Oleh : PROF. DATUK DR. SIDEK BABA
PENGUMUMAN Perdana Menteri Datuk Seri
Najib Tun Razak mengenai persetujuan kerajaan menubuhkan Kolej Universiti
Al-Quran Malaysia dalam Perhimpunan Ulama-umara dan Asnaf di Stadium Putra
Bukit Jalil semalam adalah sesuatu yang sangat disyukuri. Ia merupakan satu
lagi komitmen kerajaan terhadap pengembangan institusi pendidikan Islam di
negara ini.
Usaha pihak Jabatan Kemajuan Islam
Malaysia (Jakim) sejak lama dan doa para huffaz, ibu bapa dan masyarakat sekian
lama akhirnya menjadi kenyataan. Ia memberi makna yang besar kepada ibu bapa
yang banyak menghantar anak-anak mereka ke pusat-pusat Tahfizul Quran di
seluruh negara supaya saluran peningkatan pengajian mereka dalam disiplin ilmu
yang lebih luas tercapai.
Memang suatu kecenderungan baru dalam
kalangan ibu bapa menghantar anak-anak mereka di sekolah-sekolah tahfiz sama
ada yang dikendalikan oleh pihak kerajaan, Jabatan Agama Negeri atau pihak
persendirian.
Isu yang selalu dibangkitkan ialah ke
mana saluran peningkatan pengajian boleh berlaku sekiranya tidak terdapat
pengkhususan di peringkat lebih tinggi supaya sistem pendidikan Islam menjadi
lebih komprehensif.
Proses pendidikan al-Quran bukan sekadar
menumpu kepada proses hafazan semata- mata. Ia menuntut para pelajar mendalami
bidang qiraati, taranum dan tafasir supaya maksud dalam al-Quran itu difahami.
Ilmu dalam al-Quran tidak hanya terbatas dalam bidang akidah, ibadah, syariah,
feqah dan akhlak tetapi ia merentasi ilmu-ilmu sains dan teknologi dan mampu
menghasilkan profesional dan teknokrat yang Islami.
Penubuhan Kolej Universiti Al-Quran
Malaysia ini menjadi titik-tolak yang besar maknanya kepada pendidikan Islam di
negara ini. Fokus pengajiannya tidak saja memberi keutamaan kepada al-Quran dan
as-Sunnah dijadikan sebagai sumber ilmu dalam pelbagai disiplin yang disebut
sebagai Ilmu Diniah (agama) tetapi juga memberi tumpuan kepada ilmu-ilmu
insaniah (ilmu kemanusiaan) dan ilmu yang menyangkut tentang hal-hal sains dan
teknologi.
Pelajar yang menumpukan pengajian mereka
dalam bidang diniah boleh mengkhusus dalam sesuatu subjek supaya pengkhususan
mereka dalam bidang tafsir umpamanya menghasilkan ahli tafsir yang boleh
mengembangkan ilmu al-Quran menjadi sumber rujukan ilmu-ilmu yang lain.
Pelajar yang menumpukan pengajian mereka
dalam bidang insaniah di samping fokusnya kepada ilmu-ilmu al-Quran boleh
mengkhusus dalam bidang falsafah, sejarah, psikologi, antropologi dan sosiologi
Islam umpamanya supaya akhirnya epistemologi ilmu yang terbina mengambil kira
acuan yang Islami.
Hal yang sama terhubung kepada
pelajar-pelajar yang mengambil bidang sains, teknologi dan bidang profesional
yang lain. Oleh sebab kekuatan kefahaman al-Quran sebagai asas bidang sains dan
teknologi bakal berkembang dengan nilai guna yang baik supaya kepakaran dan
keahlian dipandu oleh etika yang tinggi dan nilai yang murni.
PROGRAM PENSIJILAN AL-QURAN
Pengalaman Darul Quran di Kuala Kubu Baru
sejak lebih satu dekad yang lalu memulakan program Pensijilan Bersama 18 bulan
bersama dengan Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) telah menghasilkan
hampir 1,000 orang huffaz yang akhirnya menjurus bidang perubatan, farmasi,
pergigian, sains, kejuruteraan, seni bina dan lain-lain.
Program ini mengisi keperluan integrasi
ilmu dalam kalangan generasi muda iaitu dengan menjadi huffaz, memberi
perhatian kepada penguasaan bahasa Arab dan Inggeris membolehkan graduan ini
meningkatkan ilmunya pada masa depan dalam bidang penjurusannya.
Lahirnya Kolej Universiti Al-Quran ini
bakal meluaskan lagi peluang para pelajar tidak saja memasuki Ijazah Pertama
dalam bidang masing-masing tetapi juga boleh meningkatkan lagi pengajian mereka
di peringkat Sarjana dan Doktor Falsafah.
Bayangkan kalau ia terjadi di mana proses
integrasi dan Islamisasi ilmu berjalan, ia bakal melahirkan jenis modal insan
yang tidak saja memiliki kekuatan diniah dan rohaniah sekali gus tetapi memiliki
penjurusan dan kemahiran tertentu yang penting untuk pembangunan negara dan
umat.
Asas bagi ketampilan tamadun Islam tidak
sekadar ilmu-ilmu diniah sebagai asas dan tapak tetapi ia memerlukan ilmu-ilmu
kepakaran dan ketamadunan yang mampu menyumbang ke arah pendidikan yang lebih
menyeluruh.
AGENDA ISLAM UNTUK HARI DEPAN
Salah satu kelemahan umat Islam masa lalu
ialah fokus pengajiannya lebih banyak menumpu ke arah bidang diniah atau agama.
Ia tidaklah salah. Memahami Islam sebagai 'Suatu Sistem Kepercayaan' dan
memahami Islam sebagai 'Suatu Cara Hidup' perlu wujud integrasi ilmu supaya
'Ilmu Mengurus Diri' dan 'Ilmu Mengurus Sistem' berjalan secara seimbang.
Integrasi ini adalah sesuatu yang tidak
dapat dielakkan kerana masalah dualisme yang berlaku sekian lama menyebabkan
jenis modal insan yang dilahirkan oleh sistem tidak memiliki binaan tasawwur
atau world - view yang seimbang. Integrasi dan Islamisasi ilmu-ilmu diniah
dengan ilmu-ilmu ketamadunan akan memberi perspektif yang lebih bermakna terhadap
perubahan dan kemajuan.
Negara Islam memerlukan model seperti
ini. Kita tidak mahu jenis pelajar yang memiliki produktiviti rohaniahnya
tinggi tetapi produktiviti amaliah relatif rendah.
Kita memerlukan ilmuwan dan tenaga
profesional yang mampu berfikir strategik dan mampu merancang dengan bijak
supaya antara idealisme yang dibina, memahami realiti yang ada menyebabkan
kaedah melaksana terjadi dengan penuh hemah dan berkesan.
Tradisi pendidikan Islam dan al-Quran
mengambil kira lima faktor penting dalam proses pengajaran dan pembelajarannya.
Pertama kaedah hafazan yang menghubungkan
al-Quran dan upaya pengingatan manusia. Yang diingati secara harfiah itu adalah
kalimah-kalimah Allah yang terdapat elemen Rabbani di dalamnya. Setiap kalimah
daripada al-Quran yang dibaca ada pahalanya apa lagi kalau dibaca dan diingati
seluruh al-Quran tentu fadhilatnya besar.
Kedua, hafazan menuntut kefahaman.
Menjadikan Islam sebagai huddan linnas dan huddan lil muttaqeen - petunjuk
kepada manusia dan petunjuk kepada yang bertakwa pendidikan al-Quran memerlukan
kefahaman.
Kefahaman terhadap makna menerusi proses
tafasir dan kefahaman terhadap isi yang sifatnya multidimensi. Kefahaman
terhadap al-Quran menjadi sumber penting berkembangnya ilmu. Ilmu adalah suluh
dan daripadanya lahirnya hikmah yang memperlihatkan kebesaran Allah.
Ketiga pendekatan berfikir hasil daripada
hafazan dan kefahaman. Berfikir adalah sesuatu yang anjurkan oleh al-Quran.
Al-Quran mencabar manusia tentang pentingnya akal - afala ya'qiluun, mencabar
tentang berfikir secara mendalam - afala ya tafaqqaruun dan mencabar manusia
mengenai upaya kajian dan penelitiannya - afala ya tadabbaruun. Kemahiran
berfikir adalah sesuatu yang sangat penting dalam proses pembelajaran.
Keempat ialah proses penyerapan iaitu
proses internalisasi. Ilmu yang benar daripada al-Quran dijana oleh akal
kemudian disaring oleh hati dan kalbu supaya nilai-nilai yang fitrah terbina ke
dalam diri. Daripadanya lahir nilai-nilai yang baik seperti amanah, adil,
ikhlas, dan tulus menghubungkan ilmu dan juga nilai melalui proses penyerapan
yang fitrah sifatnya.
Kelima ialah proses amali atau
manifestasi. Kehebatan kalimah-kalimah Allah yang diingati dan menghubungkan
akal dan kalbu menyebabkan berlakunya proses penyerapan yang baik dan akhirnya
diterjemahkan dalam bentuk amal.
Amal Islami adalah sesuatu yang amat
penting bagi diri orang Islam kerana ilmu tanpa amal, umat ketiadaan contoh dan
teladan. Amal tanpa panduan nilai-nilai Qurani yang murni bakal membimbing
manusia ke jalan yang tidak ada barakah.
Oleh itu ketampilan Kolej Universiti Al-Quran
menyambung program Darul Quran yang sedang berjalan bakal meletakkan pendidikan
al-Quran ke tahap yang lebih tinggi dan bakal menyumbang kepada negara dan
binaan tamadun.
Ia adalah sesuatu yang bermakna bagi
masyarakat Islam di Malaysia kerana universiti yang bakal lahir ini diharapkan
dapat menjawab persoalan pendidikan Islam yang sebenarnya supaya para huffaz
yang bakal lahir, dirinya bakal memiliki ilmu-ilmu berbanding dalam pelbagai
bidang dan dalam masa yang sama sifatnya menyumbang ke arah pembangunan negara
berasaskan acuan yang jauh lebih integratif dan Islamik.
Penulis ialah Ahli Lembaga Darul Quran Malaysia
Sumber : http : //www.utusan.com.my/