Oleh : Ruhaiza Rusmin
JURANG dominasi pencapaian
akademik yang ketara antara pelajar lelaki dan perempuan bukan isu yang
boleh dipertikaikan.
Namun, kebimbangan pelbagai pihak
mengenai jurang sedia ada perlu diberi perhatian demi memastikan proses
kelangsungan pendidikan antara dua gender itu dapat diimbangi dengan baik.
Penguasaan pelajar perempuan
dalam pencapaian akademik yang sentiasa cemerlang bagai memberi isyarat bahawa
pencapaian pelajar lelaki mesti diperbaiki jika tidak mahu terus ketinggalan.
Biarpun sistem pendidikan yang
diguna pakai tiada bezanya untuk mengukur kapasiti pencapaian dua gender,
mengapa pencapaian pelajar lelaki tetap tidak setara?
Ini menimbulkan persepsi, pelajar
lelaki memang mempunyai tahap kepandaian rendah berbanding pelajar perempuan
hingga menjadikan mereka ‘populasi’ yang semakin mengecil dalam pencapaian
akademik.
Pensyarah Fakulti Pendidikan dan
Pembangunan Manusia, Universiti Pendidikan Sultan Idris, Tanjung Malim,
Profesor Dr Othman Lebar berkata, memang ada perbezaan tahap perkembangan di
antara pelajar lelaki dan wanita.
Beliau berkata, biarpun dominasi
pencapaian akademik lebih terarah kepada perempuan, akan tiba masanya lonjakan
pencapaian pelajar lelaki mengatasi pelajar perempuan.
“Perkara ini tidak mustahil
kerana proses pengembangan, cara berfikir dan pendedahan berbeza.
“Pada peringkat awal,
kecemerlangan pelajar perempuan agak ketara kerana mereka terdidik dengan
sistem pembelajaran berstruktur,” katanya.
Berdasarkan kajian beliau pada
2008, pelajar perempuan secara biologikal memang mempunyai potensi menyerlahkan
kematangan pada usia tertentu biarpun di sekolah rendah.
Kematangan pelajar perempuan,
katanya, boleh dilihat apabila mereka sangat teliti sewaktu membuat kerja
sekolah, sering membawa buku dan khusyuk di dalam kelas.
“Sebaliknya pelajar lelaki lebih
banyak bermain, bergurau senda dengan mengusik kawan dan hanya mampu memberi
perhatian pada pelajaran pada 15 minit pertama.
“Perbezaan biologikal ini memang
fitrah kerana secara normalnya, perempuan memang cepat matang.
“Tapi kematangan lelaki dalam
berfikir boleh menjadi sangat pantas apabila berada pada tahap tertentu. Pada
waktu itu, lelaki berfikir menggunakan akal tapi perempuan menggunakan emosi,”
katanya.
Katanya, ibu bapa tidak perlu
risau jika melihat anak lelaki mereka leka bermain serta liat membaca buku.
“Kemampuan mereka menyerap
maklumat, memahami proses pembelajaran dan mengulang kaji tidak sama dengan
pelajar perempuan. Tapi mereka tetap boleh fokus,” katanya.
Melalui hasil kajian itu, beliau
mendapati masalah ketidakseimbangan pencapaian akademik antara dua gender itu
sudah berlaku sejak 1960-an termasuk di negara maju.
“Ini berkait rapat dengan nilai
etika dan budaya. Lelaki sering ditafsirkan sebagai golongan yang banyak
memikul tanggungjawab dan melihat proses pembelajaran itu lebih bersifat
fizikal.
“Perempuan pula melihat proses
pembelajaran itu seperti satu seni dan perlu dilakukan atas dasar
tanggungjawab.
“Kontra itu menjadikan pelajar
lelaki menganggap belajar skopnya sangat meluas bukan sekadar akademik
semata-mata sedangkan pelajar perempuan sebaliknya,” katanya.
Di negara maju, katanya mereka
turut berdepan dilema ini. Pelajar lelaki banyak yang tercicir dalam akademik
tapi akhirnya menjadi insan berjaya.
“Nama-nama seperti Bill Gates
tidak cemerlang dalam akademik tapi menggunakan kepandaian lain untuk berjaya.
“Ini juga panduan yang baik
supaya ibu bapa tidak terlalu gusar dan tertekan jika anak tidak terarah kepada
akademik, sebaliknya subjek berbentuk teknikal,” katanya.
Beliau menyarankan agar ibu bapa
memberi sokongan kepada anak lelaki jika mereka menunjukkan kecenderungan dalam
subjek tertentu.
“Ada kalanya, ibu bapa mempunyai
persepsi buruk jika melihat anak lelaki lebih teruja kepada Internet, sukan,
Discovery Channel berbanding membaca buku.
“Biarkan kerana pada masa itu
mereka sedang menggunakan kreativiti serta keterujaan untuk memperoleh sumber
maklumat yang boleh membantu dalam proses pembelajaran.
“Jangan sekat atau membebel
kerana ia akan membantutkan kegigihan mereka untuk belajar. Perlu diingat cara
belajar pelajar lelaki dan perempuan berbeza,” katanya.
Malah, kajian itu membuktikan pelajar
lelaki lebih berminat kepada aspek teknikal, sains dan matematik tetapi
bermasalah dalam subjek Bahasa Melayu dan Inggeris.
Kecenderungan itu, katanya, boleh
membawa kepada peningkatan pencapaian tahap berikutnya dan jika diberi dorongan
berterusan, mereka boleh berjaya.
“Tapi kecemerlangan itu tidak
hanya diukur melalui tahap pencapaian akademik semata-mata.
Mungkin pencapaian akademiknya
sederhana tapi kerana ada pengetahuan teknikal, itu satu kelebihan.
“Dan selalunya pelajar lelaki
ini, sekali diberi peluang menunjukkan kemahiran atau minat, mereka boleh terus
memacu kecemerlangan sama di sekolah atau institusi pengajian tinggi,” katanya.
Ditanya adakah ini menunjukkan
pencapaian pelajar wanita hanya pada tahap tertentu, beliau menafikan, sebaliknya
menegaskan mereka mampu meneruskan kecemerlangan.
“Buktinya institusi pengajian
tinggi negara banyak didominasi pelajar perempuan. Cuma persoalannya, apakah
bidang diikuti itu mampu memberi pulangan setimpal sebaik tamat pengajian?
“Tolak tepi penguasaan dalam
bidang kritikal seperti perubatan tapi melihat senario pekerjaan hari ini,
dominasi tenaga kerja berprestij atau berkemahiran banyak didominasi pelajar
lelaki.
“Ini membuktikan sampai tahap
tertentu, pelajar lelaki mampu membina kecemerlangan sendiri yang menyamai atau
melebihi pelajar wanita.
“Justeru, usah gusar jika pelajar
lelaki sering ketinggalan. Percayalah bahawa kebolehan setiap pelajar berbeza
dan mereka ada keistimewaan masing-masing,” katanya.
Sumber : http : //www.hmetro.com.my/