Isnin, 4 Julai 2011

ISU KENEGARAAN : Kebebasan mengeluarkan fikiran

oleh Syahredzan Johan

Sebagai rakyat Malaysia, kita mempunyai kebebasan dan hak yang dijamin Perlembagaan. Hak ini secara amnya terkandung di dalam Bahagian II Perlembagaan Persekutuan dan merangkumi pelbagai aspek seperti kesamarataan, kebebasan beragama, berhimpun, berpersatuan dan bergerak.

Menurut Perkara 10(1)(a) Perlembagaan Persekutuan, tiap-tiap warganegara berhak bebas bercakap dan mengeluarkan fikiran (ekspresi). Kebebasan ini bukan setakat memberi hak untuk anda memberikan pandangan dan pendapat, tetapi juga merangkumi apa-apa cara anda mengeluarkan fikiran anda. Sekiranya anda menari dan menyanyi, anda mengeluarkan fikiran.

Sekiranya anda mendeklamasi sajak, anda mengeluarkan fikiran. Cara anda berpakaian, warna yang anda pilih, baju yang anda pakai semuanya merupakan amalan pengeluaran fikiran yang termaktub sebagai kebebasan asasi di bawah Perlembagaan.

Adakah kebebasan ini mutlak? Sudah tentu tidak. Perkara 10(2)(a) Perlembagaan Persekutuan menyatakan bahawa Parlimen boleh melalui undang-undang mengenakan sekatan ke atas kebebasan bersuara dan mengeluarkan fikiran apa-apa sekatan yang didapatinya perlu atau suai manfaat demi kepentingan keselamatan Persekutuan atau mana-mana bahagiannya, hubungan baik dengan negara-negara lain, ketenteraman awam atau prinsip moral dan sekatan-sekatan yang bertujuan untuk melindungi keistimewaan Parlimen atau mana-mana Dewan Undangan atau untuk membuat peruntukan menentang penghinaan mahkamah, fitnah, atau perbuatan mengapi-apikan sesuatu kesalahan. Maka sememangnya kebebasan ini boleh disekat.

Tetapi, sekatan itu haruslah melalui undang-undang. Maknanya, harus terdapat undang-undang sedia ada untuk menjadi asas bagi menyekat kebebasan tersebut. Tanpa apa-apa undang-undang terpakai, mana-mana pihak tidak boleh secara sewenang-wenangnya menyekat kebebasan bersuara dan mengeluarkan fikiran. Tanpa asas undang-undang, apa-apa tindakan mana-mana pihak adalah tidak berperlembagaan.

Di samping itu, tidak lama dahulu, Mahkamah Persekutuan, Mahkamah tertinggi negara, juga telah memutuskan bahawa kebebasan-kebebasan asasi yang termaktub di dalam Perlembagaan harus diberi makna dengan luas manakala peruntukan yang mengehadkan atau menyekat kebebasan pula harus diberi makna yang sempit dan terhad. Di dalam konteks kebebasan bercakap dan mengeluarkan fikiran, Mahkamah Persekutuan telah memutuskan bahawa perkataan berpatutan (atau dalam bahasa Inggeris, ‘reasonable’) harus dibaca ke dalam peruntukan yang membenarkan sekatan.

Maka, apa-apa sekatan yang dikenakan melalui undang-undang haruslah berpatutan. Adakah sekatan ke atas hak itu suatu keperluan berpatutan dan wajar demi mencapai salah satu matlamat yang digariskan di dalam Perlembagaan? Interpretasi ini telah memberi dimensi baru kepada sekatan-sekatan yang dibenarkan oleh Perlembagaan. Sekatan yang dikenakan harus diukur dengan kayu ukur ‘berpatutan’.

Di samping itu, Mahkamah juga telah memutuskan bahawa apa-apa tindakan yang dikenakan untuk menyekat sesuatu kebebasan haruslah juga berkadaran (‘proportionate’) dengan matlamat sah yang mahu dicapai. Apa maksudnya berkadaran? Maknanya, jika mengupas kacang, janganlah menggunakan tukul besi. Ianya bukanlah sekadar jika cara berpakaian dihalang demi menjaga ketenteraman awam, misalnya. Mahkamah berhak membatalkan tindakan- tindakan yang tidak berkadaran dengan matlamat yang ingin dicapai.

Kita harus sentiasa ingat akan prinsip asas konsep keperlembagaan, iaitu hak kita termaktub dan dijamin Perlembagaan dan hanya boleh disekat oleh peruntukan-peruntukan terhad di dalam Perlembagaan.

Hak kita datangnya dan dijamin oleh Perlembagaan sebagai undang-undang tertinggi negara, dan bukannya hanya apabila dibenarkan oleh mana-mana institusi atau individu. Apa-apa tindakan yang diambil yang tidak mengikut undang-undang, bukan merupakan sekatan yang berpatutan atau wajar atau tidak berkadaran dengan matlamat adalah tindakan yang tidak berperlembagaan dan tidak sah di sisi undang-undang.

Oleh itu, kita tidak harus khuatir bercakap atau mengeluarkan fikiran. Teruskan nyanyian, teruskan ucapan, teruskan tari menari, teruskan warna-warni, teruskan cara berpakaian, teruskan bersajak, melukis dan mengekspresikan diri anda. Kita punya hak berbuat demikian.

Sumber : http : //www.sinarharian.com.my/

ISU SOSIAL : Melayu kini lebih suka berdemonstrasi, lupa akan nilai muafakat ?

Oleh Imlan Adabi

MASYARAKAT Melayu tradisional sering beralas ketika berhujah dan memberi pendapat. Mereka tidak bertekak, apatah lagi menyanggah sesuatu pandangan dengan rusuhan dan menumpahkan darah.

Suasana kekitaan menjadi tonggak muafakat hingga menerbitkan peribahasa 'bersatu teguh bercerai roboh'. Jarang Melayu mengamuk kecuali kes 'Sultan Mahmud mangkat dijulang' membabitkan amukan seorang rakyat yang isterinya dibunuh Raja dengan alasan remeh.

Melayu juga pernah berdemonstrasi dalam dua kes bersejarah – penentangan dasar Malayan Union dan isu agama membabitkan peristiwa Natrah di Singapura. Dua kes ini membabitkan survival bangsa dan agama ekoran dasar penjajah yang tidak memihak kepada warga tempatan.

Kes Natrah pula memang dijangka tidak memihak kepada Melayu kerana keputusan mahkamah Barat yang mengambil pendekatan status gadis bawah umur bertukar agama dan berkahwin dengan Mansor Adabi. Apapun penentangannya, suara Melayu musnah di sebalik tabir undang-undang penjajah yang lebih kebal di Singapura.

Era selepas merdeka membabitkan kesan langsung peristiwa 13 Mei berjaya membentuk cara berfikir yang lebih radikal dalam kalangan sesetengah Melayu. Mereka bukan saja menggerakkan demonstrasi pelajar pada 1974 di Kuala Lumpur, bahkan berani secara terbuka menyanggah sesuatu pendapat yang dirasai tidak kukuh.

Demonstrasi pelajar menjadi medan meluahkan pandangan yang di luar pemikiran arus perdana. Mereka berani berhujah, walaupun ada ketika dituduh diresapi ideologi komunis.

Dalam kalangan ahli UMNO pula, mereka pernah menyaksikan tunjuk perasaan penyokong bekas Menteri Besar Selangor, Datuk Harun Idris yang membantah hukuman penjara bersabit kes rasuah. Ribuan Pemuda UMNO yang ketika itu dikenali Pemuda Tahan Lasak berkumpul di beberapa daerah. Mereka menentang Perdana Menteri ketiga, Tun Hussien Onn yang dianggap mempunyai agenda terhadap Harun. Mujur, tunjuk perasaan tidak sampai menjejaskan keselamatan negara.

Keadaan sebaliknya berlaku menjelang 2 September 1998 apabila ribuan anak muda tunjuk perasaan dan secara terbuka bersuara lantang di jalanan. Mereka menggunakan ruang demokrasi untuk demonstrasi. Isu reformasi, korupsi, kronisme berbaur dengan pertuduhan di mahkamah.

Gerakan jalanan menjadi tumpuan pihak tertentu di Barat, khususnya Naib Presiden Amerika Syarikat, Al Gore yang menyifatkan ‘perjuangan rakyat berani’. Ketika ekonomi negara merudum ekoran mainan spekulator mata wang, gerakan anak muda mudah dikaitkan sebagai tali barut asing. Suara dan aksi mereka mendapat liputan meluas media antarabangsa yang berpangkalan di Australia, Hong Kong dan Singapura. Banyak drama dan intrig dihidupkan. Ada masanya, media bagai mahkamah yang mudah menghukum pihak yang tidak disenanginya.

Demokrasi dan hak asasi menjadi mantera di media maya. Banyak yang dikatakan sebagai penyelewengan dan isu kemanusiaan bertebaran di laman web, portal berita dan blog. Ruang untuk menegakkan keadilan seperti yang diperjuangkan, semakin perlekeh oleh suara yang kononnya pejuang sejati. Betapa mudah perasaan awam dipermainkan hingga menyingkirkan fakta dan keadaan sebenar.

Selepas berakhir Perang Dingin dan runtuhnya Tembok Berlin, gerakan hak asasi antarabangsa semakin akrab melihat dan menyemak isu demokrasi di dunia ketiga. Isu keadilan, kemanusiaan, tata urus pilihan raya menjadi semakan yang mengghairahkan. Rejim Suharto bukan saja tumbang kerana amalan kronisme dan ekonomi bobrok, juga isu kebebasan pilihan raya dan hak asasi di Timor Timur (Timur Leste), Aceh dan kepulauan Sumatera.

Keadaan sama berlaku di Thailand dengan pelbagai jenama baju yang ditaja. Baju merah, kuning dan entah apa lagi, sering bergelut di jalanan yang akhirnya memberi kesan kepada ekonomi rakyat dan kestabilan keselamatan negara.

Kesan langsungnya adalah kepada proses pembudayaan minda masyarakat; apakah tunjuk perasaan penyelesaian terbaik dalam menangani sesuatu isu? Alangkah mudahnya membakar perasaan orang ramai di jalanan, tetapi tidak semudah itu untuk menanganinya.

Masyarakat Melayu tradisional mengutamakan muafakat dan perbincangan sebagai jalan penyelesaian. Tradisi Islam pula menerima muzakarah dan ijtihad sebagai ruang menyemak dan menyelesaikan sesuatu isu. Apakah unsur yang sudah lama diamalkan dalam masyarakat kita sudah lama berkubur? Apakah kepentingan siasah menjadi bahang api yang bakal membara dan kita semakin tidak rasional?

Sumber : http : //www.bharian.com.my/

ISU SAINS DAN TEKNOLOGI : Buruan penjenayah siber

Oleh DAVID HALL

HARI ini, mengemas kini status atau menyiarkan gambar kita di laman-laman rangkaian sosial telah hampir menjadi sesuatu yang dilakukan secara naluri bagi kebanyakan kita.

Populariti telefon pintar dan peralatan bergerak telah menjadikan ia mudah untuk berkongsi dengan pantas lokasi, fikiran dan pengalaman kita dengan rakan-rakan dan keluarga.

Menurut sebuah syarikat digital terkemuka, conScore, Malaysia memiliki penembusan rangkaian sosial kedua tertinggi di Asia Tenggara pada 91 peratus, selepas Filipina.

Satu daripada aktiviti rangkaian sosial yang semakin popular di Malaysia ialah berkongsi gambar.

Dari 2009 hingga 2010, populariti perkongsian gambar dalam talian meningkat sebanyak 57 peratus di Malaysia, peratusan kedua tertinggi di kalangan negara Asia Tenggara.

Bagaimanapun, ramai daripada kita tidak menyedari bahawa apabila mengemas kini halaman rangkaian sosial , sebenarnya kita memberi penjahat-penjahat berkenaan maklumat yang mereka perlukan untuk melancarkan serangan yang disusun khusus.

Dengan membaca maklumat umum, penjenayah siber boleh mengetahui kesukaan kita, memperdaya kepercayaan dan menjadikan kita dan rakan-rakan sebagai sasaran untuk ditipu.

Lama sudah berlalu apabila anda menerima emel dari alamat yang aneh, tatabahasa yang buruk dan pautan yang jelas kelihatan mencurigakan.

Hari ini, serangan siber yang disusun cukup teratur, telah menjadikan hampir sukar bagi kita untuk mengenal pasti berbanding zaman emel itu.

Laporan terbaru Ancaman Keselamatan Internet Symantec Volume 16 (ISTR 16) mendedahkan kecanggihan yang meningkat dalam kaedah serangan-serangan yang mengambil kesempatan di laman-laman rangkaian sosial.

Penjenayah siber menyedari terdapat data yang banyak untuk diperoleh dan menggunakan apa saja kaedah untuk mendapatkan maklumat peribadi.

Apatah lagi penemuan Laporan Jenayah Siber Norton 2010 mendapati bahawa 65 peratus pengguna-pengguna Malaysia tidak membuat penetapan kerahsiaan tinggi ke atas laman rangkaian sosial, menjadikan mereka kumpulan yang mudah ditembusi.

Di samping itu, ISTR 16 menemui bahawa penjenayah siber menggunakan rangkaian sosial untuk mengutus pautan pendek ke laman-laman web berniat jahat kerana destinasi sebenar pautan tersebut tersorok daripada pengguna.

Sepanjang tempoh tiga bulan pada 2010, dua pertiga pautan berniat jahat dalam sumber berita yang dipantau oleh Symantec menggunakan kependekan URLs dan daripadanya, 73 peratus diklik 11 kali atau lebih - membuktikan keberkesanan mereka!

Bagaimanapun, penjenayah siber tidak sahaja menggunakan rangkaian sosial untuk menyerang para pengguna.

Dengan penggunaan peralatan bergerak, penjenayah siber juga sama bergerak seperti anda.

Pada tahun lepas, Norton mencatatkan 163 kes serangan pada peralatan bergerak; peningkatan sebanyak 42 peratus berbanding 2009.

Di Malaysia, Symantec juga menyaksikan peningkatan dalam penggunaan peralatan bukan-PC, terutamanya telefon pintar.

Menjelang tahun 2014, Pyramid Research mengunjurkan kadar penembusan peralatan bergerak Malaysia akan meningkat sebanyak 133 peratus, yang mana langganan jalur lebar bergerak akan berjumlah 2.6 juta.

Tatkala lebih ramai pengguna memuat turun dan memasang aplikasi pihak ketiga bagi peralatan bergerak, kemungkinan memasang aplikasi berniat jahat juga meningkat.

Dengan kod jahat kini direka untuk menjana perolehan, kita berkemungkinan besar akan menyaksikan lebih banyak ancaman dicipta bagi peralatan seumpamanya ketika orang semakin menggunakannya bagi transaksi sensitif seperti membeli-belah dalam talian dan perbankan Internet.

Sumber : http : //www.utusan.com.my/