penyalahgunaan kuasa, penipuan dan rasuah banyak diperkatakan.

Kehangatan perbahasan dan tindakan berkaitan integriti disebabkan beberapa faktor antaranya tahap kesedaran masyarakat yang semakin tinggi dalam membuat penilaian dan pemilihan terbaik bagi setiap urusan mereka.

Oleh itu, yang penting sebenarnya adalah faktor kebangkitan kita untuk melunaskan amanah Allah, kebimbangan untuk menjawab apabila gagal melunaskan dan faktor kesedaran mengenai peranan kita untuk menjadi cerminan sesama Islam dan teladan kepada bukan Islam.

Kegemilangan tamadun Islam bersandar kepada kekuatan sahsiah. Ia adalah bukti pegangan akhlak dan integriti yang utuh. Pembentukan sahsiah diri yang baik dan hebat bukan satu pilihan sebaliknya kewajipan dan teras dalam Islam iaitu melalui kehidupan berakhlak.

Bahkan Islam didefinisikan sebagai akhlak yang baik seperti sabda Rasulullah SAW bermaksud: “Sesungguhnya agama itu (al-din) adalah akhlak yang baik.”

Imam al-Ghazali berkata, akhlak ialah nilai yang tertanam dalam jiwa seseorang sehingga melahirkan tindakan baik secara spontan. Pandangan Ibn Manzur dan Abu Ali Miskawayh, ia adalah refleksi kepada nilai yang terbit dalam diri dan naluri manusia serta faktor penentu kecemerlangan.

Persoalannya ialah bagaimana memupuk integriti sebagai sebahagian sahsiah diri, khasnya dalam suasana kehidupan hari ini yang mencabar dan manusia seolah-olah dicabar pelbagai peluang serta keperluan?

Dalam apa juga halnya, kaedah Baginda Rasulullah SAW memahatkan penghayatan ihsan dan perlakuan berakhlak melalui qudwah hasanah adalah formula terbaik.

Firman Allah bermaksud: “Dan tiadalah Kami mengutuskan engkau (wahai Muhammad) melainkan untuk memberi rahmat bagi sekalian alam.” (Surah al-Anbiya, ayat 107)

Rahmat pengutusan Rasulullah SAW adalah nikmat terbaik kepada manusia dan segala makhluk meliputi segala aspek dan tempoh jangka masa kehidupan. Salah satu aspek rahmatnya adalah mengubah gaya hidup negatif kepada yang positif, jahat kepada baik dan berusaha ke arah pencapaian terbaik dalam melahirkan khaira ummah melalui sahsiah diri yang Baginda pamerkan.

Pencapaian terbaik itu juga mestilah dengan cara yang tidak membawa kemudaratan atau keburukan kepada orang lain.

Imam al-Ghazali melontarkan idea sahsiah diri melalui integriti dengan berkesan sekali apabila mengingatkan tiga asas dalam melakukan sesuatu tugasan iaitu sebelum melakukan sesuatu pekerjaan bersihkanlah hati.

Ketika melakukannya pula khusyukkanlah hati dan sesudah melakukannya tundukkanlah hati. Ke-tiga-tiga proses berterusan ini se-benarnya proses menjadikan integriti sebagai sahsiah diri.

Dengan erti kata lain, nilai integriti yang ditekankan adalah ikhlas, berasaskan matlamat yang jelas, komited, dedikasi, fokus dan tidak sombong atau mengungkit-ungkit.

Adapun formula penghayatan ihsan pula ialah apabila individu sentiasa mengingati Penciptanya dan merasakan setiap perbuatan dan gerak hatinya dinilai Allah dengan nilaian serta balasan yang berganda.

Firman Allah bermaksud: “Sesiapa melakukan amal yang baik, maka baginya (pahala) sepuluh kali lipat amalnya; dan barang siapa yang melakukan perbuatan jahat maka dia tidak diberi pembalasan melainkan seimbang dengan kejahatannya, sedang mereka sedikitpun tidak dianiaya (dirugikan).” (Surah al-An’am, ayat 160)

Penilaian pada setiap amalan ini ditegaskan dalam ayat lain yang bermaksud: “Dan tidaklah engkau (wahai Muhammad) dalam menjalankan sesuatu urusan, dan tidaklah engkau dalam membaca sesuatu surah atau sesuatu ayat dari Al-Quran, dan tidaklah kamu (wahai umat manusia) dalam mengerjakan sesuatu amal usaha, melainkan adalah kami menjadi saksi terhadap kamu, ketika kamu mengerjakannya. Dan tidak akan hilang lenyap dari pengetahuan Tuhanmu sesuatu dari sehalus-halus atau seringan-ringan yang ada di muka bumi atau di langit, dan tidak ada yang lebih besar, melainkan semuanya tertulis dalam kitab yang terang nyata.” (Surah Yunus, ayat 61)

Rahmat daripada formula Rasulullah SAW melahirkan umatnya yang bukan sekadar ramai jumlahnya tetapi hebat sahsiah melalui penghayatan hidup berakhlak atau berintegriti .

Penulis ialah Pensyarah Jabatan Siasah Syar’iyyah Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya

Sumber : http : //www.bharian.com.my/

ISU KESIHATAN : Cara pemakanan sempurna bermula di rumah

Oleh Nazri Hussein

Halal, berkhasiat serta tak membazir ciri-ciri utama lahir masyarakat berkualiti

ISLAM bukan sekadar menuntut umatnya menitikberatkan persoalan kerohanian tetapi juga mendidik manusia bagaimana menjaga pemakanan yang betul untuk kesihatan tubuh badan. Anggota fizikal yang sihat, cergas serta bertenaga akan membina jiwa bersemangat, beriltizam, istiqamah dalam semua urusan serta memiliki kekuatan rohani melaksanakan ibadah kepada Allah.

Adab dan akhlak dalam soal pemakanan seperti mengawal nafsu makan, mengelak daripada makan terlalu kenyang, memilih makanan halal dan berkhasiat serta tidak membazir adalah ciri-ciri yang sangat diutamakan demi melahirkan masyarakat berkualiti yang terhindar daripada gejala penyakit.

Allah berfirman yang bermaksud: “Makanlah makanan yang halal dan baik daripada rezeki yang telah Allah kurniakan kepada kamu. Dan patuhlah kepada Allah yang kepada-Nya kamu telah beriman.” (Surah al-Maidah, ayat 88)

Isu obesiti atau kegemukan tidak terkawal dalam kalangan kanak-kanak sekolah mendapat perhatian umum akhir-akhir ini sewajarnya dapat diatasi jika pendidikan mengenai etika pemakanan dianjurkan Islam dilaksanakan dengan sempurna dan bersungguh-sungguh.

Dalam soal ini, ibu bapa sebagai kaunselor pertama wajar memainkan peranan penting dengan mendidik anak cara pemakanan yang betul bermula dari rumah. Ibu bapa wajar memastikan sumber rezeki yang akan dikongsikan bersama anak datang daripada sumber halal.

Rezeki dalam bentuk makanan, minuman atau wang ringgit yang jelas haram, syubhat, akan membentuk generasi lemah fizikal, mudah dijangkiti penyakit sama ada rohani atau jasmani selain sukar menguasai ilmu.

Malah, darah daging yang tumbuh hasil daripada rezeki haram akan dilaknat Allah serta disediakan pembalasan dalam bentuk seksaan neraka.

Rasulullah SAW mengingatkan perkara ini kepada umat Islam dalam hadis yang bermaksud: “Setiap daging yang tumbuh dari sumber yang haram, maka api neraka saja yang layak untuknya.” (Hadis riwayat Muslim)

Islam tidak boleh memandang mudah atau mengambil sikap acuh tidak acuh dalam soal makanan kerana apa saja yang masuk ke dalam halkum akan dinilai oleh Allah. Ia bukan sekadar untuk mengenyangkan perut semata-mata tetapi makanan turut mempengaruhi akidah.

Rezeki dalam bentuk makanan atau minuman yang berkat tentulah menjernihkan minda serta memudahkan kita menghafaz ayat al-Quran sebagai amalan seharian.

Rasulullah SAW sentiasa berhati-hati menjaga pemakanan. Baginda sama sekali tidak akan memakan sesuatu makanan yang dihidangkan jika tidak mengetahui sumbernya yang sebenar. Malah, bentuk badan Rasulullah SAW yang sederhana iaitu tidak terlalu kurus dan tidak terlalu gemuk menunjukkan keprihatinan Baginda dalam aspek pemakanan seimbang.

Sabda Baginda yang bermaksud: “Tiada satu tempat yang dipenuhkan oleh anak Adam yang lebih mencelakakan dirinya selain daripada perutnya. Memadailah untuk anak Adam itu beberapa suap makan untuk menguatkan tulang belakangnya (bagi menahan kelaparan dan untuk berdiri ketika beribadah). Jika itu tidak dapat dipertahankan, maka hendaklah bahagikan perut kepada tiga bahagian; satu untuk makanan, satu untuk minuman dan satu lagi kosongkan untuk bernafas.”

Sebagai umat akhir zaman yang sentiasa terdedah dengan pelbagai penyakit kronik, sewajarnya saranan Rasulullah SAW dicontohi dan diikuti kerana kesejahteraan hidup bermula daripada tubuh badan yang cergas dan sihat serta akal yang cerdas.

Allah amat melaknat orang yang gemuk kerana terlalu banyak makan dan minum. Kegemukan menjadikan seseorang itu lemah, malas melakukan sesuatu usaha dan membantutkan produktiviti.

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Bala yang pertama sekali berlaku kepada umat ini sesudah pemergian Nabi ialah kekenyangan perut. Sebab apabila sesuatu kaum itu kenyang perutnya maka akan gemuklah badannya, lalu akan lemahlah hatinya dan akan bermaharajalelalah syahwatnya.” (Hadis riwayat Bukhari)

Antara adab dan amalan Nabi ketika makan adalah makan mengguna jari tangan, tidak bernafas ketika minum, makan hanya ketika lapar dan berhenti sebelum kenyang serta mengunyah makanan sehingga halus dan menghabiskan sisa makanan tanpa dibiarkan membazir.

Baginda juga tidak tidur selepas makan kerana tabiat ini memberi kesan buruk pada kesihatan. Antara makanan digemari Rasulullah SAW ialah susu, buah-buahan, kurma, daging kambing, madu, sayur-sayuran serta bubur yang mempunyai khasiat kepada tubuh badan.

Baginda sepanjang hayatnya tidak pernah mengalami penyakit berat kecuali penyakit ringan yang biasa dialami oleh manusia biasa. Kehebatan Rasulullah SAW menjaga gaya pemakanan menjadikan Baginda pemimpin disegani, ketua keluarga yang cergas, pahlawan perang yang kuat dan bertenaga selain memiliki kebijaksanaan akal yang tinggi.

Pelbagai penyakit kronik yang melanda umat Islam di seluruh dunia hari ini dapat dihindari andai kita berusaha bersungguh-sungguh menjaga tabiat pemakanan serta mengamalkan penjagaan kesihatan yang betul.

Sumber : http : //www.bharian.com.my/