Isnin, 17 Jun 2013

ISU BAHASA : 70 peratus guru BI tak fasih


Oleh : Mohd Azrone Sarabatin
    
Kuala Lumpur: Tujuh puluh peratus guru Bahasa Inggeris gagal menguasai bahasa itu dengan fasih berdasarkan ujian Cambridge Placement Test (CPT), tahun lalu.

Timbalan Menteri Pendidikan, Datuk Mary Yap Kain Ching, berkata guru terbabit perlu meningkatkan penguasaan kerana tahap kefasihan yang rendah menyukarkan mereka mendidik pelajar untuk cemerlang dalam subjek berkenaan.

Hanya 30 peratus guru Bahasa Inggeris yang menyertai CPT mencapai tahap fasih, katanya pada sidang media selepas merasmikan Program Kepemimpinan Untuk Pelajar Pintar anjuran Yayasan Pintar, di sini semalam.

Kain Ching bagaimanapun tidak menyatakan jumlah sebenar guru subjek itu yang mengikuti CPT, peperiksaan yang turut tersenarai dalam Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) 2013-2025. Tahun ini, seramai 70,0000 guru opsyen Bahasa Inggeris diuji tahap kefasihan mereka.

Tingkat tahap kefasihan

Beliau berkata, kementerian sudah meminta semua guru yang gagal menguasai bahasa itu supaya berusaha meningkatkan tahap kefasihan mereka.

Katanya, ia penting untuk meningkatkan pencapaian pelajar mereka termasuk persediaan ke arah merealisasikan syarat wajib lulus Bahasa Inggeris dalam Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) mulai 2016.

Mengenai kaedah berkesan untuk meningkatkan penguasaan guru menggunakan bahasa itu, beliau berkata, ia termasuk melaksanakan amalan baik yang pernah dijalankan sebelum ini seperti hari berbahasa Inggeris dan minggu bahasa Inggeris.

Selain itu, sebelum perhimpunan harian bermula, guru terbabit boleh menyampaikan syarahan atau membuat persembahan drama menggunakan bahasa itu. Mereka juga boleh menubuhkan Kelab Bahasa Inggeris yang menggunakan sepenuhnya bahasa berkenaan sebagai perantara dalam semua kegiatan, katanya.

Mengenai desakan berterusan pihak tertentu supaya sekolah vernakular dimansuhkan, Kain Ching berkata, sekolah jenis itu juga sebahagian sistem pendidikan negara dan termasuk dalam pelaksanaan PPPM 2013-2025.

Kemuka cadangan

Katanya, setiap kumpulan atau individu berhak mengemukakan cadangan, namun ia perlu disusuli analisis sama ada sesuai dengan dasar ditetapkan kerajaan atau sebaliknya.

Seperti saya tegaskan sebelum ini, pendidikan tidak seharusnya dipolitikkan kerana ia menyukarkan kita melahirkan modal insan cemerlang menerusi sistem pendidikan berkualiti, katanya.

Sumber : http : //www.bharian.com.my/

ISU BAHASA : Jati diri tidak terhakis apabila belajar bahasa asing


Oleh : Ruhaiza Rusmin

Hari ini jika ada pihak menganggap budaya mempelajari bahasa asing sebagai pembaziran, mereka wajar menukar tanggapan itu.

Terutamanya pelajar, bahasa asing perlu dianggap medium yang mempunyai nilai eksklusif demi menjana masa depan memenuhi piawaian globalisasi.

Malah, perlu dipahat bahawa tiada ruginya mempelajari bahasa asing ketika semua pihak tercari-cari alternatif terbaik bagi memasarkan nilai graduan dalam persaingan kompetitif sektor kerjaya.

Bagaimanapun, ketika usaha proaktif giat dilaksanakan bagi menjenamakan kepentingan bahasa asing, ada pula yang mempertikaikan dengan alasan dikhuatiri menenggelamkan identiti bahasa ibunda.

Justeru, sejauh mana kebenarannya?

Dekan Akademi Pengajian Bahasa Universiti Teknologi MARA (UiTM), Profesor Madya Dr Normah Abdullah berkata, mempelajari bahasa asing tidak sesekali menghakis jati diri bangsa kerana bahasa sifatnya universal dan terbuka.

Beliau berkata, bahasa hanyalah sekadar medium perhubungan serta alat komunikasi bagi menyampaikan maklumat, justeru mustahil boleh menghakis identiti bangsa.

“Jangan jadikan ia isu untuk mematahkan sema­ngat generasi muda terutama golongan pelajar yang berminat mempelajari bahasa asing.

“Perlu diketahui, bahasa hanyalah pertuturan manakala jati diri adalah didikan terbentuk sejak kecil menerusi asuhan persekitaran merangkumi sosial dan budaya.

“Ia dua perkara berbeza. Bercakap bahasa Jerman misalnya tidak akan me­ngubah jati diri asli, penutur bahkan mustahil bahasa boleh menjadikan seseorang keluar dari landasan asas budaya,” katanya.

Malah, tindakan me­nyebarkan stigma tidak betul boleh mewujudkan salah faham kepada golo­ngan ‘kurang terbuka’.

“Segelintir masyarakat sangat sensitif mengenai soal jati diri dan budaya. Pada mereka, jika bercakap bahasa asing, contohnya bahasa Inggeris kita hendak jadi seperti ‘orang putih’.

“Justeru, pemahaman yang betul perlu diberikan. Golongan ini perlu diberitahu bahasa asing ha­nyalah medium pertuturan bukan bertindak menukar seluruh identiti individu.

“Kita tidak boleh salahkan mereka (jika ada pemikiran itu). Namun percaya penjelasan yang jelas boleh menukar persepsi,” katanya yang juga menolak pandangan bahawa me­nguasai bahasa asing mahu berlagak atau menunjuk-nunjuk.

“Persepsi dangkal inilah yang boleh merencat­kan usaha memajukan bangsa.

“Ini bukan soal mahu berlagak tapi bagi memenuhi tuntutan semasa yang sentiasa bergerak. Jika memperlekehkan­nya bermakna minda kita tidak mahu berubah dan kita susah maju.

“Seharusnya panda­ngan seperti ini dihapuskan, sebaliknya diganti dengan satu pemikiran terbuka yang boleh menerima hakikat bahawa soal persaingan hari ini sangat kompetitif hingga memerlukan mekanisme lain sebagai sokongan,” katanya.

Malah, dengan kemudahan pelbagai akses yang dipertingkatkan dari semasa ke semasa, tiada sebab mengapa pelajar terutama di institusi pengajian tinggi enggan belajar bahasa asing.

“Mereka perlu melihat kesempatan ini sebagai saat keemasan. Keluar dari kepompong lama yang hanya melihat kepenti­ngan kepada dua bahasa saja iaitu Mandarin dan Inggeris.

“Hari ini keperluan menguasai bahasa lain juga sangat mendesak kerana kuasa ekonomi dipegang pelbagai negara yang menggunakan bahasa ibunda berbeza.

“Pemilihan untuk mengikuti pengajian bahasa asing boleh dibuat mengikut kuasa ekonomi dunia seperti Perancis, Korea dan Jepun,” kata­nya.

Mempelajari bahasa asing juga, katanya boleh dianggap sebagai pelaburan jangka panjang.

“Lebih banyak kita berjaya menguasai kepelbagaian bahasa, lebih cerah masa depan biarpun kelayakan akademik tidak setinggi langit.

“Bahasa unik sifatnya. Ia boleh dipelajari sesiapa saja asalkan ada kesungguhan dan menjadi milik semua penutur tanpa me­ngira latar belakang individu,” katanya menambah pelajar antara golongan utama yang perlu menyedari kepentingan mempelbagaikan bahasa sebagai satu bonus.

“Pelajar hari ini bertuah kerana mereka mempu­nyai pelbagai akses mempelajari bahasa asing secara formal.

“Penutur dari negara asal, modul dan sebagainya semua tersedia hingga proses pembelajaran lebih mudah.

“Tapi sayang kerana ada yang tidak pandai mengambil kesempatan ini kecuali jika ia diwajib­kan. Mengapa mereka kurang berminat menjadi persoalan,” katanya yang juga tidak menafikan mempelajari bahasa asing bukan mudah.

“Bahasa ini bukan bahasa kita, akan ada kesukaran terutama dari segi pemahaman, penulisan dan sebagainya.

“Untuk mencapai kejayaan, perlu ada kesusahan. Tapi jika bangsa asing boleh menguasai bahasa Melayu, itu membuktikan tiada yang mustahil mengenai bahasa,” katanya.

Beliau berkata, peranan bahasa asing sebagai modul interaksi juga perlu dilihat dalam konteks luas dengan salah satu fungsi­nya sebagai medium komunikasi budaya dan sosial.

“Perkembangan budaya dan sosial sangat memerlukan bahasa sebagai jambatan untuk menyalur atau memperoleh maklumat.

“Lazimnya, jika individu mampu menguasai lebih daripada dwibahasa dengan baik, penstrukturan dari segi pergaulan dan komunikasi lebih meluas.

“Malah, kepemimpinan serta jati diri individu akan lebih terserlah kerana mampu menguasai keadaan dengan nilai kefasihan bahasa berbeza,” katanya.

Sumber : http : //www.hmetro.com.my/