Sabtu, 2 April 2011

Tan Sri Mokhtar Al -Bukhary & Prinsip Kejayaannya

1. Jangan pentingkan diri sendiri

“Saya ada emotional attachment kepada agama, bangsa & ummah. Saya bukan individualistik. Diri saya tidak penting. Pangkat & gelaran itu kepada saya tidak mustahak.”


2. Kerja kuat untuk berjaya

“Saya malu kerana orang Cina kaya beratus-ratus kali ganda di bumi kita Malaysia. Ini kan Tanah Melayu. Tapi saya tahu orang Melayu kalau hendak berjaya, kena kerja kuat tidak kira siang & malam. Kita ada kekuatan yang Allah beri melebihi daripada bangsa lain. Tetapi untuk maju kita perlu berusaha.”


3. Jangan malu untuk berjaya

“Saya asalnya tidak tahu apa-apa. Setiap orang yang mahu berjaya & telah berjaya pada asalnya bermula daripada sifar (reset to zero). Apa yang saya tidak tahu, minta tolong daripada orang lain. Saya tidak malu. Saya bukannya mencuri. Saya usaha sendiri. Sikap pemalas & pemalu ini yang orang Melayu kena atasi. Kita kena berani kerana benar. Apabila kita mendapat keuntungan & rezeki lebih, bolehlah kita menolong orang.”


4. Anggaplah kekayaan itu hanya sementara

“Kaya itu bukanlah kepada diri sendiri. Kaya itu adalah kepada kumpulan perniagaan, kepada bangsa & kepada orang ramai. Jika kita kaya, kita hanya memegangnya hanya untuk sementara sahaja.”


5. Lakukan amal yang baik

“Jika kita kaya, usahlah kita hanya menyimpan kekayaan itu untuk anak & isteri sahaja. Duit itu tidak akan kekal. Saya percaya hanya perkara yang baik yang kita lakukan akan kekal. Bukan duit yang akan melindungi kita nanti, tetapi apa yang kita lakukan sekarang.”


6. Bijak mencari peluang

“Saya perlu terus mencari peluang supaya saya terus dapat membantu orang lain mengembangkan diri masing-masing. Saya bukan buat semua ini untuk diri saya semata-mata.”


7. Yakinlah & jangan takut dengan diri sendiri

“Banyak orang percaya bahawa dia mesti ada RM10 juta atau RM20 juta dalam tangan baru hidup bolah selamat. Ini yang memyebabkan mereka hanyut daripada menolong orang lain. Mereka lebih takutkan diri sendiri. Mereka lupa bahawa kekayaan tidak boleh membantu selama-lamanya.”


8. Pergantungan kepada Allah SWT

“Jika kita mahu sesuatu, minta terus kepada Allah. Allah beri manusia akal & fikiran. Kalau hendak pakai baju & seluar, biarlah padan dengan badan sendiri.”


9. Bertanggungjawab atas apa yang kita lakukan

“Jika kita senang, kesenangan yang kita perolehi ini datang dengan tanggungjawab. Kita perlulah lakukan amal jariah. Walaupun sedikit, biarlah yang sedikit itu ada berkatnya.”


10. Berkongsilah kejayaan dengan orang ramai

“Saya suka kalau nikmat sedikit yang saya dapat itu dapat dikongsi bersama.”

11. Jangan mudah lupa diri

“Jangan mudah lupa diri kerana kejayaan atau kesenangan yang kita perolehi adalah milik Allah untuk kita gunakan ke jalan yang baik.”


12. Ambil masa untuk bertapak & mengekalkan kejayaan

Saya tertarik dengan kata-kata peninju terhebat, Muhammad Ali, katanya,
“The man who views the world at 50, same as he did at 20. He has wasted 30 years of his life.” Renung-renungkan.


13. Jangan mudah putus asa

“Kita jangan cepat putus asa. Putus asa boleh, tapi kena cepat-cepat kuatkan semula semangat untuk bangkit semula. Jangan jadikan agama hanya satu tempat untuk kita bergantung apabila kita susah. Tanggungjawab ibadah adalah tugas seharian.”


14. Tiada yang mustahil (Nothing is impossible)

“Tiada sebab kenapa Melayu tidak boleh maju. Kita kena berani berperang dengan musuh diri kita sendiri iaitu nafsu. Nafsu akan sentiasa mendorong kepada perkara-perkara yang negatif. Tukarkan ia menjadi positif. Maka, anda telah berjaya melawan nafsu anda. Kalau saudara & saudari jadi wartawan, saudara saudari kena tanam semangat suatu hari nanti mahu ambil alih akhbar itu. Tidak ada sebab kenapa ia tidak boleh belaku.”


15. Gigih, tekun dan tidak mudah berputus asa

“Kejayaan & kelemahan orang Melayu bukan disebabkan oleh bangsa kita dan agama kita. Ia berkait dengan sikap dan cara kita berfikir. Gigih, tekun & tidak mudah putus asa adalah kunci kejayaan. Tapi perkara ini kurang wujud dalam cara orang Melayu berfikir.”


16. Percayalah! Allah sentiasa memberi peluang kepada orang yang berusaha

“Allah memberi peluang kepada sesiapa sahaja yang bekerja kuat. Apa yang ada pada kita hanya usaha. Kita boleh melakukannya, tiada yang mustahil untuk dilakukan selagi kita tidak mengatakan TIDAK.”


17. Jangan rosakkan diri kita dengan kemewahan

“Kita tidak usahlah selalu mengulang-ulang perkara yang boleh memberikan kesan psikologi negatif kepada orang Melayu. Kita kena kurangkan bercakap tentang kereta & rumah besar. Sesiapa pun mahu pakai kereta mewah tapi itu bukan matlamatnya.”


18. Merendah diri

“Sikap merendah diri perlu sentiasa ada dalam diri seseorang walau setinggi mana pun kejayan dicapai.”


19. Bersyukur atas nikmat yang Allah berikan

“Saya terima apa sahaja nikmat yang diberikan oleh Allah. Tidak ada segelas air, ada setengah gelas pun saya bersyukur. Apa yang penting, kita perlulah berusaha.”

Sumber : http : //www.kacangajaib.blogspot.com/

ISU PENDIDIKAN : Inovasi berkesan tingkat perkhidmatan

Dr Kamal Jit Singh

Kita tak boleh terlalu bergantung alasan logik semata-mata ketika buat keputusan

AHLI pemikir purba seperti Socrates, Plato dan Aristotle mungkin akan terkejut apabila mendapati konsep pemikiran mereka yang dibangunkan kira-kira 2,500 tahun lalu kini membentuk dasar bahasa pengaturcaraan komputer moden.

Mereka adalah pengasas pemikiran kritikal dan mempopularkan pengertian logik iaitu enjin yang menggerakkan rangkaian ekonomi digital hari ini.

Berfikir secara kritikal adalah penting dalam mendapatkan kebenaran dan membolehkan kita untuk membuat keputusan berdasarkan fakta. Logik dan alasan pula adalah penggerak utama pemikiran kritikal, manakala faktor lain seperti perasaan, emosi dan naluri dikatakan tidak mempunyai tempat dalam pemikiran kritikal.

Sekolah tidak mengajar kita berfikir secara kritikal tetapi mengharapkan kita untuk belajar berfikir melalui subjek Matematik dan Sains. Kedua-dua mata pelajaran ini didasarkan pada model, input dan output yang boleh diramal berdasarkan pada logik dan alasan.

Semua input bergantung kepada spesifikasi khusus yang boleh diproses berdasarkan logik dan alasan, manakala setiap output dapat diramal, boleh dipercayai dan tepat. Namun, benarkah begitu? Jika ditanya kepada mana-mana pengguna komputer, pasti mereka akan ketawa.

Contohnya, pernahkah anda mendengar seorang wanita tua yang sudah meninggal dunia masih menerima notis supaya memperbaharui lesen memandunya? Cucunya sudah berputus asa untuk meminta pihak berkuasa menghentikan notis itu. Mereka tidak mahu lagi mayat nenek mereka diganggu dan berharap ia dibiarkan bersemadi dengan aman.

Bagaimana pula dengan borang yang meminta nombor kad pengenalan anda dan pada masa sama turut meminta tarikh lahir anda? Tidakkah tarikh lahir sememangnya termasuk di dalam nombor kad pengenalan? Bahkan, anda boleh memberitahu negeri mana seseorang itu lahir. Dapatkah anda melihat logik atau alasan dalam salah satu situasi ini?

Kita perlu meletakkan pendekatan berfikir secara kritikal dalam konteks logik dan alasan yang signifikan. Ia boleh dilakukan apabila faktor tidak kritikal lain turut diperiksa dan dipersoalkan.

Contohnya, dalam industri perhotelan, logik menyatakan bahawa waktu daftar masuk adalah pada jam 12 tengah hari dan tetamu hanya dibenarkan melakukan daftar masuk sekitar jam 2 petang, iaitu hanya selepas bilik dibersih dan dikemaskan.

Cuba anda jelaskan keadaan ini, mengenai seorang seorang ahli perniagaan yang menaiki penerbangan selama 14 jam dan tiba di hotel berkenaan pada jam 8 pagi tetapi tidak boleh mendaftar masuk kerana belum jam 12 tengah hari, sedangkan dia amat memerlukan masa rehat, mandi serta membersihkan diri. Keadaan itu akan membuatkan anda berfikir secara logik mengenai apa yang anda boleh lakukan bagi mengatasinya.

Sejauh mana berfikir secara kritikal boleh berlangsung dengan baik dalam perkara berkaitan teknikal dan bersifat pengiraan. Ia hanya akan berfungsi apabila anda mempunyai maklumat mencukupi dan semua orang berkelakuan seperti dikehendaki berdasarkan kepada standard yang ditetapkan.

Dalam masyarakat zaman Socrates yang secara relatifnya stabil, dengan mempunyai idea yang kreatif dan membina, pemikiran kritikal digunakan untuk memisahkan antara idea yang dilihat mampu berfungsi dengan yang tidak.

Namun, dalam dunia yang dinamik kini, dengan tidak ada sesuatu standard yang tetap kita tidak dapat menerima pemikiran kritikal sebagai satu nilai nominal.

Justeru, jika berdasarkan kebenaran itu, konsep logik dan alasan tidak mendapat tempat dalam kehidupan seharian kita. Jika ia berlaku sudah pasti tidak akan ada peperangan, keganasan atau birokrasi. Tidak akan ada pasaran untuk produk berprestij serta kehebatan jenama tidak akan lagi relevan. Tidak akan ada perniagaan yang gagal atau rakan kongsi perniagaan yang bermasam muka.

Jelaslah, dunia yang kita diami ini tidak hanya berdasarkan kepada pendekatan pemikiran kritikal, sebaliknya ia turut membabitkan pelbagai faktor lain yang akan memberi kesan kepada keputusan dan penilaian kita.

Logik dan alasan diperlukan, tetapi setiap keputusan perlu juga mengambil kira faktor lain seperti persepsi, andaian, perasaan dan emosi.

Di Barat yang sudah biasa dalam pemikiran kritikal, kini sedar bahawa logik dan alasan saja tidak mencukupi. Kini wujud kesedaran untuk membawa faktor lembut dalam produk inovatif dan perkhidmatan yang direka cipta untuk memberi keselesaan atau lebih mesra pengguna.

Kembali kepada kisah perkhidmatan hotel tadi, adalah lebih baik seseorang itu dibenarkan mendaftar masuk pada bila-bila masa pada hari berkenaan. Dengan bilik sentiasa dikemas dan dibersihkan mengikut permintaan. Sama seperti pihak restoran membersihkan meja makan setiap kali pelanggan selesai menjamu selera. Ia adalah mudah, namun satu inovasi berkesan.

Inilah paradoksnya, namun ia hanya boleh dilaksanakan selepas kita menggunakan logik dan alasan untuk menilai situasi. Ironinya, masalah yang kita hadapi di Malaysia adalah bertentangan. Isu lain menjadi faktor penentu, manakala faktor logik dan alasan yang baik tidak hadir atau tertinggal di belakang.

Kita tidak perlu pergi jauh untuk melihat contoh situasi seharian di mana tidak berlaku pemikiran kritikal.

Misalnya, pihak pasar raya enggan memulangkan wang anda dengan segera walaupun sudah menyerahkan barang rosak yang anda beli bersama resit asal, begitu juga syarikat kad kredit yang mengenakan caj atas pembelian itu, sebaliknya mengambil masa 30 hari untuk membatalkan transaksi kredit. Saya percaya anda juga mempunyai pelbagai pengalaman hampir sama berkaitan keadaan ini dengan senarai yang panjang.

Sumber : http : //www.bharian.com.my/