Ahad, 6 September 2009

Masalah Disiplin di Sekolah dan Langkah-langkah Mengatasinya

Sahabat anda menulis surat, ingin mengetahui masalah disiplin yang berlaku di sekolah anda dan langkah-langkah yang telah dilaksanakan oleh pihak sekolah untuk mengatasinya. Balas surat sahabat anda itu.
Muhamad Ameerul bin Mohd,
1661, Taman Perdana Indah, 
73000 Tampin.

16 Oktober 2009.
Ke hadapan sahabatku, saudara Zul yang berada di Brunei, diharapkan saudara sekeluarga sihat walafiat hendaknya.

Saudara Zul,
Apa khabar saudara di Brunei? Sudah selesaikah peperiksaan akhir tahun di sekolah saudara? Terima kasih kerana begitu cepat membalas surat saya. Penerangan Zul tentang tempat-tempat pelancongan di Brunei dan gambar-gambar yang dikirim menerusi e-mel, amat menarik. Baiklah, saya akan menceritakan kepada Zul serba sedikit masalah disiplin yang berlaku di sekolah saya dan langkah-langkah yang telah dijalankan oleh pentadbir sekolah saya untuk mengatasi masalah berkenaan. 

Untuk pengetahuan saudara Zul, salah satu masalah disiplin yang berlaku di sekolah saya ialah kes merokok yang kian meningkat saban minggu. Masalah merokok menjadi rutin harian, terutamanya bagi pelajar-pelajar lelaki tingkatan tiga, tingkatan empat dan tingkatan lima. Sikap segelintir pelajar ini sebenarnya mengundang padah kepada diri mereka sendiri, kerana pelbagai hukuman menanti mereka, jika mereka ditangkap merokok di kawasan sekolah. Sungguhpun para pelajar ini telah berkali-kali menerima hukuman rotan daripada Encik Huhanesan, guru disiplin, namun usaha guru disiplin di sekolah saya ibarat "menghitung bulu kambing." Tahukah saudara mengapa gejala merokok di sekolah saya berterusan? Para pelajar di sekolah saya, begitu mudah terpengaruh dengan sikap negatif rakan-rakan sebaya yang sering mengabaikan pelajaran. Sebaik sahaja guru keluar dari kelas setelah tamat waktu sesuatu mata pelajaran, pelajar-pelajar yang gemar merokok turut keluar dari kelas. Mereka akan ke tandas dan ke tempat-tempat strategik seperti di belakang Makmal Multimedia, di belakang Kompleks Pertanian atau bersembunyi di sebalik Stor Perabot yang terletak di hujung bangunan sekolah. Sekiranya tiada pihak yang berjaya mengesan tindakan negatif mereka, pelajar-pelajar berkenaan akan melepak di luar kelas berjam-jam lamanya. Sesungguhnya saudara, sikap segelintir pelajar yang ketagih rokok, memburukkan imej sekolah saya, seterusnya menyukarkan pihak pentadbir menjadikan sekolah ini "bebas masalah disiplin." Lebih menyedihkan, terdapat pelajar yang cuba memasukkan ganja ke dalam puntung rokok dan kes berkenaan kini dalam perhatian pihak polis. Pada minggu lepas sahaja, sebanyak sepuluh kotak rokok dan empat pemetik api berjaya dirampas daripada pelajar-pelajar yang disyaki merokok. Tuan Haji Hanafis, guru penolong kanan hal ehwal murid di sekolah saya, begitu marah dengan sikap pelajar-pelajar yang keras hati kerana nasihat yang diberikan oleh para guru "seperti hujan jatuh ke pasir." Tegasnya saudara, masalah pelajar merokok di sekolah saya, kian membimbangkan dan pihak sekolah sedang merangka kerjasama dengan pihak polis untuk menyelesaikan permasalahan yang semakin kronik ini. 


Saudara Zul,
Pada era globalisasi yang kian mencabar, para remaja begitu mudah terjebak dengan pelbagai anasir negatif. Sikap suka memberontak dan perasaan tidak puas hati terhadap peraturan sekolah yang membosankan, mendorong segelintir pelajar di sekolah saya melakukan vandalisme. Perbuatan merosakkan harta benda sekolah dan menconteng dinding bangunan sekolah turut dilakukan kerana geram dengan sikap guru-guru yang bertindak tegas menghukum atau mendenda pelajar. Saya terkilan dengan gejala vandalisme yang berlaku di sekolah saya kerana pihak sekolah terpaksa mengeluarkan perbelanjaan hampir lima belas ribu ringgit tahun lepas, semata-mata untuk membaik pulih segala kerosakan yang berlaku. Dinding pada bahagian tangga sekolah dan dinding tandas sekolah diconteng dengan pelbagai lukisan dan perkataan yang tidak selaras dengan norma masyarakat yang bertatasusila. Kepala paip di tandas, bukan sahaja dirosakkan, malah ada yang dicuri. Lubang tandas pelajar lelaki disumbat dengan kayu, batu, pasir dan buku-buku latihan. Pada minggu lepas ketika perhimpunan sekolah, pengetua sekolah saya melahirkan rasa kesal dan marah kerana tiga buah tombol pintu di kelas tingkatan tiga, dicabut! Pada waktu petang, terdapat pelajar yang sengaja merosakkan papan-papan kenyataan di kelas, mengoyakkan kertas bunga yang telah rapi dibalut pada meja, mencuri buku-buku latihan yang ditinggalkan oleh pelajar dan merosakkan kerusi meja di kelas. Mungkin saudara mengatakan saya mereka-reka segala cerita ini, namun inilah realiti suasana sekolah pada era pascamerdeka. Terdetik di hati saya, inikah caranya putera puteri harapan bangsa menghargai nikmat kemerdekaan? Untuk pengetahuan saudara, apabila kes-kes vandalisme berlarutan, pelajar-pelajar sudah tawar hati dan enggan menceriakan lagi, kelas masing-masing. Bayangkanlah saudara, berpuluh-puluh ringgit sudah kami keluarkan untuk Program Keceriaan Kelas, tetapi segala keindahan yang diusahakan bersama-sama oleh para pelajar, musnah sekelip mata angkara pelajar-pelajar yang tidak berperikemanusiaan. Bukankah peribahasa ada menyebut, "kerana nila setitik, rosak susu sebelanga?" Konklusinya, masalah vandalisme yang berterusan, boleh menjejaskan imej sekolah dan wajar ditangani dengan berkesan. 

Saudara Zul,
Setiap masalah yang berlaku, pasti ada jalan penyelesaiannya. "Di mana ada kemahuan, di situ ada jalan." Sebenarnya saudara, pelbagai langkah telah dilaksanakan oleh pihak sekolah bagi menangani masalah disiplin yang kian meningkat. Pada awal semester kedua, pihak sekolah telah bekerjasama dengan pihak polis daerah untuk melaksanakan Program Ops Disiplin. Program Ops Disiplin merupakan program motivasi khas yang dijalankan oleh pihak polis di daerah saya, bagi membantu mengatasi masalah disiplin pelajar di sekolah menengah. Pihak polis telah meminta guru disiplin menyenaraikan nama pelajar yang pernah melakukan kesalahan disiplin melebihi tiga kali. Kesalahan disiplin yang diambil kira ialah merokok, ponteng kelas, ponteng sekolah, buli, gangsterisme, bergaduh dan melawan guru. Semua pelajar yang disenaraikan namanya diwajibkan pergi ke Balai Polis Tampin untuk menghadiri sesi motivasi.Pegawai-pegawai polis yang mengendalikan sesi ceramah motivasi merupakan pegawai polis yang bertugas di Jabatan Narkotik dan Jabatan Siasatan Jenayah. Setelah sehari suntuk didedahkan dengan sesi ceramah, keesokannya pula, pelajar-pelajar berkenaan dibawa ke Kem Biro Tatanegara, Kuala Pilah selama dua hari. Remaja-remaja yang bermasalah disiplin ini dikerah menjalani pelbagai aktiviti lasak, yang mencabar ketahanan fizikal dan mental. Untuk pengetahuan saudara, aktiviti di Kem Biro Tatanegara bermula seawal 4.30 pagi dan berakhir selewat 1.30 pagi keesokan harinya. Aktiviti yang ditempuhi oleh semua peserta benar-benar mencabar kemahiran minda, ketahanan diri dan amat memenatkan. Kerjasama erat antara pihak sekolah dan pihak polis menjayakan Program Ops Disiplin ternyata menunjukkan hasil yang positif. "Tiada kejayaan semanis madu, tanpa pengorbanan sepahit hempedu." Pihak polis sendiri telah datang ke sekolah saya pada waktu perhimpunan pagi dan menyampaikan sijil penyertaan kepada para pelajar yang terpilih menyertai Program Ops Disiplin. Empat bulan selanjutnya, guru disiplin di sekolah saya menarik nafas lega kerana semua pelajar begitu bersemangat menuntut ilmu, belajar di kelas masing-masing tanpa suasana bising. Kesimpulannya saudara, kerjasama erat antara pihak sekolah dan pihak polis perlu diteruskan pada tahun-tahun yang akan datang, agar disiplin para pelajar pada alaf baharu ini dapat dimantapkan. 

Selain menjalinkan kerjasama dengan pihak polis, pihak pentadbir sekolah telah melaksanakan Program Keceriaan Sekolah bersama-sama guru-guru, pekerja sekolah, ahli keluarga pelajar dan pelajar-pelajar sekolah saya. Program ini dilaksanakan bertujuan untuk menerapkan nilai-nilai murni seperti semangat bekerjasama, cinta akan harta benda sekolah dan cinta akan kebersihan alam sekitar dalam kalangan anak-anak didik di Sekolah Menengah Kebangsaan Taman Murni. Program ini telah berlangsung pada hari Sabtu mulai 8.00 pagi sehingga 1.00 petang. Sepanjang tempoh tersebut, segala kerosakan yang dilakukan oleh para pelajar akibat kegiatan vandalisme, dibaik pulih dan persekitaran sekolah diceriakan kembali. Para pelajar bersama-sama ibu bapa, abang dan kakak mereka bekerjasama "bagai aur dengan tebing", mengecat semula dinding kelas, dinding tangga dan dinding tandas yang diconteng. Papan-papan kenyataan yang berlubang-lubang diganti dengan papan kenyataan baharu. Kerusi dan meja yang patah turut dibaiki. Semua kelas telah dihias dan diceriakan dengan sumbangan langsir, sumbangan alas meja dan pokok hiasan daripada keluarga pelajar. Kata-kata hikmat digantung semula pada laluan ke makmal, laluan ke kantin dan laluan ke pejabat sekolah. Beberapa kumpulan pelajar yang mahir dalam pendidikan seni, menyiapkan mural pada dinding sekolah. Untuk makluman saudara, setelah Program Keceriaan Sekolah tamat pada 1.00 petang, persekitaran sekolah saya lebih indah dan lebih ceria berbanding dahulu. Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) telah menyediakan jamuan makan tengah hari dan sesi cabutan nombor bertuah untuk ibu bapa dan pelajar-pelajar yang hadir. Secara tidak langsung, program ini berjaya menyuntik rasa keinsafan dalam diri para pelajar agar menghargai usaha ibu bapa dan ahli keluarga mereka yang bersusah-payah membantu pihak sekolah membaik pulih segala kerosakan yang berlaku angkara vandalisme. Bukankah peribahasa ada menukilkan, "ke bukit sama didaki, ke lurah sama dituruni?" Intihanya, kerjasama erat antara pihak sekolah dan ibu bapa pelajar, berjaya mengurangkan masalah vandalisme yang sebelum ini begitu berleluasa. 

Saudara Zul,
Natijahnya, permasalahan disiplin dapat diatasi dengan berkesan seandainya pelajar pada era globalisasi berupaya menghayati tanggungjawabnya sebagai anak yang soleh, murid yang berakhlak mulia dan warga negara yang budiman. Diharapkan pihak sekolah akan terus menjana kerjasama erat antara ibu bapa demi memastikan kecemerlangan sahsiah anak-anak. Malah, kerjasama dengan pihak polis juga wajar diteruskan kerana pihak polis berupaya memantau masalah sosial pelajar di luar sekolah. "Bulat air kerana pembetung, bulat kata kerana muafakat." Anjakan paradigma yang berkesan oleh pentadbir sekolah merupakan inspirasi dan pencetus semangat kepada pelajar untuk terus berusaha menimba ilmu dan berjaya dengan cemerlang. Saya amat bersyukur kerana pihak sekolah telah mengambil pelbagai langkah untuk mengatasi masalah disiplin pelajar. Kini, saya dan rakan-rakan boleh menumpukan perhatian sepenuhnya untuk menghadapi Peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia yang bakal tiba tidak lama lagi. Semoga kita sama-sama dapat meneruskan perjuangan murni kita di medan ilmu ini, meneruskan perjuangan menjejaki istana kejayaan. 

Sekianlah sahaja coretan saya buat kali ini. Semoga penerangan saya tentang masalah disiplin yang berlaku di sekolah saya dan langkah-langkah mengatasinya, berjaya meluaskan horizon pemikiran saudara. "Yang baik jadikan teladan, yang buruk jadikan sempadan." Semoga saudara berjaya dengan cemerlang dalam peperiksaan yang akan ditempuhi pada akhir semester nanti. 


Sekian, terima kasih.
Yang benar,
Ameerul

Sumber : http://teratakcikgu.blogspot.com/

52 Tahun Merdeka : Bagaimanakah Nasib Bahasa Melayu?

Bahasa Inggeris untuk dua ketul ayam, kentang goreng

Oleh Imlan Adabi
news@bharian.com.my

PERLUKAH berbahasa Inggeris semata-mata untuk menempah bufet juadah berbuka puasa di hotel lima bintang? Perlukah juga bahasa penjajah untuk memesan dua ketul paha ayam, kentang goreng dan segelas Pepsi di restoran makanan segera?

Ketika menempah tiket penerbangan di kaunter syarikat pesawat nasional, kita diajukan pertanyaan dalam bahasa Inggeris. Dalam pesawat pula, pramugari menuturkan bahasa Melayu sebagai bahasa kedua, itu pun dengan loghat yang luar biasa.

Apakah ini citra wajah Malaysia yang diperjuangkan oleh sebuah bangsa yang setengah abad merdeka? Apakah Malaysia seperti negara membangun di Afrika, Amerika Latin dan Asia yang masih dihinggap sindrom rendah diri dan meyakini bahasa pribumi tidak bernilai, kolot dan memalukan?


Apakah kita yakin bahawa kualiti bahasa Melayu masih rendah, tidak pernah meningkat dan sering dipertikaikan? Persoalan ini amat wajar dilontarkan ketika negara baru saja menyambut kemerdekaan ke-52 tahun, martabat bahasa Melayu (sekarang sengaja ditukar bahasa Malaysia) masih dipertikai nilai ekonomi dan sosialnya.

Status bahasa Melayu amat terpinggir di negaranya sendiri. Walaupun setengah abad penjajah meninggalkan negara ini, bahasa Melayu masih dianggap pinggiran.

Jika memandu di kawasan segi tiga emas di Kuala Lumpur, papan iklan dan paparan skrin elektronik begitu ketara mengutamakan bahasa Inggeris. Bahasa Melayu, kalau adapun sekadar ada-ada saja. Bahasa Inggeris sentiasa mengambil tempat sebagai bahasa utama dunia.

Jika kita mahu Malaysia seiring di pentas global, kehadiran bahasa Inggeris tidak boleh dielakkan. Bagaimanapun, bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan dan milik asal Tanah Melayu perlu didaulatkan. Merendahkan kedaulatan bahasa pribumi hanya mencalar nilai sejarah yang wujud ribuan tahun di Nusantara.

Hari ini setengah bilion penutur bahasa Melayu di Asia Pasifik hingga Afrika Selatan. Tanpa sedar pengguna bahasa Melayu merata di perairan Selat Melaka, Laut China Selatan, Teluk Siam, Selat Sunda hingga ke Afrika dengan pelbagai pengubahsuaian dan penerapan nilai setempat.

Memartabatkan bahasa Melayu ada kaitan dengan jati diri dan sistem sosial. Justeru, usaha mendaulatkan bahasa sendiri sepatutnya bukan halangan di Malaysia. Dasar pengajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris (PPSMI) sepatutnya tidak berlaku. Tidak ada mana-mana negara yang beradat dan beradab tergamak meminggirkan bahasa sendiri untuk dua subjek penting itu.

Membicarakan isu bahasa dan kemerdekaan ada waktunya melelahkan. Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) sendiri pernah mencatatkan kelantangan era Tan Sri Syed Nasir Ismail yang begitu tegas menentang usaha meleburkan bahasa Melayu.

Sekarang, ketika merayakan kemerdekaan pada Ramadan, amat wajar kita merenung penutup ucapan Allahyarham Tan Sri Asri Muda yang juga Ketua Pembangkang di Parlimen ketika menentang Rang Undang-undang Bahasa Kebangsaan (1967) di Dewan Rakyat pada Mac 1967.

“Akhirnya , Tuan Yang Dipertua, saya berani menyatakan di sini bahawa tentulah bangkangan yang saya kemukakan ini akan ditindas atau akan dikalahkan dengan jumlah kepala-kepala penyokong kerajaan dalam Dewan ini nanti, tetapi, Tuan Yang Dipertua, biarlah sejarah mencatatkan bahawa kelulusan rang undang-undang ini adalah tambahan daripada dosa jenayah politik ... yang begitu banyak untuk diadili oleh mahkamah sejarah keturunan bangsa Melayu akan datang" (Keranda 152: Halaman 20)

Sumber : http://www.bharian.com.my/

Jangan cemari Ramadan, Syawal dengan dentuman mercun

Gambar kiri, Mohd Hafizi hilang jari akibat letupan mercun buatan sendiri Khamis lalu di Besut. Gambar tengah, Wan Amirul Faiz mungkin hilang empat jari dalam kejadian di Marang, semalam

TRAGEDI kehilangan dua batang jari yang dialami oleh seorang remaja di Marang, Terengganu akibat mercun kelmarin bukan perkara luar biasa. Ia adalah lanjutan, kesinambungan serta pertambahan jumlah kes ‘kerja kreatif’ anak-anak Melayu kita.

Asal tiba musim raya, pasti ada kes akibat kecederaan akibat bermain mercun – buatan sendiri. Kudung tangan, buta mata dan kecederaan kekal menjadi sinonim dengan musim perayaan.

Semakin dekat dengan raya semakin ramai yang cedera. Namun perkara seperti itu tidak berlaku sewaktu perayaan Tahun Baru Cina, Deepavali, Hari Krismas dan perayaan lain.

Sukar untuk difahami dan payah dicari sebabnya, kenapa sebaik sahaja bermula puasa, maka di sana sini akan terdengar dentuman mercun. Ia termasuk meriam buluh malah tangki minyak kenderaan pun dijadikan bahan letupan untuk bunyi yang lebih kuat.

Paling malang, bukan setakat ‘pencipta’ bahan letupan yang cedera tetapi orang yang tidak ada kena mengena juga sesekali menerima padahnya.

Walaupun penjualan mercun dilarang dan mereka yang terbabit membekalkannya boleh ditangkap, didakwa dan dihukum, namun gema letupan mercun masih kedengaran. Ia berbunyi seawal hari pertama puasa. Keadaan semakin membingitkan apabila semakin dekat hari raya.

Kekhusyukan bersolat sunat terawih boleh terganggu oleh bunyi dentuman mercun ini.

Maknanya dalam keadaan terdedah kepada kemungkinan ditangkap, didakwa dan dihukum, masih ada yang sanggup menanggung risiko. Mereka masih sanggup menyeludup, mengedar, membekal dan menjual mercun. Semuanya kerana keuntungan berlipat ganda.

Keadaan itu mungkin ditambah oleh sikap sesetengah ibu bapa yang tidak cuba memotivasikan anak masing-masing tentang bahaya bermain mercun. Apatah lagi jika menggunakan ‘kreativiti’ sendiri mencipta bahan letupan. Ia menyebabkan di kalangan anakanak menganggap dentuman mercun sebagai antara faktor yang boleh memeriahkan sambutan raya.

Keadaan itu tetap berlaku di negara ini walaupun ia bukan budaya Islam untuk menyambut Syawal.

Seharusnya kita perlu mendidik anak-anak agar mereka sedar bahawa apa yang dituntut oleh Islam ialah memperbanyakkan takbir dan tasbih sepanjang Ramadan dan ketika menyambut Syawal. Kita juga digalakkan saling kunjung-mengunjungi dan bermaaf-maafan.

Walaupun sambutan raya dengan letupan mercun dipopularkan oleh masyarakat Cina di negara ini, kaum itu mematuhi arahan kerajaan. Sekurang-kurangnya anak-anak mereka tidak bermain mercun buatan sendiri.

Adalah sesuatu yang pelik dan janggal apabila tradisi itu ‘dibuang’ oleh pemilik asalnya tetapi kini menjadi ‘warisan’ kepada orang Melayu beragama Islam.

Pada pendapat saya, usaha menjadikan negara ini “mercun sifar” mungkin boleh dilakukan jika hukuman lebih keras dan tegas dikenakan ke atas mereka yang terlibat.

Semua anggota masyarakat juga seharusnya bersama-sama membantu kerajaan membanteras penjualan mercun.

Jangan lagi berkompromi dengan pembekal dan peruncit mercun. Sekiranya ada maklumat, kita seharusnya segera melaporkannya kepada pihak berkuasa.

Semoga kerjasama semua pihak akan mampu mengurang dan seterusnya memastikan tiada lagi yang menjadi mangsa mercun pada sambutan Ramadan dan Syawal di tahun-tahun mendatang.


Kota Bharu, Kelantan

Sumber : http: //www.utusan.com.my/

Nuzul al-Quran : pedoman hayati kitab suci

Oleh Abdurraham Haqqi

Kandungan kitab Allah lengkap dengan penawar, petunjuk urus kehidupan

MALAM ini umat Islam secara rasmi kenegaraan mahu pun tidak akan meraikan tahun ke-1413 sempena diturunkan ayat pertama al-Quran yang diwahyukan Allah SWT kepada Nabi Junjungan kita, Muhammad SAW di Gua Hirak.

Keraian ini sebagai bukti zahir kecintaan kita kepada kitab petunjuk, al-Quran. Dengan meraikannya diharapkan kita selalu ingat dan dekat dengannya, merujuk kepadanya jika menghadapi kesusahan hidup dan kekal menjadikannya panduan hidup sama ada sebagai individu atau masyarakat.

Antara kata hikmah yang disinarkan al-Quran daripada diri seseorang yang membaca, memahami dan mentadabburinya ialah ucapan khalifah Abu Bakar al-Siddiq seperti ditulis al-Mahasibi dalam kitabnya Risalah al-Mustarshidin: "Bertakwalah kepada Allah dengan cara mentaati-Nya, dan taatlah kepada Allah dengan bertakwa kepada-Nya. Tahanlah tanganmu daripada menumpahkan darah kaum Muslimin dan perutmu daripada memakan harta mereka, serta lisanmu daripada mencela kehormatan mereka."

Tali al-Quran yang mengikat Abu Bakar sejak masuk Islam menjadikan beliau graduan berjaya yang mengamalkan apa yang dia dapat daripada membaca, memahami dan mentadabburinya. Abu Bakar termasuk orang terawal mendengar al-Quran dan menerimanya sebagai kalam Allah.

Membaca al-Quran dan mentadabburinya, mendalami isinya dan merenungi kandungan ayatnya ialah perkara yang dapat dijadikan cara untuk meraih kebahagiaan dan kelapangan hati. Allah menyifatkan kitab-Nya itu sebagai petunjuk, cahaya dan penawar penyakit atas semua yang ada di dalam dada. Allah juga menyifatkannya sebagai rahmat.

Dengan penyebutan kata quran 71 kali oleh al-Quran dan 50 daripadanya ialah kata tunggal al-quran seperti dipaparkan mesin pencari Pocket Quran adalah satu bukti kebesaran nama al-Quran sendiri. Ini belum lagi sebutannya dalam bentuk kata dhamir seperti anzalnahu (Kami menurunkannya), atau nama lain seperti al-Kitab, al-Furqan dan al-Huda.

Al-Quran memperkenalkan diri dengan di dalamnya tidak ada keraguan seperti menerusi ayatnya bermaksud: "Kitab al-Quran ini, tidak ada sebarang syak padanya (mengenai datangnya daripada Allah dan kesempurnaannya pula menjadi petunjuk bagi orang yang (hendak) bertakwa." (Surah al-Baqarah: 2)

Al-Quran memperkenalkan dirinya sebagai petunjuk dalam ayatnya bermaksud: "Sesungguhnya al-Quran ini memberi petunjuk ke jalan yang amat betul (agama Islam), dan memberikan berita yang menggembirakan orang yang beriman yang mengerjakan amal salih, bahawa mereka beroleh pahala yang besar. Dan orang yang tidak beriman kepada hari akhirat, Kami sediakan bagi mereka azab seksa yang tidak terperi sakitnya." (Surah al-Israk: 9)

Al-Quran bukan hanya petunjuk kepada sesuatu kaum tetapi kepada umat manusia seluruhnya ke jalan amat lurus.

Ia wajib dipegang dan ditaati dengan wajib meninggalkan kitab lain agar tidak tersesat. Al-Quran memperkenalkan dirinya sebagai pelajaran dan penawar semua penyakit di dalam dada menerusi ayatnya bermaksud: "Sesungguhnya sudah datang kepadamu sebuah pelajaran daripada Tuhanmu dan penyembuh bagi penyakit (yang berada dalam dada)." (Surah Yunus: 57)

Al-Quran memperkenalkan dirinya sebagai ubat penawar dan rahmat dalam ayatnya bermaksud: "Dan Kami turunkan dengan beransur-ansur daripada al-Quran, ayat suci yang menjadi ubat penawar dan rahmat bagi orang yang beriman kepadanya, dan (sebaliknya) al-Quran tidak menambahkan orang yang zalim (disebabkan keingkaran mereka) melainkan kerugian." (Surah al-Israk: 82)

Al-Quran memperkenalkan dirinya sebagai sesuatu yang mempunyai keberkatan dalam ayatnya yang bermaksud: "(Al-Quran) ini kitab yang Kami turunkan kepadamu (dan umatmu wahai Muhammad) yang penuh dengan berkat supaya memperhatikan ayatnya dan untuk orang yang berakal sempurna beringat mengambil iktibar." (Surah Sad: 29). Berkat dalam ayat ini bermakna banyak faedah dan manfaat.

Demikianlah beberapa pengenalan yang disampaikan al-Quran mengenai dirinya yang tidak ada syak atas kebenarannya, petunjuk, pelajaran, penawar, rahmat dan berkat.

Ketika seseorang menerima pelawaan perkenalan diri al-Quran ini kemudian menjadikannya sebagai teman sepanjang hayat dalam apa juga keadaan, lahirlah peribadi dan masyarakat 'khaira ummah', atau sebaik-baik umat (Surah Ali Imran: 110) yang dibuktikan pada zaman Nabi SAW dan sahabat Baginda.

Al-Syahid Sayyid Qutb dalam pendahuluan Fi Zilal al-Quran menulis bahawa hanya al-Quran saja yang menjadi sumber panduan mereka, perjalanan hidup dan gerak-geri mereka. Ini bukan kerana umat manusia pada zaman itu tidak punya tamadun, kebudayaan, pelajaran, buku atau kajian kerana sebenarnya pada zaman itu sudah ada tamadun dan kebudayaan Romawi, buku dan undang-undangnya, yang sudah dan masih dijadikan panduan orang Eropah sampai hari ini.

Di sana juga sudah wujud peninggalan tamadun Yunani (Greek), ilmu mantiknya, falsafah dan kesenian yang juga masih menjadi sumber pemikiran Barat hingga sekarang, malah di sana juga wujud tamadun dan peradaban Parsi, kesenian, sajak, syair dan dongeng, kepercayaan dan sistem perundangannya, serta tamadun lain, seperti India, China.

Romawi dan Parsi berada di sekeliling Semenanjung Arab, sama ada di utara atau selatan, ditambah agama Yahudi dan Nasrani yang sudah wujud di tengah semenanjung itu sejak berapa lama dulu.

Jadi bukan faktor kekurangan tamadun dan kebudayaan duniawi yang menyebabkan generasi pertama itu menceduk daripada Kitab Allah (al-Quran) saja pada peringkat pertumbuhan mereka, tetapi ialah planning yang ditentukan dan program yang diatur.

Dalil yang terang atas keadaan ini ialah kemurkaan Rasulullah SAW ketika beliau melihat Saidina Umar al-Khattab RA memegang sehelai kitab Taurat.

Melihat keadaan ini Baginda bersabda yang bermaksud: "Demi Allah jika Nabi Musa masih hidup bersama kamu sekarang pun, tidak halal baginya melainkan mesti mengikut ajaranku." (Hadis riwayat Abu Ya'la).

Oleh itu, kesimpulannya Rasulullah SAW bermaksud dan mengarahkan sumber panduan dan pengajaran generasi pertama itu pada peringkat pertumbuhan lagi, hanya terbatas kepada kitab Allah (al-Quran) supaya jiwanya melurus ke arah program-Nya yang tunggal itu. Baginda murka melihatkan Umar cuba mencari panduan daripada sumber selain al-Quran.

Rasulullah SAW bertujuan membentuk satu generasi bersih hati, pemikiran, pandangan hidup, perasaannya dan murni jalan hidupnya daripada unsur selain landasan Ilahi yang terkandung dalam al-Quran.

Pepatah mengatakan tak kenal maka tak cinta dan jika tidak ada kasih sayang hubungan akan hambar, kaku bahkan beku sehingga kita tidak menghiraukan keindahan dan manfaat teman. Al-Quran memperkenalkan dirinya, tidakkah anda mahu berkenalan dengannya? Ramadan karim.

Sumber : http : //www.bharian.com/