Isnin, 3 Februari 2014

ISU KEIBUBAPAAN : Didik anak angkat secara berkesan


Oleh : NORSALEHA MOHD SALLEH

APAKAH kasih sayang dan pendidikan agama yang disemai si ibu boleh mengubah perangai buruk anak angkat yang diwarisi daripada genetik keturunannya? Persoalan itu dilontarkan kepada penulis oleh seorang ibu yang memelihara dua anak angkat. Penulis percaya, kerisauan ini dikongsi semua ibu, sama ada anak itu anak angkat atau anak kandungnya sendiri.

Setiap ibu mengimpikan kesempurnaan anak - cantik, kacak, pintar, disayangi ramai. Begitulah harapan dan impian seorang ibu.

Kata orang,  impian semalam kenyataan hari ini. Impian hari ini kenyataan hari esok. Sepanjang pemerhatian dan kajian penulis, setiap anak boleh memiliki sikap dan akhlak mulia tanpa mengira latar belakang ibu bapa mereka. Yang penting si ibu sentiasa berusaha mendidik dan menyemai nilai agama dalam jiwa anak.

Menurut Imam al-Ghazali, sikap dan tingkah laku seseorang dipengaruhi hati dan jiwanya. Seandainya dia memiliki hati bersih dan jiwa damai, tingkah laku yang ditunjukkan pun baik.

Ini menunjukkan pentingnya peranan hati dan jiwa seseorang dalam membentuk tingkah laku.

Ibu yang mahu anaknya berkeperibadian mulia hendaklah berusaha memelihara hati dan jiwa anak daripada dikotori pelbagai faktor yang negatif. Sebenarnya banyak faktor negatif boleh mengotorkan hati anak dan mempengaruhi sikap dan tingkah lakunya ke arah keburukan. 

Televisyen, gajet, telefon pintar, komputer, internet dan rakan sebaya adalah faktor negatif yang boleh mengubah sikap dan tingkah laku anak jika tidak dikawal dengan baik.

Sebenarnya kesibukan ibu bapa serta pengabaian ke atas anak adalah antara faktor utama yang menyebabkan tingkah laku anak menjadi buruk. Kita tidak boleh meletakkan kesalahan dan alasan kepada keturunan dan genetik di atas sikap buruk yang ditunjukkan anak.

Mungkin ya, sikap panas baran itu diwarisi daripada bapanya. Tetapi sikap ini boleh diasuh dan dibimbing menjadi baik sekiranya si anak mendapat perhatian dan kasih sayang daripada kedua orang tua angkatnya atau orang tua kandungnya.

Hari ini, kebanyakan ibu bapa lebih melayan rakan dalam WhatsApp, Facebook, Twitter dan lain-lain saluran daripada melayani karenah anak seperti luahan perasaan, aduan dan perkongsian cerita.

WhatsApp, Facebook, Twitter adalah fitnah yang boleh merosakkan hubungan kita dengan anak. Apa salahnya kita tunaikan dahulu hajat dan keperluan mereka. Dengar dahulu keluhan dan cerita suka duka mereka. Sikap prihatin dan kasih sayang yang ditunjukkan ibu bapa boleh mengubah sikap dan tingkah laku mereka.

Mengubah tingkah laku dan mendidik anak tidak semudah membaca abc. Ia memerlukan keikhlasan, kesungguhan dan kesabaran ketika melayani karenah mereka. Perasaan ibu mesti kuat apabila berhadapan dengan perangai anak yang menyakitkan hati. Mungkin sikap buruk ditunjukkan si anak itu adalah reaksi kepada sikap kita sendiri.

Mahu tidak mahu, si ibu perlu berkomunikasi dan berinteraksi dengan jiwa anak seperti memahami kehendak dan keperluan mereka, berbincang, mendengar pandangan dan cadangan yang diutarakan. Sama-sama membuat keputusan selepas berbincang dengan mereka. Tindakan ini boleh menimbulkan keyakinan diri yang tinggi dalam jiwa anak. Mereka akan berasa dihargai, dikasihi dan disayangi.

Amalan kerohanian memainkan peranan penting dalam melembutkan hati anak. Ia dapat membersihkan dan memelihara jiwa daripada dicemari dengan unsur negatif. Mengabaikan amalan keagamaan dalam kehidupan seharian, mendedahkan anak kepada pengaruh negatif.

Oleh itu, kita perlu menghidupkan amalan solat berjemaah dalam keluarga. Berzikir menyebut nama ALLAH dan membaca al-Quran bersama. Amalan ini boleh mengeratkan hubungan kekeluargaan dan menimbulkan ketenangan dalam kehidupan berkeluarga. Malah keberkatan dan rahmat ALLAH SWT memayungi mereka yang melakukan amalan secara jemaah dan kolektif ini.

Imam al-Ghazali menegaskan akhlak buruk boleh diubah menjadi baik dengan sentiasa membiasakannya melakukan kebaikan, lantas mengulang-ulang kebaikan itu sehingga menjadi tabiat dan kebiasaannya.

Kembali kepada soalan di atas, sebenarnya jawapan itu ada dalam diri si ibu itu sendiri.

Penulis ialah Pensyarah Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor

Sumber : http : //www.sinarharian.com.my/

ISU KENEGARAAN : Perpaduan, kesepaduan dan penyatupaduan

Ahli Majlis Konsultasi Perpaduan Negara (MKPN) 

Oleh  : DR. JESSICA ONG HAI LIAW

KEHARMONIAN etnik selari dengan perayaan-perayaan di Malaysia boleh diamalkan dengan kunjung- mengunjung sesama kita. Sempena sambutan Tahun Baharu Cina, kita dapat mengamati wajah-wajah 1Malaysia di media-media sosial dan di mana sahaja terpancar senyuman kegembiraan ketika berkunjung ke rumah rakan-rakan berbangsa Tionghua. Kita sama-sama merayakannya tanpa mengira pangkat, darjat, bangsa dan agama.

Menariknya lagi, kita juga berpeluang lebih mengenali budaya satu sama lain dan merasai juadah serta adat yang berbeza. Seronok apabila menerima kad ucapan raya, kiriman e-mel dan khidmat pesanan ringkas (SMS) daripada rakan-rakan berlainan bangsa yang amat dihargai kerana situasi sebegini nampak ringkas tetapi amat bermakna dan boleh mengeratkan perpaduan.

Hari ini begitu banyak cerita berkaitan perkauman yang kita dengar di media sosial namun kita tidak sepatutnya terus mempercayainya dan jangan cepat terpengaruh dengan hasutan untuk memecah-belahkan kaum. Kita perlu menilai sendiri erti semangat muhibah dan kerharmonian yang telah kita capai kerana kita hidup dalam masyarakat majmuk.

Menurut J.S.Furnivall, masyarakat majmuk terdiri daripada pelbagai kaum yang mempunyai kebudayaan, agama, bahasa dan adat resam yang tersendiri. Walaupun mereka berganding bahu di bawah sistem politik yang sama tetapi kehidupan mereka adalah berasingan, interaksi sosial dalam kalangan mereka amat kurang dan hubungan antar mereka amat terbatas dan pembahagian tugas dilakukan atas garis-garis ras.

Maka, sudah menjadi perkara biasa ada sesetengah perkara yang membuatkan kita tidak gembira namun setiap perkara ada penyelesaian jika pemimpin menjadi pendengar yang baik dan mendengar luahan rasa hati rakyat sehingga ke peringat akar umbi.

Justeru, penubuhan Majlis Konsultasi Perpaduan Negara (MKPN) yang dilancarkan pada 25 November 2013 menggantikan Panel Penasihat Perpaduan Negara diharapkan dapat membawa sinar dalam menilai erti perpaduan. Anggota MKPN dibarisi oleh 30 tokoh masyarakat, ahli akademik, pemikir, wakil pertubuhan bukan kerajaan selain ahli politik daripada Barisan Nasional dan pembangkang yang diharap dapat memperkasa keharmonian ke arah penyatuan nasional negara ini.

Melaluinya, peluang suara akar umbi untuk melontarkan apa sahaja yang terbuku selama ini adalah jalan terbaik untuk kita berdialog dan berbincang mencari penyelesaian.

Panel tersebut memainkan peranan dalam mengesyorkan cadangan penyatuan nasional kepada kerajaan sebelum dibincangkan di peringkat Kabinet. Dialog Perpaduan iaitu aktiviti turun padang pula akan diadakan mengikut zon mulai bulan ini. Ini adalah antara usaha murni kerajaan dengan kerjasama Universiti Kebangsaan Malaysia dan Jabatan Perpaduan Negara dan Integrasi Nasional di mana laporan interim dalam masa enam bulan sebelum ia dibawa ke peringkat Kabinet.

Bercakap tentang perpaduan, kesepaduan dan penyatupaduan, tiga perkataan dengan satu kata akar 'padu' dan tiga perkataan keramat ini menjadi tunjang perpaduan negara diperkenalkan kepada saya semasa menghadiri bengkel tugasan sebagai pelapor untuk Dialog Perpaduan, Tiga Perkataan yang mempunyai makna tersendiri dalam mencari nilai perpaduan.

Pengarah Institut Kajian Etnik Malaysia (KITA) Prof. Ulung Datuk Dr. Shamsul Amri Baharuddin berkata, kita sering bercakap tentang perpaduan yang lebih berbentuk "Moment of Unity" kerana perpaduan sebenarnya sukar dicapai sehingga kini.

Di Malaysia, kita berada di peringkat kesepaduan iaitu masih mencari nilai perpaduan yang sering dicabar dengan kontradiksi dan untuk mencapai penyatupaduan pula, usaha yang lebih giat diperlukan dengan kerjasama semua rakyat iaitu suara akar umbi untuk merealisasikannya.

Justeru Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak menggariskan tujuh panduan dalam usaha menjayakan perpaduan nasional dalam kalangan rakyat pelbagai kaum di negara ini. Panduan itu antara lain menterjemahkan komitmen kerajaan dalam memastikan perpaduan nasional kekal selain melaksanakan sebarang dasar berlandaskan Perlembagaan Negara.

Selain itu, tujuh panduan itu juga mengambil kira Model Ekonomi Baharu dan menjaga sensitiviti pelbagai kaum dengan Rukun Negara sebagai panduan. Usaha mengukuhkan perpaduan nasional merupakan proses yang panjang.

Konsep 1Malaysia diharap dapat menyatupadukan rakyat tanpa mengenal etnik, agama dan bangsa. Sebagai rakyat yang hidup dalam masyarakat majmuk, kita harus peka dan faham dengan keperluan dan kehendak rakyat kumpulan majoriti dan jangan kita lupa kepentingan suara hati kumpulan minoriti yang sama pentingnya dalam pembangunan negara.

Isu-isu sensitif perlu dibincang dari hati ke hati dengan sebaiknya terutama yang melibatkan isu-isu sensitif iaitu agama dan pantang larang.

Saya berharap golongan belia kini turun padang dan didedahkan secara serius adat resam dan budaya berlainan bangsa supaya tidak wujud salah faham yang boleh mengguris hati dan perasaan kaum. Kepelbagaian etnik dalam Malaysia memerlukan tolak ansur, faham-memahami, hormat-menghormati, setiakawan, tolong-menolong sama ada pada waktu negara dalam keadaan senang ataupun susah.

Sama-sama kita merealisasikan tiga kata keramat iaitu perpaduan, kesepaduan dan penyatupaduan menjadi realiti. Salam 1Hati.

Penulis ialah Pensyarah Kanan, Universiti PertahananNasional Malaysia.

Sumber : http : //www.utusan.com.my/