Oleh : Rizal Abd Rahman
Dua belas tahun
sebelum penulis dilahirkan, Tan Sri Sanusi Junid, seorang tokoh Melayu yang selama
lebih 20 tahun menjawat pelbagai jawatan dalam kepemimpinan negara pernah
menyebut dalam salah satu ucapannya ketika merasmikan simposium di Universiti
Malaya, “bangsa Melayu mempunyai pelbagai masalah yang diwarisi mereka kerana
budaya ‘temperamental’.
Dalam ucapan
perasmiannya itu, beliau menyebut bagaimana budaya ‘temperamental’ iaitu budaya
yang suka kepada hal bermusim menjadi kemungkinan alasan Melayu gemar menjadi
nelayan di pantai Timur kerana adanya musim tengkujuh tetapi tidak di pantai
Barat yang cuaca hampir sama sepanjang tahun.
Selain itu, gemar
menanam padi yang hanya menuntut mereka bekerja menuai dua kali setahun tetapi
tidak menanam sayur yang harus dijaga pada setiap waktu dan Melayu juga
meminati politik disebabkan ia datang lima tahun sekali tetapi tidak dalam
bidang ekonomi yang harus diawasi sepanjang masa.
Suka perkara yang
bermusim ini juga menjadi sebab pelbagai masalah tidak dapat diselesaikan
secara tuntas oleh orang Melayu. Belum pun satu masalah selesai, masalah lain
datang dan masalah lama dilupakan saja. Masalah akhirnya bertimbun, diwarisi
daripada generasi ke generasi.
Hari ini ketika
hampir 30 tahun selepas Sanusi mengulas masalah itu, budaya temperamental ini
masih diwarisi dan masalah yang timbul tidak banyak yang dapat diselesaikan.
Sebagai contoh,
orang Melayu hari ini masih mudah dimainkan dengan masalah yang datang bermusim
seperti fitnah rambang sehingga mereka lebih memilih untuk mempercayai tuduhan
daripada proses mencari kebenaran dan kemudian melupakan saja cerita itu kerana
mula dibelenggu dengan masalah lain yang sengaja ditimbulkan.
Orang Melayu juga
memilih untuk bersatu hanya pada musim tertentu saja. Sejarah Malaysia
membuktikan penyatuan orang Melayu awalnya terjadi apabila hak mereka tergugat
ketika Malayan Union diperkenalkan, ketika Mei 1969, dan apabila mereka berasa
terancam ketika orang lain mengusik keistimewaan yang termaktub dalam
Perlembagaan.
Di luar musim atau
masalah yang dihadapi, mereka lebih memilih untuk berpuak. Tidak hairanlah
walaupun satu bangsa, Melayu selalu saja saling iri hati, selalu menuduh satu
orang lebih Melayu daripada yang lain bahkan tergamak menunjuk siapa masuk
syurga dan siapa tidak berdasarkan puak mereka.
Sifat temperamental
ini juga tidak mengenal usia. Pada generasi muda Melayu, mereka tidak bersatu
di universiti dalam pembelajaran tetapi memilih untuk bersatu apabila ada orang
mengaku ingin memansuhkan hutang mereka.
Sifat temperamental
yang lebih umum dalam kalangan anak Melayu juga berkaitan cara mereka menelaah
pembelajaran yang berbeza dengan anak bangsa lain. Anak Melayu gemar belajar
mengikut musim, yakni belajar hanya apabila dekat dengan musim peperiksaan
saja.
Profesor Diraja
Ungku Aziz, seorang tokoh pendidikan negara dalam tulisannya mengulas bahawa
kerana terperangkap secara tidak langsung daripada kesan jajahan Barat, bangsa
Melayu susah bahkan tidak sanggup berubah dengan sendiri.
Perspektif mereka
terhad, tidak suka menyiasat dan juga tidak suka memikirkan sesuatu secara
mendalam. Bangsa Melayu hanya boleh berubah dengan kunci pendidikan dan
kepemimpinan yang baik.
Memilih pemimpin
yang tegas dan fokus berkerja dalam kalangan orang Melayu adalah penting jika benar-benar mahu menyelesaikan masalah yang ada.
Pemimpin terpilih
mestilah pemimpin masyarakat yang berjiwa rakyat, tidak hanya pandai bercakap
dan popular tetapi mereka yang benar-benar mahu menyelesaikan masalah Melayu.
Pemimpin ini juga
mesti jujur dan bebas daripada segala sifat ‘temperamental’ dalam memimpin,
iaitu mampu memimpin dengan baik sepanjang masa, bukan pada waktu ingin
menyelesai masalah peribadi atau menjelang pilihan raya atau pun mesyuarat
pemilihan jawatan dalam organisasi mereka saja.
Penulis ialah
aktivis mahasiswa Malaysia di Jakarta
Sumber : http : //www.bharian.com/