Khamis, 13 Disember 2012

ISU KEPENGGUNAAN : Jerat jualan murah


Oleh :  Nor Afzan Mohamad Yusof | afzan@bharian.com.my
 
Pengguna perlu bijak rancang perbelanjaan, elak terperangkap gimik tidak menguntungkan

Promosi hujung tahun boleh dilihat di mana-mana. Perang poster beraneka rupa dan warna, pula ditampal, digantung, dipacak di mana-mana saja lokasinya, selain dimasukkan dalam peti surat dengan tujuan menarik perhatian orang ramai berbelanja dan membuat perbandingan dari segi harga dan kualiti sesuatu produk.

Peniaga berlumba-lumba memberikan potongan harga terhebat. Belian terbaik, beli satu percuma satu dan sesetengahnya diskaun sehingga 90 peratus. Itulah frasa lazim kita saksikan termasuklah ‘Jualan Harga Runtuh’ atau ‘Jualan Penghabisan Stok’ dan 'Jualan Penghujung Tahun’.

Lazimnya banyak promosi itu itu membabitkan jualan kelengkapan rumah seperti perabot, dan barangan keperluan sekolah.

Pada satu sudut, ketika promosi jualan murah itu adalah masa paling sesuai untuk membeli kerana memberi potongan menarik. Namun, jangan pula pengguna terperangkap dengan jerat jualan murah.

Bukan semua promosi ditawarkan benar-benar menguntungkan. Dalam banyak keadaan jualan murah hanyalah ‘topeng’ untuk memerangkap pengguna berbelanja lebih. Dalam keadaan lebih teruk, mungkin terbelit dengan hutang.

Tinjauan FAMILI ke sebuah pasar raya baru-baru ini, seorang jurujual mendedahkan produk jualan murah khususnya pakaian memang dihasilkan khusus untuk jualan murah, dengan menggunakan jenama asal, sesetengahnya stok lama.

“Produk jenama terkenal diskaun tidak pernah lebih daripada 20 peratus. Jika begitu keadaannya, penggunalah menjadi mangsa,” katanya.

Pengarah Komunikasi Gabungan Persatuan Pengguna (FOMCA), Mohd Yusof Abdul Rahman berkata ramai pengguna tidak arif mengenai sesuatu promosi barangan dan mudah menjadi mangsa.

Katanya, produk biasa ‘dijadikan’ sasaran potongan harga murah ialah mengenai produk keperluan harian seperti baju, kasut, peralatan sekolah dan beg tangan.

“Sekiranya kita perhatikan, produk berjenama jarang sekali dijual murah pada promosi hujung tahun. Produk berjenama biasanya dijual murah hanya pada jualan penghabisan stok. Ini kerana bagi pengguna berpendapatan tinggi mereka biasanya lebih arif dengan produk ditawarkan,” katanya dihubungi, baru-baru ini.

Tarikan harga rendah

Mohd Yusof berkata, jualan murah juga dijadikan ‘gimik’ tarikan kepada orang ramai untuk membeli, contohnya peniaga mungkin menawarkan hanya 30 peratusproduk untuk jualan murah, sedangkan selebihnya adalah produk dengan harga biasa.

Bagi sesetengah pengguna, mereka akan mudah terpedaya dan terperangkap membeli barangan yang tiada potongan harga.

Malah, ada juga rangkaian pasar raya besar mengeluarkan katalog yang menawarkan pelbagai jenis barang khususnya untuk barangan dapur, makanan, lauk-pauk dan sayur-sayuran dengan harga murah.

“Malangnya, ada kalanya gambar dan produk produk ditawarkan dalam katalog tidak sama dengan yang ditawarkan di pasar raya. Tawaran juga berbeza. Ada menawarkan belian atas belian atau berbelanja sekian banyak untuk mendapatkan cabutan bertuah dan sebagainya.

“Oleh itu, pengguna juga perlu pastikan ketika membayar di kaunter, jumlah perlu pengguna bayar adalah pada harga yang sudah diberi diskaun. Ini kerana ramai pengguna hanya perasan mengenai harga dibayar bukan harga potongan adalah ketika sudah sampai ke rumah.

“Kalau ingin menuntut kembali di pasar raya itu mungkin pengguna malas kerana banyak kerenah. Semua itu perlu pengguna ambil tahu kerana kadangkala sebagai pengguna kita tidak sedar terutama jika membeli dalam kuantiti yang banyak,” katanya.

Hak pengguna

Mengulas mengenai aspek perundangan, Mohd Yusof berkata sesebuah premis tidak boleh menawarkan potongan harga sesuka hati, sebaliknya perlu mendapat kelulusan mengadakan promosi jualan murah dengan 70 peratus daripada produk dalam premis ditawarkan diberikan potongan harga.

Satu notis akan dikeluarkan kepada peniaga dan perlu dipamerkan kepada umum. Sekiranya tidak memenuhi syarat, peniaga boleh dikenakan tindakan.

“Kalau pengguna rasa tertipu, mereka boleh membuat aduan kepada Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK). Menerusi aduan, pihak berkenaan akan ke premis berkenaan dan mereka akan membuat perbandingan harga barangan dibeli pengguna itu untuk tempoh enam bulan sebelum pengadu membeli sesuatu produk ditawarkan sama ada harga dibeli pengadu, barangan diskaun sebaliknya,” katanya.

INFO

Elak terjerat

* Membuat senarai barangan perlu dibeli.

* Elakkan daripada membeli barangan tidak perlu.

* Pengguna perlu ‘patuh’ kepada senarai itu.

* Elakkan membeli di pasar raya besar, sebaliknya kedai biasa yang menawarkan produk khusus.

* Sekiranya ingin membeli baju sekolah, kunjungi kedai pakaian seragam bukannya pusat beli-belah untuk mengelak terjebak membeli produk lain yang memungkinkan pengguna berbelanja lebih.

* Aduan - Sebarang aduan pengguna boleh disalurkan kepada KPDNKK menerusi talian : 1-800-88-6800 atau Pusat Khidmat Aduan Pengguna Nasional atau hubungi 03 7877 9000.

Sumber : http : //www.bharian.com.my/

ISU BAHASA : Jawab periksa guna bahasa SMS


Oleh :  Nik Nur Zakia Abdullah

DBP anggap petanda bahaya apabila pelajar guna dalam peperiksaan awam, IPT

Kota Bharu: Penggunaan bahasa ringkas atau Khidmat Pesanan Ringkas (SMS) kini semakin membimbangkan apabila ia turut digunakan oleh pelajar dalam peperiksaan rasmi, termasuk di peringkat institusi pengajian tinggi.

Penemuan itu hasil kajian yang dijalankan oleh sekumpulan penyelidik Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) berhubung penggunaan bahasa ringkas yang memfokuskan calon Sijil Pelajaran Malaysia (SPM), Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM) serta pelajar universiti.

Ketua Pengarah Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP), Dr Awang Sariyan (kanan), berkata isu itu sudah menjadi petanda bahaya kepada pelajar kerana menjawab peperiksaan dengan perkataan singkatan sehingga sukar difahami pemeriksa.

Bahasa ringkas Katanya, kebanyakan pelajar tidak serius dalam penggunaan bahasa dan mereka tidak mementingkan susunan ayat yang betul kerana sudah biasa menggunakan bahasa ringkas dalam perbualan harian, termasuk SMS dan Facebook.

Banyak singkatan tidak difahami, makna berubah

“Justeru, penggunaan bahasa SMS ini memainkan satu bibit atau ragam bahasa bukan saja penggunaan bahasa sangat santai, tetapi banyak singkatan yang tidak difahami dan perubahan makna sangat ketara.

“Selain itu, kajian berkenaan turut mendapati ada pelajar yang menggunakan bahasa pasar seperti 'sedap gila’, 'laju gila’ dan sebagainya,” katanya di Majlis Perasmian Simposium Tun Syed Nasir Sempena Sambutan Bulan Bahasa Kebangsaan 2012 Peringkat Kelantan, di sini, semalam.

Masih terkawal

Awang bagaimanapun berkata, penggunaan bahasa SMS itu masih lagi terkawal, tetapi perlu dilihat dalam konteks yang lebih serius kerana hal begitu sebenarnya mengganggu dan menjejaskan bahasa kebangsaan.

“Menghalang bahasa ringkas menular dalam urusan harian bukanlah mudah kerana dalam percakapan harian pun kita sudah menggunakan bahasa pasar dan sebagainya yang sedikit sebanyak mencalarkan imej bahasa ibunda.

“Kalau kita nak gunakan bahasa ringkas, tiada masalah, tetapi mesti digunakan dalam konteks yang sangat kecil. Jika kita menulis atau berhubung dalam konteks yang lebih umum, maknanya bahasa digunakan bersama orang awam hendaklah teratur dan terkawal,” katanya.

Awang berkata, dalam memartabatkan bahasa dan persuratan Melayu sebagai benteng peradaban bangsa, semua peringkat masyarakat seharusnya berganding bahu supaya mutu penggunaan bahasa sentiasa terkawal.

Sumber : http : //www.bharian.com.my/

ISU PERKHIDMATAN AWAM : LHDN sudah buktikan cara betul kepimpinan, keprihatinan


Oleh : DR. AHMAD ZAKI ISMAIL

GAHNYA berita kejayaan Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) menjadi pengutip dana terunggul negara dengan angka baru memecah rekod yang dicipta pada tahun lepas, RM109.6 bilion. Sehingga ke tarikh ini, kutipan yang sudah direkod sudah menjangkau RM115 bilion dan dijangkakan menjangkau ke RM123 bilion dan ia sangat diyakini mampu dicapai.

Malah bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad juga nampaknya sangat teruja dengan pencapaian itu sehingga berkongsi banyak pengalaman beliau bersama warga kerja LHDN menceritakan peranan LHDN semenjak dahulu dalam perkembangan ekonomi negara.

Banyak perincian dan peranan penting LHDN yang selama ini tidak begitu ketara sudah pun semakin jelas dan nyata kepada para pembaca yang meneliti butirannya secara ikhlas.

Membaca barisan demi barisan yang tercatat telah mengimbau pengalaman penulis berurusan dengan Lembaga ini yang selalunya menakutkan. Kerana sudah namanya pun 'lembaga' tentunya penampilan yang ditunjukkan selalu menimbulkan kegerunan kepada mereka yang pernah bertemu dengannya.

Aura kemesraan dan semangat membantu pelanggan amat terserlah dalam kalangan pegawai dan kakitangan LHDN dan para pembayar cukai tidak lagi dilayan seperti mana pesalah atau penjenayah. Mereka semua dilayani seperti rakan bestari, teman mencari rezeki dan kemesraan yang amat nyata. Sehingga terpacul sepotong ayat yang sangat molek kita jadikan teladan ketika berurusan dengan khalayak "sedangkan musuh pun mempunyai hak inikan pula pembayar cukai yang menyumbang kepada pembangunan negara" .

Menurut apa yang difahamkan bahawa LHDN berhasrat untuk memecahkan rekod kutipan tahun lepas beberapa kali, kerana bukan sahaja sudah mencapai angka kutipan yang serupa pada tahun ini tetapi sudah melebihinya dengan angka puluhan bilion lagi. Ini memang sangat luar biasa dan diluar jangka.

Lantas, tentu ada yang boleh kita pelajari bagaimana cara dan apa formula yang diguna pakai oleh LHDN sehingga sampai ke tahap ini. Mungkin juga banyak iktibar boleh dijadikan ikutan supaya kejayaan yang sama boleh diukir oleh pihak lain tanpa mengorbankan keselesaan dan kesejahteraan rakyat marhaen negara ini.

Perkara pertama yang paling ketara apabila melihat kepimpinan terkanan yang menerajui LHDN ketika ini dilihat terdiri daripada mereka yang sangat profesional dan prihatin. Ini kerana dalam proses rundingan untuk mencapai keputusan menang-menang dilihat mereka mampu menghayati konsep membantu pembayar cukai melaksanakan tanggungjawab mereka dan tidak semata-mata menjadi regulator yang hanya mencari kesalahan dan mengenakan tindakan semata-mata.

Pepatah yang diguna pakai amat menarik yakni 'jangan menyembelih angsa yang bertelur emas' kerana apabila ibu angsa mati, tentunya ia tidak berguna lagi.

Amat hebat impaknya jika diteliti pepatah mudah berkenaan dan alangkah indahnya jika institusi kewangan dan perbankan juga sudi mengaplikasikan pepatah ini dalam membantu para pelanggan mereka yang sedang menghadapi masalah. Bukan mencari jalan membuat untung segera dan menolak risiko hingga ke tahap sifar.

Ia bukan slogan semata-mata malah dibuktikan dengan Ketua Pegawai Eksekutif malah seluruh warga kerja LHDN membantu pembayar cukai untuk menunaikan tanggungjawab mereka dan mengelak malah cuba sedaya upaya tidak menyukarkan proses itu supaya pembayar merasa selesa dan LHDN mampu mencapai sasaran mereka.

Paling menarik apabila pegawai-pegawai tertinggi LHDN mengambil sikap komunikasi dua hala dan tidak hanya mereka sahaja yang benar. Setiap permasalahan yang dikemukakan diberi perhatian khusus meskipun berkaitan perkara yang remeh. Kerana seperti mana yang sedia dimaklumi tidak semua manusia mempunyai tahap intelektualisme yang sama. Sesetengah individu itu sukar memahami malah kadang kala menjengkelkan apabila terpaksa diterangkan secara berulang kali. Namun kesabaran mereka melayan kerenah berkenaan mencerminkan sikap profesionalisme dan kesabaran yang tinggi. Syabas sekali lagi.

Bagaimana agaknya satu revolusi telah berlaku dengan begitu pantas di LHDN setelah begitu lama sunyi selepas generasi Tan Sri Abu Bakar dan Datuk Hassan Ibrahim yang agak popular sebelum ini.

Rupa-rupanya pengurusan baru LHDN telah mengorak langkah dengan pendekatan baru yang sangat radikal tetapi praktikal dengan memperkenalkan perkongsian idea, pemikiran di luar kotak dan penerapan usaha Strategi Lautan Biru bagi melengkapkan transformasi badan pengutip dana utama negara berkenaan supaya roh perubahan bukan sahaja terpamer di atas kertas kerja atau wacana semata-mata tetapi dihayati oleh seluruh warga kerja mereka.

Tidak sia-sia LHDN meletakkan bos baru yang mempunyai gelaran Dr. dipangkal nama itu. Terdapat juga beberapa kepimpinan kanan mempunyai gelaran yang sama dan saling berusaha memperkukuhkan pencapaian LHDN setiap masa dengan pelbagai pendekatan yang sangat kreatif dan berinovasi.

Meskipun kadang-kala ada yang tidak bersetuju bahawa intelektualisme bukan penentu kejayaan tetapi sebenarnya merupakan satu daripada elemen terpenting kerana ilmu umpama suluh di malam kelam. Tentunya, semakin terang suluh semakin terang jalan dan mudah berurusan dan mudah mencari tujuan.

Apa yang menarik hasil daripada pengalaman berurusan dengan LHDN ini adalah pengajaran - tunduk tidak semestinya kalah, undur tidak semestinya rugi. Memang menjadi resam padi makin tunduk makin berisi.

Kalaulah semua jabatan dan agensi kerajaan di negara ini mengamalkan budaya yang serupa tentunya perkhidmatan awam negara kita akan menjadi sebuah tempat yang amat digemari rakyat untuk berurusan dengannya.

Seperti mana peniaga yang bijaksana, pelanggan mestilah diutamakan kerana tanpa pelanggan bagaimana kita mahu menjana keuntungan dan pendapatan. Malahan slogan pelanggan selalunya betul bukannya sekadar hiasan dinding tetapi sepatutnya perlu dihayati makna yang tersirat di sebaliknya.

Lantas, keampuhan modal insan yang dimiliki oleh sesebuah institusi dan organisasi itu perlu sentiasa diberi perhatian. Mereka perlu diasah, digilap dan diberikan peningkatan ilmu supaya mampu melaksanakan amanah yang diberi secara yang lebih kreatif.

Latihan yang berterusan, pendedahan dengan pelbagai pembaharuan serta teknologi tentu sangat membantu. Kerana asas pemodenan adalah memperkenalkan inovasi sebagaimana yang disarankan oleh Perdana Menteri melalui pelbagai wacana yang diperkenalkan lewat mutakhir kini. Ia mesti disambut segera oleh para pentadbir seluruh jabatan dan agensi kerana kita mahu mencapai tahap negara maju. Semuanya perlu bergerak pantas dengan mekanisme yang tepat serta jitu.

Kejayaan, keprihatinan dan daya kepimpinan yang ada di LHDN memang mengagumkan. Sebagai individu yang bergerak aktif dalam badan bukan kerajaan, penulis tabik kerana jarang berjumpa dengan situasi sebegini baik di pihak swasta - tentu lebih sukar di pihak awam.

Kepada para pemimpin negara dan pembuat dasar, diharapkan juga dapat melihat usaha-usaha LHDN ini sebagai sumbangan besar dan jika mungkin diberikan perhatian wajar supaya mereka turut menerima imbuhan hasil kerja keras yang berterusan. Usaha sihat ini akan menjadi dorongan kepada yang lain untuk sama-sama bersaing dalam menawarkan perkhidmatan yang lebih baik pada masa hadapan dan tentunya menggembirakan seluruh rakyat negara kita

PENULIS ialah Penasihat Persatuan Pengguna Islam Malaysia.

Sumber : http : //www.utusan.com.my/