Selasa, 2 Jun 2009

ISU BUMBUNG STADIUM RUNTUH


Sebelum Kejadian

Selepas Kejadian

Kejadian Bumbung Stadium Runtuh Memalukan Negara - Shaziman

KUALA TERENGGANU, 2 Jun (Bernama) -- Kejadian bumbung utama Stadium Sultan Mizan Zainal Abidin di Gong Badak dekat sini, yang runtuh pagi ini amat memalukan negara, kata Menteri Kerja Raya Datuk Shaziman Abu Mansor.

Beliau berkata walaupun kejadian itu tidak melibatkan kemalangan jiwa, ia menjejaskan imej negara kerana runtuhan itu membabitkan stadium baru yang belum sampai setahun digunakan.

"Walaupun daripada segi membaikpulihnya ditanggung oleh kontraktor dengan memasang bumbung baru, ia memberi gambaran yang tidak baik kepada negara, seolah-olah kontraktor kita tidak berkemampuan untuk melakukan kerja (membina) bangunan sedemikian rupa," katanya selepas meninjau stadium itu bersama Menteri Besar Datuk Ahmad Said.

Dalam kejadian pada kira-kira pukul 9.30 pagi itu, hampir 60 peratus struktur bumbung bahagian hadapan kiri dan kanan stadium berkenaan sepanjang 400 meter runtuh menyebabkan besi serta serpihan bumbung jatuh ke bahagian tempat duduk.

Shaziman berharap Lembaga Pembangunan Industri Pembinaan (CIDB) dan Jabatan Kerja Raya (JKR) akan membuat kajian terperinci bagi mengenalpasti punca runtuhan itu.

"Saya minta satu juruperunding yang mempunyai kepakaran dan berkualiti dilantik bagi menilai dan mengkaji mengapa bumbung stadium baru itu boleh runtuh.

"Saya tidak mahu menuding jari kepada mana-mana pihak. Apa yang saya mahu ialah satu laporan terperinci kerana kejadian ini memalukan negara walaupun kesilapannya mungkin bukan berpunca daripada kita," katanya.

Beliau berkata kejadian itu akan menyebabkan masyarakat luar menganggap kontraktor tempatan tidak berkemampuan untuk membina bangunan-bangunan besar.

"Saya juga ingin tekankan kepada CIDB supaya lihat dengan terperinci jika hendak membina satu-satu struktur bangunan di negara ini daripada perancangannya, reka bentuknya, juruperunding, pembinaannya sehinggalah kalau bangunan itu hendak diruntuh pun kita sudah ada piawaian amalan kerja. Kita tidak akan bertolak-ansur dalam perkara ini.

"Pemilihan kontraktor hendaklah berdasarkan kemampuan dan kalau projek besar, pastikan konsultan itu ada kapasiti. Begitu juga dengan kontraktor mesti ada pengalaman dan pengetahuan teknikal yang tinggi," katanya.

Sementara itu, Ahmad berkata kerajaan negeri akan melantik konsultan bebas yang benar-benar berkemampuan dan mendapatkan maklumat dari Jabatan Kerja Raya bagi mengenalpasti punca kejadian.

"Siasatan awal mendapati kerugian dianggar RM25 juta," kata menteri besar itu yang jelas sedih dan kecewa dengan insiden yang berlaku itu.

Beliau berkata stadium utama itu akan ditutup sehingga kerja membaikpulih dilakukan sepenuhnya dan ia akan dibuka setelah mendapat jaminan keselamatan daripada kontraktor yang akan dilantik kelak.

Berikutan kejadian itu, beliau berkata stadium tertutup dan beberapa bangunan baru yang terletak berhampiran stadium utama itu akan diperiksa bagi memastikan ia berada dalam keadaan baik dan selamat untuk digunakan.

Sementara itu, tinjauan Bernama mendapati polis, bomba dan penyelamat serta Jabatan Pertahanan Awam (JPA3) masih mengawal keadaan sekitar stadium berkenaan bagi mengelak kejadian yang tidak diingini.

Stadium berharga RM292 juta itu baru siap setahun lepas dan dirasmikan oleh Yang di-Pertuan Agong Tuanku Mizan Zainal Abidin pada 10 Mei tahun lepas. Ia menjadi mercu tanda Terengganu dan gelanggang bagi beberapa acara utama pada Sukan Malaysia (Sukma) 2008.

Sumber- BERNAMA

ISU PENGURANGAN MATA PELAJARAN TERAS SPM

Pendidikan Islam/Moral tingkat jati diri

APAKAH rasional Kementerian Pelajaran untuk mengehadkan pengambilan subjek untuk peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) kepada 10 subjek sahaja? Apakah juga relevannya mengurangkan subjek teras dalam SPM kepada hanya empat subjek berbanding enam sebelum ini?

Seperti yang kita tahu, enam subjek teras SPM ialah Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Sains, Matematik, Sejarah dan Pendidikan Islam atau Moral.

Selain untuk menimba ilmu, subjek-subjek teras juga merupakan permulaan kepada proses pembentukan menjadi warganegara yang bertanggungjawab, bertoleransi dan tahu asal usul negara bermasyarakat majmuk ini.

Pelajaran seperti Sejarah amat penting untuk pelajar. Begitu juga Pendidikan Islam dan juga Moral. Subjek-subjek ini bagaimanapun perlu tampak signifikan untuk diajar dan bukan hanya sekadar belajar untuk lulus peperiksaan semata-mata.

Ia mesti dapat diadaptasi dan diaplikasikan di dalam kehidupan seharian pelajar.

Realitinya, pengisian dan pemahaman tulen kepada kandungan subjek itu adalah jauh lebih penting daripada terburu-buru menghabiskan topik-topik di dalam buku untuk menyelesaikan sukatan pelajaran.

Malah, penekanan kepada beberapa topik penting yang sangat relevan kepada negara bermasyarakat majmuk ini juga perlu dipertingkatkan agar mesejnya sampai ke sanubari warga muda negara ini.

Di sini penulis ingin mengesyorkan agar topik-topik di dalam subjek teras seperti Sejarah, Pendidikan Islam/Moral, Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris patut juga dikaji semula agar relevan dan lebih padat.

Adakalanya topik di dalam subjek tersebut tidak berapa signifikan dengan perkembangan persepsi warga muda ketika ini. Dalam masa sama, topik-topik yang signifikan untuk mereka sekadar bacaan sambil lalu dan ringan yang hanya untuk dihafal dan bukannya mendatangkan kesan mendalam kepada emosi mereka.

Pendek kata, mana-mana topik yang kurang signifikan kepada pelajar-pelajar perlu digugurkan sahaja. Tidak apa jika sesetengah topik di dalam subjek itu dikurangkan asalkan topik-topik yang tinggal atau dikekalkan, masih relevan dan berkesan.

Maka, topik-topik yang penting seperti perkembangan evolusi negara dan bangsa perlu ditekan dan diperkembangkan dengan harapan pelajar-pelajar atau golongan muda ini dapat menjiwai kerangka pembinaan negara dengan lebih sempurna.

Realitinya, Kementerian Pelajaran masih mempunyai hak untuk membantu membentuk anak-anak bangsa ini menjadi warganegara yang lebih bertoleransi dan sensitif terhadap kehidupan dalam masyarakat berbilang kaum di negara ini.

Jika mengurangkan subjek teras kepada empat sahaja (kemungkinan Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Matematik dan Sains), Kementerian Pelajaran seolah-olah telah terlepas satu peluang untuk membaja jiwa pelajar-pelajar agar lebih patriotik.

Ini kerana usia muda di zaman persekolahan inilah merupakan tempoh terbaik untuk mendidik kalangan anak-anak ini dengan aspek kecintaan terhadap negara dan jati diri yang tinggi. Ia ibarat melentur buluh sewaktu di peringkat rebung.

Penulis berpendapat subjek Sejarah dan Pendidikan Islam/ Moral patut terus menjadi subjek wajib agar ia dipelajari dan difahami oleh setiap pelajar. Kandungan pelajaran di dalam Pendidikan Islam/Moral mampu menjana naluri pelajar untuk menjadi insan berjiwa murni.

Maka amat penting untuk kedua-dua subjek itu terus dijadikan subjek 'paksaan' kepada pelajar. Ini kerana jika ia dijadikan subjek alternatif, mungkin ramai pelajar yang tidak akan mengambilnya.

Dan jika ia berlaku, maka Kementerian Pelajaran telah terlepas peluang untuk bertindak sebagai organisasi penting dalam membentuk keluhuran jiwa dan emosi warga muda yang masih di bawah lingkungan tanggungjawab kementerian dalam aspek pendidikan itu.

Ayat mudah untuk menerangkan maksud penulis ialah, "tidak" kepada soal pengurangan subjek teras.

Ia perlu diteruskan terutama ketika negara memerlukan usaha keras menyemai dan mempertahankan perpaduan di kalangan rakyat pelbagai kaum ini.

Seperkara lagi, struktur peperiksaan Kementerian Pelajaran juga perlu lebih fleksibel di dalam menerima pelbagai taraf IQ pelajar. Tidak ada salahnya jika ada pelajar yang mahu mengambil lebih daripada 10 subjek semasa peperiksaan SPM.

Ibu bapa dan guru-guru yang terlibat di dalam proses pembelajaran tersebut pastinya sudah mengkaji dan menganalisis kapasiti pelajar tersebut sebelum menggalakkan mereka mengambil lebih banyak subjek.

Dan penulis pasti ia bukan untuk menunjuk-nunjuk tetapi lebih kepada menilai diri sendiri. Lagi pun, ia adalah satu usaha positif, maka apa salahnya mereka mengambil lebih subjek dalam SPM.

Sumber : http://www.utusan.com.my/

EMPAT KUNCI KEBAHAGIAAN

Kenderaan Mewah: Adakah Untuk Keperluan atau
Kepuasan atau Menggambarkan Prestij Seseorang?
Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya:
"Empat perkara yang membawa kebahagiaan iaitu wanita yang solehah, rumah yang luas, jiran yang baik dan kenderaan yang selesa!”
(Ibnu Hibban)
Huraian
  1. Kehidupan yang selesa adalah suatu bentuk kehidupan yang dialu-alukan oleh Islam. Kehidupan yang sempurna memerlukan empat elemen asas yang penting iaitu:
    a) Wanita yang solehah iaitu isteri yang baik yang dapat menguruskan keluarga dan rumahtangga dengan sempurna.
    b) Rumah yang luas yang boleh memberikan keselesaan untuk bermesra dengan keluarga dan anak-anak di samping dapat melapangkan fikiran dengan baik dan tenang.
    c) Jiran yang baik kerana jiran merupakan orang yang paling rapat selepas sanak saudara dan keluarga. Jiran yang baik dapat menjamin keharmonian hidup bermasyarakat sehinggakan ikatan kejiranan itu boleh bertukar seakan-akan sebuah keluarga yang kasih-mengasihi dan saling mengambil berat antara satu sama lain.
    d) Kenderaan yang selesa kerana kenderaan yang selesa dapat memberikan kemudahan dalam segala urusan.
  2. Antara tabiat buruk yang mengancam kebahagiaan hidup ialah berfoya-foya dengan kehidupan mewah, boros harta dan membazir ketika berbelanja. Tabiat ini sering disebut dalam al-Quran sebagai punca kehancuran beberapa umat yang terdahulu.
  3. Kemewahan hidup berbeza antara satu zaman dengan zaman yang lain, mungkin mewah pada suatu ketika dahulu, tidak dianggap mewah pada hari ini, kerana perbezaan masa, suasana dan pendapatan menjadikan ukuran kemewahan turut berbeza.
Sumber : Jabatan Kemajuan Islam Malaysia