Jumaat, 24 Januari 2014

ISU KENEGARAAN : Di mana Rukun Negara?


Oleh : PROFESOR MADYA DR. SIVAMURUGAN PANDIAN

RUKUN NEGARA ialah ideologi kebangsaan yang diisytiharkan pada 31 Ogos 1970. Ia dirangka selepas negara melalui rusuhan perkauman pada 13 Mei 1969; tiga hari selepas Pilihan Raya Umum ketiga.

Selepas 43 tahun; di manakah kedudukan Rukun Negara? Jika dahulu, ia sering kelihatan di belakang buku tulis, kini ada yang sudah tidak memberikannya ruang. Tidak boleh disalahkan jika falsafah dan lagu sekolah menjadi keutamaan kini walaupun Rukun Negara boleh ditemui di kotak tisu, kampit beras, plastik roti dan van agensi kerajaan hari ini.

Dulupun kita tidak diminta menghafal Rukun Negara tetapi kerap dipukul dan disergah jika tidak menghafal sifir yang dipapar di bawah Rukun Negara di belakang buku tulis! Adakah kerana perilaku seperti ini, maka natijahnya diperhati berlaku kebelakangan ini dengan sifat membenam nilai kenegaraan dan menular sifat dendam, aib, hina, angkuh, tidak hormat  Perlembagaan, undang-undang mahupun pemimpin yang menjadi-jadi.

Adakah kita memahami matlamat mengapa Rukun Negara dirangka dan tujuan di sebalik kehadirannya ketika tanah air bergelut untuk memulihkan perpaduan, keharmonian dan kemuafakatan dalam kalangan masyarakat pelbagai etnik di negara ini.

Rukun Negara penting untuk mengembalikan sifat kesetiaan dan penghormatan ke atas negara dalam kita bangga menjadi warga Malaysia. Ia adalah dokumen yang padat dengan peristilahan ke arah memartabatkan kedudukan masyarakat yang demokratik, saksama dan adil tanpa mengganggu tatasusila yang sudah diwarisi sekian lama.

Rukun Negara berakarkan  perpaduan. Dalam satu keluarga besar yang berlainan sifatnya, ia perlu subur dengan nilai faham, hormat dan bertolak-ansur. Kemelut etnisiti sentiasa mesti dijauhi terutama daripada anasir bersifat provokatif dan emosional. Pengalaman peristiwa 13 Mei walaupun ada tidak mahu mengingatinya; wajar dijadikan iltizam dan pedoman demi masa depan yang memberi kecerahan ke atas sifat damai, muhibbah dan stabil.

Berdasarkan kepada persekitaran ketika Rukun Negara digubal, yang menjadi dominan adalah untuk memberi keabsahan kepada amalan tradisi yang diwarisi supaya masyarakat harmoni akan dapat dipelihara ketika masing-masing meneruskan ciri-ciri kebudayaan nenek-moyang mereka.

Ini tidak bermakna Rukun Negara membelakangkan nilai progresif malahan ia dilancar agar negara tidak berhadapan dengan konflik perkauman secara berpanjangan yang boleh menjejas usaha membangun dengan pertumbuhan baik ketika itu beserta berdepan dengan persaingan dunia global yang mencabar.

Pengisian berwajahkan Rukun Negara dilihat kewajarannya. Rukun Negara penting dalam menyemarakkan sifat patriotisme, nasionalisme dan mempertahankan nilai bersama agar tidak menjadi sebagaimana negara lain yang tidak henti-henti memberi keutamaan ke atas konflik antara etnik daripada meraikan kepelbagaiannya.

Kelima-lima prinsip Rukun Negara menjadi seri kepada warna kehidupan warga Malaysia. Ia adalah untuk melahirkan warga yang bangga menjadi anak negara ini, baik anak Semenanjung, Sabah mahupun Sarawak; baik berlainan keturunan dan ritualnya; di paras kemanusiaan sifat saling memerlukan diperkasakan.

Tun Abdul Razak, Perdana Menteri ketika ia diwartakan menyatakan bahawa - ''Mustahak Rukun Negara bukan sahaja difahami oleh setiap rakyat, tetapi juga diamalkan dengan sepenuhnya dan segala hikmat-hikmat yang terkandung di sebalik tiap-tiap perkataan dan kalimat Rukun Negara itu benar-benar menjadi darah daging''.

Kepercayaan kepada Tuhan menjadi prinsip teratas kerana walau berlainan agama, setiap individu diajar nilai dan norma yang dihubungkait dengan kehidupan manusia yang baik. Tiada agama menyatakan bahawa 'rompak sebanyak mungkin dan akan dibalas dengan limpahan pahala'. Sifat keji dan buruk perlu dihukum dan sifat mulia wajar dipuji. Menghulur tangan, bergandingan walau berlainan warna tubuhnya demi perpaduan adalah hakikat. Ini ikatan hukum karma.

Dalam konteks negara kita, agama Islam adalah agama rasmi dan kebebasan beragama dikekalkan mengikut garis panduan yang dipersetujui di bawah Perlembagaan. Tafsiran bersifat nada politik perlu dihentikan kerana yang memburukkan agama adalah pengikut dan bukan agama itu. Rujuk Perkara 3 dan 11 yang saling melengkapi di bawah Perlembagaan.

Prinsip kedua memberi keutamaan rasa setia kepada Raja dan negara. Sistem demokrasi Raja Berperlembagaan adalah amalan negara ini dan raja menjadi lambang penyatuan serta perpaduan. Junjung kasih kepada institusi Raja-raja adalah panji-panji kenegaraan. Namun, kebelakangan ini ramai yang sudah lupa asal-usul dan adab susila sehingga tingkah-laku yang songsang diterima majoriti. Ada yang menyanggah; ada pula bersifat megah di alam maya; ada pula yang hanyut dilambung keangkuhan jiwa.

Sebagai nota kaki, pandang-pandang janji mantera antara Sang Sapurba dengan Demang Lebar Daun, jika lupa sejarah negara-bangsa.

Prinsip ketiga adalah keluhuran Perlembagaan. Dalam Artikel 4(1) dan 162 (6) Perlembagaan Persekutuan serta Seksyen 73 Akta Malaysia, disebut Perlembagaan Persekutuan sebagai undang-undang utama Persekutuan Malaysia. Artikel 4 (1) menyatakan bahawa 'Perlembagaan ini ialah undang-undang utama Persekutuan dan apa-apa undang-undang yang diluluskan selepas Hari Merdeka yang tidak selaras dengan Perlembagaan ini adalah tidak sah setakat ketidakselarasan itu'.

Kedaulatan undang-undang menjadi kekuatan prinsip keempat Rukun Negara. Ia memberikan keadilan dan perlu dihormati dan dipatuhi. Undang-undang bertujuan mengawal dan mewujudkan masyarakat yang aman dan mengiktiraf kedaulatannya. Jika masing-masing mencipta undang-undang sendiri, pihak berkuasa tidak ada pilihan melainkan menguatkuasakan tindakan sebagaimana dibenarkan.

Prinsip kelima amat signifikan dalam konteks Rukun Negara. Ia menekankan sifat kesopanan dan kesusilaan. Tingkah-laku dan perlakuan menjadi asas kepada keperibadian seseorang. Yang melahirkan kebimbangan dalam konteks masyarakat pelbagai adalah karakter yang membelakangkan adat dan tidak wujud sebagai panduan dalam kehidupan.

Prinsip ini melengkapkan kesemua rukun di atas agar dapat melentur warga yang berpegang kepada ikrar menumpukan segala cita-cita dan tenaga menzahirkan prinsip-prinsip yang termeterai supaya dapat jaminan wujudnya perwatakan masyarakat yang harmoni, penyayang dan sejahtera agar memelihara kepercayaan ibadah dan akhlak, hormat sistem hukum, menjadi sihat untuk membawa kesejahteraan, sistem persanakan yang terurus tanpa berkompromi ke atas jati diri manusiawi.

Rukun Negara menjadi garis panduan kepada hubungan antara etnik merentasi perbezaan demografi mahupun geografinya. Ia adalah falsafah kebangsaan, tradisi kesinambungan zaman-berzaman agar kedaulatan, kestabilan, kemuafakatan tetap utuh walau apa cabarannya. Dilemanya, adakah keluhuran Rukun Negara dijunjung atau sekadar hiasan bersifat retorik dan kosmetik sahaja?

Ada ahli psikologi menyatakan bahawa 'kita perlu kehilangan sesuatu yang dimiliki buat seketika untuk lebih menghargainya'. Saya berharap tidak ada yang berfikiran sedemikian kerana mudah untuk merobohkan apa yang sudah dibina tetapi bukan mudah untuk membinanya semula. Pengorbanan dan kompromi telah membawa kita ke tahap ini; Rukun Negara mendasarinya. Jadi hargai ia demi masa depan Malaysia!

Penulis ialah pensyarah di  Pusat Pengajian Sains Kemasyarakatan Universiti Sains Malaysia (USM).


Sumber : http://www.utusan.com.my/

ISU PENDIDIKAN : Perlu pengalaman dan kaedah mantap


Oleh : Ruhaiza Rusmin

Pengumuman Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) mengenai penawaran tangga gaji lebih tinggi kepada guru yang mempunyai ijazah sarjana dan doktor falsafah (PhD) menunjukkan betapa komitednya kerajaan menaikkan martabat guru.

Biarpun mungkin segelintir pihak melihatnya tidak adil, secara positif ia bakal meningkat taraf profesion pendidik.

Ia juga dianggap pencetus semangat kepada guru lain mengejar taraf pendidikan serupa bagi menikmati ganjaran ditawarkan.

Bagaimanapun, masih boleh dipersoalkan taraf dan kualiti guru itu sama ada mampu mempunyai kelebihan berbanding guru bertaraf ijazah sarjana muda, diploma atau sijil.

Adakah mereka yang lebih tinggi kelayakan ini boleh memberi impak lebih besar kepada dunia pendidikan negara dengan sumbangan idea lebih jitu serta menggalas tanggungjawab lebih komited.

Atau hanya sekadar tinggi kelayakan, namun kredibiliti masih di takuk lama?

Dekan Pusat Ilmu Pendidikan Universiti Sains Malaysia (USM) Profesor Datuk Dr Abdul Rashid Mohamed berkata kelayakan dan ganjaran yang lebih tinggi perlu diiringi dengan pencapaian lebih hebat dan berkualiti.

Beliau berkata, biarpun ada segelintir menganggap kelulusan tidak dapat menggambarkan secara tepat kemampuan sebenar, secara logik mereka yang mempunyai ijazah sarjana atau Phd memiliki kelebihan ilmu.

“Justeru dengan kelebihan ini, pastinya tahap intelektual mereka lebih ke hadapan dengan idea atau cara pembelajaran lebih baik.

“Ini berpadanan dengan kelayakan disandang serta ganjaran diperoleh selain memanfaatkan demi kesejahteraan menyeluruh,” katanya.

Bagaimanapun, perkara itu adalah subjektif kerana terpulang kepada mereka untuk mentafsirkan kelebihan atau kebolehan masing-masing.

“Sebenarnya terpulang pada individu (guru) untuk menunjukkan kebolehan atau kelebihan semasa proses pembelajaran dan pengajaran.

“Namun, pastinya mereka yang mempunyai kelayakan lebih tinggi mempunyai lebih banyak keistimewaan.

“Dalam konteks ini, dua aspek perlu dilihat sama ada melalui kandungan atau pedagogi (kemahiran) guru sendiri ketika melaksanakan tugasan,” katanya.

Beliau yang juga Pengerusi Majlis Dekan Fakulti Pendidikan Institut Pengajian Tinggi Awam berkata kelayakan atas sekeping kertas bukan penentu kejayaan total kemampuan guru.

“Rasionalnya belajar untuk memperoleh sijil, diploma dan ijazah sarjana muda prosesnya tidak akan sama untuk memperoleh ijazah sarjana atau PhD.
“Di situ wujud kelebihan dan perbezaan.

“Bagaimanapun, untuk menjadi guru yang baik bukan saja memerlukan kelayakan, tapi elemen lain seperti pengalaman dan kaedah pembelajaran mantap,” katanya mengakui ganjaran diberikan itu sepatutnya menaikkan semangat guru untuk gigih berusaha.

“Guru adalah golongan istimewa yang jasanya sukar dibalas.

“Dan, kerana keistimewaan itu mereka perlu diletakkan pada satu tahap istimewa untuk lebih dihormati.

“Penghargaan penting bukan saja untuk menghargai jasa mereka, malah mengembalikan kegemilangan golongan itu yang semakin tercalar kebelakangan ini,” katanya.

Mengenai andaian kemungkinan wujud konflik perbezaan darjat antara kedua-dua pihak di sekolah, beliau berkata ia tidak mungkin berlaku.

“Sesiapa saja boleh belajar untuk memperoleh kelayakan dan ganjaran itu. Tiada halangan berbuat demikian.

“Jika rasa kelayakan sedia ada sudah memuaskan hati (tidak perlu menyambung pengajian). Begitu juga sebaliknya.

“Namun, sebagai guru mereka perlu profesional dan tahu meletakkan keperluan mana lebih penting,” katanya.

Guru masa kini juga katanya perlu sentiasa ada keinginan tinggi untuk meningkatkan pencapaian diri.

“Kita bukan semakin bergerak ke belakang tapi ke depan. Apa yang berlaku pada masa depan termasuk dalam sektor pendidikan tidak dapat dijangka.

“Guru sepatutnya tidak boleh selesa dengan keadaan diri. Peluang sudah ada kenapa tidak memanfaatkannya untuk mempertingkatkan taraf diri.

“Jika halangan masa atau kekangan tanggungjawab menjadi penyebab itu bukan alasan yang baik,” katanya.

Berkenaan pelbagai ganjaran diberikan kepada guru, beliau berkata ia perlu dilihat dalam pelbagai konteks berbeza.

“Ada yang melihatnya sebagai satu penghargaan, tapi ada juga sebaliknya.

“Pandangan peribadi saya, untuk menjadi guru perlu ada keinginan dan minat yang tinggi.

“Malangnya tidak semua sanggup menjadi guru, mungkin tiada pekerjaan lain atau sebab peribadi, mereka memilih guru,” katanya.

Malah, dengan nisbah 1:13 iaitu satu guru untuk 13 pelajar, katanya, negara memiliki antara teramai guru di dunia.

“Ini menunjukkan kita boleh melahirkan ramai guru berkualiti, berkelayakan serta mampu menjadi tenaga pengajar terbaik.

“Guru pula perlu melihat cabaran dunia perguruan dengan cara berilmu sebab itu anda dipanggil guru.

“Jangan lagi dibuai tanggapan kerjaya guru ini mudah sebab bergelar guru hari ini hanya untuk mereka yang berminat dan tabah berdepan sepak terajang dunia perguruan,” katanya.

Sumber : http : //www.hmetro.com.my/