Isnin, 7 Februari 2011

ISU SOSIAL : Laporan tangani kecederaan kanak-kanak

SETIAP tahun lebih 2,000 kanak-kanak meninggal dunia akibat kecederaan yang tidak disengajakan. Berdasarkan satu laporan dikeluarkan Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) dan UNICEF, berjuta-juta kanak-kanak pada setiap tahun dihantar ke hospital untuk mendapatkan rawatan kerana mengalami kecederaan, yang sering kali menyebabkan kecacatan seumur hidup.


Laporan ‘Pencegahan Kecederaan Kanak-Kanak’ ini memberikan satu pendekatan yang komprehensif mengenai penilaian kecederaan kepada kanak-kanak yang tidak disengajakan dan kaedah untuk mengelakkannya. Laporan ini juga merumuskan bahawa jika kaedah ini dilaksanakan, ia dapat menyelamatkan nyawa sekurang-kurangnya 1,000 kanak-kanak di seluruh dunia setiap hari.

Kecederaan kanak-kanak adalah satu isu yang amat penting dalam kesihatan awam. Ketua Pengarah Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), 830,000 kematian kanak-kanak dicatatkan setiap tahun dan berjuta-juta kanak-kanak lagi menderita disebabkan kecederaan serius yang memerlukan mereka ditempatkan di hospital dan pusat rawatan.Selain itu, kos rawatan boleh menyebabkan sesebuah keluarga itu menderita, terpaksa berhutang dan ada yang diisytiharkan muflis.

Keadaan menjadi lebih teruk jika kanak-kanak ini berasal daripada keluarga miskin. Laporan ini disediakan berdasarkan hasil perbincangan 180 pakar dari seluruh dunia. Laporan ini juga menunjukkan kecederaan yang tidak disengajakan ini menjadi faktor utama kematian kanak-kanak di bawah umur sembilan tahun, 95 peratus daripada mereka berasal dari negara sedang membangun.

Pengarah Eksekutif UNICEF berkata, banyak langkah perlu diambil untuk mengurangkan bahaya kepada kanak-kanak.

Berikut lima faktor utama yang menyebabkan kematian kanak-kanak tidak disengajakan iaitu:

Kemalangan jalan raya: Menyebabkan kematian 260,000 kanak-kanak dalam tempoh setahun. Ia juga mencederakan 10 juta kanak-kanak yang berusia antara 10 tahun hingga 19 tahun. Ramai pula yang cacat akibat kecederaan ini.

Lemas: Lebih 175,000 kanak-kanak meninggal dunia dalam setahun. Begitu juga setiap tahun, seramai tiga juta kanak-kanak berjaya diselamatkan daripada lemas. Namun begitu, ada yang mengalami kecederaan dan kecacatan otak selepas diselamatkan.

Kebakaran: Sudah mengorbankan hampir 96,000 orang setiap tahun. Jumlah kematian ini 11 kali lebih ramai dalam kalangan penduduk di negara sedang membangun dan kurang membangun berbanding negara membangun.

Jatuh: Hampir 47,000 kanak-kanak meninggal dunia disebabkan terjatuh. Ada beratus-ratus dan beribu-ribu kanak-kanak lain yang menderita disebabkan kecederaan yang dialami akibat terjatuh.

Keracunan: Setiap tahun lebih 45,000 kanak-kanak yang mati disebabkan oleh keracunan yang tidak disengajakan.


MOHANA PRIYA,
Persatuan Pengguna Standard Malaysia.

Sumber : http : //www.bharian.com.my/

ISU KESESAKAN LALU LINTAS : Pembinaan jajaran Lebuh Raya Utara-Selatan kedua mampu atasi kesesakan

KESESAKAN luar biasa di Lebuh Raya Utara-Selatan menuju ke Lembah Klang, kelmarin mencetuskan pelbagai persoalan mengenai pengurusan lebuh raya, penguatkuasaan, sikap pemandu dan perancangan jangka panjang kerajaan untuk mengatasinya pada masa depan. Kesesakan teruk itu menyebabkan sesetengah pemandu mengambil masa sehingga 10 jam di atas lebuh raya bagi perjalanan yang lazimnya mengambil tempoh tiga atau empat jam pada hari biasa. Lebuh raya yang lazimnya boleh menjadi ‘litar lumba’, tetapi kelmarin menyaksikan pergerakan perlahan kenderaan bagaikan ‘merangkak’.

Didesak perasaan hendak cepat sampai ke destinasi masing-masing dan pentingkan diri, ramai pemandu menyalahgunakan laluan kecemasan, sekali gus sikap itu memburukkan lagi kesesakan. Antara laluan paling sesak ialah dari Seberang Jaya ke plaza tol Juru, Changkat Jering-Sungai Perak, Ipoh-Sungkai, Nilai-Seremban, Ayer Keroh-Jasin dan Machap-Sedenak. Situasi ini mencetuskan beberapa tanda tanya, termasuk di tahap mana keberkesanan Ops Sikap dan pelbagai kempen keselamatan di jalan raya selama ini.

Bukan untuk mempersoalkan kehadiran polis trafik, tetapi apakah menempatkan petugas dalam pondok kecil di tepi lebuh raya mampu membangkitkan rasa takut pemandu sehingga mendorong mereka mematuhi peraturan lalu lintas. Kita menghargai komitmen dan pengorbanan pasukan polis untuk memastikan kelancaran dan keselamatan lalu lintas, tetapi melihat kesan operasi itu, pendekatan secara statik itu mungkin tidak mencukupi.

Kerajaan juga wajar mencerna semua maklumat diperoleh melalui data siri Ops Sikap dijalankan serta maklum balas umum melalui makmal khas sebagai inisiatif mengurangkan kemalangan serta kematian akibat nahas jalan raya. Catatan rekod tertinggi 6,260 kes kemalangan maut dicatat tahun lalu mesti disusuli dengan pelan induk pencegahan komprehensif. Ops Sikap ke-23 bagi musim perayaan Tahun Baru Cina ini saja merekodkan 147 kes kemalangan maut dalam tempoh 11 hari.

Hakikatnya, jalan raya kita penuh dengan pemandu tidak berdisiplin apabila 115,783 saman dikeluarkan dalam tempoh sama. Dengan pertambahan kenderaan berlipat kali ganda berbanding saiz lebuh raya kekal dua atau tiga laluan sehala di sesetengah tempat, kerajaan wajar mula memikirkan kemungkinan membina jajaran Lebuh Raya Utara-Selatan kedua atau perbanyakkan laluan alternatif bagi menampung keperluan semasa.

Membinanya dalam masa terdekat ini pasti memberi impak besar kepada sosioekonomi, selain menjimatkan kos berbanding memulakan projek itu dalam 10 atau 15 tahun akan datang. Kesesakan begini juga boleh mendatangkan fobia kepada pengguna sehingga ada yang mengambil keputusan enggan bercuti atau balik kampung ketika musim perayaan. Masyarakat kita disaran memperkukuhkan institusi keluarga, termasuk lebih kerap menziarahi sanak saudara di tempat kelahiran tetapi gara-gara lebuh raya sesak dan kerap berlaku kemalangan, matlamat murni ini mungkin tidak dapat dicapai.

Pusat hentian rehat dan rawat di lebuh raya juga sesak setiap kali musim perayaan. Ramai pengguna tidak dapat menggunakan kemudahan disediakan untuk menghilangkan rasa letih atau mengantuk kerana keadaan begitu kesesakan. Memandangkan lebuh raya perlu menampung ramai pengguna setiap masa, adalah wajar isu sesak, pertambahan kenderaan, keperluan lebuh raya baru dan pengurusannya mesti dirujuk kepada pakar untuk mencari penyelesaian.

Sumber : //www.bharian.com.my/

ISU PENDIDIKAN : Memantapkan sahsiah pelajar

Oleh : M. JASNI MAJED

SAUDARA Malek Murad dalam rencananya ‘Krisis disiplin di kalangan penuntut sekolah’ Dewan Masyarakat April 1975, antara lain menyentuh tentang pentingnya sekolah mengenakan hukuman berat terhadap pelajar yang melakukan kesalahan di sekolah jika sekolah mahu mengekalkan peranan tradisionalnya sebagai tempat menimba ilmu pengetahuan.

Rencana itu sudah lama ditulis, tetapi gaya dan permasalahan yang dibangkitkan masih sama dengan apa yang masih diperkatakan sampai sekarang.

Ini bermakna masalah disiplin dan moral anak-anak muda bukan baru, cuma pendekatannya berbeza. Memang anak-anak muda zaman dulu tidak merempit, tidak melawan guru atau tidak memecahkan harta benda awam, tetapi kes lain seperti pergaduhan, mencuri, mencederakan rakan telah berlaku dan masih dalam ruang lingkup sama iaitu salah laku membabitkan pihak tersebut.

Krisis nilai dalam kalangan anak-anak muda kini membimbangkan pelbagai pihak. Bukan saja ibu bapa yang pening memikirkan anak- anak mereka terutamanya ketika di luar rumah, masyarakat sekeliling turut bimbang dengan pelbagai keadaan yang berlaku membabitkan remaja.

Boleh dikatakan saban hari kita disogokkan dengan berita atau cerita membabitkan kanak-kanak mahupun golongan remaja dan kebanyakannya masih di bangku sekolah. Kita tidak hairan jika berita atau cerita tersebut mengenai kejayaan mereka dalam sesuatu bidang, tetapi agak malang jika kita didedahkan dengan berita penangkapan mereka atas sesuatu kesalahan yang mereka lakukan.

Paparan media massa mengenai segala jenis salah laku termasuk jenayah memang cepat mempengaruhi kanak-kanak. Sejak kecil lagi mereka sudah dipengaruhi norma-norma hidup yang mengelirukan dalam menjalani kehidupan harian dan menempuh masa depan.

Segala kemelut ini mesti diberi perhatian malah diatasi dengan penekanan nilai murni melalui subjek dan aktiviti luar bilik darjah yang membentuk jiwa mereka supaya menjadi masyarakat yang mampu bertahan dengan segala macam cabaran di luar kelak.

Di sekolah, antara subjek yang mengandungi penekanan nilai murni termasuk Kesusasteraan, Bahasa, Pendidikan Moral dan Agama. Subjek ini dirasakan sudah cukup membimbing pelajar ke arah kemantapan jiwa dan sahsiah.

Bagi pelajar sekolah menengah, pengenalan Komponen Sastera (Komsas) sejak tahun 2000 menambahkan lagi khazanah atau pendedahan nilai murni di kalangan pelajar sejak mereka di tingkatan satu lagi. Hasil sastera baik prosa moden dan tradisional, puisi, novel dan drama menyelitkan pelbagai nilai murni yang boleh digarap pelajar.

Keberkesanan Komsas bukan hanya untuk melatih pelajar menjadi penulis, tetapi memantapkan pemahaman dan kepatuhan mereka terhadap nilai murni yang disogokkan kepada mereka lewat karya sastera kemudian diterjemah dalam kehidupan seharian.

Pelbagai aktiviti luar bilik darjah seperti persatuan, unit pakaian seragam dan sukan juga tidak kurang penting memainkan peranan membentuk pelajar menjadi insan mengamalkan nilai kerjasama, bantu-membantu, tabah, sabar dan rajin dalam menjalankan sesuatu tugas yang diamanahkan.

Pihak sekolah mesti memastikan setiap aktiviti ini dilibatkan pelajar dan bentuk tindakan yang mendidik perlu dikenakan jika ada pelajar enggan memberi kerjasama atau memperlekeh usaha untuk mengisi masa mereka dengan perkara berfaedah.

Sekolah mesti mengambil kira jalinan hubungan dengan ibu bapa sekiranya ada pelajar memandang rendah kepada setiap peraturan yang ditetapkan di sekolah. Sekolah tidak boleh berlembut dengan ibu bapa yang selalu menyebelahi anak mereka walaupun anak ternyata melanggar peraturan sekolah.

Jika sekolah berlembut, sampai bila segala peraturan di sekolah tidak akan dipandang tinggi oleh pelbagai pihak yang mahu mengukuhkan imej institusi pendidikan sebagai tempat untuk menimba ilmu dan membina sahsiah pelajar.

Jadi, apabila akhir-akhir ini kita kerap didedahkan dengan pelbagai salah laku di kalangan remaja seperti kes buang bayi, dadah, pergaduhan dan sebagainya kita tidak perlu menyalahkan sistem pendidikan sedia ada di negara kita.

Kita pernah mendengar berita mengenai pelajar menyamun di sebuah kedai serbaneka menggunakan pistol mainan dan parang panjang, kita pernah mendengar kisah pelajar mencederakan guru, merosakkan kereta guru dan sebagainya yang memperlihatkan bahawa jenayah dan salah laku bukan hanya dilakukan orang dewasa, malah golongan yang sedang menimba ilmu pengetahuan.

Sebenarnya, pemahaman dan pembabitan pelajar dalam aktiviti yang ditetapkan di sekolah sudah cukup menjadi benteng untuk menghalang mereka daripada melakukan pelbagai salah laku.

Persoalannya, mengapa ada antara mereka yang masih tergamak melakukan pelbagai salah laku termasuk melawan guru, merosakkan harta benda sekolah, terbabit dadah dan jenayah lain?

Sikap sesetengah pelajar yang mempunyai kefahaman cetek atau memandang ringan terhadap aktiviti luar bilik darjah menjadikan mereka liar dan tidak memahami apa tujuan setiap aktiviti yang dijalankan.

Kedangkalan mereka tentang pelbagai nilai yang terkandung dan terselindung di sebalik kebanyakan subjek di sekolah menjadikan mereka lepas tangan atau tidak mengambil kisah tujuan sebenar setiap subjek yang mereka pelajari.

Ironinya, boleh kita fikirkan sendiri bahawa setiap pelajar itu, jika kita kira sejak bersekolah di peringkat sekolah rendah hingga tamat persekolahan di peringkat menengah, mungkin hampir seratus guru mengajar mereka.

Jika difikirkan lagi, mana ada guru yang menyuruh anak muridnya mencuri, merompak, menipu orang, tetapi setiap guru memberi ajaran positif ke arah kecemerlangan individu dalam mendepani hari muka.

Oleh itu, kebejatan sosial kini perlu dilihat sebagai ancaman yang boleh menjejaskan pelbagai aspek hidup. Selain ibu bapa dan masyarakat sekeliling, sekolah mesti melihat masalah ini sebagai masalah yang perlu diberi perhatian lebih serius, termasuk berusaha memperkemas sistem pendidikan ke arah melahirkan insan lebih bijak menilai mana kaca dan permata.

Sejak tahun 70-an lagi kita sudah menyedari sistem pendidikan kita condong ke arah kecemerlangan akademik. Ia dikatakan menjadi salah satu penghalang pembentukan sahsiah pelajar. Kita agak ketinggalan kerana sampai kini kita masih melaung-laungkan perkara sama sedangkan sudah lebih 30 tahun perkara ini diungkit.

Sampai masanya kita mengubah sistem dan persepsi tersebut supaya kita dapat mengurangkan pelbagai masalah yang mengitari hidup pelajar di negara kita.

Sumber : http : //www.hmetro.com.my/

ISU SOSIAL : Ubah kaedah didik anak-anak, elak lari dari rumah

JUMLAH kanak-kanak dan remaja yang hilang dari rumah dan gagal ditemui sejak dua tahun lalu sebanyak 1,383 orang seperti yang dilaporkan akhbar ini semalam adalah satu jumlah yang agak besar.

Ini bermakna purata empat orang hilang setiap hari dan seperti yang dilaporkan, antara faktor kehilangan itu adalah disebabkan kecuaian ibu bapa, selain mengikut teman dan kemiskinan.

Dalam hal ini, kita tidaklah mahu menyalahkan ibu bapa seratus peratus kerana dilaporkan 85 peratus mereka yang hilang itu sudah mampu berfikir walaupun tidak cukup matang tentang perkara baik dan perkara buruk.

Majoriti mereka berusia antara 14 hingga 17 tahun dan usia itu sememangnya satu peringkat usia remaja yang sukar dikawal oleh ibu bapa. Namun, dengan bimbingan dan perhatian yang betul daripada ibu bapa, kita percaya remaja terbabit tidak akan mengambil jalan mudah untuk keluar dari rumah.

Mungkin sudah tiba masanya, ibu bapa dan penjaga menukar kaedah atau pendekatan yang digunakan untuk mendidik anak-anak. Membesarkan anak-anak sekarang tidak sama seperti 10 atau 20 tahun lalu. Anak-anak sekarang begitu terdedah dengan budaya seronok melayan laman sosial seperti Facebook atau Twitter.

Jika di rumah tidak ada kemudahan Internet, mereka boleh singgah di mana-mana kafe siber untuk tujuan tersebut. Lebih daripada itu, telefon bimbit pintar yang ada 'segalanya' turut menjerumuskan anak remaja ke satu alam lain yang memerlukan mereka keluar dari rumah.

Justeru, ibu bapa bukan sahaja perlu rajin memantau pergerakan atau aktiviti harian anak-anak, malah apa yang mudah dicapai oleh hujung jari anak-anak juga wajar diberi perhatian yang sama. Tidak ada salahnya, sesekali ibu bapa 'menceroboh' laman sosial anak-anak. Dari situ, banyak maklumat tentang diri anak-anak yang mungkin selama ini dirahsiakan daripada ibu bapa boleh diterokai dan difahami.

Ada ibu bapa langsung tidak membenarkan anak-anak membuka akaun laman sosial berkenaan, dan ada juga yang menggunakan pendekatan memeriksa setiap hari aktiviti laman sosial anak-anak. Apa saja cara yang dirasakan perlu dilakukan demi kebaikan anak-anak, maka ibu bapa perlu bertindak sedemikian.

Bagi anak-anak yang lari kerana masalah keluarga dan kemiskinan, maka di sini pihak yang perlu memainkan peranan utama adalah kementerian dan jabatan berkaitan. Kerjasama para pegawai dari agensi-agensi terbabit amat diperlukan untuk menyelamatkan anak-anak yang runsing berada di rumah.

Kita juga tahu bahawa ada anak remaja dari keluarga miskin terdorong melarikan diri kerana mahu mengejar sesuatu yang dijanjikan mewah buat hidup mereka. Ini juga satu penyakit yang memerlukan tindakan bersepadu pelbagai pihak. Sudahlah ibu bapa miskin, anak pula lari dari rumah. Tidakkah ini akan menambah beban ibu bapa yang terlibat?

Sebagai masyarakat yang prihatin, kita juga mempunyai tanggungjawab untuk melaporkan kepada pihak berkuasa tentang apa-apa perkara yang dilihat mencurigakan berlaku dalam sesebuah keluarga. Tidak ada salahnya, sesekali bersikap 'menjaga tepi kain orang'. Ambil tahu hal sekeliling dan hulurkan bantuan apa yang termampu untuk menolong mereka yang memerlukan.

Sumber : http : //www.utusan.com.my/