Jumaat, 14 Ogos 2009

Lima pendekatan bina budaya inovatif Malaysia

Oleh Dr Zaini Ujang
zaini@utm.my

DALAM satu pertemuan dengan tokoh korporat minggu lalu, persoalan memantapkan kerjasama ilmuwan dan industri untuk membantu kerajaan merealisasikan model baru ekonomi berasaskan kreativiti dan inovasi dibincangkan. Antara andaiannya ialah ekosistem inovasi rendah ketika ini menyebabkan kita sukar membudayakan inovasi dalam sektor awam dan swasta ke tahap membolehkan Malaysia menjadi penyumbang kepada teknologi, modal insan dan perkhidmatan nilai tinggi.

Sejak 1990-an, perkembangan pesat berlaku dalam sektor industri dan perkhidmatan, namun realitinya sebahagian besar teknologi, perisian dan peralatan canggih diimport. Itulah kaedah paling mudah dengan risiko paling minimum dari segi teknikal dan kewangannya.

Keadaan itu perlu dibendung kerana pergantungan kepada kepakaran asing tidak membolehkan Malaysia membina ekosistem inovasi seperti disebutkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak. Selain itu, pergantungan berkenaan menafikan fungsi saintis dan pemaju teknologi tempatan yang membangunkan prototaip dan reka cipta yang sedia dikomersialkan.

Tidak dinafikan sesuatu produk pertama banyak kelemahannya. Tetapi dengan usaha dan pembaikan dan inovasi berterusan, selepas dipasarkan, maka ia dapat diperbaiki secara berterusan. Ia relevan kepada semua produk, termasuk perisian Microsoft yang juga standard perisian pemprosesan kata ketika ini.

Inovasi tidak terhad kepada komuniti saintifik, seni, kelompok profesional dan berpendidikan tinggi. Istilah yang akar katanya berasal daripada bahasa Latin 'innovare' yang bererti 'mengubah, memperbaharui' itu berkait rapat dengan aktiviti merekacipta sesuatu karya, peralatan, kemudahan, perisian, sistem atau idea. Inovasi sebenarnya boleh dilakukan sesiapa saja dengan syarat mereka berani.

Menerusi konsep 1Malaysia, budaya inovasi diberi keutamaan sebagai satu daripada nilai aspirasi masyarakat Malaysia. Dengan kata lain, semua pihak perlu memahami dan mencari kaedah melakukan inovasi dalam kehidupan harian dan berkerjaya. Sementara peranan agensi seperti Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi (Mosti), pada hemat saya menyediakan ekosistem inovasi lebih fokus menerusi rantaian nilai tinggi terhadap penciptaan produk, kaedah, sistem, perisian, pendekatan dan pemikiran baru.

Dalam Syarahan Perdana Naib Canselor UTM pada 11 Ogos lalu, berjudul 'Inovasi, Kreativiti, Inovasi,' saya mengemukakan lima pendekatan untuk membina budaya inovatif bagi meningkat daya saing Malaysia menerusi ekonomi nilai tinggi.

Pertama, mewujudkan kelompok teras di kalangan individu dan organisasi yang inovatif yang mempunyai semangat ingin maju bukan saja dari segi teknikal, saintifik atau seni bahkan digabungkan dalam bidang keusahawanan.

Kedua, menyediakan persekitaran akademik yang mementingkan kreativiti dan inovasi. Dalam konteks Amerika Syarikat, persekitaran ini dibentuk di persisiran kampus universiti, khususnya di universiti 'Ivy League' seperti Stanford, Harvard, UCLA dan MIT.

Ketiga, menyediakan insentif bagi sektor swasta khususnya untuk mencuba, memaju dan membangunkan produk, perkhidmatan, konsep, idea dan persekitaran yang inovatif sifatnya. Ia termasuk pelbagai insentif fiskal dan kewangan, serta modal teroka mereka dalam pelbagai bidang menerusi kegiatan penyelidikan dan pembangunan, terutama di persisiran kampus universiti.

Keempat, kemudahan kewangan yang disediakan oleh institusi kewangan dan sektor awam untuk menjana aktiviti hiliran yang berdaya maju, termasuk dalam aspek pembangunan mesin prototaip dan aktiviti pemasaran.

Kelima, keberanian pengguna sama ada di kalangan individu, sektor swasta dan awam untuk mencuba hasil inovasi baru, khususnya ciptaan tempatan. Di Jepun sebagai contoh, pengguna dan pihak industri berlumba-lumba dan bangga untuk menjadi pengeluar atau pengguna pertama sesuatu barang atau perkhidmatan yang inovatif.

Hal ini belum berlaku di Malaysia, termasuk agensi awam yang nampaknya lebih selesa menggunakan produk, sistem, perkhidmatan dan idea yang 'terbukti berkesan' dan digunakan dengan meluas sejak sekian lama, di serata tempat. Ini kononnya bagi memastikan pelaburan terjamin menerusi produk yang sudah meluas digunakan dan dipasarkan.

Prof Datuk Zaini Ujang ialah Naib Canselor Universiti Teknologi Malaysia (UTM)

Sumber : http : //www.bharian.com.my/

Bersedia Ramadan datang lagi

Oleh MOHD. ALI MUHAMAD DON

Justeru, kita perlu memperbaiki azam untuk menjadikan Ramadan ini lebih bermakna daripada tahun-tahun sebelumnya. Antaranya, kita perlu memperbetul dan memperelokkan niat.

Kita perlu ikhlas bahawa ibadah ini demi Allah SWT semata-mata. Niat yang betul kerana Allah berupaya mendorong kita untuk lebih berusaha memperoleh pelbagai ganjaran.

Nabi Muhammad SAW bersabda: Sesungguhnya setiap amalan dinilai berdasarkan niat dan bagi setiap orang apa yang dia diniatkannya. (Hadis riwayat Imam Bukhari dan Muslim).

Ini bermakna, kita perlu menumpukan kepada usaha mendapat ganjaran yang dijanjikan Allah dan bukannya berlumba-lumba membuat persiapan untuk menyambut Hari Raya.

Perkara kedua ialah kita perlu bersedia daripada segi fizikal, mental dan material bagi meraih bonus yang tidak terhingga di bulan Ramadan. Umat Islam disaran menjaga kesihatan tubuh badan agar dapat berpuasa di siang hari.

Mereka juga perlu bersedia daripada segi mental untuk melawan nafsu tidur, makan dan keinginan lain yang boleh mengurangkan pahala ketika berpuasa.

Begitu juga seseorang perlu bersedia daripada aspek kewangan untuk memperbanyakkan amalan bersedekah dan menyediakan juadah berbuka puasa. Nabi Muhammad bersabda: Barang siapa yang memberi iftar (jamuan untuk berbuka puasa) nescaya akan diampunkan dosanya dan dibebaskan daripada api neraka.

Ketiga, kita perlu berazam untuk tingkatkan petunjuk prestasi utama (KPI) bagi ibadat puasa. Ini bermakna, kita perlu berazam untuk meningkatkan kualiti puasa. Ia boleh dilakukan dengan tidak membataskan puasa hanya dengan menahan diri daripada makan dan minum serta perkara-perkara yang membatalkan puasa.

Sebaliknya ditingkatkan dengan menjaga seluruh pancaindera daripada melakukan dosa dan maksiat. Di samping itu perkara-perkara wajib yang lain seperti sembahyang fardu dan menutup aurat juga turut dilaksanakan.

Keempat, kita perlu berazam untuk diberi peluang beribadat di malam Lailatulqadar. Ia adalah malam kemuliaan yang datang sekali setahun. Malam yang pahala beribadah padanya menyamai 1,000 bulan atau kira-kira 83 tahun 4 bulan. Justeru setiap individu Muslim perlu mempersiap diri untuk menjejaki malam itu.

Dan yang kelima, kita perlu sentiasa berharap dan berdoa agar ibadah puasa diterima oleh Allah. Setiap umat Islam perlu menaruh harapan tinggi agar puasanya diterima.

Oleh itu, kita digalakkan memperbanyak amalan sunat seperti bersedekah, tadarus al-Quran, iktikaf di masjid dan sebagainya bagi menampung kecacatan dan kekurangan ketika berpuasa.

Akhirnya diperingatkan juga agar sesiapa yang masih berhutang puasa agar segera mengqada puasa berkenaan. Kegagalan melunaskannya kemungkinan menyebabkan seseorang dinafikan daripada berbagai-bagai keistimewaan yang disediakan oleh Allah SWT di bulan Ramadan.

PENULIS ialah Pensyarah Pusat Pemikiran dan Kefahaman Islam (CITU), UiTM Kampus Bandaraya Johor Bahru

Sumber : http : //www.utusan.com.my/

Pasaran buku bahasa Melayu seakan terkubur

Oleh Imlan Adabi
imlanadabi@bharian.com.my

Tindakan segera DBP sebagai penggerak sastera, bahasa, penerbitan mampu selamatkan industri

HAMPIR 52 tahun kita merdeka. Lebih setengah abad juga bangsa kita berjaya mentadbir negara mengikut keperluan dan acuan sendiri. Selepas lima dekad, apakah bangsa kita boleh dianggap bijaksana minda dan saksama akal budi dalam mendepani kehidupan ini? Apakah perlu kempen galakan membaca terus diadakan sedangkan industri buku negara sudah mencatat nilai RM1.5 bilion setahun.

Persoalan ini agak menarik untuk diperhatikan, apatah lagi stesen televisyen tempatan kerap mengingatkan 'Bangsa Membaca Bangsa Berjaya'. Mengikut kajian, rakyat Malaysia antara golongan yang kurang membaca. Mereka hanya menghabiskan beberapa helai muka surat setahun. Justeru, ke manakah sebahagian besar masa harian mereka digunakan?

Memang diakui aktiviti membaca bukan suatu budaya di kalangan masyarakat kita. Warga Malaysia, sebahagiannya lebih menumpukan kepada kerjaya dan pencapaian. Ada waktunya aktiviti pembacaan dianggap kurang perlu berbanding peluang dan ruang untuk mencapai status kehidupan lebih baik.

Pada Pesta Buku di The Mines Resort City, di ibu negara baru-baru ini, bangsa Melayu antara golongan paling ramai memenuhi gerai jualan. Anehnya, gerai jualan buku berbahasa Mandarin dan Inggeris mendominasi 70 peratus ruang pameran. Apakah ini mengaitkan betapa buku berbahasa Melayu masih rendah kuotanya, sama seperti komposisi kaum yang berjaya dalam Dasar Ekonomi Baru (DEB) sejak diperkenalkan selepas peristiwa 13 Mei 1969?

Lebih malang lagi, kebanyakan gerai yang menjual buku Melayu, terutama agama banyak mempamerkan buku yang boleh dipertikaikan nawaitunya seperti misteri jin dan panduan berjimak cara Islam.

Novel Melayu pula lebih dikategorikan sebagai karya popular. Apakah buku Melayu yang bermutu dan mencelikkan minda bangsa terlalu miskin pembacanya? Bagaimana pula dengan buku terbitan Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) yang banyak tersadai di stor Dawama di Hulu Klang?

Ada masanya, peranan DBP sebagai penggerak sastera, bahasa dan penerbitan buku Melayu amat diharapkan. Dari segi penerbitan karya bermutu, DBP diakui antara penerbit paling berjaya di negara ini. Bagaimanapun, apalah gunanya buku yang baik seandainya tidak sampai kepada sasarannya.

Ekoran keadaan inilah barangkali Sasterawan Negara, Datuk A Samad Said mengambil keputusan menubuhkan syarikat Wira Bukit untuk menerbitkan semula novel dan kumpulan puisi yang pernah diterbitkan DBP. Seorang sarjana sastera dari Universiti Malaya (UM) mengeluh dalam catatan di blognya mengenai hasil tulisan yang tidak terjual sekian lama. Dia mempersoalkan sampai bila DBP menerbitkan buku, tetapi tidak dijual?

Seorang penulis lain menerima surat daripada DBP yang mengatakan bukunya yang diterbitkan pada 2006 tidak dibayar royalti tahun ini kerana tidak mencatat jualan memberangsangkan pada 2007 dan 2008. Anehnya buku berkenaan tiada di kedai buku di bangunan DBP sendiri dan tidak juga dijual di pesta buku di The Mines Resort City. Jika buku tiada di kedai, bagaimana mahu dijual?

Tindakan drastik dan berkesan perlu dilakukan supaya buku yang baik akan sentiasa berada di pasaran, sementara minat membaca perlu dipupuk sejak di bangku sekolah. Mengikut statistik, negara menerbitkan 6,500 judul buku setahun membabitkan 200 penerbit. Angka ini terlalu kecil kalau dinisbahkan dengan jumlah penduduk ketika ini.

Angka yang kecil ini perlu diperbetulkan kerana sebuah negara yang 52 tahun merdeka, sepatutnya sudah mempunyai jati diri dan kekuatan membaca yang luar biasa.

Bangsa yang kurang membaca bakal ketinggalan, sama seperti apa yang berlaku kepada bangsa Arab yang kebanyakannya terus jumud selepas kejatuhan tamadun Abassiyah dan Osmaniah.

Jika China sudah berjaya menerbitkan 181,000 judul buku setahun dan Korea Selatan 42,000 judul buku, kita sepatutnya sudah berjaya menerbitkan 20,000 judul buku setahun. Angka ini sepatutnya boleh dicapai di bawah konsep 1Malaysia yang mengutamakan integriti dan kewibawaan bangsanya.

Sumber : http : //www.bharian.com.my/