Khamis, 23 Ogos 2012

ISU KENEGARAAN : Satukan keluarga Malaysia melalui hormat-menghormati


Oleh : ROHAMI SHAFIE

TIADA siapa yang mampu menyatakan dengan hujah-hujah jelas bahawa Malaysia telah mengamalkan diskriminasi kaum. Walaupun ada yang memomokkan negara kita melaksanakan dasar yang seolah-olah mengamalkan diskriminasi kaum minoriti, namun bukti jelas menunjukkan sesiapa sahaja yang bergelar warganegara Malaysia telah mendapatkan keadilan saksama.

Setiap rakyat Malaysia dijaga kebajikannya. Yang miskin dibantu, yang kaya pula sentiasa diberi peluang untuk menambah kekayaan. Dasar afirmatif Malaysia tidak pernah merugikan sesiapa. Yang membezakan Malaysia dan negara lain adalah penduduk majoriti Malaysia adalah golongan yang perlu dibantu. Kebanyakan mereka adalah golongan susah berbanding penduduk minoriti Malaysia.

Mungkin ada yang akan menyamakan dasar sedia ada seolah-olah dasar Apartheid, namun kalau kita lihat dan teliti secara mendalam, dasar itu telah meminggirkan golongan majoriti yang serba miskin di Afrika Selatan suatu ketika dahulu. Golongan minoriti menindas golongan majoriti melalui dasar Aparteid. Di Malaysia, golongan majoriti tidak pernah menindas golongan minoriti, malahan golongan minoritilah yang menguasai kekayaan ekonomi berbanding golongan majoriti.

Meskipun kuasa politik berada di tangan golongan majoriti, golongan minoriti diberi peluang seluas-luasnya untuk memperkasakan kaum masing-masing. Sebagai contoh, mana ada negara di dunia ini yang mengamalkan sistem pendidikan vernakular kecuali di Malaysia? Sebab itulah kita lihat, saban hari generasi muda Malaysia semakin terpisah mengikut kaum.

Di negara-negara lain, mereka mengetahui implikasi besar terhadap negara dengan mengamalkan dasar sistem pendidikan vernakular, iaitu generasi muda yang berbilang kaum apabila dewasa nanti tidak akan mengenali satu sama lain. Jika tidak dicegah dari awal boleh membawa bencana kepada negara.

Perpaduan rakyat bagi sesebuah negara banyak bergantung pada sistem pendidikan. Anak-anak muda yang berbilang kaum wajar dididik di bawah satu bumbung agar memahami antara satu sama lain. Mana mungkin mereka ini memahami satu sama lain, jika tidak pernah bercakap sesama sendiri.

Maka, sesuatu yang tidak mengejutkan apabila terdapat generasi muda yang tidak boleh bertutur dan menulis bahasa Melayu. Bayangkan, jika masalah bahasa pun tidak boleh diatasi, bagaimana mungkin untuk mengenali satu sama lain secara mendalam?

Dua perkara ini iaitu sistem pendidikan sekolah kebangsaan dan bahasa Melayu perlu diperkasakan oleh kerajaan. Tindakan perlu dilakukan dengan tegas tanpa ragu-ragu. Kerajaan perlu melihat kesan positif dalam jangka masa panjang. Sebagai negara berbilang kaum, Malaysia memerlukan satu sistem pendidikan yang membolehkan semua kaum bergaul sesama sendiri. Perkasakan sistem pendidikan sekolah kebangsaan terlebih dahulu berbanding sistem pendidikan vernakular kerana ia merupakan keutamaan tertinggi.

Begitu juga, bahasa Melayu wajar dimartabatkan dalam semua aspek kehidupan rakyat Malaysia. Kepada ahli-ahli politik dan ahli-ahli perniagaan usahlah malu untuk bercakap dalam bahasa Melayu. Negara tidak akan rugi jika sekiranya bahasa Melayu dimartabatkan dalam semua aspek kehidupan. Malahan, orang asing akan menyanjung tinggi Malaysia kerana mementingkan bahasa sendiri berbanding bahasa asing. Banyak negara yang lebih maju di Malaysia seperti Perancis, Jepun dan Jerman tidak ragu-ragu memartabatkan bahasa mereka.

Kenapa kita sendiri luntur kewibawaan dalam memperkasakan bahasa Melayu? Di manakah jati diri kita? Malang sekali kerana bahasa Melayu merupakan bahasa yang cukup hebat di dunia, tetapi kita sendiri lebih berasa bangga bercakap dalam bahasa asing di tanah air sendiri. Tidakkah kita sedar, bahasa juga memainkan peranan yang cukup penting dalam perpaduan rakyat dan juga dalam memajukan ekonomi negara?

Selain dasar sistem pendidikan sekolah kebangsaan dan memartabatkan bahasa Melayu, rakyat Malaysia juga perlu belajar menerima satu sama lain. Sebelum ini, kita lebih bertoleransi satu sama lain tetapi untuk memastikan keutuhan perpaduan rakyat Malaysia, penerimaan adalah tunjang kepada perpaduan kaum. Sebagaimana sebuah keluarga, masing-masing menerima satu sama lain.

Mustahil keluarga tersebut bersatu dan hidup harmoni sekiranya tidak dapat menerima satu sama lain. Baik adik beradik mahupun ibu bapa, keluarga yang bahagia akan tergambarlah suasana keceriaan, bertimbang rasa dan saling hormat menghormati satu sama lain serta mengetahui hak masing-masing.

Mereka tidak akan mengambil hak orang lain kerana dipupuk untuk menerima hak masing-masing tanpa menyentuh hak yang lain. Masing-masing menjaga perasaan lain agar hati dan perasaan tidak terguris sama sekali. Penerimaan sebeginilah yang patut diamalkan oleh rakyat Malaysia agar sentiasa bersatu.

Sebagai satu keluarga besar, rakyat Malaysia hanya boleh disatukan secara menyeluruh kalau masing-masing menerima satu sama lain. Jangan terlalu tamak untuk mengambil hak orang lain, kononnya itu hak kita. Kita juga yang akan berasa kurang selesa, jika sekiranya orang lain pula mengambil hak kita.

Justeru, belajarlah menerima satu sama lain dan asasnya telah ditunjukkan oleh nenek moyang kita sejak merdeka lagi. Mereka sebenarnya telah banyak membantu memikirkan masa depan kita. Itulah sumbangan terbesar mereka kepada kita untuk memastikan zuriat mereka bersatu padu setiap masa dalam sebuah keluarga yang besar.

PENULIS ialah Pensyarah Kanan Perakaunan dan Kewangan Pusat Pengajian Perakaunan (SOA) dan Felo Penyelidik, Institut Penyelidikan Pengurusan dan Perniagaan (IMBRe) Kolej Perniagaan (COB) Universiti Utara Malaysia.

Sumber : http : //www.utusan.com.my/

ISU BAHASA : Orang Kelainan Upaya atau Orang Kurang Upaya?


Oleh :  MOHAMAD ABDULLAH

BEBERAPA tahun lalu, bekas Naib Canselor Universiti Sains Malaysia (USM), Profesor Tan Sri Datuk Dzulkifli Abdul Razak memperkenalkan penggunaan terminologi Orang Kelainan Upaya (OKU) dan menolak penggunaan Orang Kurang Upaya satu terminologi yang telah lama digunakan untuk merujuk kepada mereka yang dianggap cacat.

Alasannya, mereka ini harus dilihat dalam cara yang betul kerana yang berbeza bukanlah dari segi fizikal tetapi keupayaannya disebabkan oleh sesuatu sebab semulajadi atau kejadian yang diingini. Mereka wajar dinilai kebolehannya berasaskan kelainan keupayaannya berbeza dengan mereka yang dianggap sempurna.

Kerana itu, misalnya USM mengiktiraf seorang siswi cerebral palsy, Tan Chin Chin sebagai penerima Pingat Emas Canselor dalam upacara konvokesyen sebagai graduan serba boleh yang tentunya tidak boleh dibandingkan dengan mereka yang sempurna sepenuhnya dari segi fizikal.

Malah kejayaan Dr. Muzammil Mohd. Noor sebagai seorang ahli akademik yang menggunakan kerusi roda menjadi antara contoh nyata kejayaan mereka yang mempunyai keupayaan berbeza tetapi cemerlang walaupun semasa kecilnya melalui zaman sukar yang sering diperkecilkan.

Baru-baru ini, seorang warga USM yang juga menggunakan kerusi roda kerana masalah kakinya meluahkan perasaan sedih dan kecewa kerana ketika memulakan kerjayanya sebagai seorang kerani melalui pengalaman yang amat sukar. Kedudukan kerusi dan meja, kediaman di asrama yang tidak sesuai, kesukaran untuk menggunakan mesin ATM bank dan pelbagai lagi.

Namun dengan tekad dan semangatnya yang tinggi membolehkannya menjejak kaki ke universiti dan menggenggam segulung ijazah. Kisah-kisah begini menggambarkan betapa kelainan keupayaan bukanlah halangan untuk berjaya jika kita benar-benar prihatin dengan nasib mereka yang berada di sekeliling kita.

Mereka sebenarnya hanya berlainan keupayaan bukannya kurang keupayaan. Ada ketikanya mereka lebih hebat dari kita yang menganggap diri sempurna.

Namun begitu, terdapat alasan tertentu mengapa terminologi Orang Kurang Upaya digunakan terus, malah diterima pakai oleh golongan ini sendiri. Terdapat halangan-halangan tertentu yang menyebabkan ia perlu terus digunakan.

Satu kajian tentang kedudukan OKU dalam masyarakat negara ini telah pun diterbitkan oleh Penerbit USM sebagai rujukan iaitu Work and Disablity - A Malaysian Scenario oleh Dr. Magdalene Ang yang kini seorang tenaga pengajar di Labuan School of International Business and Finance, UMS.

Masalah penggunaan terminologi ini juga banyak dibincangkan dalam buku ini sebagai satu usaha untuk kita lebih memahami tentang kedudukan dan peranan OKU dalam masyarakat dan negara, termasuk sumbangan besarnya kepada ekonomi negara.

Namun begitu, laporan Pertubuhan Buruh Antarabangsa (ILO) 2003 menyatakan kira-kira 200 juta OKU di rantau Asia Pasifik yang tidak berpeluang untuk mendapat pekerjaan, manakala laporan lain pada 2005 pula menyebut walaupun mendapat peluang pekerjaan sebahagian besarnya di bawah lebih rendah dari sepatutnya.

Namun, di negara kita, pelbagai usaha dibuat untuk membantu mereka dan diberikan pengiktirafan yang sangat tinggi. Malah Perdana Menteri dalam beberapa kenyataannya menyebut betapa pentingnya kita keluar daripada  paradigma yang ada terhadap OKU.

Mungkin kita juga tidak pernah terniat untuk memencilkan atau menidakkan hak OKU. Namun, sampai masanya sama ada institusi pengajian dari sekolah sehinggalah ke universiti, organisasi dan institusi lain termasuk industri melihat hal ini dengan teliti. Perkara-perkara yang kita anggap kecil dan mudah mungkin tidak bagi mereka.

Asrama pelajar juga harus melihat dan memberikan sokongan kepada mereka yang masih belajar dari awal mungkin. Kumpulan-kumpulan sokongan daripada pelbagai kelompok harus melihatnya dengan serius. Walaupun pelbagai dorongan, kemudahan dan insentif diberi, yang utama adalah kesungguhan menyediakannya dan menghulurkan bantuan secara berterusan.

Penggunaan terminologi Orang Kelainan Upaya barangkali mengungkapkan penghormatan dan kekuatan diri yang berlainan yang sekali gus berkemungkinan memberikan satu persepsi baharu yang lebih bermakna kepada OKU. Kita perlu mengiktiraf insan istimewa ini sebagai berlainan keupayaannya, bukannya kurang keupayaannya.

Ia juga mengungkapkan hasrat untuk kita lebih menghargai golongan ini dan melihat keperluan mereka yang sebenarnya. Kita harus merasai bagaimana kesukaran dan kepayahan yang dilalui apatah lagi dengan stigma serong sesetengah kita terhadap kemampuan sebenar mereka.

Bakat yang ada ada pada mereka harus dimanfaatkan dan kitalah yang harus melakukannya. Buku tulisan Dr. Magdalene Ang adalah pembuka mata kita terhadap nasib mereka di negara ini. Lebih banyak rujukan dan dokumentasi kisah mereka harus diusahakan agar masyarakat dapat benar-benar menghayati dan lebih prihatin.

Terminologi Orang Kelainan Upaya barangkali dapat membantu untuk kita memberikan kelainan persepsi dan pemikiran terhadap mereka yang boleh kita ketengahkan, namun jika ada kesukaran dan halangan, gunalah apa jua terminologi yang dapat membantu mengangkat mereka ke tahap yang sewajarnya, walaupun Orang Kurang Upaya yang telah kita guna sekian lama.

PENULIS ialah Timbalan Pendaftar Pejabat Naib Canselor Universiti Sains Malaysia.

Sumber : http : //www.utusan.com.my/

ISU KENEGARAAN : Membangunkan jiwa merdeka


OLEH : PROF DR SIDEK BABA

Menyambut ulang tahun kemerdekaan dan membangun jiwa merdeka adalah dua hal yang saling berkaitan. Ulang tahun kemerdekaan mengajak kita mengingati kembali sejarah perjuangan kemerdekaan, termeterainya perlembagaan dan membebaskan kita dari belenggu penjajahan.

Membangun jiwa merdeka adalah sifatnya sepanjang zaman. Pada awal kemerdekaan, kebencian kita kepada penjajah amat luar biasa, tetapi selepas merdeka kekaguman kita kepada ilmu dan kemajuan orang Barat agak luar biasa juga sifatnya.

Membangun jiwa merdeka memberi erti bagaimana pembebasan belenggu pemikiran Barat supaya kita mampu membangunkan negara merdeka berasaskan acuan kita sendiri.

Jiwa merdeka tidak menolak manfaat berbanding dalam ilmu dan keterampilan masyarakat Barat dan Timur, tetapi harus mampu membangun negara sendiri berasaskan nilai-nilai dan etika yang dapat diterima semua.

Membangun jiwa merdeka mesti bermula membangun pemikiran terlebih dulu. Umat Islam sering alami sindrom penjajahan pemikiran (al qhazwul fikr) termasuk di negara kita.

Walaupun penjajah lama pergi, pendewaan terhadap bahasa penjajah, model pentadbiran penjajah dan sistem ekonomi dan gaya hidup penjajah menjadi ukuran maju dan membangun.

Dalam tradisi yang mendukung tamadun Islam umpamanya faktor rahmah alamiah dijadikan pedoman bagaimana umat manusia mampu bebas diri dari belenggu kejahilan berasaskan nilai dan etika yang sifatnya sejagat. Islam dan tamadunnya bukan hanya untuk orang Islam saja.

Tamadun Andalusia umpamanya menjadi sumber penting bagi Eropah membebaskan diri mereka daripada belenggu kejahilan dan zaman kegelapan.

Ilmu Islam yang disuluh oleh al-Quran menjadikan fikir dan zikir jalan seiring, menjadikan akal dan budi sepadu dan menjadikan hasil pemikiran dan wahyu jalan bersama.

Kalau tidak masakan Andalusia mampu bertahan lebih 700 tahun. Asas ilmu Islam ini jugalah yang meletakkan Eropah maju sehingga ke hari ini.

Membebaskan belenggu kejahilan umat Islam kini memerlukan pemerkasaan ilmu. Bersikap reflektif terhadap tamadun silam Islam amat dituntut.

Bersikap nostalgik semata-mata terhadap kejayaan silam hanya menjadikan kita pengagum yang lesu. Tetapi sikap reflektif terhadap faktor kejayaan silam dan mengambil iktibar dari jatuh bangun tamadun membawa kita merenung kembali dengan rasa insaf yang tinggi tanpa ilmu dan penguasaan teknologi pada hari ini, kita akan terus dijajah dalam bentuknya yang baru.

Penjajahan bentuk baru boleh mengambil bentuknya yang pelbagai. Ada penjajahan yang bentuknya sains dan teknologi. Ada penjajahan yang bentuknya menguasai sumber dan sistem maklumat. Ada penjajahan yang bentuknya kebudayaan popular dan hiburan yang melampau.

Dan ada penjajahan dalam bentuknya pola gay dan lesbian, biseksual, transeksual (LGBT) yang membenarkan seks bebas berkembang tanpa bendungan.

Membangun jiwa mereka pastinya dengan dukungan ketamadunan berasaskan ilmu dan binaan sahsiah yang baik.

Tanpa kekuatan ini manusia akan terus dalam pencarian diri dan pencarian sistem yang fitrahnya amat utama untuk membangun diri manusia dan kemanusiaan.

Islam dalam bentuk kesilaman melakukan integrasi ilmu supaya ulum naqliah (wahyu) dan ulum akliah (pemikiran) dapat ditemukan dalam nilai dan etika yang sifatnya mendukung kemajuan. Manusia  kini tercari-cari makna kemerdekaan itu.

Justeru membangun jiwa merdeka merintis jalan perhambaan terhadap benda dan kebendaan sekiranya kebendaan menjadi matlamat hidup manusia. Sikap nafsu nafsi yang haiwani bukanlah landasan yang baik bagi menyuburkan jiwa merdeka ini.

Melainkan manusia kembali kepada dirinya yang fitrah supaya rahmah dan nikmah ALLAH disyukuri dan hubungan baik sesama insan dijadikan matlamat kehidupan.

Kembalinya manusia kepada aqidah tauhid adalah jalan terbaik menemukan diri dengan ALLAH. Inilah sebenarnya rukun kemerdekaan paling unggul bagi manusia kerana apabila manusia berasakan dirinya hamba dan Pencipta itu Khaliq maka barulah manusia mampu memiliki jiwa kehambaan yang tinggi mendukung maksud taat, patuh, akur dan tunduk.

Itulah namanya kemerdekaan jiwa insan.

Sumber : http : //www.sinarharian.com.my//

ISU PENGAJIAN TINGGI : Cabaran mengurus pengajian tinggi


Oleh : Prof Datuk Dr Omar Osman

Mengurus pengajian tinggi pada abad kedua puluh satu memerlukan kesepaduan tindakan dalam kalangan pengurus dan pentadbir akademik, para akademia dan siswa-siswi sebagai satu komponen utama yang ada di universiti, di samping mengiktiraf bakat di universiti sebagai tonggak kritikal institusi. Universiti perlu terus hidup dalam dunia ilmu yang berkembang tanpa melupakan acuan tersendiri sebuah negara bangsa dan memastikan kampus universiti terus bersemarak dengan aktiviti keilmuan dan wacana-wacana yang berupaya memajukan pemikiran dan perdebatan ilmu.

Kepelbagaian dalam pemikiran dan disiplin ilmu sejak dahulu, menjadikan universiti begitu rencam, bukan hanya kerana manusia dan bakat yang ada adalah pelbagai, tetapi juga pemegang-pemegang taruh yang memberikan harapan besar dalam membentuk masa depan negara dan sumber manusianya, memperkasakan siswa-siswi dengan ilmu dan sahsiah diri serta pada masa yang sama menjadikan universiti sebagai institusi ilmu yang berupaya melakukan perubahan terhadap masa hadapan negara dan bangsa sebagai sebahagian daripada komuniti dunia.

Selain daripada itu, universiti perlu menyeimbangkan antara idealisme ilmu yang sering menjadi pegangan para akademia serta penting kepada pemajuan kritikal minda dengan realiti kehidupan masyarakat, bersikap realistik dan mampu memindahkan ilmu kepada masyarakat yang memerlukan pemboleh ubah perubahan.

Malah terminologi libat sama masyarakat atau community engagement menjadi satu perkara utama pada masa ini bagi memastikan universiti sentiasa relevan dengan kehendak dan keperluan negara. Bukan sahaja masyarakat, malah industri yang menjadi pemain besar dalam ekonomi negara dan dunia perlu dilibat sama sebagai sebahagian daripada proses keilmuan universiti.

Di samping modaliti libat sama masyarakat dianggap penting untuk pemindahan ilmu kepada masyarakat, penerokaan modaliti baru untuk perpindahan juga perlu di terokai. Contohnya memindahkan kepada masyarakat melalui industri atau institusi dalam komuniti seperti koperasi dan pertubuhan sukarela lain yang bergerak sama untuk perubahan masyarakat.

Selain melihat kepada kaedah dan metodologi perpindahan ilmu, isu asal tujuan universiti pula timbul. Timbul persoalan dan keraguan, adakah universiti makin lari daripada prinsip asas keilmuannya dalam proses penjanaan dan pemerkasaan ilmu sesuai dengan universaliti atau kesejagatan yang perlu dipertahankannya, usaha mentransformasikan kehidupan masyarakat melalui ilmu dan sebagainya sedangkan pada masa yang sama perlu pula melihat sisi lain ilmu untuk aplikasi secara langsung, apatah lagi berdikari dalam mencari dana untuk menampung kos yang makin meningkat naik.

Hakikatnya ialah universiti bukan lagi menara gading yang terpisah dan terasing yang begitu sukar untuk didekati, sebaliknya perlu diubah menjadi menara ilmu yang mencambah mekarkan proses mencari kebenaran dalam pelbagai disiplin ilmu dan mengembang serta memajukannya dalam konteks keilmuan.

Universiti dan pengajian tinggi perlu dipertahankan prinsip asas peranannya dalam mempertahankan kekuatan ilmunya, namun pada masa yang sama komuniti pengajian tinggi perlu sedar dan memahami bahawa kedua-dua proses keilmuan dalam konteks pembangunan ilmu dan libat sama masyarakat mahu pun industri perlu berjalan seiring kerana sifatnya bukanlah statik tetapi dinamik seiring dengan perubahan masa. Asasnya ilmu perlu dipindahkan kepada masyarakat walau apa pun modalitinya.

Di sini jugalah timbul cabaran untuk pengurus dan pentadbir universiti agar lebih kreatif dan inovatif dalam melaksanakan tanggungjawabnya dan berdaya saing dalam konteks global. Malah bagaimana universiti dan pengajian tinggi perlu meneruskan tradisi memimpin bukan sekadar dipimpin dan memastikannya terus relevan dalam menangani dan menghadapi arus perubahan global.

Universiti-universiti kita juga bergerak bersama sebagai satu pasukan yang berwibawa dan dihormati, berintegriti tinggi dan disegani, bersedia dengan idea dan pemikiran baru yang segar malah juga meneroka penemuan-penemuan baru bagi menghadapi kecanggihan teknologi yang ada secara bersama atas nama negara, walau pun boleh bersaing dalam konteks tempatan dalam hal-hal yang tertentu. Ini bermakna kita bergerak sama ke puncak, saling membantu dalam pelbagai bidang kekuatan dan kepakaran atas nama satu negara.

Sama seperti satu pasukan yang melakukan kayuhan ke puncak, ia perlu persediaan rapi. Orang yang mengayuh perlukan persediaan minda, fizikal dan mental, manakala basikal yang dikayuh harus dalam keadaan yang sempurna dengan mereka yang mempunyai kepakaran bersedia membantu jika ada masalah ketika kayuhan dan dalam perjalanan.

Pasukan sokongan sangat penting untuk pastikan tidak ada yang tertinggal atau ditinggalkan. Malah, apabila berada di puncak pula, perlu bersyukur dan jangan cuba menjadi wira tunggal dan berlagak hebat kerana dalam masa sedetik, kita boleh terhumban seorang.

Sama ada pengajian tinggi dalam konteks sebuah universiti mahu pun sebuah negara pengalaman berkayuh ke puncak dalam satu pasukan ini penting untuk dihayati. Pengajian tinggi negara dan universiti kita tidak boleh lagi bergerak berseorangan secara ‘silo’ tetapi berkongsi kepakaran antara disiplin yang ada untuk saling mengukuhkan antara satu sama lain.

Kepimpinan universiti perlu bersatu hati dalam menentukan arah tujunya pada masa hadapan. Pertanyaan seorang profesor dalam satu bengkel yang diadakan baru-baru ini, adakah kita “syok sendiri“dengan ilmu kita atau benar-benar memenuhi keperluan masyarakat, pemegang taruh dan juga siswa-siswi yang ada, adalah pernyataan jujur dalam memastikan universiti dan pengajian tinggi negara berada pada landasan yang sewajarnya.

Ini bukan bemakna kita menidakkan sumbangan besar universiti selama ini, namun kita perlu menilai dan menetapkan arah sebenarnya pada masa hadapan. Universiti dan pengajian tinggi tidak terkecuali dari akauntabiliti, sama seperti kedudukannya apabila autonomi yang menjadi kata magis pengajian tinggi diberi kepada universiti oleh kerajaan. Autonomi adalah satu keperluan dan kemestian dalam mempertahanan kebebasan akademia yang menjadi perjuangan pelbagai pihak apabila menyentuh tentang kredibiliti universiti.

Namun kita perlu sedar, kebergantungan kepada dana awam menyebabkan agak sukar autonomi sebenar dinikmati sepenuhnya walau pun kebebasan membuat keputusan terhadap beberapa perkara asas sudah banyak diberi. Begitu juga dengan ekosistem lain dalam penyelidikan dan inovasi mahu pun akademik yang telah sedia ada untuk dilakukan penambahbaikan dan keberhasilan yang dapat memperkasakan proses keilmuan dan penyampaian.

Perkara utama sekarang ialah bagaimana untuk pengurus dan pentadbir universiti dan pengajian tinggi dapat menggunakan segala sumber yang ada dengan kreatif dan inovatif untuk terus melakukan perubahan, menjadi pemimpin ilmu dan pemimpin perubahan, berdaya saing, berupaya mempertahan dan menjadikan universiti benar-benar menara ilmu, berintegriti tinggi, siswa-siswi yang passionate kepada ilmu dan pada masa yang sama mengeluarkan siswazah yang mampu berfikir dan melakukan perubahan dengan menggunakan ilmunya sekali gus mendorong libat sama semua pihak termasuk industri dan masyarakat bagi menggalas hasrat yang sama.

Pengajian tinggi juga memerlukan perubahan terhadap sistem dan proses pengajaran dan pembelajaran, arah tuju penyelidikan dan inovasi serta bagaimana universiti meletak kedudukannya agar terus relevan dalam agenda pembangunan nasional, masyarakat, industri dan penerokaan di peringkat dunia dan antarabangsa.

Juga bagaimana untuk kita melihat sumber sedia ada yang boleh digemblengkan seramai mungkin di dalam insitusi dan di luar institusi serta dalam kalangan pemegang taruh. Sinergi kesemua elemen yang ada amat penting dalam menghadapi cabaran yang ada pada masa hadapan.

Penulis ialah Naib Canselor Universiti Sains Malaysia

Sumber : http : //www.utusan.com.my/