Jumaat, 15 Jun 2012

ISU KENEGARAAN : Menguruskan kerencaman sosial



Oleh Mansor Mohd Noor
bhnews@bharian.com.my


Kepemimpinan politik perlu pertajam kompas moral agar tak tersasar

DASAR awam merubah landskap sosial negara. Dasar Ekonomi Baru (DEB) digubal untuk mengurus ketidaksamarataan sosial. DEB dirancang untuk membasmikan kemiskinan dan menyusun semula masyarakat hingga terbentuk masyarakat industri dan peniaga Bumiputera.

Matlamat akhir pelaksanaan dasar awam ini ialah untuk membawa negara ke arah perpaduan negara. Perpaduan negara masih belum dapat digenggam, tetapi nyata kerajaan berjaya membina kesepaduan sosial dalam masyarakat pelbagai etnik kesan perubahan negara daripada pertanian kepada industri, perdesaan berubah menjadi bandar dan kemiskinan melarat diganti dengan kelas menengah.

Banyak perkara yang melanda negara ini terjadi sebagai akibat yang tidak terancang. Masyarakat pelbagai etnik didapati rencam dari segi sosial. Mereka didapati memiliki nilai dikongsi bersama dan membuat pilihan hidup sama. Perbezaan etnik wujud tetapi tidak memisahkan mereka kerana ruang sosial dalam negara sudah banyak mengikat mereka kepada nilai bersama seperti keuntungan material, status, ikatan sosial dan nilai hidup mengenai keadilan, prestasi kerja dan demokrasi. Mereka mengidam untuk mendapat pendidikan terbaik, pekerjaan bergaji besar, membeli kereta, rumah, beli-belah di pasar raya dan melancong.

Pembangunan negara melahirkan akibat tidak terancang apabila kerencaman sosial dalam masyarakat pelbagai etnik sudah melentur batas etnik. Masyarakat pelbagai etnik yang rencam ini memiliki budaya politik yang masih dipengaruhi perkiraan etnik tetapi kepentingan peribadi mereka lebih diutamakan hingga perkiraan etnik dalam tindakan hidup mereka menjadi kabur, termasuk pilihan pengundian yang dibuat dalam pilihan raya.

Dalam suasana kerencaman sosial ini, orientasi politik dalam kalangan pengundi bukan lagi berbentuk hitam putih dan dikotomi dengan orang Melayu, penduduk desa dan pegawai kerajaan pasti akan pro-BN, manakala orang Cina dan bandar akan propembangkang. Memori generasi muda bahawa UMNO membebaskan negara daripada penjajah dan komunis serta meletakkan negara di landasan kestabilan dan kemajuan, masih dikenang, tetapi hak UMNO ke atas undi mereka sudah menjadi semakin luntur.

Orang Melayu, seperti halnya dengan etnik lain masih menggemblengkan bahasa, budaya dan agama dalam perundingan politik dalam mempertahankan identiti diri dan kumpulan mereka. Namun, banyak perkara berkaitan dengan kehidupan mereka seperti kedudukan ekonomi tidak menentu, kelemahan prestasi perkhidmatan diberikan oleh jentera kerajaan tempatan, negeri dan persekutuan, gejala sosial yang terus meningkat daripada rasuah, jenayah, dadah dan perceraian dan kepemimpinan politik yang rakus dan tamak dengan dunia hingga rakyat dipinggirkan meresahkan kehidupan harian mereka bersama.

Perkongsian persepsi negatif terhadap ekonomi negara, kerajaan, masalah sosial dan kepemimpinan politik sudah meminda selera politik rakyat daripada mendokong kerajaan sedia ada kepada mengutamakan perubahan rejim pemerintahan.

Kelompok sosial kelas menengah yang selesa dengan kekuatan ekonomi, menilai parti pemerintah dan kerajaan berdasarkan prestasi, ketelusan dan integriti. Mereka menilai kepemimpinan negara dan kerajaan dengan nada kritis berdasarkan fakta. Mereka tidak senang apabila ada kepemimpinan negara yang melakukan salah guna kuasa dan rasuah dalam mengendalikan urusan mereka dengan rakyat.

Aset pendidikan, pekerjaan dan pendapatan yang dimiliki mereka menjadi modal untuk meneroka dunia siber mendedahkan mereka kepada dunia maklumat dan menyertai pergerakan sosial dalam masyarakat. Dalam suasana dunia diledakkan dengan maklumat, kelompok manusia yang menggunakan teknologi maklumat pasti dapat menyebar dalam masa nyata dan serta-merta ke seluruh negara dan dunia hingga mempengaruhi ruang sosial di negara ini.

Jika hal ini berlaku, sudah pasti perancangan dan pelaksanaan kerajaan memakmurkan dan mensejahterakan rakyat akan tergendala oleh persepsi buruk yang bertebaran hingga meracuni minda rakyat. Ruang persepsi negatif terhadap kerajaan dan parti pemerintah akan menjadi buruk lagi apabila kepemimpinan negara, jentera kerajaan dan media arus perdana mengambil sikap untuk berdiam, menafi dan menentang sesiapa yang mendedahkan keburukan mereka.

Golongan pendapatan rendah mendapati mereka berdepan desakan hidup akibat kos hidup yang meningkat dengan begitu ketara. Golongan usia 31 hingga 50 tahun juga mendapati diri mereka terperangkap dengan kos hidup yang meningkat dan dirumitkan dengan jumlah isi rumah dan beban kos tanggungan yang meningkat.

Walaupun jumlah isi rumah miskin berkurangan dengan drastik, sebilangan kecil golongan miskin bandar, desa dan estet, terutama keluarga yang mengalami masalah berasakan kemerdekaan negara tidak memberikan apa-apa makna kepada kehidupan dan masa depan mereka. Kumpulan minoriti ini didapati terperangkap dalam kemiskinan warisan daripada nenek ke cicit.

Kumpulan sosial pendapatan rendah berusia antara 31 hingga 50 tahun dan miskin warisan ini jarang menjadi artikulator yang mempengaruhi orang lain untuk menentang pemerintahan sedia ada. Tetapi keberadaan mereka dalam negara dengan pemerintahan sedia ada sudah terpisah, terasing dan putus daripada rakyatnya sendiri, ketidakseimbangan sosial meluas dalam masyarakat dan akan membuat rakyat untuk berasakan kehidupan mereka sudah tidak lagi terjamin.

Demi rakyat, bangsa dan negara, kepemimpinan politik perlu mempertajamkan kompas moral mereka supaya perjuangan diutamakan dan kerakusan dunia serta kesombongan diri dihapuskan. Kepemimpinan berintegriti pasti menjadi ‘pagar yang menjaga padi’. Hanya kepemimpinan berhati waja dapat menjamin dirinya daripada digoda harta, wanita dan takhta. Apabila hal ini berlaku setiap perancangan akan dilaksanakan menepati tujuan dirancang dan sampai kepada kumpulan sasarnya.

Penulis ialah Setiausaha Kluster Politik, Keselamatan dan Hubungan Antarabangsa Majlis Profesor Negara

Sumber : http : //www.bharian.com.my/

ISU KESIHATAN : Melatah berkaitan dengan emosi

Oleh : Rosmah Dain

MELATAH didefinisikan sebagai satu fenomena tingkah laku dikaitkan dengan kaum tertentu di Asia Tenggara khususnya kaum Melayu.

Berlaku kebanyakannya di Asia Tenggara terutama di Malaysia, Singapura dan Indonesia, tingkah laku melatah ini dikatakan tidak ketara (mungkin ada) di negara-negara Eropah kerana tidak 'digalakkan' oleh masyarakatnya.

Ini kerana bagi mereka fenomena tersebut dianggap pelik atau seperti satu jenis penyakit.

Tingkah laku melatah bukan satu perbuatan yang dibuat-buat, sebaliknya, ia berlaku spontan kerana sudah tertanam dalam diri individu berkenaan.

Namun sekiranya pada permulaan seseorang itu melakukannya secara berulang kali, lama-lama ia akan menjadi satu kebiasaan iaitu tingkah laku yang akan dilakukan berulangan.

Ini bermakna ia satu situasi yang sukar untuk ditinggalkan apabila tingkah laku baru (perkara yang menjadi kebiasaan) mengambil tingkah laku lama dan perkara itu akan dilakukan berulangan.

Menurut Pakar Perunding Psikiatri Hospital Pantai Kuala Lumpur, Dr. Daniel Zainal Abdul Rahman, individu yang melatah suatu waktu dahulu (kira-kira 20 hingga 30 tahun sebelum ini) khususnya di negara ini, mereka menjadi tumpuan hiburan terutama di majlis-majlis keramaian.

"Individu yang melatah suatu waktu dahulu boleh dijadikan sebagai 'kerjaya' kerana mereka diundang ke majlis-majlis untuk memeriahkan suasana keraian.

"Mereka diundang atas fungsi tertentu dan ada peranan dalam masyarakat sebagai penghibur, khususnya di kawasan luar bandar," katanya ketika ditemui, baru-baru ini.

Dr. Daniel Zainal berkata, fenomena melatah ini dari segi statistiknya,  80 hingga 90 peratus daripadanya adalah melibatkan golongan wanita yang telah agak berumur.

Katanya, dari segi aspek psikologi, orang melatah ini sebenarnya ada ciri personaliti tertentu iaitu neurotik.

"Biasanya dari aspek peribadi, individu yang suka mendapat perhatian dan menonjolkan diri seperti terlibat dalam bidang seni adalah antara mereka yang suka melatah.

"Selain itu mereka yang tergolong dalam perlakuan ini dianggap mempunyai personaliti yang celaru, resah atau darah gemuruh, cepat terkejut dan lemah semangat (easily hyperstartle response) termasuk apabila melihat berita yang menggerunkan serta mudah mendapat serangan panik (panic attack)," katanya.

Melatah juga katanya, dikaitkan dengan faktor genetik turun-temurun dalam keluarga kerana ia ada unsur berjangkit.

Mungkin bukan daripada ibu atau bapa yang melatah tetapi pak cik atau mak cik yang melatah juga dapat dijangkiti oleh anak saudara mahupun cucu mereka.

Ahli keluarga terdedah kepada tingkah laku melatah sekiranya mereka berdepan dengan masalah psikologi. Ia juga boleh dikaitkan dengan aspek keturunan dan persekitaran yang mendorong kepada berlakunya keresahan, kesedihan dan kecenderungan mewarisi personaliti cepat gemuruh.

Menurut Dr. Daniel Zainal, perilaku melatah sepatutnya tidak lagi digalakkan dalam masyarakat sekarang kerana ia boleh menjejaskan harga diri si pelatah.

Malah ketika situasi latah sedang berlaku, orang di sekeliling boleh meredakan si pelatah dengan menenangkan dirinya.

Caranya ialah dengan menampar bahu si pelatah lalu mengajarnya mengucap dan beristighfar beberapa kali sehingga fikirannya kembali tenang dan tenteram.

"Orang melatah ini sebenarnya tidak suka dijadikan bahan ketawa dan ia boleh menyebabkan mereka rasa tertekan. Orang melatah akan memberi hiburan kepada orang lain tetapi pada dirinya ia rasa tidak elok, selain mengundang panik di kalangan awam dan menyebabkan kejatuhan harga diri," katanya.

Dari aspek pengurusan katanya, jangan galakkan ahli keluarga mengusik individu yang ada ciri-ciri melatah jika mereka tahu seseorang itu berpotensi untuk melatah.

Juga jangan tambah usikan berkenaan sekiranya si pelatah sedang melatah sehingga menyebabkan proses berkenaan berlarutan.

Jelas Dr. Daniel Zainal, tiada sebarang ubat untuk merawat latah, namun ia boleh dikawal menerusi sesi kaunseling psikoterapi perkara-perkara yang boleh menjadi pencetus kepada latah yang berhubung dari aspek kognitif dan tingkah laku.

"Ketika melatah, individu ini seolah-olah terpisah dari alam sekeliling, tidak sedar apa yang berlaku yang membentuk keadaan trance state (di bawah sedar). Pada ketika ini tahap kesedarannya amat rendah bagaikan bermimpi, ralit atau seolah-olah dipukau seperti yang berlaku pada pengangkat kavadi ketika Thaipusam, pemain wayang kulit, penari kuda kepang dan sebagainya," katanya.

Menurut Dr. Daniel Zainal lagi, individu yang melatah boleh menggunakan cara hipnosis untuk menyelami keadaan di bawah sedarnya yang menyebabkan punca-punca berlakunya latah.

" Minda manusia terdiri daripada pemikiran sedar (12 peratus) dan pemikiran di bawah sedar (88 peratus). Justeru kaedah hipnosis ini akan mencungkil kisah lalu pengalaman di bawah sedarnya yang mempengaruhi tabiat melatahnya.

"Ini kerana emosi seseorang dipengaruhi apa yang berlaku kepada individu tersebut lama dahulu, ia seolah-olah data yang tersimpan dalam pemikiran minda tidak sedar," katanya.

Menurut beliau, individu yang melatah ini juga perlu belajar teknik pernafasan yang betul seperti senaman yoga atau berzikir untuk menangani masalah ini.

Namun katanya, fenomena melatah ini semakin berkurangan di negara ini khususnya di majlis-majlis keraian kerana persekitaran masyarakat tidak lagi menggalakkan perlakuan berkenaan.

"Ramai masyarakat sekarang sudah tidak 'menggalakkan' perlakuan melatah ini. Sekiranya mereka tahu individu berkenaan melatah, mereka tidak akan cuba mengusiknya.

"Bahkan generasi muda mungkin ramai yang tidak tahu apa itu melatah kerana sudah jarang terlihat dalam masyarakat sekarang," kata Dr. Daniel. 

Sumber : http : //www.utusan.com.my/

ISU ALAM SEKITAR : Jerebu di Lembah Klang makin buruk



KUALA LUMPUR - Indeks Pencemaran Udara (IPU) di beberapa tempat di Lembah Klang semakin buruk dengan empat kawasan merekodkan IPU tidak sihat berbanding tiga kawasan sebelum ini.
  
Indeks yang dikeluarkan oleh Jabatan Alam Sekitar (JAS) setakat pukul 5 petang ini, mencatatkan bacaan IPU di Cheras bertambah buruk kepada 105 berbanding 91 sebelum ini.
  
IPU di Pelabuhan Klang dan Shah Alam, masing-masing meningkat kepada 147 dan 120 berbanding 130 dan 106 pagi ini. Bacaan IPU di Kuala Selangor bertambah baik sedikit iaitu 129 berbanding 131 sebelum ini.

  
Tiga kawasan yang mencatatkan IPU tidak sihat ialah Kuala Selangor (129), Pelabuhan Klang (147) dan Shah Alam (120).
  
Sementara itu, 34 kawasan merekodkan IPU sederhana dengan bacaan antara 51 dan 100 manakala bilangan kawasan dengan IPU yang baik, menurun kepada 12 berbanding 14 awal hari ini.

Antara kawasan mencatatkan IPU sederhana ialah Petaling Jaya dan Batu Muda, Kuala Lumpur yang masing-masing merekodkan 99, Banting (95), Sri Manjung (92), Tanah Merah (88), Putrajaya (78) dan Perai (74).
  
Kenyataan JAS berkata keadaan kualiti udara yang buruk di Lembah Klang dan Perak sejak pagi ini adalah disebabkan jerebu rentas sempadan dari Sumatera, Indonesia.
  
Keadaan jerebu itu dijangka berlarutan selama beberapa hari disebabkan ramalan bahawa cuaca kering di beberapa bahagian di utara dan pantai barat Semenanjung pada masa ini.
  
Kenyataan itu menambah imej satelit oleh Pusat Kepakaran Meteorologi Asean menunjukkan peningkatan jumlah titik panas di Sumatera, Indonesia sejak Selasa.
  
Imej itu menunjukkan bahawa jerebu bergerak dari Riau, Sumatera Tengah menuju ke pantai barat Semenanjung Malaysia.

Sementara itu, jurucakap Jabatan Meteorologi berkata hujan mungkin tidak berlaku dalam tempoh beberapa hari ini.
  
"Kami meramalkan hujan sedikit di pantai barat Semenanjung menjelang pertengahan dan akhir minggu depan," katanya.
  
Negara kini sedang mengalami Monsun Barat Daya, yang pada umumnya keadaan cuaca panas dan kering. Keadaan itu dijangka berterusan sehingga September, katanya. - Bernama

ISU EKONOMI : Menyelami nasib peniaga-peniaga tempatan


Oleh M JASNI MAJED

APABILA demam bola muncul semula, lazimnya restoran-restoran mamak dipenuhi anak-anak muda sampailah mereka yang sudah berumur.

Dari Restoran Ayob di Taman Universiti Skudai, Johor sampailah ke restoran mamak berhampiran lampu isyarat di simpang empat di pekan Changlun, Kedah, dari pukul 10 malam sampai pukul 3 atau 4 pagi, ramai yang berlonggok menyaksikan siaran langsung Kejohanan Bola Sepak Eropah (Euro) 2012.

Waktu perlawanan yang memakan masa hampir dua jam termasuk waktu rehat itu, sekurang-kurangnya segelas atau dua gelas teh tarik dipesan setiap orang. Itu belum lagi termasuk tempahan mi goreng, nasi lemak, dan sebagainya.

Jika seratus orang duduk dalam satu-satu masa, setiap malam, bukan sedikit wang dikaut oleh pengusaha restoran mamak daripada orang tempatan yang gila bola. Kalau bukan musim bola pun, bukan sedikit orang kita yang menjadikan restoran mamak sebagai tempat makan minum saban hari, dari pagi sampai ke malam.

Kita tidak menyalahkan mana-mana pihak atau individu pun yang hendak berniaga di negara ini kerana khidmat disediakan oleh pengusaha-pengusaha makanan dari luar banyak membantu rakyat tempatan. Restoran makanan segera pun bukanlah diusahakan oleh orang tempatan tetapi kebanyakannya dari Selatan Thailand.

Maka, pengusaha-pengusaha tempatan dalam bidang makan minum di negara kita boleh dikira dengan jari. Malah, ada yang hidup segan mati tak mahu kerana untung tidak banyak, hendak ditutup tiada kerja lain yang hendak dibuat.

Di samping itu, di Lembah Klang pula, banyak kedai runcit dimonopoli orang Aceh. Khabarnya orang Aceh pandai berniaga sampai orang Melayu yang berniaga bersebelahan pun tidak tahan dengan saingan kedai orang Aceh.

Orang tempatan akan menolak bangsa dan kaumnya sendiri jika harga barangan di kedai orang luar lebih murah. Dalam soal jual beli, kalau rugi, saudara-mara buka kedai pun suku-sakatnya tidak akan pandang. Kalau hendak tolong pun sekali dua sahaja.

Sudahnya, pengusaha kedai runcit tempatan menyewa kedai kepada orang Aceh. Lebih ramai orang kita suka mencari jalan mudah untuk mendapatkan wang tetapi keuntungan besarnya dilibas oleh orang lain.

Orang kita bukannya tidak boleh berniaga, tetapi orang luar lebih pandai berniaga. Mereka ada strategi. Mereka ada ilmu berniaga. Dari segi layanan, harga dan kebersihan, mereka pandai jaga. Susun atur barangan di kedai runcit pun kita nampak macam mereka ada ilmu berniaga.

Layanan yang cepat dan mesra merupakan senjata utama peniaga menarik pelanggan. Pelanggan tidak suka jika segelas teh dipesan, lima belas minit pun belum sampai, apatah lagi kalau pelanggan di gerai atau restoran itu tidak sampai lima orang. Pelanggan lebih tidak suka jika ada dua tiga orang pelayan datang bertanyakan apa yang dipesan pada orang yang sama. Dari situ sudah nampak kelemahan dari segi layanan dan pengurusannya.

Dari segi kebersihan, pelanggan akan lihat dari pelbagai sudut iaitu dari dalam premis perniagaan, alatannya sampailah ke dalam tandas.

Pelanggan tidak akan datang dua atau tiga kali jika premis perniagaan lintang-pukang, kotor manakala tandas pula kotor dan tidak ada kunci.

Di kedai runcit pula, orang akan lihat apa barang dan harga yang ditawarkan. Apa yang dapat kita selami, pengusaha-pengusaha kedai runcit dari kalangan orang Aceh mempunyai persatuan yang kuat. Barang-barang di kedai mereka agak lengkap, banyak dan lebih murah berbanding harga ditawarkan peniaga tempatan, termasuk harga yang ditawarkan di pasar raya.

Orang tempatan mestilah memikirkan kaedah baru dalam bidang perniagaan. Jika tidak dapat menandingi atau melebihi orang asing pun, mampu menyamai mereka pun sudah memadai.

Selepas itu, pelanggan akan membuat penilaian sendiri, sama ada memilih untuk membeli atau menggunakan khidmat orang luar atau orang tempatan.

Sumber : http : //www.utusan.com.my/

ISU BAHASA : Mekar bahasa terletak pada jiwa


Oleh : Muhammad Dzul Azhan Haji Sahban

SAYA prihatin dengan perkembangan bahasa Melayu di Singapura dewasa ini.

Isu yang sudah sekian lama dibincangkan kini timbul kembali, terutama menjelang Bulan Bahasa 2012 yang akan berlangsung bulan depan.

Penggunaan bahasa Melayu di sini semakin berkurangan sejak beberapa tahun kebelakangan ini.

Selain daripada beberapa media seperti Berita Harian , stesen radio dan televisyen, penggunaan bahasa Melayu nampaknya 'terhad' atau 'terbatas' di dalam kelas bahasa Melayu, di masjid dan di rumah, serta ditutur beberapa Anggota Parlimen (AP) Melayu dalam sesi Parlimen.

Golongan muda, termasuk pelajar Melayu, dan golongan dewasa sering kali berbual dalam bahasa Inggeris, bahasa campur atau 'rojak' atau bahasa Melayu pasar walaupun sesama orang Melayu sendiri.

Adakah kita berasa janggal, malu atau rendah diri untuk berbahasa Melayu dengan baik?

Memang benar bahasa Inggeris adalah bahasa utama dunia, termasuk di Singapura, dan kita perlu menguasai bahasa Inggeris untuk urusan rasmi seperti pekerjaan, pendidikan, perniagaan dan banyak perkara lain.

Namun, adalah lebih baik jika kita berupaya menguasai kedua-dua bahasa Inggeris dan Melayu dengan baik, dan jika mampu, belajar bahasa lain seperti Mandarin, Arab dan sebagainya.

Kita wajar sedar bahawa bahasa Melayu adalah bahasa kebangsaan Singapura, atas beberapa sebab seperti sejarah negara ini dan terdapat makna simbolik di sebalik penggunaan bahasa kebangsaan kita.

Adakah kita sedar bahawa bahasa Melayu juga digunakan dalam lagu kebangsaan, Majulah Singapura, pencetakan duit syiling dan wang kertas, perintah perbarisan dalam pasukan seragam serta digunakan dalam Jata Negara/Lambang Singapura (Coat of arms) seperti dalam dokumen rasmi pemerintah, bangunan pemerintah dan pasport.

Lantaran itu, jika kita sebagai anak watan Melayu berasa kekok atau segan berbahasa Melayu, janganlah pada suatu hari nanti kita terkejut jika bahasa dan lagu kebangsaan kita tidak lagi dalam bahasa Melayu.

Bayangkan juga jika pada masa hadapan, tiada lagi saluran televisyen, radio dan media cetak dalam bahasa Melayu kerana permintaan dan penggunaannya yang semakin berkurangan.

Penggunaan bahasa Melayu sangat luas di rantau ini seperti di Malaysia, Indonesia dan Brunei dan bilangan penutur bahasa tersebut begitu ramai.

Gunakanlah setiap kesempatan yang ada untuk berbual dalam bahasa Melayu bersama anggota keluarga, saudara-mara, jiran tetangga, kawan sekerja, kenalan atau sesiapa sahaja yang bergelar Melayu.

Luangkanlah sedikit masa untuk membaca buku, akhbar atau majalah dalam bahasa Melayu.

Gunakanlah kreativiti seperti mencari makna perkataan yang sukar menerusi kamus, menterjemah kosa kata yang menarik ke dalam bahasa Inggeris atau sebaliknya, menulis surat, puisi atau diari dalam bahasa Melayu secara berkala dan pelbagai kegiatan lain yang seronok bersama anggota keluarga, terutama sekali bersama anak-anak kita.

Akhir sekali, kita sering lihat beberapa bangsa lain seperti Cina, Jepun, Perancis dan Arab begitu bangga dengan bahasa ibunda dan budaya mereka.

Kita wajar mencontohi sikap mereka dalam memelihara dan mengekalkan bahasa ibunda mereka, di samping itu, alangkah baiknya jika kita juga berupaya menguasai bahasa Inggeris dan beberapa bahasa utama dunia yang lain.

Sumber : http://cyberita.asia1.com.sg/

ISU PERKHIDMATAN AWAM : Suruhanjaya umum empat terma rujukan tambah baik perkhidmatan awam

Tun Zaki Tun Azmi

KUALA LUMPUR - Suruhanjaya Khas Mengkaji Transformasi Perkhidmatan Awam hari ini mengumumkan empat terma rujukan bagi menambah baik kualiti perkhidmatan awam melalui penyampaian berkesan kepada rakyat.
  
Menurut kenyataan sekretariat suruhanjaya berkenaan, terma rujukan itu termasuk merasionalisasi perkhidmatan awam bagi meningkatkan keberkesanan dan kecekapan penyampaian perkhidmatan, serta memastikan transformasi kepimpinan perkhidmatan awam yang berupaya menyeimbangkan kepentingan politik dan pentadbiran.
  
Selain itu, ia juga untuk memperkasa modal insan perkhidmatan awam bagi menyampaikan perkhidmatan yang responsif kepada kehendak pelanggan.
  
Terma keempat adalah untuk mengutamakan kebajikan penjawat awam dengan memastikan perkhidmatan awam yang lebih fleksibel dan adil.
  
Suruhanjaya khas yang dipengerusikan bekas Ketua Hakim Negara Tun Zaki Tun Azmi itu telah bermesyuarat dua kali iaitu pada 7 Jun dan Rabu lepas dengan kesemua enam anggota suruhanjaya menghadirinya.
  
Suruhanjaya itu turut mempelawa orang ramai mengemukakan cadangan dan pandangan ke arah penambahbaikan perkhidmatan awam negara melalui laman web http://docs.jpa.gov.my/skmtpa.  


Sumber : http: //www.bernama.com.my/

ISU PERKHIDMATAN AWAM : Punca dingin sertai sektor awam



Oleh ARIF ATAN

BARU-BARU ini dilaporkan hanya 2.1 peratus daripada lebih 1.12 juta permohonan sebagai penjawat awam terdiri daripada pemohon berbangsa Cina. Penyertaan kaum Cina untuk mengisi jawatan dalam pasukan beruniform juga begitu rendah.

Umum mengaitkan gaji kecil dan lambatnya kenaikan pangkat punca kaum bukan Melayu terutama Cina tidak berminat untuk menyertai sektor awam.

Namun, kedua-dua penyebab tersebut yang lebih berkaitan dengan faktor ekonomi bukanlah punca tunggal mereka bersikap dingin terhadap sektor awam.

Faktor sosial dan budaya juga tidak kurang penting dalam mempengaruhi pola keinginan kaum Cina untuk memilih kerjaya dalam sektor awam.

Sebahagian anak muda Cina tidak menempuh alam persekolahan di sekolah kebangsaan. Meskipun mungkin bertemu dengan rakan dari kaum lain di sekolah mereka tetapi pergaulan mereka tetap lebih dominan dengan kaum mereka sahaja.

Akibatnya, usia 'rebung' mereka tidak dilentur dengan ciri dan nilai-nilai untuk memahami pola kebudayaan dan kerangka pemikiran kaum lain terutama masyarakat Melayu.

Ruang sosial semakin vakum terhadap sifat kemajmukan negara ini yang mereka tempuh di sekolah kemudian diteruskan apabila pulang ke rumah dan menghadap media massa.

Berkembangnya pelbagai saluran televisyen yang bersifat khusus mengikut kaum misalnya melanjutkan lagi ciri keterasingan rakyat Malaysia keturunan Cina untuk mengenali nilai budaya selain kaum mereka.

Apabila mereka keluar dari rumah pula apa yang ditempuhi masih berlegar dalam kepompong komuniti mereka sahaja. Akibat pola penempatan kita yang masih tipikal dengan kaum Cina tertumpu di kawasan-kawasan bandar, sebahagian besar kanak-kanak Cina akhirnya hanya memiliki ruang bermain yang tidak merentas warna kulit dan budaya lain.

Mereka tiada pilihan dan peluang untuk bergurau senda seterusnya kenal hati budi kaum Melayu sebagai teras masyarakat dan kebudayaan negara ini. Anak muda Cina mengalami zaman kanak-kanak yang terasing daripada kaum Melayu akibat dasar pembangunan kita yang menjadikan kawasan bandar, pinggir bandar dan kawasan yang asalnya kampung baru terus pekat dengan dominasi kaum Cina sahaja.

Interaksi kaum di pasar malam, meraikan sambutan Rumah Terbuka sempena sesuatu perayaan mahupun berkongsi menaiki LRT belum cukup mensosialisasikan masyarakat berbilang kaum kita untuk saling mengenali dan memahami sejak kecil secara alamiah.

Ruang sosial bukannya boleh dibuat, dipaksa atau bersifat pesta semata-mata. Tempatnya tidak lain tidak bukan adalah melalui amalan 'berkongsi ruang' iaitu bersekolah di bawah bumbung yang sama serta bertemu dan bermain di padang atau tempat rekreasi yang sama dalam sesebuah kawasan penempatan.

Pergaulan kanak-kanak Cina yang lebih kerap dalam masyarakat Melayu di dalam dan luar sekolah itulah seterusnya nanti akan membentuk cara fikir mereka yang lebih terbuka apabila melangkah ke alam pekerjaan nanti.

Mereka tidak akan prejudis atau menganggap perkhidmatan awam khusus untuk orang Melayu. Tidak timbul lagi rasa takut sebaliknya wujud kesedaran untuk bersama- sama berkhidmat kepada negara dengan mengisi borang jawatan kosong dalam sektor awam.

Keupayaan kita menangani faktor sosial inilah kemudiannya akan menyumbang kepada peningkatan pemahaman silang budaya di kalangan masyarakat terutama generasi muda kita.

Faktor budaya zaman silam yang dibentuk oleh penjajah Inggeris pula iaitu pengasingan kaum dalam 'kotak-kotak' sekolah dan penempatan berbeza sebenarnya dapat kita atasi jika mulai hari ini kita konsisten merapatkan jurang sosial yang masih banyak lagi wujud.

Berikanlah gaji tinggi atau permudahkan kenaikan pangkat sekalipun jika pelan jangka panjang yang mengambil kira faktor sosial dan budaya tidak ditangani terlebih dahulu sampai bila pun kaum bukan Melayu terutama Cina akan terus dingin untuk menyertai perkhidmatan awam.

PENULIS sedang mengikuti pengajian peringkat Sarjana di Universiti Malaya.

Sumber : http : //www.utusan.com.my/