Isnin, 1 Oktober 2012

ISU BAHASA : 'Warga asing wajib jalani ujian bahasa Melayu'


Oleh : Khairul Anuar Abdul Samad
 
Kota Bharu : Semua warga asing di negara ini dicadang diwajibkan mengikuti ujian kecekapan bahasa Melayu dalam usaha memartabatkan bahasa kebangsaan dalam kalangan mereka.

Ketua Pengarah Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP), Dr Awang Sariyan, berkata pihaknya sudah siap menggubal kertas cadangan berkenaan dan berharap ia boleh dibawa ke Kabinet untuk dibincangkan.

 Harap usaha berhasil

Beliau berharap usaha itu menjadi kenyataan apabila Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, merasmikan Bulan Bahasa Kebangsaan di Negeri Sembilan minggu depan, sekali gus membuktikan komitmen kerajaan dalam memperkasakan bahasa Melayu dalam kalangan warga asing.

DBP sudah mengemukakan cadangan kepada kerajaan supaya mewajibkan warga asing di negara ini menguasai bahasa Melayu dan berharap ia diterima untuk dibawa ke Kabinet. Sebelum ini DBP mencadangkan inisiatif sama kepada Kementerian Pengajian Tinggi khusus untuk pelajar asing, namun tiada sebarang keputusan dihasilkan, katanya.

Beliau berkata demikian selepas Majlis Pelancaran Bulan Bahasa Kebangsaan 2012 Peringkat Kelantan yang dirasmikan Menteri Besar, Datuk Nik Aziz Nik Mat di Kota Darulnaim, di sini semalam.

Usah antibahasa asing

Awang berkata, adalah sesuatu yang mengecewakan apabila negara lain antaranya Jerman, Korea Selatan dan Jepun mewajibkan penggunaan bahasa ibunda mereka terhadap warga asing yang berada di negara berkenaan.

Sementara itu, Nik Aziz dalam ucapannya, menegaskan rakyat Malaysia tidak harus bersikap anti kepada bahasa asing, bahkan perlu mempelajarinya terutama bahasa Arab yang dianggap bahasa mulia serta bahasa Inggeris yang kini bahasa antarabangsa.

Sumber : http : //www.bharian.com.my/

ISU BAHASA : Usah Antibahasa Asing

Nik Aziz (tengah) ditemani Awang (kiri) ketika menyempurnakan perasmian Bulan Bahasa Kebangsaan 2012 peringkat Negeri Kelantan semalam.

Oleh : ROSMIZA KASIM

KOTA BHARU - Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat semalam menegaskan bahawa beliau tidak sesekali bersikap anti kepada bahasa asing bahkan baginya amat perlu untuk mempelajarinya.

Nik Abdul Aziz berkata, orang ramai perlu mempelajari bahasa asing terutamanya bahasa Arab yang merupakan bahasa mulia serta bahasa Inggeris yang menjadi bahasa antarabangsa.

Namun baginya, sekiranya menidakkan keperluan Bahasa Melayu sehingga menjadikannya kelas kedua di tanah air sendiri hakikatnya merupakan satu tindakan yang akan menghakis ketuanan bahasa tersebut.

“Penggunaan Bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu perlu diperkasakan dengan sehebat mungkin. Malah saya malu dan kesal terhadap sikap segelintir daripada kita yang lebih gemar bertutur dengan bahasa asing di dalam majlis kita dalam  kalangan kita sendiri.

“Ini  kerana persepsi kononnya bercakap dengan bahasa asing lebih moden dan lebih dihormati. Akhirnya, wujudlah sindrom bercakap guna bahasa campuran. Melayu pun tidak, Inggeris pun tidak,” katanya dalam ucapan perasmian Bulan Bahasa Kebangsaan 2012 peringkat Negeri Kelantan di sini, semalam.

Hadir sama pada program itu, Ketua Pengarah Dewan Bahasa dan Pustaka, Dr Awang Sariyan dan Ketua Eksekutif Yayasan Karyawan, Datuk Zainal Abidin Borhan.

Sehubungan itu, dalam memperkasakan Bahasa Melayu selaku bahasa kebangsaan, beliau mencadangkan ia dijadikan sebagai bahasa ilmu.

“Sekarang ini ilmu dipelajari di seluruh dunia jarang sekali disusun di dalam Bahasa Melayu. Kita lebih mengenali bahasa asing sebagai bahasa ilmu.

Ini ditambah pula dengan langkah janggal sebahagian daripada kalangan orang Melayu sendiri yang mengambil  langkah ke belakang dengan memansuhkan bahasa Melayu di dalam beberapa subjek di sekolah.

“Tanpa disedari, langkah seperti ini sebenarnya lambat laun akan memusnahkan ketuanan Bahasa Melayu dalam kalangan rakyat Malaysia sendiri. Alhamdulillah, langkah ini telah ditarik balik selepas terbukti ia tidak sesuai dilaksanakan,” katanya.

Dalam pada itu, beliau turut menegaskan kepentingan tulisan jawi selaku tulisan asal kepada bahasa Melayu dan katanya, di Kelantan, selaku pemerintah pihaknya mewajibkan setiap papan tanda yang ingin dipaparkan hendaklah mengandungi tulisan jawi.

“Hari ini, dalam pada kita bercakap soal pemerkasaan bahasa Melayu selaku bahasa kebangsaan, di manakah pula keprihatinan kita di dalam memartabatkan tulisan jawi? Oleh itu, saya amat mengharapkan pihak berwajib dapat melipatgandakan usaha meningkatkan penguasaan tulisan jawi di kalangan masyarakat khususnya generasi muda.

“Jika tidak, tidak mustahil kita akan menyaksikan tulisan ini pupus dan masyarakat masa depan hanya akan mengenali tulisan rumi selaku tulisan bahasa Melayu,” katanya.

Sumber : http : //www.sinarharian.com.my/

ISU PENDIDIKAN : Pembelajaran sepanjang hayat


Oleh : Dr Sharifah Hayaati Syed Ismail

Tiga laluan strategik bina jalur pembelajaran

Apabila menamatkan alam persekolahan, kita bayangkan berakhirnya ‘dunia buku dan belajar dan ‘merdeka’ daripada  dunia itu.

Legakan perasaan pelajar

Dari satu perspektif, ia baik kerana melegakan perasaan pelajar dan graduan selepas sekian lama berulit dengan buku, kertas kerja dan peperiksaan.

Tetapi dari sudut lain pula, ia menanamkan kefahaman bahawa belajar cuma berlaku di alam berkenaan dan untuk mendapatkan sijil kelulusan saja.

Apabila masuk ke alam pekerjaan, minat belajar terus pudar dan perbincangan berkaitan dengannya tidak lagi menjadi tumpuan.

Pemahaman inilah yang perlu diperbetulkan kerana belajar tiada had masa dan tempoh. Sebenarnya semakin kita belajar semakin banyak yang kita tidak ketahui.

Menurut Sayyid Qutb dalam Tafsirnya Fi Zilal al-Quran, ilmu Allah itu tidak terbatas luasnya dan tidak mampu dijangkau semuanya oleh manusia. Oleh itu, hendaklah kita tidak bersikap sombong dengan sentiasa ingin mendalaminya. Apa saja yang boleh membawa kebaikan dan kesejahteraan perlu dipelajari sama ada secara formal atau tidak kerana ia adalah tuntutan Islam.

Sabda Rasulullah bermaksud: “Tuntutlah ilmu dari buaian sehinggalah ke liang lahad”, jelas menunjukkan Islam menyarankan pembelajaran sepanjang hayat.

Tiga laluan strategik

Saya mahu berkongsi tiga laluan strategik dalam membina jalur pembelajaran sepanjang hayat (PSH) yang boleh dilaksanakan dalam setiap aspek kehidupan termasuklah dunia kerjaya.

Pertama, tentukan matlamat yang ingin dicapai dalam kerjaya. Dengan matlamat kerja yang jelas dan berasaskan pencapaian yang tinggi, pekerja akan berusaha mempelajari kaedah dan kemahiran untuk mencapainya.

Di sinilah laluan pembelajaran secara formal seperti mengikuti kursus, bengkel dan ceramah atau secara tidak formal melalui pembacaan, perkongsian pengalaman, perbincangan dan pandangan daripada rakan dan pakar diperoleh.

Kerja bersandarkan nasib dan tidak berdasarkan pengetahuan, amat dibenci dalam Islam. Ibarat pepatah Melayu, "untung sabut timbul, untung batu tenggelam”. Matlamat dapat mengelakkan kerja yang dilakukan menjadi sia-sia, merugikan serta tidak diketahui arah tuju haluannya.

Matlamat kerja

Penentuan matlamat kerja sangat penting dalam Islam kerana ia juga menentukan kedudukan kita di sisi Allah SWT.

Justeru itulah kita disunatkan untuk berdoa: “Ya Tuhan Kami kurniakanlah bagi kami kebahagiaan di dunia dan kebahagiaan di akhirat serta jauhkanlah kami daripada seksaan api neraka”.

Kedua, laluan pembelajaran sepanjang hayat juga boleh berlaku melalui usaha memupuk keseronokan bekerja.

Keseronokan bekerja bukan sekadar untuk menjamin penghasilannya, tetapi di sepanjang usaha itu banyak pengetahuan boleh dipelajari kadangkala tanpa disedari.

Contohnya, untuk menimbulkan keseronokan, seseorang pekerja atau majikan akan mengenal pasti perkara yang boleh menimbulkan minat dan mengelakkan kebosanan seperti mewujudkan suasana persekitaran bilik atau dekorasi dan susun atur perabot dalam ruang pejabat yang bersih, cantik dan kemas.

Usaha mengenal pasti bahan, kualiti perabot dan dekorasi pejabat untuk tujuan membuka ruang pengetahuan yang lain pula daripada bidang kerja.

Ketiga, menghargai pandangan rakan, majikan dan pelanggan dan belajar daripada kejayaan dan kegagalan orang lain. Ia adalah laluan percuma untuk pekerja mempelajari sesuatu yang baik. Ia boleh diperoleh sama ada melalui mesyuarat, perbincangan meja bulat mahupun aduan dan maklum balas.

Malah, kesanggupan untuk belajar daripada kesilapan adalah guru yang paling efektif. Sabda Rasulullah SAW “Kamu lebih mengetahui urusan duniamu”. (Riwayat Muslim).

Kejayaan orang lain seperti kemampuan membuat keputusan yang tepat, inovasi dan idea kreatif adalah contoh yang boleh dipelajari asalkan ia diperoleh dengan cara yang benar dan halal.

Justeru, sama ada disedari atau tidak, ketiga-tiga faktor ini mampu menjadi tapak dan membuka laluan menimba pengetahuan, pengalaman dan kemahiran yang bermanfaat untuk merealisasikan pembelajaran sepanjang hayat di tempat kerja.

Setiap yang berlaku dalam kehidupan itu tiada yang sia-sia, penuh hikmah dan mampu menjadi wasilah untuk mendapat kejayaan dunia dan akhirat. Cuma bergantung sejauh mana kita mengamati, menghayati dan menerimanya sebagai input untuk memberi pelajaran dan pengajaran.

Sumber : http : //www.bharian.com.my/